שקיעה על הכרמל: איך הפכה חיפה לקבוצת תחתית?

שחקני מכבי חיפה. צריך ניתוח
שחקני מכבי חיפה. צריך ניתוח | צילומים: ערן לוף ואסף קליגר

השחקנים לא מתאימים, הרכש כשל וגם המאמן והבעלים נושאים באחריות

(גודל טקסט)

על הפנים של רוני לוי יש חצי חיוך כזה כשהקבוצה מפסידה. מעין חוסר אונים מלווה במבוכה. עובדה שגם איש מקצוע מוערך כמוהו לא מצליח להוציא את מכבי חיפה ממי האפסיים שבהם היא שוחה, מעין מערבולת שלא מאפשרת להרים ראש מעל המים.

 

"אני מתריע על הבעיה כבר שנים, עוד בימים שהיה יחסית טוב", טוען שחקן העבר של המועדון, איציק אהרונוביץ', שהיום משמש כפרשן ומוכר ביציע כנביא הזעם, "במסיבות עיתונאים תמיד שאלתי שאלות קשות וחשבו שאני חי בפלנטה אחרת. אמרתי שחיפה חולה במחלה ממארת ומחכה שמישהו שיביא את התרופה, רק שפה צריך ניתוח, ודחוף".

 

 

אכן, קשה לשים את האצבע על הנקודה המדויקת שהובילה למפולת במכבי חיפה. אם תיקחו נייר ותרשמו, תמצאו שיש שם את מירב התנאים להצלחה. מאמן מעוטר, מתקן אימונים, חומר שחקנים, לפחות על הדף. אבל אהרונוביץ' טוען שמדובר במסך עשן.

 

לדעתו, נקודת השבר הגיעה במינויו של ראובן עטר, שבא אחרי שלטונו של אלישע לוי. חוסר היכולת של עטר להבין את ממדי המערכת וכיצד לטפל בה הביאו למפלה שגם הבאים אחריו לא הצליחו לעצור.

 

עטר. הכל התחיל עם ההגעה שלו (ערן לוף)

 

"היום אין איכות", קובע הפרשן, "המועדון הזה צריך להתחיל לחשוב הפוך ממה שחשב עד עתה. השם מכבי חיפה והמסורת זה מה שהורס אותם. מה שהיה בתקופות של ארמלי ועטר וברקוביץ' וקטן ורוסו, איננו עוד. הביאו שחקנים שלא מתאימים מנטלית. שורקים בוז מהיציע, והם רק רוצים לברוח".

 

"פעם היו פה קילרים"

 

נראה שאיתי שכטר מתאים בדיוק להגדרה הזו. כל מי שרואה את השחקן מאז שהגיע בחודש ינואר מבחין בצלו של הכוכב שזרח בהפועל ת"א. רק שאותם ימי זוהר היו לפני ארבע שנים, ומאז שכטר בצלילה ממושכת. כששיחק באירופה פעם הסביר שזה המאמן שלא נתן צ'אנס, פעם הוא לא עשה את ההכנה עם הקבוצה, אבל המספרים היבשים מספרים שבנאנט חיכו 780 דקות שיבקיע שער ראשון ובסוונסי היה מועמד לתואר הבלון ד'אה – התואר ההפוך לבלון ד'אור (כדור הזהב). שחקן הרכש הכושל.

 

"פעם הייתה משמעות למשפט 'שחקן מכבי חיפה", אומר גורם שהיה מקורב במשך שנים למועדון, "היה צריך אופי, לאו דווקא יכולת. קח את הימים של רוני לוי כשחקן. היו לצדו את קנדאורוב ובנאדו – לא שיא הטכניקה, אבל קילרים, שחקנים עם אישיות. היום יש את דקל קינן. שים בשכטר את האישיות של קינן, ויש לך שחקן מושלם. הבעיה במועדון שיש בו כמה שבתוך שנתיים ישחקו בקבוצות קטנות ולא ישאלו למה".

 

שמעתי את שכטר בראיון רדיו לפני תחילת העונה והוא אמר שהוא משוכנע שהפעם יראו שחקן אחר. ניסה לשכנע שהוא בדרך לקאמבק. אבל ביום ראשון ראיתי אותו רודף אחרי מגנים ירושלמים עד החילוף הבלתי נמנע.

 

שכטר. מועמד לתואר הבלון ד'אה (ערן לוף)

 

"אתה מכיר את השחקנים בחיפה. הם מנוסים, שחקני נבחרת, אבל מספיק שמשהו אחד לא עובד, אפילו מחוץ למגרש, וזה כמו כדור שלג", מסביר פסיכולוג הספורט הוותיק, שרגא שדה. "ראו גם נגד בית"ר ירושלים שהם השתדלו והגיעו למצבים, אבל יש שם לחץ שחייבים לשחרר". אגב, חיפה נעזרת בתקופה האחרונה בשירותי פסיכולוג.

 

באחד האימונים המסכמים לפני בית"ר, רוני לוי הלך על הטריק הישן ופוצץ את האימון, אבל שדה אומר שבמועדון חייבים לפעול בטקטיקות אחרות. "זה מתאים לקבוצות ילדים, נערים", אמר, "היו לי שחקנים שאמרו שביום חמישי קבוע מפוצצים להם את האימון. זה לא עובד. אתה לא מפתיע את השחקן. יפתיע אותו אם תמצא פתרון יצירתי, ולא תכעס או תצעק. אני קורא לפעמים שיעקב שחר ירד לנזוף בשחקנים או נכנס להגיד כמה מילים טובות. זה הרבה יותר מזה. זו עבודה מערכתית, למצוא את שורש הבעיה. משהו חוסם את השחקנים. גם למראדונה השנה הראשונה באירופה הייתה קשה".

 

"שחר חטא ביוהרה"

 

נראה שבחיפה כל המבנה לא נכון. בזמן שמכבי ת"א בונה את עצמה סביב ערן זהבי, בחור בן 28, ובבאר שבע הנסיך מאור בוזגלו הוא בן 27, בצפון ממשיכים למדוד את הדופק של כוכב בן 35 שנמצא, לצערו ולצערנו, הרבה מעבר לשיא.

 

בניון. נמצא מעבר לשיא (אסף קליגר)

 

יוסי בניון לא למד מחיים רביבו, שפרש באמצע עונת החזרה שלו למ.ס אשדוד, או מאייל ברקוביץ', שבתום עונה מזעזעת במכבי ת"א מיהר לתלות את הנעליים.

 

אהרונוביץ' דווקא חושב אחרת. "יוסי הוא היחיד שמתאים ברמה המנטלית. נכון, מקצועית הוא בינוני, אבל בגלל החוסן הנפשי הוא חייב לשחק. הבעיה שהיום כולם מנסים לרצות במחויבות את רוני לוי, אבל הם צריכים ארגז כלים כדי לנצח 0:1 קטן ולא לספוג. לחשוב על תחתית. הכדורגל הסקסי שייך לפעם".

 

אולי הבעיה נמצאת אצל ראש המערכת?

"מבחינתי, הראש היה ונשאר שחר, שחטא בחטא היוהרה. הוא צריך עכשיו מישהו כמו ניקולה וויצ'יץ' במכבי ת"א כדורסל, או מיכאל ניס שהיה מאמן הנבחרת הצעירה. איש מקצוע שיכול להביע דעה בפני המאמן, לתת עצה לבעלים. יניב קטן היה יכול להתאים, אבל הוא יותר מדי חזק מבחינתם".

 

אז אולי כל מה שצריך זה מי שיטפח את דור העתיד. מחלקת הנוער של המועדון היא בית גידול לכישרונות, והעונה חייבים לציין שניתן צ'אנס. רק שאם המצב ימשיך להידרדר, החשש שחלק מהתיק ייפול עליהם.

 

קטן. "יותר מידי חזק" (ערן לוף)

 

 "צריך לתת לצעירים הרגשה שאתה מאמין בהם. לתת לשחק לאורך זמן ואז לבחון", אומר זאב זלצר, שבמשך שנים עמד בראש נבחרות הנוער בהתאחדות, "הבעיה שחיפה ומכבי ת"א רוצות אליפות ואירופה. מחפשות להביא שמות ושחקנים זרים ולא נותנים הזדמנויות כמו מכבי נתניה או בני יהודה, ששם לא בוחנים את הצעירים, בזכוכית מגדלת בכל שבוע".

 

השנה דווקא מכניסים בחיפה שחקנים להרכב.

"שלחו שחקנים לסכנין לחצי עונה והחזירו, במקום שיתחשלו שם עונה נוספת. החזירו לפני הזמן, אז כל מה שהרוויחו, מפסידים עכשיו. מכבי ת"א עשתה פעולה נכונה כשלקחה את בית"ר ת"א/רמלה ומעבירה אליה שחקנים שסיימו גיל נוער, שיתבשלו. קח את איזי שירצקי. יש הוראה שלו למאמן להעלות שלושה שחקנים מהנוער ולהריץ. זו הדרך".

 

חיפה צריכה להודות לקהל, שעדיין מגיע בהמוניו. חמישה הפסדים בעשרה משחקים ומקום לפני-אחרון ספק אם היו עוברים בשקט אצל מכבי ת"א, או בהפועל ב"ש, אבל גם כאן שעון החול הולך ואוזל. חיפה נמצאת כעת במקום הכי קרוב לשמש. עוד כמה מטרים, והיא תישרף.

 

אוהדי מכבי חיפה. עדיין מגיעים (אסף קליגר)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי