עלה על הגל: כך ז'סוס הפך לכוכב הגדול של הקופה אמריקה

גבריאל ז'סוס
גבריאל ז'סוס | האתר הרשמי

מאז הכישלון במונדיאל הכוכב לא מצא את מקומו, לא בנבחרת ברזיל ולא במנצ'סטר סיטי, אבל כשהגיע רגע האמת הוא נתן את כולו והוכיח מה הוא שווה. מיכאל יוכין משוכנע: העונה הקרובה תהיה הטובה בקריירה שלו

קבוצות: מנצ'סטר סיטי
(גודל טקסט)

בקריירה הקצרה של גבריאל ז'סוס, היתה זו השנה הקשה ביותר. למעשה, קצת יותר משנה. הצרות החלו במונדיאל ברוסיה, אליו הגיע הסקורר של מנצ'סטר סיטי כאחת התקוות הגדולות של ברזיל. הוא היה הכוכב הגדול בחוד לצידו של ניימאר, החלוץ המרכזי שהיה אמור לספק את הסחורה מול הרשת. אבל את גביע העולם סיים ז'סוס מתוסכל, ללא שער זכות בודד. האיש שזהר במוקדמות לא הצליח למצות אפילו רבע מהפוטנציאל על הבמה הגדולה. ב-6 ביולי 2018, כאשר ברזיל פיגרה 2:0 מול בלגיה ברבע הגמר בקאזאן, בחר המאמן צ'יצ'י להורידו לספסל בדקה ה-58, ובכך תם חלקו בטורניר. אתמול, בחלוף שנה ויום, ב-7 ביולי 2019, הסיוט הסתיים רשמית וגבריאל הוכתר לגיבור הלאומי עם הצגה אדירה בגמר קופה אמריקה.

ז'סוס עשה אתמול הכל במרקאנה מול פרו. הוא בישל באמנות את השער הראשון של אברטון. אחרי שהיריבה השוותה בעיתוי קריטי על סף השריקה להפסקה, הוא דאג להחזיר את היתרון לברזיל בזמן הפציעות של המחצית הראשונה, בקור רוח מושלם שכה איפיין אותו במוקדמות המונדיאל וקצת הלך לאיבוד בהמשך הדרך. הוא עשה גם עבודה שחורה מרובה לאורך האגף והשקיע מרץ עצום בשמירה על הפרואנים. הנכונות הזו אפילו עלתה לו בסופו של דבר בהרחקה שנויה מאוד במחלוקת, בלשון המעטה, אשר היתה חייבת להיפסל לו השופט הצ'יליאני רוברטו טובאר היה בוחן את הסוגיה בעזרת VAR.

ז'סוס ירד מהדשא נסער ובוכה, אך הדמעות האלה רק חיזקו את האהדה והאהבה כלפיו. הן הדגישו עוד יותר את תרומתו העצומה לזכיה. הן הוסיפו לה נדבך דרמטי. כאשר ייזכרו הברזילאים בניצחון הביתי המפואר הזה בעוד שנים ארוכות, יהיה גבריאל ז'סוס הסמל האולטימטיבי שלו. הגביע הזה רשום על שמו.

ז'סוס מורחק. רק יחזק את האגדה שלו בגמר הזה (Alexandre Schneider/Getty Images)
ז'סוס מורחק. רק יחזק את האגדה שלו בגמר הזה (Alexandre Schneider/Getty Images)

במובנים רבים, זוהי פסגת הקריירה הזמנית בגיל 22. הזכייה הזו חשובה ויוקרתית יותר ממדליית הזהב האולימפית ב-2016, אם כי גם אז היה לגבריאל ז'סוס חלק לא מבוטל בהישג. היא מרגשת יותר מהאליפויות עם פלמייראס ומנצ'סטר סיטי, כי מבחינת כל ברזילאי החולצה הצהובה שווה קצת יותר. ואי אפשר להגזים בחשיבות התזמון שלה, כי השנה האחרונה איימה להוריד את החלוץ מהפסים. הוא חווה משבר אמיתי ומתמשך במדי קבוצתו האנגלית, וזו טראומה לא טריוויאלית עבור שחקן כה צעיר. גם נער שגדל בשכונת עוני בסאו פאולו והיה רגיל לשחק קטרגל מול גברים מבוגרים משמעותית ממנו לא תמיד מסוגל להתגבר בכוחות עצמו על סיטואציה מסוג זה.

כי הרי כאשר הגיע גבריאל ז'סוס למנצ'סטר סיטי בינואר 2017, הוא סומן באופן מיידי כיורשו ומחליפו של סרחיו אגוארו. קון הרגיש מאויים ולא מוערך מספיק על ידי המאמן פפ גווארדיולה, ובמשך שנה וחצי נפוצו הדיווחים על רצונו לעזוב. בפועל, המציאות היתה שונה, ובעונה האחרונה נותר אגוארו החלוץ המוביל הבלתי מעורער של אלופת אנגליה. ז'סוס, שספג מהלומה פסיכולוגית במונדיאל, נותר על הספסל במשך רוב 2018/19. הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה – הברזילאי פתח בשמונה משחקי פרמייר ליג בלבד, ונכנס כמחליף ב-21 מקרים. הוא מצא את הרשת שבע פעמים בלבד בליגה, וגם ממוצע הכיבושים למספר דקות היה הנמוך ביותר בקריירה שלו. היו, כמובן, גם רגעים של אושר, כמו הרביעייה נגד ברטון אלביון מהליגה השלישית בגביע הליגה, אך בפועל הם רק הדגישו את המצב הכללי העגום.

אחת הבעיות המהותיות ביותר של ז'סוס נעוצה בכך שגווארדיולה אינו רואה לנכון לצוות אותו עם אגוארו. כבר בשלהי 2017, כאשר נדרש לסוגיה, הדגיש הבוס הקטלוני: "הפציעה של בנג'מין מנדי לא מאפשרת להם לשחק ביחד, כי כאשר שחקן אחר ממלא את משבצת המגן השמאלי אנחנו זקוקים לקיצוני טהור". פפ סבור כי גבריאל ז'סוס צריך לתפקד במרכז הרחבה, ואמר זאת מיד עם החתמתו לפני שנתיים וחצי: "גבריאל צריך לשחק קרוב לשער. הוא לא קיצוני טיפוסי". הקביעה הזו הגבילה בפועל את דקות המשחק של הברזילאי, כי בעונה החולפת הוא הפסיד לאגוארו כמעט בכל פרמטר. ואולם, הקיץ עשוי להתחולל מפנה בחייו גם בהיבט זה.

במדי מנצ'סטר סיטי. לא הצליח להתחרות עם אגוארו (Gettyimages)
במדי מנצ'סטר סיטי. לא הצליח להתחרות עם אגוארו (Gettyimages)

בימיו בפלמייראס שותף לא פעם גבריאל ז'סוס כשחקן אגף קלאסי, ובעיתונות האירופית אפילו הגדירו אותו כקיצוני במהלך 2016 כאשר קבוצות רבות ניהלו מרדף אחרי החתמתו. את משחקיו הטובים ביותר הוא אכן סיפק כחלוץ, אך זה לא סותר את איכויותיו כקיצוני, והן באו לידי ביטוי באופן מפתיע מאוד בקופה אמריקה, גם אם צ'יצ'י לא תיכנן זאת מראש. למעשה, בעקבות העונה הבעייתית התחיל ז'סוס את הטורניר כמחליף, אך הנסיבות הסתדרו לטובתו.

במונדיאל ברוסיה הקדים גבריאל בקלילות את רוברטו פירמינו במאבק על חולצת ההרכב, אך אחרי העונה הפנומנלית של כוכב ליברפול המצב היה שונה בתכלית בחודש האחרון. הסקורר האדום של יורגן קלופ פתח במרכז ההתקפה, הנבחרת אף עברה לשיטת 1-3-2-4 בעקבות הפציעה של ניימאר, והדבר לא השאיר לכאורה מקום לז'סוס. אלא שהכל השתנה כבר במשחק השני בשלב הבתים נגד ונצואלה. רישארליסון, הלהיט החדש שקיבל את ההזדמנות, לא ענה על הציפיות, וגבריאל ז'סוס שולב במקומו במחצית כשחקן אגף קלאסי. הרושם היה חיובי למרות התיקו המאופס, וב-0:5 על פרו במשחק האחרון בשלב הבתים כבר היה הסקורר של סיטי בהרכב על הקו. לקח לו זמן להתרגל לתפקיד החדש, אך הניצוצות היו שם, ואפילו החמצת הפנדל בזמן פציעות לא פגעה בבטחונו העצמי. ז'סוס חש צ'אנס נדיר לחזור למסלול ולקח אותו בשתי הידיים.

והימים האחרונים היו שלו, ללא עוררין. בחצי הגמר הגדול מול ארגנטינה, היה גבריאל ז'סוס השחקן המצטיין – הוא כבש את השער הראשון בעצמו ובישל אחרי סלאלום פנטסטי את ה-0:2 של פירמינו שהבטיח את ההעפלה לגמר. עבור הברזילאי היה זה גם קרב ישיר מול אגוארו, והוא הוכיח באופן חד וברור כי אינו נחות מהארגנטיני. כך התפתח מומנטום נהדר, ואתמול במרקאנה שוב היה גבריאל ז'סוס בלתי ניתן לעצירה. כשחקן אגף, הוא לא מגביל את עצמו לפעולות על הקו בלבד, וקל היה להבחין בכך כאשר דהר לרחבה כדי להבקיע את השער הקריטי, אך זה רק מדגיש את חוכמתו הטקטית. צ'יצ'י מצא משבצת נוספת שהולמת את כישוריו של הכוכב הצעיר, והדבר עשוי להועיל לו בהיבטים רבים.

חוגג עם חבריו את השער הקריטי. לא מגביל את עצמו לפעולות על הקו בלבד (CARL DE SOUZA/AFP/Getty Images)
חוגג עם חבריו את השער הקריטי. לא מגביל את עצמו לפעולות על הקו בלבד (CARL DE SOUZA/AFP/Getty Images)

כעת גם גווארדיולה יודע – גבריאל ז'סוס הוא לא רק אלטרנטיבה לאגוארו. הוא מסוגל להחליף בהרכב גם את ראחים סטרלינג, ברנרדו סילבה או לירוי סאנה. הוא שחקן רב גוני יותר מהסטיגמה שהשתרשה, והדבר יעניק למנצ'סטר סיטי אופציות מגוונות יותר בעונה הקרובה. החלוץ זקוק עכשיו למנוחה אחרי המאמץ הגדול שהשקיע, אך הוא יחזור לאימונים במנצ'סטר במצב רוח טוב פי מיליון בהשוואה ל-2018, ואנחנו נראה זאת על הדשא. תהיו בטוחים – העונה הקרובה של גבריאל ז'סוס תהיה טובה ומשמעותית הרבה יותר מהעונה החולפת. הוא עלה שוב על הגל הנכון.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי