הסוגיות הגדולות שעלו בפרקים הראשונים של "הריקוד האחרון"

מייקל ג'ורדן, סקוטי פיפן
מייקל ג'ורדן, סקוטי פיפן | VINCENT LAFORET/AFP via Getty Images

החלק של ג'רי קראוס בפירוק השושלת, "קרקס הסמים" של הבולס בתחילת הקריירה של ג'ורדן, חוסר ההערכה כלפי פיפן והרגע בו החל הסכסוך בין MJ להנהלת שיקגו. הרגעים הבולטים בתחילת הסדרה

קבוצות: שיקגו בולס
(גודל טקסט)

סוף סוף היא הגיעה. אחרי יותר מחודש ללא משחקי NBA, סדרת הדוקו "הריקוד האחרון" עלתה לאוויר וסיפקה לנו עונג כדורסל צרוף שהשביע למשך שעתיים את הרעב לספורט שכל כך חסר לנו בימים אלו. צמד הפרקים הראשון של היצירת מבית ESPN על עונתו האחרונה של מייקל ג'ורדן בשיקגו בולס עוררה תגובות נלהבות ובעוד אנחנו מחכים לפרקים 3 ו-4, ריכזנו כאן את הסוגיות הבולטות שעלו לדיון בחלק הראשון של הסדרה.

האם ג'רי קראוס חרץ את גורלה של שושלת הבולס?
יוצרי "הריקוד האחרון" היו ישירים מאוד בהתייחסות שלהם למנהל המקצועי של שיקגו ההיא. תוך 15 דקות בלבד בפרק הראשון, כבר הוטל ספק גדול בקראוס. מהציטוט הזכור על כך ש"ארגונים זוכים באליפויות ולא שחקנים", עד ההודעה לפיל ג'קסון על כך שזו עונתו האחרונה, קשה שלא לצאת מפרק מספר 1 מבלי לתהות מה היה קורה לו קראוס היה זה שניצב מתחת לגרדום.

כמובן שהיו גורמים נוספים לכך שהשושלת התפרקה לאחר הזכייה בטבעת השישית, אך יציבות גדולה יותר בשדרת הניהול לא הייתה מזיקה. מעבר לנושא הזה, נחשפנו גם לעקיצות שקראוס ספג מג'ורדן בנוגע לגובהו ומשקלו, לשריקות הבוז מצד הקהל ב"יונייטד סנטר" בערב הפתיחה של עונת 1997/98 ואין ספק שנושא הג'נרל מנג'ר ימשיך להיות במרכז העלילה בהמשך הסדרה. "הוא ראוי להרבה מאוד קרדיט על בניית הקבוצה, אבל הוא לא הצליח להפסיק להפריע לעצמו", אמר עליו סטיב קר.

ג'רי קראוס. חרץ את גורל השושלת? (GettyImages)ג'רי קראוס. חרץ את גורל השושלת? (GettyImages)

"קרקס הקוקאין הנודד של הבולס"
לאחר שצחק בקול על כותרת העיתון שהזכירה לו ההפקה, ג'ורדן חלק עמנו סיפור "מרים גבות" מעונת הרוקי שלו. כשחיפש את חבריו לקבוצה בבית המלון בו שהו בזמן ההכנות לעונה, הוא נכנס לחדר מלא בחומרים אסורים, נשים ומה שנראה כמו רוב שחקני הקבוצה. תוך הסבר על כך שעזב מיד את המקום מחשש לפשיטה של רשויות החוק, ג'ורדן הדגיש: "הייתי די לבד מאותו רגע". עצם היכולת של רוקי להפגין בגרות, מנהיגות וריכוז במוקד לחץ חברתי כה גדול, ממחישה כיצד ג'ורדן הפך לווינר שהוא היה.

אחד הכוכבים הכי אנדרייטד בתולדות המשחק
"החשבתי אותו לחבר לקבוצה הטוב ביותר שלי בכל הזמנים", אמר ג'ורדן על סקוטי פיפן. לא שיכולנו להעלות בראשנו מועמד מתאים יותר לתואר. פיפן המציא מחדש את המושג "פוינט-פורוורד" והעמיד מספרים אדירים בשנותיו במדי שיקגו, אך עצם היותו מספר 2 מנעה ממנו את הקרדיט לו הוא ראוי.

ההתמקדות של הפרק השני ברבגוניות, היכולות והחינוך שלו הייתה מרעננת. עדויותיו על הרגעים בהם חזה באביו לוקה בשב"ץ ובאחיו משותק על ידי חברו לכיתה במהלך שיעור חינוך גופני היו מטלטלות. המצוינות שהפגין לאורך הקריירה עוצבה על ידי אותן חוויות. אם היה נוחת בקבוצה אחרת הוא כנראה היה נכנס לשיח על השחקנים הגדולים בכל הזמנים, אבל ההתאמה שלו לצד ג'ורדן הובילה לשש אליפויות בשמונה שנים.

החלק הנוסף על פיפן והלא פחות חשוב, נגע בחוזה הנמוך ארוך-הטווח שעליו חתם ב-1991, אשר הפך אותו למשתכר ה-122 בגובהו בלבד ב-NBA בזמן צילום הסדרה, על אף היותו "אולי השחקן השני בטיבו בליגה", כפי שהגדיר אותו ג'קסון. העובדה שפיפן היה חתום על חוזה בסדר גודל של שחקן ספסל, הקלה משמעותית על הבולס בבניית קבוצה לאליפות.

סקוטי פיפן. אנדרייטד ענק (Jonathan Daniel /Allsport)
סקוטי פיפן. אנדרייטד ענק (Jonathan Daniel /Allsport)

שנות ההתבגרות של מייקל
הפרק השני חזר אחורה גם לילדותו של ג'ורדן בווילמינגטון שבצפון קרוליינה. "אם לא עשית את הכי טוב שאתה יכול, הוא היה מאיץ בך חזק יותר", סיפר אחיו של מייקל, רוני, על אופיו של האבא ג'יימס. החשיבה של ההורים כי הספורט יוציא מהבנים את המיטב שבהם הוביל לכך שג'ורדן בילה זמן רב במגרשים, שם התעמת עם אחיו לארי, אשר לעיתים קרובות הפגין עליונות על פניו, שדחפה את מייקל לפתח את יצר התחרותיות החולני שאפיין אותו בחייו הבוגרים: "לא הייתי כאן אם לא אחי לארי", אמר.

ג'ורדן לא רצה לשמוע על ניהול עומסים
לאחר שסבל מפציעה אשר איימה לגמור לו את הקריירה כבר בעונתו השנייה ב-NBA, ג'ורדן השתקם במתחם של אוניברסיטת צפון קרוליינה וכשחזר לפעילות לקראת סיום העונה הסדירה, הוגבל לשבע דקות במחצית בכל משחק. והוא בכלל לא אהב את זה. במשחק האחרון, בו הבולס נלחמו על כרטיס לפלייאוף, קראוס התעקש שג'ורדן יישאר על הספסל בהתקפה המכרעת כיוון שמכסת הדקות שלו אזלה. ג'ון פקסון אמנם קלע את סל הניצחון שהאריך את העונה של שיקגו במעט, אך הסדרה נותנת לנו להבין שבאותו רגע החל הסכסוך בין MJ להנהלת המועדון.

פלייאוף 1986
טוב שהבולס העפילו לאותו פלייאוף, כי שם ג'ורדן סיפק את אחת ההופעות הגדולות בתולדות הליגה. בשלושה משחקים, הוא רשם ממוצעים של 43.7 נקודות, 6.3 ריבאונדים, 5.7 אסיסטים, 2.3 חטיפות ו-1.3 חסימות, כולל שיא היסטורי של 63 נקודות במשחק השני – שלא נשבר עד היום.

"למזלנו, הזריקה האחרונה הייתה שלנו", אמר לארי בירד לאחר המשחק, "מעולם לא ראיתי דבר כזה. זה לא היה מייקל ג'ורדן. זה היה אלוהים מחופש למייקל ג'ורדן". הסלטיקס אמנם ניצחו בסדרה והמשיכו לזכייה באליפות, אך ללא ספק זה היה אחד הרגעים שהבהירו לעולם כולו מה עומד לבוא.

דרישת הטרייד של סקוטי פיפן
סוף הפרק השני השאיר אותנו במתח. "פיפן החל לקטול את ג'רי קרוס לעיני כל הקבוצה", סיפר ג'קסון. זמן קצר לאחר אותה תקרית, פיפן, שהיה מושא לשמועות טרייד לאורך כל הקיץ שקדם לכך, הצהיר כי אינו מוכן ללבוש יותר את מדי הקבוצה. הוא דרש להיות מועבר, מה שג'ורדן הגדיר כ"אנוכי". כמובן שבסופו של דבר פיפן נשאר והיה שותף לאליפות השישית של הבולס, אך רק בשבוע הבא נגלה מה גרם לכך.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי