שחקן של פעם בחיים: לוקה דונצ'יץ' משנה את ה-NBA

לוקה דונצ'יץ'
לוקה דונצ'יץ' | Ronald Martinez/Getty Images

היהלום הסלובני של דאלאס רק בן 20, אבל כבר שנים מסומן כדבר הגדול הבא. עכשיו, כשזה קורה, אי אפשר שלא לצפות בו מציג את מופע הכדורסל הטוב בעולם. ארד שופן על ילד הפלא שגורם להחסרת פעימה בכל לילה מחדש

(גודל טקסט)

ה-NBA השתנה. אני יכול להלאות אתכם בשלל נתונים שיוכיחו שקצב המשחק הפך למהיר יותר, שההגנות חלשות יותר, שממוצע הנקודות והשלשות למשחק עולה בכל עונה כבר כמעט עשור, אך אקצר.


ב-15 עונות ב-NBA, גדול שחקני הכדורסל בכל הזמנים, מייקל ג'ורדן, לקח 1,778 זריקות מחוץ לקשת. ג'יימס הארדן, לעומת זאת, ב-11 עונות ב-NBA כבר זרק 5,770 שלשות. העונה לאחר 16 משחקים הוא כבר זרק 219 שלשות. כמות השלשות הגבוהה ביותר ש-MJ זרק בעונת 96/97 היא 297. 


ליגת הכדורסל הטובה בעולם כיום מלאה בכישרונות נפלאים. לדעת רבים, מצבה מעולם לא היה טוב יותר. בעשור האחרון הזריקה לשלוש והאתלטיות הפכו לתכונות החשובות ביותר שיש לשחקן כדורסל להציע, והזכייה של 'הפריק היווני', יאניס אנטטוקומפו, ב-MVP ללא ג'אמפ שוט – אומרת הכל. בשנת 2020 שחקנים רבים יכולים להיות כוכבים, למרות שהם מוגבלים מבחינת כישורים. ובאמצע כל הבלאגן הזה הגיע לאמריקה נער סלובני בן 19 שעשוי לשנות את העשור הקרוב. 



הארדן. ג'ורדן לא חשב אפילו לזרוק כל כך הרבה מחוץ לקשת (Tim Warner/Getty Images)


לוקה דונצ'יץ' הוא ממש לא תגלית או פריצה שהגיעה משום מקום. הוא משחק ברמות הגבוהות ביותר באירופה מגיל 15 – בגיל 18 הוא כבר היה שותף לזכייה ההיסטורית של סלובניה ביורובאסקט ובגיל 19 הוא כבר זכה עם ריאל מדריד באליפות אירופה, בשלוש אליפויות ספרד ונבחר ל-MVP של היורוליג.


בעונה שעברה, עונת הבכורה שלו ב-NBA, הוא נבחר לרוקי השנה. בעונה הנוכחית הוא כבר מועמד ל-MVP של הליגה כולה לאחר פתיחת עונה קסומה וממוצע של כמעט טריפל דאבל: 29.9 נקודות, 10.4 ריבאונדים ו-9.7 אסיסטים, בזמן שהוא מוביל את דאלאס למקום הרביעי במערב..


בדומה למקבילו הטבעי מעולם הכדורגל, קיליאן אמבפה, הוא כבר שנים מסומן כשחקן של פעם בדור. כולם ציפו וקיוו שהוא יגיע לרמות האלה, ומכישרון כמוהו אסור היה לצפות לפחות, אך בעולם הספורט המודרני, בו "הדבר הגדול הבא" מופיע בכל יומיים ונעלם בעקבות פציעה או הסחות דעת, אתה לא יכול להאמין עד שאתה רואה את זה במו עינייך. ועכשיו גבירותיי ורבותיי, זה קורה.



לראות ולא להאמין. דונצ'יץ' (Ronald Martinez/Getty Images)


כלי התקשורת מסביב לעולם משווים אותו ללברון ג'יימס, דירק נוביצקי ולארי בירד. בעיניי? ג'יימס הארדן האירופאי. אחד מפרשני הכדורסל הבכירים בארה"ב, מייקל ווילבון, אחד שסיקר את מייקל ג'ורדן לאורך כל חייו, השווה אותו השבוע להוד אווירותו. ולא דווקא מבחינת כישורים.


דונצ'יץ' הוא חובה לצפייה. הוא וירטואוז שמציג את מופע הכדורסל הטוב בעולם כיום. לא סתם המאבריקס מובילים את הליגה בכמות אוהדים למשחק העונה. הוא מופיע בכל לילה, נותן את המיטב ולא מתעסק ב"חלוקת העומס". הוא נותן לך את הכל וגורם לך להחסיר פעימה בכל לילה מחדש.


לראות ילד בן 20 עם אינטליגנציית משחק גבוהה, שניחן במיומנויות כל כך נדירות, זה מרגש. הדרך שבה הוא מאט את המשחק לקצב שלו, ההתמודדות המדהימה שלו עם המוטציות הפיזיות הפיק אנד רול, החדירה החכמה לסל ופשוט הדרך שבה הוא משחק את משחק הכדורסל, עם כל כך הרבה ביטחון וניסיון בגיל כל כך צעיר, הפכה אותו לפלא. 

 


ילד פלא שמציג ברחבי ארה"ב את מופע הכדורסל הטוב בעולם (Tom Pennington/Getty Images)


לפני כמה ימים, במשחק נגד גולדן סטייט הוא סיים את הרבע הראשון עם יותר נקודות, אסיסטים וריבאונדים מסגנית האלופה. השחקן האחרון שרשם את ההישג הזה? לברון ג'יימס בימיו בקליבלנד, אי שם בשנת 2003.


אז נכון, דונצ'יץ' הוא לא השחקן הטוב בעולם. הוא לעולם לא יהיה כמו לברון, קוואי או יאניס, אבל הוא מפלצת אחרת לגמרי. הוא שחקן עוצר נשימה שינק כדורסל אירופאי אולד-סקול והגיע להפיץ אותו על הבמה הגדולה מכולם. אם ימשיך ככה, ויצליח לעשות את זה בפלייאוף (במערב!) נגד הקבוצות החזקות בליגה, הוא עשוי לעשות את מה שסטף קרי עשה – לשנות פעם נוספת את משחק הכדורסל מסביב לעולם. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי