מתקאמבקים: ארסנל רוצה להיות ממשיכת דרכן של ליברפול וניוקאסל

ונגר. היה כבר בסרט הזה
ונגר. היה כבר בסרט הזה | Gettyimages

התותחנים ישחקו הערב (21:45) אצל באיירן במטרה להציל את העונה בצ'מפיונס. יוכין נזכר בכמה מסעי קסם דומים

(גודל טקסט)

אחרי ההפסדים המביכים לדינאמו זאגרב ואולימפיאקוס ניצבת ארסנל בפני משימה קשה מאוד בניסיונה להעפיל לשמינית גמר ליגת האלופות. קשה, אך לא בלתי אפשרית. הניצחון הדרמטי 0:2 על באיירן  לפני שבועיים הפיח תקווה מחודשת בקרב אוהדי התותחנים, וכדי לעודד אותם עוד יותר זה הזמן ללקט את סיפורי הקאמבקים המרשימים בהיסטוריה.

 

על אחד המפוארים שבהם חתומה ארסנל עצמה. עונת 2003/04 תהיה זכורה לנצח כגדולה ביותר בתולדות המועדון בפרמיירליג, עם אליפות מזהירה ללא הפסד, אבל באירופה היא התחילה ברגל שמאל. החבורה של ארסן ונגר הוגרלה לבית נוח יחסית, ופתחה אותו במפלה ביתית מול אינטר שכבשה שלישייה בהייבורי תוך 41 דקות. אובאפמי מרטינס הניגרי, אז ילד פלא בן 18 בדרך לקריירה שהיתה אמורה להיות אדירה, היה חתום על המסמר השלישי. במחזור השני אכזבו התותחנים בתיקו מאופס במוסקבה מול לוקומוטיב, ובמחזור השלישי נכנעו ללא תנאי 2:1 בקייב לדינאמו. עם נקודה אחת בלבד באמצע הדרך, מצבם היה אנוש.

 

 

 

גם במחזור הרביעי העסק נראה רע במיוחד. במשחק 88 דקות לא הצליחה ארסנל לפרוץ את ההגנה של דינאמו קייב, כאשר תיקו פירושו הדחה מידית. ואז הגיע אשלי קול. המגן השמאלי כבש את שערו היחיד באירופה במשך כל הקריירה, יצא לחגיגה מטורפת, וארסנל חזרה למסלול.

 

במשחק הבא היא פירקה לחתיכות את אינטר בסן סירו, 1:5 בהצגה פנומנלית של תיירי הנרי שהבקיע צמד אדיר, כולל שער מיתולוגי בסלאלום. במחזור הסיום הושלם ניצחון שלישי רצוף, 0:2 על לוקומוטיב בהייבורי, והנה לכם הפלא – ארסנל סיימה במקום הראשון בבית! הרוסים תפסו את המקום השני, כאשר קייב ואינטר, אשר כל אחת מהן היתה זקוקה לנצחון, סיימו בתיקו. ארסנל ניצחה אז בשמינית הגמר את סלטה ויגו, אבל הפסידה ברבע הגמר באופן דרמטי במיוחד לצ'לסי.

 

הנרי. במסע המופלא הקודם כבר בסלאלום (Gettyimages)

 

שנה קודם לכן עשתה נציגה אנגלית אחרת, ניוקאסל, קאמבק מפואר אפילו יותר. עם בובי רובסון המנוח על הקווים, פתחה החבורה בפסי שחור-לבן את הקמפיין בדיוק כמו מכבי תל אביב העונה – 3 הפסדים ב-3 משחקים ללא שער זכות. היא נכנעה 2:0 לדינאמו קייב, הפסידה 1:0 בבית לפיינורד, וספגה צמד מאלסנדרו דל פיירו ב-2:0 מול יובנטוס בדלה אלפי, על אף שהציגה משחק מצוין והחמיצה הזדמנויות קורצות כאשר התוצאה היתה מאופסת.

 

סיכוייה היו אפסיים, אבל אז התרחש הנס. זה התחיל עם 0:1 על יובה בסנט ג'יימסס פארק משערו האירופי היחיד בקריירה של המגן הימני האלמוני אנדי גריפין. דינאמו קייב היתה האורחת הבאה והובילה בתחילת המחצית השניה, אבל המגפייז ביצעו מהפך בזכות פנדל של אלן שירר. במחזור האחרון היתה ניוקאסל זקוקה לא רק לנצחון בהולנד, אלא גם לסיוע של יובנטוס שכבר הבטיחה את עלייתה והתייצבה למשחק בקייב בהרכב חסר מאוד. את היום הזה זוכרים האוהדים בצפון מזרח אנגליה עד היום.

 

התסריט היה הזוי במיוחד. ניוקאסל כבשה פעמיים מול פיינורד, אבל שמעה שהאוקראינים מובילים על יובנטוס, והנצחון שלהם עלול להיות לשווא. האיטלקים עשו לפתע את המהפך ועלו ל-1:2, אבל אז דווקא ניוקאסל עצמה נכנעה ללחץ העצום ברוטרדאם וספגה פעמיים. 2:2 לא הספיק לה, ובשלב הזה היתה קייב בדרך לשלב הבתים השני. אלא שגם פיינורד היתה זקוקה לנצחון בעצמה כדי לעלות. היא הפקירה את ההגנה, ובדקה ה-91 השלים קרייג בלאמי הוולשי צמד, קבע 2:3 ונתן את האות לחגיגות אדירות.

 

גם ליברפול חתומה על קאמבק מרשים ב-2007. חודשים ספורים אחרי שהפסידו למילאן בגמר, התייצבו האדומים עם הרבה בטחון עצמי בבית שנראה על הנייר נוח למדי. ואולם, אחרי תיקו 1:1 מכובד בפורטו במחזור הפתיחה, הפסיד רפא בניטס 1:0 באנפילד למארסיי משער של מתיו ולבואנה הצעיר, ואז נכנע גם 2:1 לבשיקטש באיסטנבול. עם נקודה בלבד מ-3 המשחקים הראשונים, ליברפול היתה בדרך החוצה.

 

בניון. שלושער מול בשיקטאש (Gettyimages)

 

שינוי הכיוון החל מול הטורקים באנפילד, באחד המשחקים הגדולים בקריירה של יוסי בניון. הקשר הישראלי הבקיע את השלושער האירופי היחיד בקריירה ב-0:8 שנכנס לספרי הזהב של המועדון, כאשר גם פיטר קראוץ' ואפילו ריאן באבל התכבדו בצמדים אישיים.

 

את המומנטום הזה קיווה בניטס להמשיך במפגש הביתי מול פורטו, אבל זה הלך קשה מאוד, ו-12 דקות לסיום עמדה התוצאה על 1:1. פרננדו טורס, סטיבן ג'רארד וקראוץ' נכנסו אז להילוך גבוה, קבעו 1:4, ובמחזור האחרון היתה זקוקה ליברפול לנצחון במארסיי כדי להקדים את הצרפתים ולתפוס את המקום השני. זה בדיוק מה שהיא עשתה, ועוד בסטייל – 0:4 מוחץ משערים של ג'רארד, טורס, דירק קויט ובאבל.

 

שלב הבתים שהחל באופן קטסטרופלי הסתיים עם 18 שערי זכות. משם המשיכה ליברפול לנצחון על אינטר בשמינית הגמר שכמעט הביא להתפטרותו של רוברטו מנצ'יני, ולחגיגה גדולה מול ארסנל ברבע הגמר. רק בחצי הגמר נעצר בניטס על ידי צ'לסי של אברם גרנט, במפגש שייזכר לתמיד בגלל שער עצמי מזעזע של ג'ון ארנה ריסה הנורבגי במשחק הראשון באנפילד. 1:1 שוחזר גם בגומלין בסטמפורד ברידג', והכחולים ניצחו 2:3 בהארכה, בדרך להפסיד בפנדלים למנצ'סטר יונייטד במוסקבה.

 

כפי שאתם רואים, ארסנל בהחלט יכולה לחלום על קאמבק משלה. הרי פנאתינייקוס פתחה ב-2008 עם שני הפסדים, כולל בושה גדולה מול אנורתוסיס פמאגוסטה הקפריסאית, וסיימה את הבית במקום הראשון בזכות 3 נצחונות רצופים ללא ספיגה במחזורים האחרונים. אפילו גלאטסראי עשתה את זה רק לפני 3 שנים, כאשר פתחה עם שני הפסדים, סיימה בתיקו ביתי עלוב עם קלוז' הרומנית במחזור השלישית – ואז ניצחה 3 פעמים, והגיעה לבסוף עד לרבע הגמר. לכל מעריציו של ארסן ונגר יש סיבה טובה לאופטימיות, גם אם המשימה שעומדת בפניו הערב לא קלה בלשון המעטה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי