מה לעשות כשנפצעים בחופשת סקי?

ד"ר לי יערי מסביר- מה צריך לעשות במקרה ונפצעת בחופשת סקי | ברצי גולדבלט

אז לפני שתצאו לחופשת הסקי הבאה שלכם, גלו מה כדאי לעשות כשנפצעים בעת הגלישה, מהן הפציעות הנפוצות ביותר ואיך ניתן להימנע מהן? כל הטיפים לחופשת סקי נקייה מפציעות

(גודל טקסט)

הכותב הינו ד"ר לי יערי, אורטופד מנתח מומחה ברך, כתף ופציעות ספורט.

עונת הסקי בשיאה, ואנחנו יכולים לשוב וליהנות מהספורט הזה שאנחנו כל כך אוהבים ומההרים המושלגים! תיכננו את החופשה, ארזנו את כל הציוד והביגוד המתאים, השארנו את הדאגות בארץ וטסנו עם משפחה או חברים לאתר סקי מפנק. עכשיו אנחנו על ההר. מזג האויר מושלם, השמש בשמיים, מסביב הכל מושלג ואחרי כמה שנים של הפסקה בגלל הקורונה, אנחנו שוב גולשים ונהנים. איזו הרגשה נהדרת! אנחנו יורדים את המסלול בלי בעיה, ואז, ברגע אחד של חוסר תשומת לב או עייפות- נפילה והברך מתעקמת.

מנסים לקום ולשים את המגלשיים כדי להמשיך לרדת את ההר, אבל כואב מדי. מרגישים שזהו- אי אפשר להמשיך לגלוש. מפנים אותנו משם למרכז הרפואי הקרוב בעיירה בתחתית האתר ובייאוש התובנה שהחופשה נגמרה מוקדם מהצפוי מחלחלת. הרופא המקומי מסביר שיש נזק בברך שמצריך ניתוח ומציע לנתח עוד היום. תחושות חרדה, לחץ וחוסר אונים מציפות- מה עושים?

בתקווה שאף אחד מהקוראים לא ייאלץ לעמוד בפני הדילמה הזאת, אבל אם חס וחלילה נקלעים למצב הזה- המאמר הזה הוא בשבילכם.

לפני הכל, הדבר הכי חשוב בפציעות ספורט בכלל ופציעות סקי בפרט הוא מניעתן. כדי לא להגיע למצב של פציעה חשוב לגולש שיוצא לחופשה להתכונן אליה פיזית ומנטלית. זה המקום להזכיר שאנו עושים סקי באופן סדיר ויוצאים להרים לאחר תקופה של שנה (או במקרה של מגיפת הקורונה כנראה גם יותר) בה לא גלשנו. הפעילות נעשית בגבהים שאנו לא רגילים אליהם ובהם אויר דליל יותר בחמצן ועל כן מתעייפים מהר יותר ונפצעים יותר.

לכן, בחודשים שקודמים לחופשה חייבים לחזק את השרירים סביב הברך, הקרסול, שרירי הליבה, חגורת הכתפיים והידיים. בנוסף, חשוב לשפר את הכושר הגופני. כל זאת על מנת שהגוף יגיע כמה שיותר מוכן לפעילות המאומצת בזמן הסקי. שימוש בקסדה, נעלי גלישה מתאימות ומגיני ידיים בגולשי סנובורד גם הם מונעים פציעות. בזמן הסקי פציעות קורות בדרך כלל עקב עייפות, כושר גופני לא מספק, חוסר תשומת לב ונטילת סיכונים מיותרים. חשוב להקשיב לגוף ולהימנע מהתנהגות פזיזה ומסוכנת במהלך החופשה. 

בחודשים שקודמים לחופשה חייבים לחזק את השרירים סביב הברך, הקרסול, שרירי הליבה, חגורת הכתפיים והידיים. | Deposit Photos |

בספורט חורף יתכנו פציעות בגפיים עליונות, למשל: כתף ושורש כף יד, ובגפיים תחתונות כברך וקרסול. הרבה מהפציעות גורמות לסיום מוקדם מהצפוי של החופשה ולא ניתן לחזור לגלוש אחריהן. בעיקר אם מדובר בפציעות ברגליים. בפציעות של גפיים עליונות ניתן לעיתים לשוב לגלוש אך הפחד מפציעה חוזרת או נפילה על האזור הפגוע לעיתים משתקת ולא מאפשרת הנאה אמיתית וגלישה נכונה.

כעת נחזור למרכז הרפואי באתר הסקי ולפציעה בברך שהיא אחד מהמפרקים הכי נפוצים לפציעה בסקי. בחצי מהמקרים מדובר בקרע ברצועה הצולבת. יתכנו גם קרעים ברצועות צידיות ובמניסקוס. חשוב להבין שאלא אם יש פגיעה בכלי דם או עצב כלשהו ברגל או לחילופין הפציעה היא פריקה שלא ניתן להחזיר למקום או שבר פתוח (שבר שבו העצם השבורה בולטת החוצה מהעור)- אין כל דחיפות בניתוח. אפשר לחכות ולהתנהל תוך מחשבה ולא תחת לחץ.

הברך נפוחה וכואבת, אי אפשר לדרוך על הרגל וכך יהיה ב- 10 ימים הקרובים בערך (גם אם תנותחו בחו"ל וגם אם לא). כניסה לניתוח במצב שהברך "סוערת" יכולה לפגוע בתוצאות לאחר הניתוח. כדאי להמתין שהנפיחות והכאבים ירדו ושהתנועה תחזור לברך לפני שמנתחים. ניתן לקבל מרשם לכדורים נגד כאבים ולשוב בטיסה רפואית לארץ כדי להינתח כאן. אין עם כך שום בעיה. לא ייגרם כל נזק אם תעשו זאת. היתרונות הם שבארץ תוכלו לעבור ניתוח על ידי אורטופד מנתח מומחה פציעות ספורט וברך, דובר שפתכם, שיוכל גם לעקוב אחריכם בתקופה שלאחר הניתוח ולייעץ לכם לגבי חזרה לספורט. בנוסף, הניתוח יבוצע כשמשפחה וחברים שיכולים לדאוג לכם נמצאים לצדכם. למרות הכתוב כאן, אם יש לכם אמון ברופא שעומד מולכם ורוצים לעבור את הניתוח דווקא באתר הסקי- אתם יכולים לעשות זאת.

בארץ תוכלו לעבור ניתוח על ידי אורטופד מנתח מומחה פציעות ספורט שמדבר בשפתכם. | Deposit Photos |

אז מה לעשות בזמן שאתם באתר, פצועים וממתינים לטיסה חזרה לארץ? חשוב להרים את הרגל למעלה, לחבוש אותה, לשים עליה קומפרסים קרים (לא ישר על העור כדי לא לגרום לכוויות קור) ולהניע את הבהונות. עבודה על השרירים ברגל בישיבה או שכיבה חשוב- הרמת הרגל כשהיא ישרה למעלה, כיפוף ויישור כף הרגל כשהרגל ישרה (תנועות flex-point בריקוד)- הם תרגילים טובים. אם הכאב והנפיחות יורדים, ניתן לנסות להניע את הברך. כדאי גם לזכור שבימים אלו יש אפשרויות תקשורת רבות וקל יותר להתייעץ מרחוק עם מנתחים ישראלים מומחים לקבלת חוות דעת, במגבלות הריחוק. רצוי לנצל זאת!

לפני סיום, כמה מילים לגבי מקרה של פריקת כתף. יש להחזיר את הכתף למקום כמה שיותר מהר תוך ביצוע צילום כדי לוודא שאין שברים בכתף. ברגע שהכתף חזרה למקום, היד תישאר במתלה. הפעלה של המרפק והאצבעות חשובה. גם במקרה זה, אלא אם יש פגיעה בכלי דם או עצב כלשהו ביד או לחילופין הפציעה היא פריקה שלא ניתן להחזיר למקום או שבר פתוח- אין דחיפות בניתוח וניתן לחכות להתייעצות וטיפול על ידי אורטופד מנתח מומחה ספורט וכתף בישראל.

חופשה נעימה, תהנו ושמרו על עצמכם שם בהרים!

ד"ר לי יערי,
אורטופד מומחה לרפואת ספורט ומנתח.

ד"ר לי יערי. | ברצי גולדבלט |

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי