כמה כסף חסר בהתאחדות ומי אשם?

אז מי אשם?
אז מי אשם? | צילום: עדי אבישי

המיליונים שזרמו ללא פיקוח, החומקים מאחריות ומי שנתקע בבוץ

(גודל טקסט)

"הממצאים שעולים מהדו"ח מדאיגים מאוד ומעלים שאלות קשות בכל הקשור לניהול הכספים בהתאחדות לכדורגל ולניהולו התקין", כך הגיבה שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, על דו"ח הביקורת שהוגש למשרדה ע"י משרד רואה החשבון עופר אלקלעי. והביקורת קשה במיוחד בנוגע לתפקוד ההתאחדות ויושב הראש לשעבר אבי לוזון. 

רואה החשבון בחן את נושא הגרעון בכספי מועצת ההימורים ומזכויות השידור שהצטברו בין השנים 2008 ועד 2013, שבהן כיהן לוזון כיושב הראש. השרה רגב קיימה שיחה עם היו"ר הנוכחי עופר עיני והודיעה לו כי למרות העובדה שהממצאים החמורים נתגלו טרם תקופת כהונתו, הוא מתבקש להציג למשרד הספורט תכנית עבודה מעמיקה לטיפול בכשלים לטובת ההתאחדות והענף.

הדו"ח נפרש על פני 46 עמודים וממנו ניתן להקיש שיש חשש לניסיון, לכאורה, לקזז את עודף ההעברות בצורה רוחבית עם העדפה ברורה של החלוקה לקבוצות הקטנות. כך, למשל, נהנתה בני סכנין מעודפים בסך כולל של למעלה מ-900 אלף שקל, הפועל רמה"ש והפועל פ"ת מכ-850 אלף שקלים, והפועל חיפה ובני יהודה מכ-650 אלף.

במשרד הספורט מצפים מהתאחדות לכדורגל לנקוט צעדים מעשיים ומידיים לאור ההאשמות החמורות, ורק לאחר מכן יוחלט באיזו דרך לטפל בפרשה. ההנחיות של השרה רגב ברורות: על מנכ"ל המשרד יוסי שרעבי הוטל לנקוט בצעדים מעשיים, ולא לעצום עיניים. 


פלאטיני כבר נפל, לוזון בעקבותיו? 

ההתאחדות העבירה לקבוצות כ-38.5 מיליון שקל מעבר למה שנקבע, בניגוד גמור למנהל תקין. מהדו"ח עולה עוד כי לקבוצות הליגה הלאומית שולמו כ-22 מיליון שקל מעבר להסכם עם הטוטו. רואה החשבון מציין בדו"ח כי מצא 16 מיליון שקלים שהיו אמורים לעבור לתפעול ההתאחדות, אבל בפועל חולקו לקבוצות. להערכתו, אם הכספים היו נשארים בקופת ההתאחדות, ניתן היה להקטין את הגרעון.

מרבית מחצי האשמה מופנים לעברו של לוזון, שקבע את חלוקת הכספים לקבוצות, אבל ברור שהוא לא היה היחיד בסיפור הזה. כל ההתנהלות לא הייתה מקצועית ולא עמדה בסטנדרטים המצופים מגוף אחראי. מאיר ליבר, ששימש באותה תקופה חשב, ספג באותו דו"ח ביקורת נוקבת. דברים דומים נאמרו על שטרן חלובה, שהיה יד ימינו של לוזון לאורך כל התקופה. חלובה, שפעיל היום הרבה פחות בהתאחדות, מצוין בדו"ח שהיה רק גזבר כבוד ולמעשה חתם על המחאות ומעולם לא התעסק בנושא התקציב. הוא סיפר שסמך על לוזון ולא ידע כלל שהוא צריך לבדוק.

שמות נוספים שמוזכרים בדו"ח הם אלה של דודי גיל, ששימש יו"ר ועדת הכספים והיום הוא רק חבר בוועדה; המנכ"ל הקודם אורי שילה, שכבר פרש מעיסוקיו בהתאחדות; והמנכ"ל הנוכחי רתם קמר, אם כי לפי הדו"ח הם לא ממש עסקו בהעברת כספים לקבוצות מאחר שלא הייתה להם זכות חתימה. ביקורת מופנית גם לאריה זייף, שבשנתיים האחרונות שימש יו"ר ועדת הכספים, ועו"ד משה אביבי, ששימש כיועץ המשפטי.

ויש גם "צדיק בסדום" בדו"ח הקשה. המבקר משבח את עו"ד מורן מאירי, חבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל, שנכח בישיבות הנהלת ההתאחדות ואלמלא ההתעקשות שלו לגילוי מלא של כל המידע הרלוונטי לגרעון והדרישות החוזרות ונשנות שלו לשקיפות, ייתכן שהגרעון לא היה נחשף וההתאחדות הייתה פועלת כדי להקטין אותו ללא עדכון הגורמים השונים.

משרד הספורט הקציב להתאחדות שבועיים על מנת להודיע על הצעדים האופרטיביים שהיא מתכננת כלפי המבוקרים בדו"ח, אחרת ייאלץ להתערב. "אני מאמינה שמוטב שההתאחדות תתקן את הכשלים בעצמה ומאמינה שעיני יבצע זאת היטב", אמרה השרה רגב, והוסיפה: "לא אהסס להפעיל את סמכותו של המשרד בנושא באם הדברים לא יתבצעו במקצועיות ובנחישות הנדרשת. הודיתי לעיני על כך שהיה בין הגורמים שדרשו את הבדיקה המעמיקה הזו מיד עם כניסתו לתפקיד".


יקרה משהו או שהביקורת תנשור כמו צבע מהקיר? (עדי אבישי)

מדובר בגרעון של כ-26 מיליון שקלים ובתשובה לשאלות העבירו ראשי ההתאחדות את האחריות מאחד לשני, אבל תשובה ברורה לא התקבלה. הנה מבחר ציטוטים מקרי מהדו"ח שהוגש למשרד הספורט: 

החשב לשעבר מאיר ליבר טען: "אם נעשה רישום כוזב כל שהוא, הרי הוא בוודאי לא נעשה על ידי, אלא על ידי מי שרשם את הדברים, וזה כאמור, לא הייתי אני או מישהו מאגף החשבונות".

שטרן חלובה התעקש: "לא בכדי מוגדר התפקיד כגזבר כבוד ולא כגזבר, קרי סמכויותיו כפי המוגדר בפועל ומיושם מזה עשרות בשנים הן זכות חתימה על צ'קים ודוחות כספיים לאחר שאושרו על ידי כל הגופים ותו לא".

מנכ"ל ההתאחדות לשעבר אורי שילה אמר "אני לא אחראי על כסף", בעוד שדודי גיל הגיב: "במהלך כל תקופת כהונתי כיו"ר ועדת הכספים לא הוצגו בדו"חות הכספיים ו/או התקבל דיווח העשוי להצביע על כך שקיימת בעיה הקשורה להעברות כספים לקבוצות. לא הייתה לי שום סיבה לחשוד כי קיים גרעון בהתאחדות. חמור בעיני שבמשך שנים דיווחו דיווחים שאינם מדויקים לוועדה רשמית בהתאחדות תוך קבלת אישור רואי חשבון לדיווחים שאינם מדויקים בלשון המעטה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי