"יש פה ריח לא טוב, בכדורגל זה לא היה יכול להתהוות"

אמארה סטודמאייר
אמארה סטודמאייר | מכבי תל אביב

עו"ד אפריק ברק, מומחה למשפט ספורט בינ"ל, התראיין ל-103FM וניסה לעשות סדר בסיטואציה שבה הבעלים של הפועל ירושלים, אמארה סטודמאייר, ישחק במכבי תל אביב: "פוטנציאל גבוה לניגוד עניינים"

(גודל טקסט)

החתימה של אמארה סטודמאייר במכבי תל אביב, מעבר למשמעויות המקצועיות שלה ולפיקנטריה בשל עברו של הסנטר בשורות היריבה הגדולה הפועל ירושלים, עוררה מחלוקת גדולה בעקבות העובדה שהמתאזרח מחזיק ב-3 אחוזים מהבעלות על המועדון מהבירה. עו"ד אפרים ברק, מומחה למספר ספורט בינלאומי ובעבר יועץ משפטי בהתאחדות לכדורגל, התראיין היום (רביעי) ל-103FM וניסה לעשות סדר בסיטואציה השנויה במחלוקת.

תחילה, ברק הסביר איך מתייחסים למצב שבו בעלים משחק עם קבוצה אחרת באותה ליגה: "איגוד הכדורסל חייב לתת את חוות דעתו בנושא. זו סיטואציה משונה וקשה לדרוש מארגוני הספורט בארץ לשפוט אותה. תקנון איגוד הכדורסל לא צופה סיטואציה משונה כזו שבה שחקן שיש לו אחוזי בעלות במועדון אחד חותם במועדון מתחרה, אבל כן מתחייב ליישם ולפעול לשם שמירה על החוקה והתקנון של פיב"א, לרבות הקוד האתי שלה. אותו קוד אתי, לפחות בשני סעיפים שלו, מדבר על חובה להימנע מכל מצב של ניגוד עניינים וזו סוגיה משפטית שיש בה פוטנציאל בעייתי מאוד לניגוד עניינים".

מדוע 3% בעלות מהווים בעיה: "ניגוד עניינים תמיד מתחיל בתחושה. קשה לשכנע אותי שאין אפשרות ממשית לניגוד עניינים כשבעלים של מועדון מסוים, שיש לו אינטרס כלכלי הקשור בתוצאות, מוצא את עצמו משחק נגד אותו מועדון ועוד במדי היריבה הכי גדולה. כששתי קבוצות מתחרות על תארים באותן מסגרות, למיקום שלהן ולזכייה יש משמעויות כלכליות. מעבר לכך, יש עניין של נראות, של תפיסה כללית של הגינות ויחס שווה לכל שאר הקבוצות".

אמארה סטודמאייר. בעלים של הפועל ירושלים, שחקן של מכבי ת
אמארה סטודמאייר. בעלים של הפועל ירושלים, שחקן של מכבי ת"א (דני מרון)

במה זה שונה ממנהלת הליגה, שבה חברי הדירקטוריון הם חברי הנהלה במועדונים: "עם זה אני לא יכול להתמודד. אבל בכדורגל הסיטואציה הזו הייתה יוצרת בעיה גדולה לקבוצה כמו הפועל ירושלים, בגלל תקנון העברת הזכויות שמונע מצב כזה. בכדורסל אין תקנון העברת זכויות. בכדורגל מצב כזה לא יכול היה להתהוות ואם הייתי יועץ משפטי בהתאחדות, הייתי קורא לירושלים לתת הסברים כי זה נוגד את התקנון. יש גם סעיף רחב בנושא של השתתפות במפעלים אירופיים, אבל זה בכדורגל".

למעשה, מכבי תל אביב היא זו שצריכה לדאוג מניגוד העניינים: "כשעוסקים בניגוד עניינים בתוך ליגה, כל הקבוצות מעורבות בזה. כי לא בטוח שקליעה מכרעת תשפיע רק על שתי הקבוצות המעורבות, אלא גם על מצבן של קבוצות אחרות בליגה. בניגוד עניינים, אם יש ספק – אין ספק. לדעתי, יש פה ריח לא טוב בעניין הזה, שיכול לעורר תהיות ושאלות. אם יש קבוצות שחוששות, הן יכולות לפנות לבית הדין של איגוד הכדורסל".


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי