לא קונבנציונאלי: הטמפרמנט של קציקאריס מגיע לירושלים

פוטיס קציקאריס
פוטיס קציקאריס | טוויטר

אחרי שרצה לעזוב את הכדורסל לטובת לימודים בארה"ב, הפך לעוזרם של איבקוביץ' ושאקוטה. את בלאט החליף ובהמשך הוחלף על ידו, ובבילבאו בנה את אחת הקבוצות הלא צפויות שראתה היבשת. הכירו את מאמנה החדש של האלופה

(גודל טקסט)

"משחק לא קונבנציונאלי". מנהלים מקצועיים ומאמנים רבים ניסו במהלך השנים לבנות קבוצות שישחקו כדורסל אחר, משהו אטרקטיבי שלא רואים כל יום, אבל מעטים הם האנשים שהצליחו בכך. אחד מהם הוא פוטיס קציקאריס, המאמן החדש של הפועל ירושלים.


זה היה בביזקאיה בילבאו בתחילת העשור. המאמן היווני נטש את אריס סלוניקי באמצע העונה (הוחלף על ידי דייויד בלאט) והצטרף לקבוצה מחבל הבאסקים שהייתה שקועה במקום הלפני אחרון בטבלה עם ארבעה ניצחונות ב-17 משחקים. ההשפעה הורגשה באופן מיידי. הקבוצה יצאה לרצף ניצחונות ופספסה את הפלייאוף רק ברגע האחרון. במקביל היא הגיעה לפיינל פור היורוקאפ.
 


בקיץ הסגל עבר שינוי ונבנה אחד הסגלים האטרקטיביים שנראו ביבשת בשני העשורים האחרונים. המנוע היה גארד אמריקאי אלמוני בשם ארון ג'קסון שהגיע מווירטוס בולוניה וסביבו התקבצה חבורת פורוורדים. קציקאריס הנהיג סגנון מופרע משהו ללא משחק פנים אמיתי. ארבעת הפורוורדים קיבלו 'רישיון ירי' וזרקו כמעט מכל מקום ובכל הזדמנות.


התוצאות היו בהתאם. הקבוצות הספרדיות התקשו להתמודד עם הכדורסל השונה בו נתקלו והבאסקים הגיעו עד לגמר הפלייאוף כשהם מעיפים בדרך את ולנסיה ואת ריאל מדריד למרות שהיו ללא יתרון הביתיות. רק ברצלונה החזקה של ריקי רוביו, חואן קרלוס נבארו, ג'אנלוקה באזילה ושות' הצליחה לעצור אותם.


פוטיס קציקאריס. אחראי לאחת הקבוצות המלהיבות שידעה ספרד
פוטיס קציקאריס. אחראי לאחת הקבוצות המלהיבות שידעה ספרד


עונה לאחר מכן גם אירופה נכבשה. בטופ 16 של היורוליג בילבאו הותירה את ריאל ומלאגה מאחור ונעצרה ברבע הגמר אחרי סדרה של ארבעה משחקים מול צסק"א האימתנית של אנדריי קירילנקו, תוך שהיא מנחילה לה את ההפסד השני בלבד באותה עונה. ב-2012/13 הבאסקים הגיעו לגמר היורוקאפ וקציקאריס זכה בתואר מאמן העונה במפעל. ההצלחות וסגנון המשחק האטרקטיבי הפכו אותו לאהוב הקהל המקומי. "הוא אינטליגנטי, חכם, יודע לדבר עם השחקנים והתקשורת. האוהדים אהבו אותו מאוד", סיפרה כתבת אתר הספורט "אנחאנחה" קלסי ארויו לאריה לבנת מ"הארץ".


"הוא אוהב קבוצה לוחמת", אומר דימטריס מברואידיס, ששיחק תחת הדרכתו בבילבאו. "קשוחה בהגנה לצד כדורסל מודרני ומהיר בהתקפה עם אפשרויות רבות וחופש במשחק. הוא טוב מאוד בפסיכולוגיה עם השחקנים ומה שמבדיל אותו ממאמנים אחרים זה שהוא נלהב ומסור למה שהוא עושה. הוא כל הזמן עובד קשה".


האמת היא שהסיפור של המאמן היווני בן ה-50 מתחיל עוד הרבה לפני. קציקאריס נולד בניקאיה, פרבר קטן במערב אתונה. בהיותו ילד קטן הצטרף למועדון הכדורסל המקומי וכבר בגיל 15 עשה את הבכורה בקבוצה הבוגרת. בכך שבר שיא בליגה היוונית הבכירה. לאחר מכן שיחק עוד מספר שנים בא.א.ק אתונה ובהירקליון לפני שפרש בגיל 31.


קריירת המשחק של קציקאריס לא המריאה. ב-197 משחקים הוא קלע 3.6 נקודות בממוצע. פעם סיפר שבגיל 23 שקל לעזוב את הענף ולעבור ללימודים בארצות הברית, למזלו קרשימיר צ'וסיץ', מאמנה הקרואטי של א.א.ק באותה תקופה, התעקש ושכנע אותו להישאר. "הוא שינה את חיי", אמר המאמן החדש של אלופת ישראל.


זמן קצר לאחר פרישתו ממשחק פעיל מונה לעוזרו של דושאן איבקוביץ' ולאחר מכן המשיך עם דראגן שאקוטה. ביחד עם השניים היה שותף לתקופות המוצלחות ביותר של א.א.ק בעידן המודרני. בשנתיים הבאות שימש בהצלחה כמאמן הראשי של הקבוצה.


דייויד בלאט. מלא מילים טובות על היווני
דייויד בלאט. מלא מילים טובות על היווני


בקיץ 2005 חיפשה דינמו סנט פטרסבורג העשירה מחליף לדייויד בלאט והחליטה לתת את המושכות ליווני המוכשר. גם ברוסיה הקריירה של קציקאריס המשיכה לזרוח והוא סיים במקום השני בעונה הסדירה ובמקום השלישי לאחר הפלייאוף. בלאט סיפר עליו לאחר מכן: "הוא מאמן עם ראש על הכתפיים, מאוד מחויב למקצוע ורציני". לרוע מזלו של היווני, דינמו התפרקה מבחינה כלכלית והוא עבר ליעד הבא.


בוולנסיה עבד קציקאריס במשך שנתיים, אבל פוטר בנובמבר 2008 לאחר שלא הצליח להביא את העטלפים להישגים המצופים. כמעט שנה הוא ישב בבית עד שהוזעק על ידי אריס סלוניקי ימים ספורים לפני פתיחת העונה. 100 ימים בדיוק נמשכה הקדנציה של המאמן באריס ואחרי סיבוב ראשון לא מוצלח, כולל תבוסה ב-35 הפרש ליריבה השנואה פאוק סלוניקי, החליט להתפטר.


כמה ימים אחר כך הוא כבר חתם בבילבאו על חוזה ארוך טווח והכחיש בתוקף שעזב את אריס בגלל ההצעה מהקבוצה הספרדית. "הגעתי בזמן לא טוב לקבוצה ולא הצלחתי למצוא את הדרך להרים את השחקנים. החלטתי לעזוב עוד לפני ההצעה מבילבאו", הוא טען במסיבת העיתונאים. מי שכאמור החליף אותו בקבוצה מסלוניקי היה בלאט. המאמן הישראלי דווקא הצליח למצוא את הדרך להתחבר לשחקנים והביא את הקבוצה לרבע גמר הפלייאוף שם הפסידה לאולימפיאקוס. בקיץ הוא חזר למכבי תל אביב.


במהלך התקופה בבילבאו מונה קציקאריס למאמן נבחרת רוסיה, במקומו של בלאט כמובן. האיגוד המקומי חיפש מאמן בכיר כמחליפו של הישראלי שהוביל את הנבחרת להישגים אדירים והפור נפל על קציקאריס לקראת אליפות אירופה בסלובניה. היווני לא הספיק לאמן אפילו משחק אחד וכחודשיים לפני האליפות התפטר בשל סכסוך עם ראשי האיגוד.


"נוכחתי לדעת שאת מנסה להשפיל ולגמד את מעמדי כאדם וכאיש מקצוע בכל דרך אפשרית", כתב קציקאריס בהודעת ההתפטרות לממלאת מקום יו"ר האיגוד יוליה אניקייבה, "כל בר דעת היה מקבל במקומי את ההחלטה לעזוב באופן מיידי". ההחלטה באה לאחר שיו"ר האיגוד ומי שמינה את היווני לתפקיד אלכסנדר קרסנקוב התפטר בעקבות כישלון נבחרת הנשים ביורובאסקט ושמועות על מעשים לא כשרים.


אוהדי הפועל ירושלים מבעירים את יד אליהו. הטמפרמנט היווני צפוי להלהיב
אוהדי הפועל ירושלים מבעירים את יד אליהו. הטמפרמנט היווני צפוי להלהיב


אניקייבה לא נותרה חייבת: "ההחלטה למנות את קציקאריס לתפקיד המאמן הלאומי הייתה מוזרה. הוא דחף לעימות הזה, כי פחד להיכשל עם הנבחרת. מה שעניין אותו זה רק הכסף. בכל פעם שהגיע למוסקבה לשיחות, הוא לא העלה שום נושא מקצועי ודיבר רק על תנאי השכר. כשמוניתי לתפקיד הופתעתי לגלות ששכרו גבוה פי 12 מזה של בלאט".


עם ואסילי קראסייב, שמונה לתפקיד, סיימה הנבחרת הרוסית את אחד הטורנירים הגרועים בתולדותיה כשהיא מסיימת במקום האחרון ביחד עם מקדוניה, פולין וישראל. ניצחון אחד בלבד רשמו הרוסים באליפות, שנה בלבד לאחר שזכו במדליית הארד במשחקים האולימפיים בלונדון. אין ספק, קציקאריס ברח בזמן.


בסיום 2012/13 החליט המאמן לעזוב את בילבאו ושוב ישב שנה שלמה בבית כששמו הוזכר כמועמד המוביל להחליף את פבלו לאסו בריאל מדריד. לאסו בסופו של דבר נשאר וקציקאריס מונה ביוני 2014 למאמן נבחרת יוון.


את אליפות העולם ב-2014 סיימו היוונים בהדרכתו של קציקאריס במקום התשיעי לאחר ניצחונות נאים על קרואטיה וארגנטינה, ובאליפות אירופה 2015 כבר התקדמו למקום החמישי עם ניצחונות מרשימים על לטביה, סלובניה וקרואטיה. רק הפסד דרמטי לספרד (73:71) הפריד בין היוונים לחצי הגמר. אחרי שלא הצליח להעפיל עם הנבחרת למשחקים האולימפיים בריו 2016, עזב את תפקידו וחזר להתמקד באימון קבוצות. "העיתונאים היווניים אוהבים אותו", מספר כתב מקומי על היחסים של המאמן עם התקשורת.


בעונת 2015/16 הוביל את מורסיה הצנועה למקום השביעי בליגה הספרדית ולהפסד ברבע גמר הפלייאוף לריאל מדריד (2:1). ההצלחה סידרה לו את תפקיד המאמן בלוקומטיב קובאן במקומו של יווני אחר, יורגוס ברצוקאס. קציקאריס התקשה להיכנס לנעליים הגדולות שהותיר בן ארצו ואחרי סדרת הפסדים פוטר כבר בנובמבר. חודש וחצי אחרי הוא חזר שוב למורסיה, שהייתה בתקופה רעה, והצליח לחלץ אותה מהתחתית. את העונה הוא סיים במקום התשיעי עם מאזן של תשעה ניצחונות ושמונה הפסדים תחת הדרכתו, לעומת 19 הפסדים ועשרה ניצחונות בכל המסגרות לפני הגעתו.


ברוך הבא לירושלים
ברוך הבא לירושלים


לצד שבחים על סגנון התקפי משובח, קציקאריס נודע כמאמן שדוגל בהגנה אישית בלי התחכמויות. אבל עם השנים משהו השתנה גם אצלו וקבוצותיו האחרונות הראו גם הגנות מתחלפות ולא מעט חילופים אוטומטיים. למרות שלא הצליח בקובאן, בתקופתו עצרה הקבוצה הרוסית את היריבות על 68 נק' בממוצע למשחק. במורסיה הקבוצה שלו ספגה 77 נק' בממוצע לעומת 83.1 לפני מינויו.


בהפועל ירושלים מרוצים מההחתמה שביצעו וגורם בקבוצה אמר: "מדובר בהחתמה טובה מאוד. יש לו הרבה ניסיון ואנחנו ממשיכים את הקו להחתים מאמנים אירופאים בעלי ניסיון. הוא מכיר את השוק האירופי מצוין ויכול להביא איתו שחקנים טובים".


הוא אולי לא בכיר כמו פיאניג'אני והיכולת שלו לשרוד משברים טעונה הוכחה, אבל הפועל ירושלים קיבלה מאמן מוכשר ומבריק שעם הסגל הנכון יכול להוביל קבוצה אטרקטיבית, שתלהיב את הקהל בארנה אחרי עונה של כדורסל איטי ומשעמם. כמו שעשה בבילבאו, קציקאריס יכול להפוך את המגרש בבירה לאחד האולמות הביתיים והמאיימים ביבשת. לטמפרמנט היווני אנחנו כבר לא יכולים לחכות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי