Sport1 Banner

בטירוף שלהם: מאחורי העפלתה של גאורגיה לשמינית הגמר

play
שחקני נבחרת גאורגיה חוגגים | אתר רשמי, טוויטר
צפו: גאורגיה הדהימה את פורטוגל בדרך לשמינית, רונאלדו איבד עשתונות 03:31

הסינדרלה של היורו הדהימה עם עלייה מופלאה לשלב הבא בהופעת הבכורה שלה על הבמה הגדולה ביותר, ועכשיו גם המפגש מול ספרד לא מרתיע אותה

(גודל טקסט)

שלוש שעות לפני תחילת המשחק בין פורטוגל וגאורגיה, רחבת אצטדיון ה-'ולטינס ארינה' הייתה עמוסה באוהדים משני הצדדים כשהשיח המרכזי עסק בכריסטיאנו רונאלדו והאם אגדת הכדורגל יקבע שיא חדש בלתי נתפס הערב ויהפוך לשחקן הראשון בתולדות אליפות אירופה שכובש בשישה טורנירים רצופים. המשחק עצמו היה חסר חשיבות עבור הפורטוגלים, שכבר שריינו את מקומם בשלב שמינית הגמר מהמקום הראשון, והפך מנקודת מבטם למיקוד חד למדי- לעשות הכל כדי לסמן 'וי' נוסף בטבלת ההישגים של גדול שחקניהם בכל הזמנים ואחד מגדולי הכדורגלנים (יש היאמרו, הגדול מכולם) בתולדות המשחק.

העובדה שלגיאורגים, בניגוד לפורטוגלים שכבר ידעו שמקומם בשלב הנוק-אאוט מובטח, היה עוד צ'אנס להעפיל, נתפס כמשימה נשגבת ולא ריאלית יתר על המידה. גם עם הרכב יחסית משני וחילופים רבים שמאמן פורטוגל, רוברטו מרטינז, ביצע, עדיין היתרון האיכותי של נבחרתם היה בולט באופן קיצוני. ב-22:55 שעון גלזנקירשן, בשניות הספורות שלאחר שריקת הסיום, הדיון סביב כריסטיאנו רונאלדו התפוגג במהירות בזק וברחבת האצטדיון לא נותרה עין גיאורגית יבשה. 68 מקומות בדירוג פיפ"א הרשמי הפרידו בין שתי הנבחרות טרם המשחק ובסיומו הגיאורגים היו חתומים על העפלה סנסציונית לשלב 16 האחרונות כשהשיגו ניצחון משכנע ומוצדק 0:2 על פורטוגל ומפגש יוקרתי מול ספרד בשלב הבא.

להורדת אפליקציית וואלה ספורט לחצו כאן

שחקני נבחרת גאורגיה חוגגים
שחקני נבחרת גאורגיה חוגגים | רויטרס

יש מגוון דעות בשנים האחרונות באשר להרחבת טורנירים גדולים ולעובדה שבעיניים מקצועיות לפחות, יש החושבים שהתחרות מבחינת עניין אמיתי מתחילה בפועל רק בשלבי הנוק-אאוט. זה דיון רלוונטי וחשוב, אבל כל מי שעדיין מצדד בהעפלת נבחרות העילית בלבד לתחרויות כמו היורו, היה צריך להיות חלק מהקהל הגיאורגי אתמול בערב, שזכה, ובצדק, לראות כיצד נבחרתו מדלג בזכות לשלב הבא עם תצוגת תכלית משכנעת, מרשימה ובעיקר- נטולת כל רגשי נחיתות.

עצמם העפלתה של גאורגיה כמדינה עצמאית לאליפות אירופה בפעם הראשונה בתולדותיה, מאז התפרקותה של ברית המועצות בשנת 1991 הייתה הישג כשלעצמו שהושג כפועל של אינטנסיביות רבה. הנבחרת, שמאומנת בידי ווילי סאניול הצרפתי, סיימה קמפיין מוקדמות מאכזב למדי במקום הרביעי בבית המוקדם והצליחה להשתחל ליורו לאחר שגברה על יוון דרך שלב הפלייאוף הודות לקמפיין 'ליגת האומות' מוצלח. הגיאורגים הציגו יכולת סבירה בהחלט בשני משחקיהם בשלב הבתים של היורו עצמו, כשהפסידו לטורקיה במשחק הפתיחה ובהמשך סיימו בתיקו נגד הצ'כים, אבל הגיעו לרגע המכריע בטורניר כשגורלם בידם וזה ככל הנראה היה הנתון המעודד ביותר מבחינתם טרם שריקת הפתיחה נגד פורטוגל.

פחות משתי דקות משריקת הפתיחה, וחביצ'ה קברצחליה הימם את הפורטוגלים בהתקפה מתפרצת מושלמת וסיפק את היתרון הנדרש, אבל לגיאורגים נותרו קרוב לתשעים דקות על מנת להגן על שלוש הנקודות היקרות מפז. תוכנית המשחק של סאניול, מגנה לשעבר של נבחרת צרפת ובאיירן מינכן, עבדה בצורה מושלמת והגיאורגים לא הורידו את הגז מן הדוושה, יצרו מצבים וידעו כיצד לתקוף את נקודות התורפה של פורטוגל. בעיטת עונשין מ-11 מטרים שנשרקה לזכות הגיאורגים במחצית השניה (לאחר התערבות ה- VAR) העניקה לגיאורגים את ההזדמנות להכפיל את יתרונם, ומיקאטדזה(שגם היה אחראי על בישול השער הראשון) לא התבלבל מן הנקודה הלבנה וקבע 0:2 מוחץ ומבטיח, והילולה עוצמתית וגאה ביציעים הגיאורגים.

שחקן נבחרת גאורגיה חביצ'ה קברצחליה
אגדה מקומית. קברצחליה | אימג'בנק GettyImages, OZAN KOSE/AFP

בזמן שהאוהדים הפורטוגלים היו עסוקים לפני תחילת המשחק בהמשך הובלת הדיונים וההשוואות בין גדולתו של רונאלדו לגדולתו של מסי, הגיאורגים פמפמו לכל מי שרק רצה לשמוע על גדולתו של האגדה המקומית שלהם, קברצחליה, שידע היטב כיצד להפוך את הפנטזיות של האומה הגיאורגית למציאות ראויה עם תצוגת תכלית על כר הדשא בגלזנקירשן. הוא היה בורג מרכזי בזכייתה ההיסטוירת של נאפולי באליפות הליגה האיטלקית בעונת 2023-2022 אבל מאז הזכייה חווה נסיגה משמעותית ביכולתו והביע חוסר שביעות רצונו מופגן באשר להישארותו במועדון.

הגיאורגים אמנם היו הנבחרת שממוקמת במקום הנמוך מבין הנבחרות שהעפילו ליורו טרם תחילתו ו-'התהדרו' בהחזקת הכדור הנמוכה ביותר מבין כל 24 הקבוצות ששריינו את מקומן בגרמניה בקיץ הנוכחי, אבל ברגעי האמת סיפקו את הסחורה עם תכנית משחק מושלמת שתוזמנה היטב. העובדה שנבחרות בכירות ממנה (על הנייר, לפחות) בדמותן של קרואטיה וסרביה מצאו עצמן על המטוס הביתה כבר בסיום שלב הבתים רק נותנת אינדיקציה ומשב רוח רענן נוסף להישג האדיר של נבחרתו של סאניול לקראת המבחן הבא.

ראינו כבר בעבר נבחרות 'קטנות' בדמותן של דנמרק ויוון שהלכו עד הסוף והיממו את היבשת כולה עם זכיה בתחרות, אבל ספק גדול אם הגיאורגים מסוגלים לדלג מעל המשוכה הבאה. המפגש האחרון מול ספרד בשלב המוקדמות הסתיים בתבוסה ביתית מביכה (7:1) בטיביליסי, אבל לקראת העימות מול ה-'לה-רוחה', מאמן הנבחרת, סאניול, יודע שבפועל גם אם נבחרתו תודח, עבור האומה כולה- היא כבר ניצחה.

"אין לנו מה להפסיד מול הספרדים', שיתף בחיוך לאחר הניצחון אתמול בערב בגלזנקירשן, 'והעובדה שהעפלנו לשמינית הגמר רק תעניק לנו ביטחון גדול יותר', הדגיש. ספרד היא ככל הנראה הנבחרת שהרשימה יותר מכל יתר הנבחרות בשלב הבתים ומציגה כדורגל איכותי ואינטנסיבי שספק גדול אם גאורגיה תוכל לעמוד בו. אבל בערב נתון קווארצחילה וחבריו לנבחרת כבר הוכיחו שאי אפשר להספיד אותם, וינסו לגרום להפתעה עצומה נוספת ביורו הנוכחי, שכבר הוכיח שהמושג 'ניצחון מובטח' כבר מזמן אינו קיים יותר בלקסיקון הכדורגל האירופאי.

עוד באותו נושא: נבחרת גאורגיה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי