Sport1 Banner

הכי בבית: קרב הביתיות בין אוסטריה לטורקיה ביורו

play
yurehv nuk tuxyrhv | GettyImages
צפו: אוסטריה הנהדרת המשיכה להלהיב עם 2:3 על הולנד וסיימה ראשונה 03:23

עם שני מאמנים שהפכו את הנבחרות שלהם לבבואה של עצמם ושני קהלים שמרגישים כמו המארחים של הטורניר, הקרב האחרון של שמינית הגמר מבטיח לא מעט

(גודל טקסט)

האגדה מספרת שבמשך הזמן בעלי כלבים נעשים דומים באופן תמוה לכלב שלהם. האגדה היא אולי רק אגדה אבל מה שבטוח זה שביחס לכדורגל נבחרות ומאמנים מדובר במדע מדויק. פורטוגל 2004? מי היא אם לא פרצופו של לואיס פליפה סקולארי, איטליה ביורו הקודם? בול מאנצ'יני ואם לא השתכנעתם, הצצה קלה על משחק של נבחרת אנגליה תשקף את גארט סאות'גייט אחד לאחד. אבל עם כל הכבוד לאלה, יש שתי דוגמאות טובות אפילו יותר: ראלף ראנגניק ווינצ'נזו מונטלה.

שנים של הכנות הובילו את ראנגניק לתפקיד החלומות כמאמן מנצ'סטר יונייטד, אחרי שהיה אחראי לקבוצות הנפלאות של הופנהיים ובעיקר לייפציג, הגיע המאמן הגרמני לאולד טראפורד במהלך 2021 בתקווה לחלץ את יונייטד מהבוץ. אבל הפילוסופיות של ראנגניק קרסו כל הדרך למקום השישי בסוף העונה, שיא נקודות שלילי ליונייטד ועזיבה בטונים צורמים.

דווקא אחרי יורו מצויין ב-2021 וסגל מהטובים בתולדותיה, קרסה אוסטריה במוקדמות מונדיאל 2022 וסיימה במקום הרביעי עם מאזן זהה לישראל, ממנה גם חטפה 5:2 בסמי עופר. אחרי הכישלון האוסטרים היו זקוקים נואשות לשינוי יסודי, ראנגניק היה על המדף וכבר במשחקים הראשונים השינוי היה מורגש באוויר, אוסטריה ניצחה את אנדורה, איטליה וקרואטיה בשלושת המשחקים הראשונים מבלי שספגה.



להורדת אפליקציית וואלה ספורט לחצו כאן

שחקן נבחרת אוסטריה, כריסטוף באומגרטנר, עם המאמן רלף רנגניק
"נתן לי הרבה כוח במחצית". באומגרטנר עם רנגניק | רויטרס

בדיוק כמו שהוא אוהב, ראנגניק לקח את הזמן, בדק, חקר, שינה וניסה עד שהגיע לנבחרת שהוא רוצה, וכשזה קרה אוסטריה הייתה פשוט מדהימה. את קמפיין מוקדמות היורו היא סיימה שניה רק לבלגיה עם הפסד אחד בלבד. מי שראה אותה במשחקי הידידות שקדמו ליורו לא הופתע מהיכולת בשלב הבתים, הנבחרת שהתבססה על ארנאוטוביץ' וסאביצר הוותיקים יחד עם שחקנים בשיא כמו ליימר ובאומגרטנר ניצחה את סרביה, סלובקיה, טורקיה וכהכנה לטורניר, גם את גרמניה, בברלין. היא הגיעה לבית המוות של היורו ומראש לא התכוונה לשמש בשר תותחים.

וינצ'נזו מונטלה היה חלוץ גדול וגם קריירת האימון שלו נפתחה לא רע בכלל, אבל מאז 2017 משהו השתנה אצל האיטלקי שהפך למפוטר סדרתי בכל מקום בו דרך. זה החל במילאן, המשיך בסביליה ולאחר מכן גם בפיורנטינה. היה נראה שמונטלה איבד את הקסם וגם את המקום על הבמות הגדולות של אירופה, כשהגיע לאדנספור הטורקית במהלך 2021. אבל בשתי העונות שלו בקבוצה, הוא הוביל אותה להישגים חסרי תקדים, לקח אותה לאירופה והפך להצלחה טורקית מסחררת.

לאחר שלא הצליחה להעפיל למונדיאל בקטאר, בטורקיה החלו לאבד סבלנות כלפי הנבחרת. זיכרונות יורו 2008 האגדי החלו להישכח ובמקומן הופיעו זכרונות חדשים ולא נעימים משני טורנירי היורו האחרונים וכישלונות ההעפלה למונדיאל. למרות שמצבם במוקדמות היה סביר, שתי תוצאות תיקו גזרו את דינו של המאמן הגרמני סטפן קונץ, הטורקים פשוט לא אהבו אותו והם חיפשו מאמן אחר לאהוב. מונטלה פשוט היה שם, במקום הנכון ובזמן הנכון.

וינצ'נזו מונטלה מאמן נבחרת טורקיה
וינצ'נזו מונטלה מאמן נבחרת טורקיה | אימג'בנק GettyImages

טורקיה הנוכחית היא בבואה של מונטלה, הצלחות מרשימות לצד כישלונות מהדהדים. את קמפיין המוקדמות הוא פתח בניצחון על קרואטיה וסיים את הבית במקום הראשון והעפלה ליורו. טורקיה המשיכה לניצחון על גרמניה במשחק ידידות, גם כן בברלין, אך בהמשך החלו הטורקים לאבד גובה ובכל משחקי ההכנה לא הצליחו לנצח אפילו פעם אחת, השיא הגיע לפני שלושה חודשים במשחק נגד אוסטריה.

בחודש מרץ האחרון נפגשו שני מוחות הכדורגל ראנגניק ומונטלה לאחד המבחנים האחרונים לקראת היורו, 6 שחקנים שפתחו אז בהרכב הטורקי פתחו גם במשחק האחרון נגד צ'כיה ואילו 4 שחקנים שפתחו אז בהרכב האוסטרי פתחו במשחק נגד הולנד. כמה נגמר? 6:1 לאוסטריה, נוקאאוט לראנגניק. מונטלה עבד מאז והביא ליורו נבחרת התקפית שמנצלת את הטירוף של האוהדים הטורקים בכל מגרש אליו היא מגיעה, אחרי התבוסה ההיא, יש לטורקים עוד סיבה טובה לנצח את האוסטרים.

היורו הנוכחי מוכיח פעם אחר פעם שאין דבר כזה פייבוריטית ברורה. הנבחרות הקטנות מוכיחות משחק אחר משחק שהפערים הצטמצמו וגם הנבחרות הגדולות ביותר יכולות ליפול מול הסלובקים, השוויצרים או הרומנים התורנים. ודווקא בגלל זה המשחק בין אוסטריה וטורקיה כה מבטיח, שהרי שתי הנבחרות הללו הן אנדרדוג מובהק באותה מידה שהן הפייבוריטיות הברורות במשחק. בסוף הערב, אחת משתי האורחות שמרגישות הכי בבית בגרמניה תעפיל לרבע הגמר ותהפוך אוטומטית למרענן הרשמי, לסינדרלה, לחלום הרטוב של נבחרות הביניים. מי שזו לא תהיה, דבר אחד בטוח, היא לא תסתפק ברבע הגמר.

עוד באותו נושא: נבחרת אוסטריה, נבחרת טורקיה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי