"אפשר להגיע עד החצי, זה הצ'אנס של מודריץ'"

סוקר
סוקר | צילום: Gettyimages

ראיון מיוחד עם עיתונאי קרואטי לקראת יורו 2016: "אפשר להדהים את ספרד"

(גודל טקסט)

לאחר קמפיין מוקדמות לא מרשים, במהלכו פורט המאמן ניקו קובאץ', קרואטיה התאוששה, השאירה מאחור את נורבגיה ותהיה גם היא ביורו 2016. עם כוכבים כמו לוקה מודריץ', מריו מנדז'וקיץ' וכוכב ברצלונה, איבן רקיטיץ' ומקבץ נוסף של צעירים מוכשרים כמו מתיאו קובאצ'יץ', מרסלו ברוזוביץ' ורבים אחרים קרואטיה יכולה להיות ה"סוס השחור" של היורו.

 

ביורו שובצה קרואטיה בבית ג' שלא נחשב קל מול ספרד, טורקיה וצ'כיה. בית די מאוזן בו תצטרך להיות בשיאה כדי להעפיל לשלב הבא. למעט ספרד שמועמדת לעלות מהבית לקרואטים משימה לא קלה והמשחק הראשון שלהם מול טורקיה ב-12 ביוני 2016 בפארק דה פראנס בפאריס יהווה מדד להמשך האליפות.

 

 

אנטה בוסקוליץ', עיתונאי "ויצ'רני ליסט" ואחראי הכדורגל המזרח האירופאי מטעם אתר goal, התייחס בראיון מיוחד לספורט1 לנבחרת הבלקנית הבולטת מכולן. "לקרואטיה יש שחקנים בטופ האירופי בעיקר בקישור עם מודריץ', ראקיטיץ', קובאציץ' וברוזוביץ', אבל במונדיאל 2014 לא היתה לנו נבחרת. לכן הפסדנו לנבחרת כמו מקסיקו 3:1 ולא העפלנו לשלב הנוקאאוט. מקסיקו ניצחה אותנו ללא כוכבים, הכל עניין של נבחרת", הסביר בוסקוליץ'.

 

היכן הפרשנים בקרואטיה סבורים שאתם יכולים להגיע ביורו?

"ההערכה היא שאם המאמן אנטה קאצ'יץ' ילכד את הכוכבים לנבחרת אפשר להגיע גם עד לחצי הגמר, אבל מצד שני אנחנו יכולים גם ללכת הביתה אחרי הבית המוקדם. אנחנו מודעים היטב לעובדה שזה יכול להיות הטורניר האחרון והצ'אנס האחרון של הדור הגדול של הכוכבים שצמח לנו בעידן סלאבן ביליץ'. ביורו הבא ב-2020 מודריץ' יהיה כבר בן 35, מריו מנדזוקיץ' בן 33 והוותיקים יותר דריו סרנה ו-ודראן צ'ורלוקה כבר יפרשו בוודאות".

 


מודריץ' מול ניימאר. ההזדמנות האחרונה? (Gettyimages)

 

הוגרלתם מול ספרד בבית המוקדם. יש סיכויים מול אלופת אירופה?

"כולם יודעים מיזו ספרד, אבל זו לא נבחרת שאי אפשר לנצח אותה. ביורו 2012 המשחק האחרון שלנו בבית היה נגד ספרד והפסדנו 1:0, אבל זה קרה אחרי שהשופט לא העניק לנו פנדל ברור אחרי עבירה על צ'ורלוקה ואחרי שרקיטיץ' החמיץ שער בטוח. ספרד כבשה רק בדקה ה-88. טורקיה נחשבת ליריבה מאוד מסוכנת. מצ'כיה אנחנו פחות מתרגשים. בלי לזלזל בה אנחנו על הנייר לפחות טובים יותר".

 

בהשוואה לקרואטיה של סלאבן ביליץ' ב-2008, אז זו היתה אולי אחת הנבחרות הכי מוכשרות בטורניר, איך הנבחרת בימינו?

"מלבד מונדיאל 1998 בו זכינו במקום השלישי, הנבחרת של 2008 היתה המוכשרת שלנו בכל הזמנים. לביליץ' היו שחקנים מנוסים פלוס כישרונות כמו מודריץ' והחלוץ הברזילאי המתאזרח אדוארדו דה סילבה ורקיטיץ' שאז עלה לבוגרים. היתה לנבחרת הזאת גם משהו שחסר גם היום -ווינרים. כולם תמכו בנבחרת של אז. רבים לא אוהבים את יו"ר ההתאחדות וכוכב העבר, דאבור סוקר ואת הכוח שיש לזדרבקו מאמיץ' (מנכ"ל הנבחרת ודינאמו זאגרב)". 

 

מה הבעיה העיקרית שאתה רואה בנבחרת?

"חוץ מהאווירה הלא ממש חיובית הבעיה המקצועית היא מגן שמאלי. זו הבעיה שלנו מזה שנים וגם הבלמים הפעם זו בעיה. דז'אן לובראן גם פצוע ולא מגלה יכולת גבוהה בליברפול ולצ'ורלוקה יש בעיות בקרסול. האוהדים קוראים למאמן החדש לשחק בהרכב עם המגן הימני של סאסואולו סימה ורסאליקו שמצליח מאוד בסרייה א' במקום דריו סרנה שממילא הודיע אחרי היורו הוא פורש מהנבחרת".

 


שחקני קרואטיה חוגגים ב-1998. ההישג ישוחזר? (Gettyimages)

 

המאמן קאצ'יץ' הוא סימן שאלה. הוא לא מוכר כל כך מחוץ לקרואטיה.

"הוא המאמן המבוגר השני בתולדות הנבחרת (בן 62) אחרי אוטו באריץ' שהיה הכי מבוגר ביורו 2004. יש לו ניסיון, אבל אף פעם לא ברמות האלה. זה מדהים שעד גיל 60 מעולם לא אימן קבוצה גדולה ורק אז הקריירה שלו המריאה קודם בדינמו זאגרב אותה העלה לליגת האלופות ואחרי כן במאריבור בליגה האירופית וכיום בנבחרת. הנקודה החיובית אצלו היא שיחסיו עם השחקנים טובים מאוד, אבל נקודת התורפה היא בעיקר חוסר ניסיון בטורנירים כאלה. אוהדים רבים לא מחאו כפיים להחלטת ההתאחדות למנות אותו למאמן. הקודמים לו בתפקיד היו שחקנים עבר גדולים".

 

יש לכם הרבה כישרונות, מי צפוי לפרוץ?

"המגן השמאלי יוסיפ פיבריץ' מדינמו זאגרב אולי פחות ידוע. חלוץ פיורנטינה, ניקולה קאליניץ' בכושר מעולה. ברוזוביץ' מאינטר יכול להיות אחת מהפתעות הטורניר. אולי אלן חלילוביץ' יקבל את הצ'אנס. רוב השחקנים מוכרים וידועים".

 

מה התוכניות של הנבחרת עד ליורו?

"הוחלט על שני משחקי הכנה במארס בבית באוסייק ב-8 במארס נגד ישראל ואחרי כן משחק חוץ נגד הונגריה. יהיו עוד משחקי הכנה במאי. עדיין לא החליטו מה יהיו ההכנות בצורה מסודרת עד ליורו".

 


עם שחקנים כמו רקיטיץ' אפשר לפנטז על זכיה? (Gettyimages)

 

זכיה ביורו זו אופציה?

"זו לא משימה בלתי אפשרית, אבל צריך להיות ריאלים. האוהדים תמיד אומרים שעם כאלה כישרונות אפשר להגיע רחוק. אם נעוף מהבית המוקדם זו תהיה אכזבה, אבל בואו נהיה כנים. הנבחרת איכזבה במונחים של ציפיות ומאז בכל טורניר גדול בו השתתפנו".

 

לסיכום. זו הנבחרת המוכשרת ביותר מאז זו של מונדיאל 1998?

"הטורניר הראשון בו השתתפנו היה ביורו 1996 לפני 20 שנה והמשחק הראשון שלנו גם היה נגד טורקיה כמו שיהיה בצרפת. גם ההצלחה הכי גדולה שלנו היתה בצרפת במונדיאל 1998. יש כאלה שתמיד משווים את הנבחרת הקרואטית לדור של 1998 עם שחקנים כמו  בובאן, פרוסינצ'קי וסוקר. למרות שהשחקנים הנוכחיים כמו מודריץ' ורקיטיץ משחקים בקבוצות גדולות ויש להם תפקיד חשוב בהן, אולי אפילו יותר משחקני דור הזהב של אז, התשובה היא לא".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי