Sport1 Banner

הקרב על הקצב: קרוס מול רודרי בפעם האחרונה בהחלט

play
רודרי נבחרת ספרד | GettyImages
צפו: וויליאמס וימאל שוב כיכבו, ספרד הפכה פיגור ל-1:4 גדול על גאורגיה 04:27

שני הקשרים המרכזיים הטובים בעולם מנהיגים את נבחרותיהם ביורו 2024, מוסרים יותר מכולם ומכתיבים את הקצב. האם רודרי יסיים את הקריירה של קרוס בדרך לתהילה ספרדית, או ידו של הגרמני תהיה על העליונה כמו בליגת האלופות? (19:00, ספורט1)

(גודל טקסט)

כאשר הודיע טוני קרוס על פרישה מכדורגל, פורסם בתקשורת הספרדית כי ריאל מדריד מעוניינת להחתים את רודרי במקומו. במקביל, דווח גם כי פלורנטינו פרס יודע היטב שהסיכוי לביצוע העסקה הוא אפס עגול. מנצ'סטר סיטי לא תמכור את האדריכל שלה, בוודאי לא במחיר שהלבנים יכולים איכשהו להרשות לעצמם. יש לו חוזה עד 2027, ומיותר אפילו לפתוח במשא ומתן. אין לפפ גווארדיולה שחקן שיכול להחליף אותו, בדיוק כמו שאין לריאל אפשרות להחליף את קרוס.

לאוהדי ריאל קשה מאוד לדמיין כיצד תיראה הקבוצה שלהם ללא המאסטרו הגרמני בעונה הבאה. הם רגילים אליו במשך עשור, אבל יש לומר כי קרלו אנצ'לוטי נטה להעניק לו מנוחה במשחקים פחות חשובים. לעומת זאת, רודרי רץ כמעט ללא הפסקה במערך של גווארדיולה. הוא הוחתם ב-2019 מאתלטיקו מדריד כיורשו של פרננדיניו, והתעלה על הברזילאי במובנים רבים. הוא כה חיוני לתפקודה של אלופת אנגליה שהקבוצה בקושי יודעת להסתדר בלעדיו.

באופן כלל לא מפתיע, הוא מדורג ראשון בפרמייר ליג באחוז הדיוק במסירות בכל העונות שלו פרט לאחת. ב-2020/21 הוא הגיע "רק" למקום השני. לא נורא – בעונה האחרונה הוא קבע שיא ליגה חדש במסירות מדויקות עם 3,359 כאלה. 2,122 מהן, אגב, בוצעו בחלק המגרש של היריבות.

להורדת אפליקציית וואלה ספורט לחצו כאן

רודרי נבחרת ספרד לצד ז'ורז' מיקוטאדזה נבחרת גאורגיה
פפ בקושי יודע להסתדר בלעדיו. רודרי | אימג'בנק GettyImages

מנהיגים גם בלי סרט הקפטן

לקראת המפגש הישיר ביניהם ברבע גמר יורו 2024, זה הקרב המרכזי. קרוס ורודרי לא אמורים להיאבק זה מול זה על כדורים בתדירות גבוהה כי הם פועלים בעיקר מעמדות נסוגות, אך כל אחד מהם ישאף לשלוט בקצב. זה מה שמגדיר את המתרחש על המגרש, וזה מה שעשוי להכריע בסופו של דבר את ההתמודדות.

קרוס ביצע 435 מסירות בטורניר הנוכחי, ודייק ב-412 מהן. במשחק הפתיחה מול סקוטלנד הוא שגה רק פעם אחת, ו-101 מתוך 102 הכדורים שלו הגיעו ליעד. אף אחד לא מתקרב אליו במספר המסירות, אבל רק כי רודרי היה מושעה ממשחק חסר חשיבות מול אלבניה בשלב הבתים (והיה מקבל מנוחה בכל מקרה גם אם היה זמין). במפגשים בהם שותף, הוא שלח 278 מסירות ודייק ב-261 מהן. השפעתו היתה גדולה במיוחד בשמינית הגמר מול גאורגיה, אז היו לו 109 מסירות.

לדעת פרשנים מסוימים בספרד, דווקא פעולה אחרת היתה החשובה ביותר מצידו במשחק המדובר. הנבחרת האדומה נקלעה לפיגור בגלל שער עצמי של רובין לה נורמן, ובשלב מסוים ניתן היה להרגיש שהשחקנים מתחילים לאבד את הסבלנות. זה היה הרגע בו לקח רודרי מנהיגות, עצר את הכדור תוך כדי ההתקפה ואמר לחבריו: "תירגעו". זה עזר. הארגון חזר למשחקם של הספרדים, ומשם הדרך לניצחון 1:4 חלק היתה קצרה.

זה מדגיש את חיוניותו לנבחרת הזו. אלברו מוראטה עונד אמנם את סרט הקפטן, אבל רודרי הוא המנהיג הבולט, ואין שני לו ביכולת לשמור על קור הרוח בכל מצב ובכל תנאי. רק קרוס יכול להתחרות איתו בנושא, ואף לנצח. "התכונה הכי חשובה שלי היא שאני לא מרגיש לחץ", אמר הגרמני לא מכבר. הוא לא הקפטן של גרמניה, אבל השפעתו החברתית עצומה, וגדולה גם בהשוואה לאילקאי גונדואן. הוא העוגן, במיוחד אם צריך לשמור על שלווה נפשית.

ברנבאש וארגה שחקן נבחרת הונגריה מול טוני קרוס שחקן נבחרת גרמניה
אף אחד לא מתקרב אליו במספר המסירות. טוני קרוס | אימג'בנק GettyImages, Alexander Hassenstein

קרוס היה פעם סקורר, רודרי כובש עכשיו

רודרי אף כבש בעצמו את השיוויון מול גאורגיה, כאשר שלח כדור מדוד לפינה משפת הרחבה. הוא מתמחה בכיבושים חשובים, ולפני שנה הבקיע את השער היחיד בגמר ליגת האלופות מול אינטר. העונה האחרונה היתה הכי פוריה שלו במדי מנצ'סטר סיטי עם 9 שערים בכל המסגרות, ופפ סומך על הנווט שלו שיגיע מאחור לעמדות קורצות בזכות קריאת המשחק הפנומנלית שלו.

בנבחרת, הבקיע רודרי במרץ האחרון צמד מול ברזיל במשחק ידידות שהתקיים בסנטיאגו ברנבאו, ביתו של קרוס. זה קרה מיד אחרי שסבו הלך לעולמו, והוא קיבל כמובן אישור לוותר על ההתמודדות, אבל העדיף להיות שם ולהקדיש את ההצגה למנוח.

וקרוס? פעם, כאשר שיחק בעמדה קדמית יותר, הוא אהב מאוד להבקיע. שתי העונות הפוריות ביותר שלו בקריירה היו בהדרכת יופ היינקס – ב-2009/10 בלברקוזן שם העלה אותו המנטור הנערץ על הפסים הנכונים, וב-2012/13 בבאיירן מינכן בדרך לזכיה בטרבל ההיסטורי.

כולם זוכרים היטב כיצד הבקיע פעמיים ב-1:7 על ברזיל בחצי גמר מונדיאל 2014 – כי הרי זה היה המשחק שרשום על שמו יותר מכל דבר אחר. במונדיאל 2018 אמנם הודחה גרמניה בשלב הבתים, אבל קרוס הבקיע באחד הכדורים החופשיים היפים ביותר בתולדות גביע העולם. הביצוע המסובב המושלם הזה אף הביא ניצחון דרמטי על שבדיה בזמן פציעות, שלא הספיק בדיעבד.

שחקן נבחרת גרמניה, רוברט אנדריך, מול שחקן נבחרת דנמרק, כריסטיאן אריקסן
ציוות מושלם לקרוס. אנדריך | אימג'בנק GettyImages, Shaun Botterill

קרוס צריך פרטנר, רודרי עובד לבד

ואולם, ב-2018 זה כבר ממש לא היה הייעוד המרכזי שלו. מאז עבר לעמדה אחורית הרבה יותר במערך של ריאל, הוא הלך לשם גם בנבחרת, והשער האחרון שלו במדים הלאומיים היה עוד ב-2019. כלומר, הוא לא מצא את הרשת במדי גרמניה במשך כמעט שנתיים לפני שפרש ממנה בתום אליפות אירופה בקיץ 2021, אחרי שהואשם בתקשורת שהוא מוסר יותר מדי לרוחב.

הנכונות של קרוס לחפש כיוונים חדשים להתקפות נתפסה אז כחסרון, אבל כששב לנבחרת בתחילת השנה היא כבר היתה היתרון הכי גדול. הוא בישל כבר בנגיעה הראשונה שלו, ומאז כל מסירה שלו מתקבלת בתשואות. זה מה שקרוס עושה – הוא נע לשטח פנוי, מבקש את הכדור, מקבל אותו, משחרר אותו ונע שוב לשטח פנוי. כך מתנהלות ההתקפות של גרמניה, והוא מתיש את היריב באלגנטיות מרהיבה.

כדי לאפשר לקרוס חופש פעולה אולטימטיבי, הוא זקוק לשחקן עם אופי הגנתי יותר לצידו – סוג של גרזן שיעשה עבורו את העבודה השחורה, כי תיקולים לא נכללים בסט הכישורים הראשוני שלו. בריאל, היה זה לאורך שנים רבות קאסמירו, שיצר ביחד עם לוקה מודריץ' את הטריו המיתולוגי. בנבחרת, בחר המאמן יוליאן נאגלסמן לשבץ לתפקיד את רוברט אנדריך מלברקוזן, וזה עובד עד כה בצורה נהדרת.

מנגד, רודרי הוא הגרזן בעצמו. הוא משמש כקשר האחורי היחיד הן במנצ'סטר סיטי והן בנבחרת. לא רק בניית המשחק מוטלת עליו, אלא גם עצירת ההתקפות המתפרצות של היריב. הוא המומחה בביצוע עבירות טקטיות "קטנות" ויודע להתחמק יותר טוב מכולם מספיגת כרטיסים צהובים. פעם זו היתה הסגולה של פרננדיניו, ועכשיו רודרי עושה זאת אפילו טוב יותר מהמקור.

מאמן נבחרת ספרד, לואיס אנריקה, עם סרג'יו בוסקטס
האתגרים עדיין לפניהם. לואיס אנריקה ובוסקטס | רויטרס

רודרי בטורניר אמיתי ראשון, קרוס בטורניר האחרון

בהקשר זה, היה די מפתיע לראות אותו מוצהב גם מול קרואטיה וגם נגד איטליה. במונדיאל האחרון, למשל, הוא לא קיבל כרטיסים כלל, על אף שתופקד באופן חריג כבלם. למה? כי סרג'יו בוסקטס עדיין היה שם, והמערך עם כוכב בארסה מעולם לא הצריך "עוזר" לצידו בקישור האחורי.

לואיס אנריקה לא רצה לוותר על רודרי בשום אופן, אז הוא הציב אותו במרכז ההגנה, אבל באופן כללי הקריירה של כוכב מנצ'סטר סיטי בנבחרת הושפעה מאוד מנוכחותו של בוסקטס. ביורו 2020, למשל, הוא פתח בשני המשחקים הראשונים כאשר הכוכב הקטלוני היה בבידוד בגלל קורונה, אבל נשלח לספסל כשבוסקטס שב לסגל.

למעשה, יורו 2024 הוא הטורניר הראשון בו יש לרודרי מקום קבוע בהרכב בעמדה האהובה שלו. בגיל 28, הגיע הזמן שזה יקרה – ויש להניח כי זה לא המופע האחרון שלו. מנגד, עבור קרוס זה הטורניר האחרון. הוא יתלה את הנעליים בגיל 34 ברגע שגרמניה תודח מאליפות אירופה, או אחרי שהיא תזכה בו.

צופים נייטרלים רבים מעודדים בשל כך גרמניה. המקסימום שנותר לקרוס לנווט את העניינים במרכז המגרש הוא שלושה משחקים. יהיה עצוב אם יפסיד ברבע הגמר, ושניים מהם ייגזלו ממנו. רודרי לא מתעסק בשיקולים האלה, כמובן. הוא רוצה להצעיד את הנבחרת למדליות הזהב, וזו לא אשמתו שההגרלה זימנה את קרוס בדרך כבר עכשיו.

רודרי מול טוני קרוס
המנצח שוב יילך עד הסוף? רודרי מול קרוס | אימג'בנק GettyImages

המאזן הישיר לטובת רודרי, אבל קרוס מנצח בתארים

יש לו גם זכרונות נעימים מאוד מהמהפגש הישיר היחיד מול קרוס במדי הנבחרת. בנובמבר 2020, להט רודרי במרכז המגרש וכבש את אחד השערים כאשר הספרדים הביסו את גרמניה 0:6 בליגת האומות בסביליה. במדי קבוצותיו, הוא פגש אותו בתדירות גבוהה הרבה יותר.

רודרי היה מצוין מול קרוס בשני המשחקים במדי ויאריאל בעונת 2017/18. הוא זכה בסופרקאפ האירופי במדי אתלטיקו מול ריאל מדריד ב-2018, מיד אחרי המעבר לקבוצה של צ'ולו סימאונה. במדי מנצ'סטר סיטי, עומד מאזנו במפגשים מול ריאל בהם שותף קרוס על 3 נצחונות, 3 תוצאות תיקו והפסד בודד.

למרות זאת, מתוך 3 המפגשים הכפולים ב-3 העונות אחרונות, היתה ידו של קרוס על העליונה פעמיים – כולל ברבע הגמר העונה, אז עלו הלבנים בפנדלים. בכל המקרים, הקבוצה שניצחה בהתמודדות אף הניפה בסופו של דבר את הגביע. גרמניה וספרד הן הנבחרות המרשימות ביותר ביורו 2024 עד כה, ויש יסוד סביר להניח כי המנצחת בקרב ביניהן תוגדר כפייבוריטית ללכת עד הסוף. כמו בליגת האלופות, קרוס ורודרי משחקים זה מול זה על כל הקופה. כמו בליגת האלופות, זה יכול להיגרר לבעיטות הכרעה. זה יהיה הקרב האחרון בהחלט ביניהם, והעונג כולו שלנו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי