קח אותו לאט את הזמן: מרטין אודגור בדרך הבטוחה להפוך לכוכב

מרטין אודגור
מרטין אודגור | Alex Caparros/Getty Images

התקשורת העמיסה עליו ציפיות מוגזמות כשהגיע לריאל בגיל 16 והעזה להגדירו כפלופ, אך היהלום הנורבגי קיבל החלטות נכונות ונהנה מכל רגע בסוסיאדד המלהיבה בדרך לחזרה אפשרית בעוד שנתיים לבירה. יוכין מנתח

(גודל טקסט)

עד לא מכבר הוגדר מרטין אודגור כפלופ, וקשה לחשוב על הגדרה מוצדקת פחות. העולם ירד לגמרי מהפסים אם מצפים ברצינות מילד בן 16 להפוך לכוכב בריאל מדריד רק כי המועדון החליט להחתים אותו עם המון רעש וצלצולים. הנער הנורבגי הפך באופן מיידי לסלבריטי כאשר הבלאנקוס רכשו אותו מסטרומסגודסט בתחילת 2015, וההמולה רק התעצמה כאשר ערך את הופעת הבכורה בליגה הספרדית כשחקן הצעיר ביותר בתולדות ריאל, ועוד נכנס כמחליף דווקא במקום כריסטיאנו רונאלדו. אחר כך הוא "נעלם" כהגדרת התקשורת, ולפיכך לא עמד בסטנדרטים הגבוהים.

אז עכשיו, כאשר פורח אודגור בגיל 20 במדי ריאל סוסיאדד, מדברים על קאמבק של שחקן שירד קודם לכן מנכסיו, וזה אבסורד. בפועל, זו בסך הכל התקדמות מקצועית הדרגתית והגיונית של כדורגלן מוכשר במיוחד שמטפס למעלה צעד אחר צעד. פשוט צריך להסתכל על המסלול שלו ללא התפאורה המיותרת של המעבר הגדול לריאל, ללא ההצגה לעיתונאים לצד אמיליו בוטראגניו, ללא הבכורה המיותרת, ללא הכותרות האומללות שאיימו להרוס את חייו. הרי אפילו קרלו אנצ'לוטי, מאמן ריאל דאז, הגדיר את העסקה כ"תעלול שנועד ליחסי ציבור". זו האמת הטהורה. ייתכן מאוד כי הספרדים צדקו כאשר שילמה 3.5 מיליון יורו בלבד תמורת הנורבגי, אבל היא לא הייתה צריכה להדביק לו תוויות מיותרות. השחקן עצמו מבין זאת היטב.

למעשה, הוא הבין זאת עוד כאשר העדיף להגיע לבירת ספרד, על אף שהיה עדיין ילד כהגדרתו. אודגור טוען כי מעולם לא היו לו שאיפות להתחיל לשחק בהרכב ריאל בסנטיאגו ברנבאו בגיל 16. הוא העדיף אותה על פני הצעות מתחרות מצד מנצ'סטר יונייטד, מנצ'סטר סיטי, ארסנל ובאיירן מינכן כי הייתה לריאל קבוצה בליגה השלישית, ומאמנה היה זינדין זידאן. אודגור סבר כי אימונים עם הסגל הבכיר, לצד משחקים תחרותיים ברמה נמוכה יותר עם כוכב העבר הצרפתי כמנטור, יהיו השילוב האידיאלי עבורו. הוא לא חשק בפרסום ולא רדף אחרי כסף. הוא רק רצה לשחק כדורגל בשקט תעשייתי כדי ללטש את כישוריו. אלא שהתברר כי לא ניתן לקבל שקט תעשייתי כאשר אתה דמות כה מתוקשרת באחת הקבוצות המתוקשרות בתבל.


אודגור מחליף את רונאלדו. העולם ירד מהפסים (Denis Doyle/Getty Images)

ההתאקלמות הייתה קשה למדי כי אודגור לא ידע מילה בספרדית. לוקח זמן ללמוד את השפה, להתרגל למנטליות שונה בתכלית ולשדר על אותו גל עם שחקנים צעירים שמגיעים מרקע אחר לגמרי. לכן, הוא לא ממש בלט בקבוצת המילואים, ואפשר להבין זאת. כאשר קודם זיזו לאימון הקבוצה הראשונה, בינואר 2016, המשימה הפכה למאתגרת אפילו יותר. עם גישה נכונה וסבלנות, ידע אודגור בתוך תוכו שהוא מסוגל להתגבר על כל המכשולים, אבל התקשורת לא נתנה לו מנוח. איכשהו, הוא הפך במהרה לכישלון בעיניה, וההשאלות לליגה ההולנדית נתפסו כהודאה בפיאסקו.

ההיפך הוא הנכון, כמובן. לו היה אודגור שחקן "רגיל" שגדל באקדמיה של ריאל, משחק בקביעות בקבוצת המילואים ועושה את דרכו להולנד בגיל 18 על מנת לצבור נסיון, היו מכתירים אותו לבעל פוטנציאל גבוה מאוד. אז במה שונה המקרה של הנורבגי? רק בכך שהוא שווק שנתיים קודם לכן כשחקן העתיד של הכדורגל העולמי. אין סיבה לנצל את התווית הזו על מנת לפגוע בו. למזלו, אודגור הבין גם את זה. "אני לא קורא עיתונים", הוא מעיד – וטוב שכך. הוא עשה את הדבר הנכון והמתבקש מבחינתו, ובא על שכרו.

שנה וחצי הירנביין היו סבירות, אך לא מעבר לכך. במהלכן התחזק מאוד הנורבגי הצנום מבחינה פיזית, והדבר בא לידי ביטוי בעונה שעברה כאשר זהר בהשאלה נוספת במדי ויטסה. עם ליאוניד סלוצקי הרוסי על הקווים, השתדרג אודגור והפך לאחד השחקנים המובילים בליגה ההולנדית, ויעידו על כך 11 שערים ו-10 בישולים. לא לחינם הוא היה השחקן היחיד מחוץ לאיאקס ואיינדהובן שנכלל בנבחרת העונה. "סלוצקי העניק לי חופש ובטחון, ואני מודה לו מאוד על כך", אמר אודגור. "כעת מרטין מסוגל לעמוד בלחץ, והוא מוכן לעבור לשלב הבא. אין לי ספק שצפוי לו עתיד גדול", הצהיר המאמן. וכך היה – אודגור עשה הקיץ את הצעד הגדול הבא.


אודגור במדי ריאל. יחזור בעוד שנתיים? (Denis Doyle/Getty Images)

ריאל סוסיאדד קיבלה אותו בזרועות פתוחות, בהשאלה לשנתיים. אודגור חיפש יציבות, וגם כעת, אחרי פתיחה מזהירה בעונה החדשה, הוא שומר את הרגליים על הקרקע. "היעד הוא לשחק בריאל מדריד", סיפר בראיון, אבל ריאל סוסיאדד היא המקום הנכון עבורי כרגע, ואשאר כאן עד 2021". בצדק. הוא משוחח בקביעות עם צ'אבי אלונסו שעובד כיום כמאמן הקבוצה הצעירה במועדון מסן סבסטיאן. הוא מקבל את הבמה להוכיח את כישוריו בליגה הספרדית על בסיס שבועי – והמחמאות זורמות מכל עבר. ההצגה מול אתלטיקו מדריד, במהלכה כבש ובישל בדרך לניצחון, הייתה נהדרת. הבישול האמנותי למיקל אוירסאבאל במפגש מול אלאבס, במסירת גאונית שהותירה את כל ההגנה מחוץ לעניינים, הוכתר כבר עכשיו לאחד הרגעים היפים של העונה. הספרדים גילו את אודגור ומתלהבים. לו היו צופים בביצועיו בשורות ויטסה, הם לא היו מופתעים.

כשהוא נושק לגיל 21, הנורבגי הוא שחקן בוגר ובשל יותר. "אני כבר לא נער", הוא מצהיר – והדרך למעלה נראית סלולה. לא, הוא ממש לא פלופ. הוא מעולם לא היה פלופ. הוא עלול היה להפוך לקורבן התקשורת, אך סירב להיכנע לתכתיבים והוכיח שבחירותיו היו נכונות. בעוד פחות משנתיים, הוא באמת עשוי להיות אחד הכוכבים המרכזיים של ריאל מדריד, בדיוק בעיתוי הנכון. בינתיים, הוא נהנה מכל רגע, וגם בנבחרת תרומתו עצומה. כאשר תארח הערב נורבגיה את ספרד (21:35, שידור ישיר בספורט1), אודגור בהחלט מסוגל להכות גם בה. כדאי לסרחיו ראמוס להתכונן היטב.


אודגור מכדרר. בספרד נהנים מכל רגע (Alex Caparros/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי