החלום הישראלי: תעודת זהות כחולה לא מספיקה לליגת העל

עמנואל שארפ
עמנואל שארפ | אתר FIBA

על פי מתווה ועדת שרעבי, שחקנים שלא לקחו חלק במחלקת ילדים או נוער בארץ ייחשבו כמתאזרחים (ועליהם ישולם קנס של 200 אלף שקל) – גם אם נולדו כאן. במנהלת הגיבו: הנושא בבדיקה. איך זה ישפיע? יצחק ויסהוף מסביר

(גודל טקסט)

ליגת העל תוצף בעונה הקרובה בבנים של שחקני עבר, בין השאר תמיר בלאט (בנם של דיוויד וכנרת – כדורסלנית עבר באליצור נתניה), דני אבדייה (בנו של זופר), מייק בריסקר (מארק), גולן גוט (דני) וניב בלול (קובי).

בנוסף להם מככב לאחרונה בכותרות גם שמו של עמנואל שארפ, בנו של דרק שארפ. שארפ האב, שחקנה של מכבי ת"א ונבחרת ישראל לשעבר, עשה שירות צבאי והפך לישראלי לכל דבר. בנו הבכור, די.ג'יי, משחק היום בהפועל גליל עליון מהליגה הלאומית, ובעבר בבני הרצליה מליגת העל. אלא שאחיו הקטן, עמנואל, לא נמנה על הקטגוריה אליה משתייך די.ג'יי.

עמנואל הוא בנה של אשתו השנייה של אביו, טינה אליסון, שחקנית עבר מצטיינת, ולא שיחק במחלקת נוער בישראל. לאחר אליפות אירופה הוא עשוי לחזור לארה"ב ולהשלים שם את לימודיו, כך שאם ישוב יום אחד לישראל, לא ברור מה יהיה מעמדו לנוכח מתווה ועדת שרעבי, שקבעה כי רק שחקן שהיה לפחות שנתיים במחלקת נוער ישראלית יוכל להיחשב לישראלי – ולא משנה אם שיחק בנבחרת ישראל.

עמנואל שארפ. במעמד שונה מאחיו הגדול (אתר FIBA)
עמנואל שארפ. במעמד שונה מאחיו הגדול (אתר FIBA)

גם טי.ג'יי קליין (25), שחקנה של הפועל חולון ובנה של אגדת הכדורסל ננסי ליברמן (חברת היכל התהילה של כדורסל הנשים בארה"ב), משחק בארץ על תקן מתאזרח ואף רשם שלושה משחקים במדים הלאומיים. ועדיין, על פי המתווה אותו אישר דירקטוריון מנהלת ליגת העל ושבו תומכת גם שרת התרבות והספורט מירי רגב, הוא אינו עונה על הקריטריונים, ולכן נחשב לשחקן זר.

על פי החוק המוצע, הקבוצות יחויבו למינימום של ארבעה שחקנים ישראלים בסגל – כאמור, כאלה שהיו לפחות שנתיים במחלקת נוער בארץ. כל עוד שחקן לא גדל באחת ממחלקות הילדים, הנערים או הנוער בישראל, הוא לא יוגדר כישראלי. עמנואל שארפ וטי ג'יי קלין לא עונים על דרישות אלו, ולמרבה האבסורד לא ייחשבו על פי המתווה לישראלים.

זאת ועוד: קבוצה שתחתים שחקן בעל תעודת זהות ישראלית (אך ללא הופעות במחלקת נוער ישראלית) תצטרך לשלם עליו 200 אלף שקל במשך ארבע שנים, על מנת ליצור שוויון אל מול השחקנים הישראליים, המשלמים מסים מלאים. קבוצה שתבחר להחתים מתאזרח נוסף תיאלץ לשלם עליו 300 אלף שקל. יצוין כי החל מהשנה החמישית שלהם בישראל, מתאזרחים יוכלו לחתום ללא כל הגבלה, משום שבשלב זה כבר ישלמו מס מלא.

במנהלת הגיבו לדברים: "הנושא עדיין בבדיקה משום שאנחנו לא יודעים היכן עמנואל שיחק ואם זה היה שנתיים לפחות במחלקה מסודרת של קבוצה. יש עוד שאלות בנושא כמו ילדים ששיחקו תקופה מסוימת באחת המחלקות ולאחר מכן ההורים נסעו לשליחות. בכל מקרה, כפי שנאמר מיד לאחר חתימת ההסכם – תהיה גם ועדת חריגים על מנת לפתור כל נושא לגופו. לגבי שארפ, הנושא בבירו. שארפ לא הגיש בקשה לשחק בליגת העל כך שיש עוד זמן".


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי