נולד מחדש: גבריאל ז'סוס רוצה לפרוע את החוב מהמונדיאל

גבריאל ז'סוס
גבריאל ז'סוס | Pedro Vilela/Getty Images

הוא הגיע לרוסיה כחלוץ הבכיר של ברזיל, אבל הכדורים לא נכנסו, הסכינים נשלפו ועונה שלמה הלכה לפח. רגע לפני גמר הקופה אמריקה נגד פרו (23:00, ספורט1), ענבל מנור על מה ששער אחד יכול לעשות לחלוץ

(גודל טקסט)

גבריאל ז'סוס התקשה להסביר את תחושותיו אחרי חצי גמר הקופה. "אין לי מילים", אמר בהתרגשות וגילה: "היום החלטתי שאני מבקיע. הייתי משוכנע בזה מבעיטת הפתיחה". זה היה יותר מסתם שער עבורו. יותר מניצחון יוקרתי על ארגנטינה, יותר מניצחון על החבר ממנצ'סטר סיטי סרחיו אגוארו, יותר מכרטיס לגמר הקופה מול הקהל הביתי. זה היה השער שהוריד לו מהגב 200 מיליון ברזילאים. "חיפשתי את השער הזה מאז המשחק הראשון בקופה. בחיים, לפעמים דברים לא הולכים כמו שהיית רוצה. אתה חייב להיות עקשן כי שום דבר לא קל".

לז'סוס יש 17 שערים ב-34 הופעות בנבחרת ברזיל הבוגרת – נתון מרשים לכל הדעות. רק שתשעה מהשערים שלו הובקעו במשחקי ידידות ושבעה בקמפיין מוקדמות המונדיאל. במונדיאל ברוסיה לא מצא את הרשת בחמישה משחקים. בקופה לא מצא את הרשת בארבעה משחקים עד חצי הגמר. העובדה שלא כבש בטורניר גדול העיקה עליו מאוד ואכלה אותו מבפנים. כשהוא סוף סוף כבש, הוא שחרר מעין אנחת רווחה שהזכירה דווקא את הדרך בה אגוארו חוגג את שעריו. מסביבו המינייראו בבלו הוריזונטה רעד. כל ברזיל חיכתה לשער הזה.

הילד הצנוע שגדל בפאבלות של סאו פאולו וכיכב בפלמייראס הפך אולי מהר מדי לתקווה הבאה של ברזיל. רונאלדו טען שהוא מזהה אצלו תכונות דומות לו עצמו והצית את הדמיון. מנצ'סטר סיטי שילמה עליו למעלה מ-30 מיליון יורו והוא התמודד עם המעבר ותג המחיר בצורה פנומנלית. שבעה שערים ב-10 משחקים בחצי השנה הראשונה שלו ועוד 17 בכל המסגרות בעונת 2017/18. למונדיאל הוא הגיע כחלוץ הבכיר וקיבל את חולצת ההרכב בכל המשחקים. הוא עבד קשה, אבל הכדורים לא נכנסו. בברזיל הסכינים נשלפו בעיקר לעברו.


אחרי המונדיאל הסכינים נשלפו. גבריאל ז'סוס (Gettyimages)

הוא חטף מכל מקום. מהתקשורת, מהפרשנים, מהאוהדים והפך ללעג ברשתות. סימנו אותו כאחראי לכישלון. החברים מיהרו להתייצב לצדו. "הוא מקבל ביטחון מכולנו. שמעתי שמבקרים אותו כי הוא לא מבקיע, אבל העבודה שהוא עושה בחילוצי כדור מבריקה. אנחנו מאמינים בו", אמר וויליאן במהלך הטורניר. "לא היה לו מזל מול השער, אבל מוסר העבודה שלו מצוין וגם המיקום. כולם נכנסו בו, אבל אם היינו זוכים במונדיאל, אף אחד לא היה מדבר עליו", הוסיף אדרסון.

ברזיל הודחה ברבע הגמר אחרי 2:1 מול בלגיה וז'סוס נשבר. "אני לא יודע למה זה קרה", ניסה להסביר בסיום המשחק. "טקטית, עשיתי מה שביקשו ממני. אולי לא היו לי מצבים טובים, אני לא יודע. רציתי לנצח ולכבוש… כשאתה סוחב ציפיות של 200 מיליון איש, חייב להיות לך רגש". זה בדיוק ההבדל בינו לבין כוכב כמו ניימאר. הוא לא ידע להתנתק. אחרי הכישלון, ניימאר נראה חוגג במסיבות ובטורנירי פוקר. ממש לא עניין אותו מה אומרים או כותבים עליו. ז'סוס נסע לבית אמו והסתגר שם. המונדיאל פירק לו עונה בסיטי.

הוא הגיע לתחילת האימונים במצב פיזי ונפשי רעוע ובמהרה איבד את מקומו. כבש שער אחד ב-1:6 על האדרספילד במחזור השני ואז נקלע לרצף איום של ארבעה חודשים ללא שער ליגה. בדצמבר, סיטי יצאה לסטמפורד ברידג' ללא אגוארו הפצוע. פפ גווארדיולה הפגין חוסר אמון בז'סוס והעדיף לפתוח עם ראחים סטרלינג כחלוץ מדומה. כמה ימים לאחר מכן, אמו של הברזילאי ובני משפחתו הגיעו לביקור לקראת החגים. ז'סוס קיבל את המקום בהרכב והבקיע צמד בניצחון על אברטון.


המונדיאל פירק לו עונה בסיטי (Gettyimages)

מעבר לתמיכת המשפחה, ז'סוס שכר מאמן כושר אישי והחליט על שינוי: "ניסיתי לבעוט יותר לשער, היו משחקים שלא בעטתי וזה סיבך עבורי את הדברים. הסתכלתי על אגוארו. הוא בועט המון וזה מקל עליו. למדתי ממנו הרבה". ועדיין, המספרים נפגעו. הוא ירד מ-19 לשמונה הופעות בהרכב (כ-650 דקות פחות לעומת 2017/18) ומ-13 שערי ליגה לשבעה. גווארדיולה אמנם דאג לפרגן ולתמוך בפומבי כשאמר: "חשוב שהוא מגיע למצבים ומייצר שטחים. הוא עושה הרבה דברים אחרים במונחים של לחץ ועוזר בהרבה מאוד סיטואציות", אבל לא נתן קרדיט על הדשא.

בעוד בסיטי, ז'סוס הבין היטב את התחרות, בנבחרת הוא ידע שעליו לשנות את המצב לפני הקופה. באוקטובר, כבש ב-0:2 על ערב הסעודית וקיבל מחמאה מניימאר: "שמחתי עבורו יותר מאשר הייתי שמח אם הייתי מבקיע חמישייה". הוא כבש בניצחון על קטאר ביוני ועוד צמד בשביעייה מול הונדורס, אבל צ'יצ'י העדיף את רוברטו פירמינו בהרכב בשני המשחקים הראשונים של הקופה. ז'סוס פתח לראשונה מול פרו והחמיץ פנדל. זה לא מנע ממנו לקחת את הבעיטה המכריעה בדו קרב מול פרגוואי ברבע הגמר. אולי בכך הראה שהמשבר המנטלי מאחוריו. הראה כמה הוא עקשן וכמה הוא רוצה להימנע מהסטיגמה של שחקן שלא מתייצב לטורנירים גדולים.

הוא כל כך רצה את זה. התעקש על זה. במהלך שהוביל לשער השני מול ארגנטינה נלחם מול שלושה שחקנים, לא חשב על ליפול כדי לסחוט פנדל והצליח לבשל לפירמינו. אותו פירמינו שהצליח יותר ממנו בטורנירים גדולים, שתפס לו את המקום. כדי לשחק עם שניהם יחד, צ'יצ'י הסיט את ז'סוס ימינה וקיבל צמד חדש שמשתף נפלא פעולה. פתאום אף אחד לא מתגעגע לניימאר ולגלגולים שלו. אותו ניימאר, שאגב הואשם על ידי פרשנים וביניהם מאמן הנבחרת לשעבר מאנו מנזס, שפוגע בכוכבות שלו ובאנוכיות שלו בחלוצי הנבחרת.


פתאום אף אחד לא מתגעגע. ניימאר (Gettyimages)

ז'סוס נולד השבוע מחדש. "אחרי המונדיאל, חשבתי יותר מדי. זו הייתה התקופה הכי קשה שלי כשחקן. זה ערער אותי בתחילת העונה, אבל לא להרבה זמן. דברים קרו לי מהר, היום אני חושב שהייתה לי עצירה וזה נורמלי", אמר. יש לו בקריירה מדליית זהב אולימפית, אבל זכייה בקופה תהיה משהו אחר. מבחינתו, הוא "יחזיר את החוב" מרוסיה. ואם המונדיאל גרם לו למשבר שכמעט חיסל לו עונה, תואר ואולי עוד שער בגמר יכול לבנות אותו לקראת המשך המאבקים מול אגוארו על המקום בהרכב של גווארדיולה.

כוכב העבר ריבאלדו משוכנע שסיטי תרוויח בענק: "ז'סוס הרשים אותי. כולנו יודעים שלא הלך לו במונדיאל. צ'יצ'י נתן ביטחון בילד וז'סוס החזיר לו. יש לו פוטנציאל וזמן להתפתח והוא יקבל הזדמנויות. הייתה לו עונה קשה והוא איבד מהחשיבות שלו במנצ'סטר סיטי, אבל גווארדיולה יהיה מרוצה לראות אותו זורח בנבחרת וצובר ביטחון לקראת העונה הבאה". מה ששער אחד יכול לעשות לחלוץ.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי