בלאק נזכר בביקור במחנה ההשמדה חלמו: "זה היה מטלטל"

מכבי תל אביב בביקור במחנה חלמו
מכבי תל אביב בביקור במחנה חלמו | מכבי תל אביב כדורסל, רשמי

עוד לפני משחק האימון הראשון שלה הקיץ, מכבי ת"א ביקרה במחנה ההשמדה שהיה הראשון בו רצו הנאצים יהודים באמצעות גז ובאופן קבוע. "כולם היו מזועזעים", נזכרו בקבוצה. יאניס: "זה המעט שיכולנו לעשות"

(גודל טקסט)

יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא אחד הימים החשובים ביותר של עם ישראל. הפעם, לאור התפשטות נגיף הקורונה, הטקסים נערכו בצורה אחרת, ללא קהל. גם הספורט הישראלי הרכין ראש עם ציון הטרגדייה הנוראית ולרציחתם של ששת מליוני היהודים. למכבי תל אביב יש קשר מיוחד לשואה. האגודה שינתה את צבע מדיה לצהוב בשל הטלאי שענדו היהודים. לכבוד ציון היום המיוחד, במועדון הכדורסל שחזרו באתר הרשמי את הביקור שערכה הקבוצה במחנות ההשמדה לפני פתיחת העונה.

 
"לפני משחק האימון הראשון אפילו, מכבי תל אביב ערכה סיור במחנה ההשמדה חלמנו". המחנה הראשון בו רצחו הנאצים יהודים באמצעות גז והאתר הראשון בו נערכה ההשמדה במקום קבוע. המחנה מרוחק כשעה נסיעה מהעיר וולוצלאבק, בה נערך טורניר ההכנה הראשון של העונה הנוכחית. וולוצלאבק אף הייתה המקום הראשון בשטח הכיבוש הנאצים בו הוכרחו היהודים לענוד את הטלאי הצהוב הידוע לשמצה – מקור הצהוב של מדי מכבי.
 
 
במחנה המוות חלמו הומתו מאות-אלפי בני אדם, כ-98% מהם יהודים. משלוח היהודים הראשון הגיע למחנה ב-7 בדצמבר 1941. כיום חלק גדול מהמחנה נהרס ובמקום קיים מוזיאון, אנדרטה ומצבות המזכירות את הזוועות שהתרחשו בו.  אנשי המשלחת של מכבי, לבושים במדי המועדון, סיירו במקום וקיבלו הסבר מעמיק על מחנה ההשמדה מפי מדריך מקומי. כולם היו מזועזעים.
 

מכבי תל אביב בביקור במחנה חלמו (האתר הרשמי)


טאריק בלאק (האתר הרשמי)
 

המאמן יאניס ספרופולוס סיפר: "מישהו אמר פעם שאם אתה לא מכיר את ההיסטוריה שלך – אין לך עתיד מבטיח.  היום כל קבוצת הכדורסל חלקו כבוד לקורבנות היהודים במחנה הריכוז חלמו. זה המעט שיכולנו לעשות כדי לכבד את זכרם וכדי לכבד את זכרם של כל בני העם היהודי שנרצחו בשואה".
 
 
טאריק בלאק דיבר גם הוא על החוויה המצמררת הזו: "אנחנו כאן במחנה, זה עוזר לחוות זאת. אתה שומע ולומד כל כך הרבה על הרס הקהילה היהודית באירופה, אבל להיות כאן במקום בו זה קרה, הראשון מסוגו – זה מטלטל. תפילותיי עם אלה שאיבדו את חייהם וגם עם בני משפחותיהם. אני מתפלל שמצוקות כאלה יהיו לקחים שנלמד מהם ונצמח מהם".
 
 
עוד אמר: "רוע כזה הוא דבר בלתי מתקבל על הדעת בעולם, איך נהגו ככה בקבוצת אנשים. אני יכול להתחבר לכך כי בקבוצה לה אני משתייך, אפרו-אמריקנים, עברנו קשיים משלנו במדינה שלנו בצורות דומות וזה בלתי נתפס ובלתי מתקבל על הדעת".
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי