Sport1 Banner

בלינגהאם, ואן באסטן ופננקה: הטור של דני דבורין

play
גיבורי המהפך. קיין ובלינגהאם | רויטרס
ה-1:1 של אנגליה מול סלובקיה 01:24

המספרת של ג'וד, הטיל של מרקו והפנדל של פננקה - הבחירה שלי לשלושת השערים הגדולים בתולדות היורו • הטור של דני דבורין

(גודל טקסט)

פסק הזמן שבין שמינית גמר היורו לבין משחקי רבע הגמר הוא הזדמנות טובה עבורי לבחור בשלושת השערים הגדולים ביותר שהובקעו אי פעם באליפויות אירופה בכדורגל. שניים מהם היו אף השערים שקבעו את זהותה של הנבחרת שזכתה ביורו.

הטרי בשלושה הוא זה שכבש האנגלי ג'וד בלינגהאם ביורו העכשווי לרשתה של נבחרת סלובקיה בשמינית הגמר. הסלובקים הובילו 0:1 מהדקה ה־25, ונדמה היה שנבחרת שלושת האריות עומדת לסיים את דרכה בטורניר. אלא שבדקה ה־95 הוגבה הכדור לרחבת ה־16 של סלובקיה, ובלינגהאם במספרת וירטואוזית הגיע אליו וברגלו הימנית הטיסו אל פינת השער כדי להשוות ל־1:1. לצידו ניצב באותה שנייה הארי קיין שראה במבט משתומם כיצד ג'וד הצעיר הציל את נבחרתו מהדחה. בהארכה כבר היה זה קיין עצמו שנגח את שער הניצחון – 1:2, בדרך לרבע הגמר.



להורדת אפליקציית וואלה ספורט לחצו כאן

שער בלתי נשכח, כנראה לעוד שנים רבות מאוד, הוא זה שהבקיע ההולנדי מרקו ואן באסטן לרשתה של נבחרת ברית המועצות, במשחק גמר אליפות אירופה 1988. חברו לנבחרת, רוד חוליט, הבקיע שער ראשון בדקה ה־32, ומרקו ואן באסטן חתם את התוצאה, 0:2, בדקה ה־54. הגבהת הכדור לרחבה הסובייטית הגיעה מהאגף השמאלי ועשתה את דרכה לעבר צידה הרחוק יותר. ואן באסטן הגיע לשם בריצה, ובהינף רגל קטלני הטיס מהאויר את הכדור לרשתו של השוער רינט דסאייב. היה זה שער של חלוץ מדהים, שער שחובה לבחור בו כאחד מהגדולים בהיסטוריה.

השער השלישי ברשימה הוא מיוחד במינו וסוג הבעיטה נושא את שמו של המבקיע. זהו הצ'כי אנטונין פננקה, שבקור רוח הבקיע ב־1976 את השער שהעניק לנבחרתו את התואר אלופת אירופה. פננקה עשה זאת בעת דו קרב בעיטות הכרעה מ־11 מטרים, בעימות שבין צ'כוסלובקיה לגרמניה המערבית. בשער הגרמני ניצב אז ספ מאייר, ופננקה בקור רוח בחר בצ'יפ, בעיטה קלה מתחת לכדור, שהתרומם קשתית וחדר לרשת. "הפנדל הזה שיקף את האישיות שלי", הוא אמר, והוסיף: "רציתי לתת לאוהדים לראות משהו חדש". 'בעיטת פננקה' מיועדת כנראה לבעלי דם קר ולכן לא רבים משתמשים בה.

הסנסציה של 4 ביולי 1954

היום לפני 70 שנה, עשתה נבחרת גרמניה המערבית את מה שנחשב לבלתי אפשרי: היא ניצחה בגמר גביע העולם 2:3 את הונגריה, שהייתה באותה עת הנבחרת הטובה בתבל.

זו הייתה סנסציה גם משום שבשלב הבתים גברה הונגריה על גרמניה 3:8 וגם מפני שבגמר עצמו כבר הובילו ההונגרים בתוצאה 0:2. את שני השערים הבקיעו פרנץ פושקאש וזולטן צ'יבור, אלא שגרמניה לא אמרה נואש וחזרה למשחק משער מצמק שכבש מקס מורלוק. במחצית השניה היא העלתה הילוך, וחלוצה המצוין, הלמוט ראהן, הוסיף צמד מנצח משלו.

מיליוני אוהדי כדורגל לא האמינו שניתן לנצח את נבחרת הזהב ההונגרית, אבל הדבר התרחש, כאמור, היום לפני 70 שנה. ואין הונגרי שלא זוכר זאת, לרעה.

עוד באותו נושא: דני דבורין

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי