העתיד כבר כאן: האם הקונסולה הבאה תפעל במוח שלכם?

משחקי וידאו אינטראקטיביים במוזיאון המדע | Peter Macdiarmid/Getty Images

העתיד כבר כאן: חברת 'נויראלינק' של אחד מהאנשים העשירים בעולם, אילון מאסק, פרסמה סרטון שבו קוף משחק פינג פונג מבלי לגעת בשלט או במסך. המטרה: המצאת טלפון לאנשים הסובלים משיתוק. צפו בסרטון המדהים

(גודל טקסט)

היזם אילון מאסק, אחד משלושת העשירים בעולם, מזוהה בעיקר עם חברת "טסלה" המפתחת כלי רכב המבוססים על חשמל, ועם יצרנית החלליות "Space X". עם זאת, הוא משמש גם כבעלים בחברת "Neuralink" שנועדה לחבר בין מוחו של האדם לממשק מחשב באמצעות השתלה של שבבים. כעת, מסתמן כי החברה עשתה צעד משמעותי בדרך להשגת המטרה. בסרטון שהועלה לרשת, נראה קוף כשהוא משחק במחשב בזמן שהוא משתמש במוחו בלבד.

החברה השתילה שבב במוחו של הקוף כשישה שבועות לפני צילום הסרטון. תחילה, לימדו את הקוף לשחק באמצעות שלט, כשהתגמול הוא משקה בננות שמועבר דרך קשית, כמו שאפשר לראות בסרטון. בזמן שהוא שיחק, השבב איתר את תאי העצב שפעלו, כדי ללמוד את ההתנהגות הצפויה של הקוף בהתאם לאזור במוח שפעל. לאחר מכן, השלט נותק מהמחשב, והקוף הצליח להמשיך ולשחק, באמצעות המוח בלבד, וללא אף אביזר עזר אחר.

הגילוי יאפשר לחברתו של מאסק להמשיך בדרך למטרת העל – לאפשר לאנשים להשתמש במכשירים אלקטרוניים מבלי לגעת בהם. זה יאפשר להם לפתח טלפונים שיהיו מיועדים לאנשים עם שיתוק, שאינם יכולים להשתמש בידיהם, וליצור מגוון רחב של אביזרים טכנולוגיים המופעלים ע"י בינה מלאכותית והמוח האנושי בלבד. לטענתו של מאסק, אותם טלפונים יאפשרו למשותקים להשתמש במכשיר באמצעות מוחם במהירות העולה על זו של הטלפונים הרגילים בהם משתמשים באצבעות.

הבעלים של טסלה ציין כי הוא שואף שבעתיד נוכל גם לשמור את הזכרונות שלנו ולהחיות אותם מחדש על גיבוי ושחזור. כלומר, תוכלו להוריד אותם לגוף חדש – רובוטי או אנושי. בנוסף, לפי הצפי שלו, בעתיד אנשים בעלי השבב יוכלו לתקשר ביניהם ללא מילים."ניוראלינק", שהוקמה ב-2017, מפתחת את השבב הכולל למעלה מ-3,000 אלקטרודות המחוברות אל נימים קטנים יותר משיער אנושי, כך שהמכשיר יותר לנטר את פעילותם של אלף נוירונים במוח.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי