נוקאאוט קפריסאי באצטדיון טדי

הכדורגל הישראלי ברגע שפל נוסף
הכדורגל הישראלי ברגע שפל נוסף | צילום: אסף קליגר

קפריסין הראתה כיצד משחקים כדורגל מודרני: כיאל וביטון נכנעו, הטקטיקה של המאמן האורח ניצחה וספגנו ממצב נייח. האשמה? לא המנטליות

(גודל טקסט)

מזג האוויר היה אידיאלי לכדורגל וגם האווירה בהתאם.  תחושה של ביחד כתוצאה מאירועי הימים האחרונים עשתה את שלה ושירת התקווה הייתה מצמררת.

 

אנשי מקצוע, אוהדים, כולם היו בטוחים בניצחון ישראלי על קפריסין, הרי שאמש היו לשחקנים את כל הסיבות להתרומם לפסגות מנטליות גבוהות. גם העוסקים בפן המנטלי היו משוכנעים בניצחון כחול-לבן על השכנה.

 

 

ולמרות כל האמור לעיל, ביום בו נבחרת בוסניה הייתה חייבת ניצחון וגם ידעה להשיג אותו, לנו נותר רק לנתח את מה שקרה אמש בטדי – מבלי יכולת לשנות דבר.

 

כדורגל מודרני? קפריסין הראתה לנו כיצד משחקים

 

מאמן נבחרת קפריסין, פאמבוס חריסטודולו, פילס את דרכו אל משרת מאמן קפריסין בעבודה קשה ובהרבה חכמה. עוד כשהחזיק את דוקסה הקטנה בליגה הבכירה, ניכר היה עד כמה פאמבוס מאמין בסדר וארגון הגנתי – לכן התגנב לליבנו חשש גדול עוד בזמן החימום. ואכן, חריסטודולו הגיע מאורגן.

 

4-5-1 הייתה השיטה שלו, עם שלושה שחקני מרכז קישור בגילאי 31-33. מקרידס הוותיק שיחק מעל וינסנט לאבאן ומעל ניקולאו ונדבק מיד בפתיחה לניר ביטון, הקשר האחורי הדומיננטי של ישראל.

 

חריסטודולו. הגיע מאורגן וניצח בחכמה (אסף קליגר)

 

גם ישראל שיחקה בשיטה דומה, רק שאם מקרידס השתתף בעבודת ההגנה, הרי שערן זהבי התנהג למעשה כחלוץ שני והקפריסאים נהנו משלישיית קישור שגברה על ביטון וכיאל.

 

הנבחרת סיכנה את שוער אומוניה רק ע"י בעיטת מרחוק של זהבי, דסה ו-ורמוט. לחדור לרחבה, למרות הכישרון בהתקפה הישראלית, לא הצלחנו.

 

את המערך הנסוג שלו בנה המאמן הקפריסאי משחקנים מלאי איכות וטכניקה. מרכז השדה הזיז את הכדור בסגנון של נגיעה אחת רכה, ללא הכדרורים המאפיינים של ורמוט מימין וטל בן חיים בשמאל. זו הטכניקה האמיתית בכדורגל המודרני: פס בנגיעה תחת לחץ.

 

אפילו שני הבלמים מהאי השכן הינם שחקנים בעלי טכניקת הנעת כדור מסודרת. דוסה גוניור ולאיפיס הצעיר, שבגיל 18 חתם בנוטינגהאם פורסט, שיחקו גם הם מסודר ובנגיעה אחת קטנה. ישראל לא יצרה אתמול ולו התקפה מתפרצת אחת – וכשיצאנו להתקפות מעבר לקראת הסיום, ההגנה הקפריסאית ברחה לאחור, צופפה ועיכבה כל סיכוי שלנו למשהו עם טעם מהיר.

 

ורמוט. הכדרורים לא מאפשרים לשחק תחת לחץ (אסף קליגר)

 

טעויות טקטיות כבדות של הנבחרת

 

אז מתפרצות מנעו מאיתנו. מה נותר? מצב נייחים. שני הגורמים המובילים לכיבוש שערים היום בעולם הם מתפרצות ומצבים נייחים. משניהם ספגנו ובשני המקרים נעשו טעויות טקטיות כבדות.

 

שוב הוכחה העובדה כי העיסוק בפן המנטלי רק שואב אותנו לאחור. זה ממש לא מנטלי שההגנה שלנו, שהתייצבה לאזורית, לא ברחה למרווח בין מרציאנו לקו האזורי ברגע הנפת הרגל של לאבאן. זה גם ממש לא מנטלי שמליקסון הרענן לא יורד את כל הדרך עם גייסון דמיטריו, שמשחק אמנם באנגליה אך בליגה השלישית.

 

דמיטריו מסר ורץ לעומק וגם חראלמבידיס המחליף הוותיק והחכם החזיר בנגיעה אחת ובניסיון של 34 שנות חיים את הכדור לגול. מליקסון, שהיה חייב לסגור את הקו ולמנוע את המסירה, רק הביט אל המגן שלו יורה לעברינו דקירה בלב.

 

גם עם אפרם נעשתה פעולה גדולה. הילד שבגיל 18 נרכש ע"י ארסנל, משחק לרוב באגף הימני. רק שאמש חיכתה לאפרם סגירה של עמרי בן הרוש ופאמבוס לקח אותו שמאלה, כדי לנטרל את דסה. עם או בלי כוונה, זו הייתה החלטה מצוינת ומשמעותית של הקפריסאי.

 

טעויות הגנתיות לא קשורות למנטליות (אסף קליגר)

 

הדעה הרווחת כי השחקנים שלנו מוכשרים אך כורעים תחת הכושר גופני האירופי, הוכחה שוב כמצוצה מן האצבע.

 

עד שלא יסגלו במחלקות הנוער את מודל האימון הנהוג בסרביה, קרואטיה, שווייץ, בלגיה, דנמרק ואיסלנד, לא נייצר כדורגלנים עוצמתיים. כאלה שחודרים למגע ומחלצים כדורים, שקופצים לראש ומחלצים כל כדור אבוד. הקפריסאים עלו עלינו גם בכישרון וגם בחכמה הטקטית.

 

כשגוטמן עבר לשלושה שחקני הגנה, הוא קיבע את כיאל וביטון בקישור האחורי ושלח חמישה שחקנים לתקוף. בן חיים מימין, מליקסון משמאל וזהבי מאחורי חמד ודאבור.

 

לרגע קפריסין נראתה חסרת אונים – אחרי אותו רגע אנו נהפכנו לחסרי אונים. כשספגנו 10 דקות לסיום, בדקה קריטית ובמשחק קריטי, המשחק עם בלגיה כבר לא קריטי.

 

היה פילוסוף שאמר כי בכל מדינה או נסיכות, מצב חברתי מושפע ממצב מדיני-ביטחוני. בארץ המגדלת מפקדים למופת, טכנולוגים ורופאים מוערכים, הרי שבכדורגל המצב דומה למצב המדיני – בקריסה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי