דיוויד בלאט: "המטרה שלי היא לתת השראה לאנשים שקשה להם"

דיוויד בלאט
דיוויד בלאט | טוויטר

המאמן הישראלי התראיין ל-103FM לאחר ההודעה על כך שהוא סובל מטרשת נפוצה: "אין שינוי במוטיבציה שלי לעבוד, אם אראה שאני לא מסוגל, אולי אעשה דברים אחרים". ד"ר מילוא המומחה למחלה: "מתפעל מהגישה שלו"

(גודל טקסט)
דיוויד בלאט הדהים את עולם הכדורסל היום (שני), כשבישר דרך האתר של קבוצתו אולימפיאקוס על כך שהוא לוקה בטרשת נפוצה. שעות ספורות לאחר ההודעה הדרמטית, המאמן הישראלי התראיין לרדיו 103FM ודיבר על ההתמודדות עם המחלה, המניעים להודיע עליה בפומבי ועל המשך דרכו כמאמן כדורסל.


תחילה סיפר בלאט כיצד הוא מתמודד עם המחלה: "זו מחלה לא נעימה, אבל כספורטאי וכאדם אני יכול יכול ורוצה להחליט לאיזה כיוון לקחת את זה ואיך להתמודד על הצד הטוב ביותר, לגשת לאתגר בצורה כזו שאוכל להמשיך לתפקד ולהתנהל בחיים שלי כפי שעשיתי עד כה. בתקווה שאצליח בכל המובנים, גם פיזית, גם מקצועית וגם לתת דוגמא לאנשים אחרים שמתמודדים עם קשיים".


האם חל שינוי במוטיבציה שלו להמשיך לעבוד? "לא, אחרי שהוצאתי את ההודעה הלכתי לחדר הכושר באולם באולימפיאקוס ועשיתי את האימון הקבוע עם מאמן הכושר. מחר אלך לבריכה ואעשה את האימון שלי שם, אני עובד כדי לחזק את השרירים ומנסה להכין את הקבוצה שלי על הצד הטוב ביותר, הרבה ממה שיש לי זה פיזי אבל גם הרבה בראש ואיך אתה מחליט להתייחס לזה".




איזה רופא הדריך אותו איך להתמודד: "בקיץ שעבר עשיתי ניתוח מאוד רציני, כי חשבתי שהבעיות שהיו לי מבחינת חולשה ברגליים ובגב היו בגלל בעיות בעמוד השדרה. יכול להיות שבכל מקרה הייתי צריך לעבור את הניתוח, אבל תוך כדי השיקום ראיתי שאני לא משתפר והבנתי שאולי יש משהו אחר. אז הלכתי לנוירולוגים נהדרים בישראל וגם ביוון ויחד הם גילו אצלי את המחלה והלכנו על סוג של תרופה שאפשר לקחת פעם בחצי שנה ויחד עם עבודה קשה לחזק את האזורים הבעייתיים בגוף. לא מתרפאים מזה אבל אפשר לעצור".


ההחלטה להודיע לצבור: "היו לזה שתי מטרות. הרבה זמן שואלים אותי שאלות, אז רציתי כאיש ציבור להיות אמיתי וכן עם אנשים, לא לספר סיפורים. סיבה יותר חשובה, היא שאני מקווה באיזשהו מקום לתת לאנשים שיש להם בעיות השראה, תקווה ומוטיבציה שאפשר להתמודד ולעמוד חזק כמעט מול כל אתגר ולתת את הטוב ביותר. זו המטרה העיקרית שלי".


איך המחלה פקדה אדם בגילו: "את התשובה למה ואיך אני לא בדיוק יודע בשלב זה. סוג הטרשת שלקיתי בו הוא כזה שרק 15% סובלים ממנו. אם זה מגיע בגיל מאוחר יותר, זה עלול להיות פחות בעייתי".


מעורר השראה. דיוויד בלאט. (דני מרון)
מעורר השראה. דיוויד בלאט. (דני מרון)


האם הוא מקבל גם טיפול פסיכולוגי: "ספציפית פסיכולוג לא, אם כי אני בהחלט מכיר ומכבד את החשיבות של הפן הזה. זה לא מה שמפריע לי, כמאמן אתה מתרגל שמה שאומרים עליך לא יפריע לך. אתה עלול ליפול נפשית, אבל לי זה לא יקרה".


איך זה עלול להשפיע בעבודה התובענית שלו: "זה מקשה, אני אעבור את השנה הזו, אוציא מעצמי את כל מה שאני מסוגל ואם אראה שזה מספיק, אני אמשיך לאחר מכן. ואם לא, אז אולי אחליט לעשות דברים אחרים".


איך קיבלו את הבשורה באולימפיאקוס: "הודעתי להם מזמן, הם חלק מהתהליך והם מאוד עזרו לי. אני מטופל כאן וזה הרבה בזכותם. הם מאחוריי, עוזרים לי במה שאני צריך ותומכים. אבל לא פחות חשוב, הם גם רואים אותי עובד ויודעים שאני מסוגל לעמוד בדרישות. אז כרגע הכל בסדר".


האם קיבל תגובות מאמריקה: "קיבלתי מכמה חברים למקצוע ומהקבוצות שיש לי לא מעט מכרים, מאוד ריגשו אותי. חזרה לאמן בישראל? נראה מה יהיה, אי אפשר לדעת".




בתוך כך, גם ד"ר רון מילוא, מומחה לטרשת נפוצה בבית החולים 'ברזילי', התראיין לרדיו והסביר על מהות המחלה: "זו מחלה כרונית שבה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את המוח והעצבים בצורה של התקפים ולכן נגרמים אירועים של הפרעות נוירולוגיות במקומות שונים במוח. עם הזמן, זה יכול לגרום להפרעות תפקודיות במידה שונה מאוד מאדם אחד לשני. יש תהליך של ניוון, הדלקת ממוקדת במקומות שונים במוח ויכולה לגרום לניוון עצבי שהוא בחלקו הפיך ובחלקו לא הפיך. יש רזרבה במוח שיכולה לתת לאנשים הלוקים במחלה הרבה שנים של תפקוד טוב".


עד כמה אפשר לשלוט: "זה משתנה בין אנשים. יש היום תרופות שיודעות להפחית את מספר ההתקפים ולהרחיב את המרווחים ביניהם. ב-25 השנים האחרונות התפתחו 15 תרופות נגד טרשת נפוצה ויש תקווה לשיפור במצב החולים ועצירת המחלה".




איך זה יכול להפריע למאמן כדורסל: "קשה להגיד לאדם אינדיבידואלי מה יהיה איתו. אני לא מכיר את דיוויד בלאט, אבל אני מלא התפעלות אחרי שקראתי את הפוסט שהוא פרסם, מהגישה שלו ומזה שהוא אומר שהוא ימשיך לעשות כל מה שהוא יכול. שום דבר שהוא יעשה לא יקלקל ויחמיר את המחלה, להפך. פעילות גופנית ואופטימיות רק יכולה לעזור במחלה".


לסיום, ד"ר מילוא הביע אופטימיות לגבי עתידו של בלאט: "מההתייחסות שלו למחלה יעברו עליו הרבה דברים טובים מבלי שהיא תעצור אותו, כי הגישה הנפשית מאוד חשובה בהתמודדות, שיש לה גם היבטים נפשיים ולא רק גופניים. טיפול פסיכולוגי? רק אם מתעוררת בעיה ספציפית אצלו, לפי הגישה שראיתי בפוסט הוא יכול לייעץ בעצמו לאנשים אחרים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי