נפילת פלאטיני היא מסר חד למושחתים

פלאטיני. גאון על המגרש
פלאטיני. גאון על המגרש | צילום: GettyImages

מיכאל יוכין עם סיפור הגיבור שהתברר כנבל במדור שבועי חדש לקראת היורו

(גודל טקסט)

ב-12 ביוני 1984 עלה מישל פלאטיני בהתרגשות רבה לכר הדשא בפאריס כקפטן נבחרת צרפת למשחק הפתיחה של אליפות אירופה הביתית, וכבש בניצחון 0:1 על דנמרק. בחלוף שבועיים ועוד יום, באותו פארק דה פּראנס, הוא הבקיע בגמר את שערו התשיעי בטורניר בעזרתו האדיבה של השוער הספרדי המפורסם לואיס ארקונדה, והניף את הגביע הנכסף. הייתה זו פסגת הקריירה האדירה של אחד הפליימייקרים הטובים בתולדות המשחק, שמצא את הרשת בכל 5 המשחקים, הרשית שלושער פעמיים, וקיבע את מעמדו כאחד השחקנים הגדולים בתבל – אולי הגדול ביותר עד שדייגו מראדונה הוריד אותו מהאולימפוס.

 

32 שנה מאוחר יותר חלם פלאטיני לשחזר את התהילה, אמנם לא כשחקן, אבל בתפקיד משמעותי לא פחות. נשיא אופ"א ראה עצמו ניגש לבעיטת הפתיחה, מקבל כבוד של מלכים, ומעניק בסופו של דבר את הגביע לקפטן הנבחרת הזוכה. בתקווה, הייתה אמורה זו להיות צרפת, וכך היה סוגר מעגל מושלם. אלא שהתסריט האופטימי הזה התרסק לחתיכות בעיתוי האומלל ביותר מבחינתו. חקירה ענפה בפיפ"א העלתה תשלום בלתי חוקי שדרש פלאטיני מספ בלאטר, ושני האנשים החזקים ביותר במסדרונות הכדורגל העולמי הושעו לשנים ארוכות מכל פעילות.

 

 

המכה הראשונית הייתה קשה במיוחד, שבועות ספורים לפני הגרלת שלב הבתים. לפתע התברר לפלאטיני שלא יוכל ליטול חלק בחגיגה, וכל ניסיונותיו לשנות את רוע הגזירה עלו בתוהו. בהמשך, כאשר כל הערעורים נדמו, נודע לו שלא יוכל אפילו לשבת בתא הכבוד במהלך הטורניר, שלא לדבר על למלא תפקיד רשמי. מוועדת האתיקה של פיפ"א נמסר כי כדי להיות נוכח במשחקים יצטרך פלאטיני לרכוש כרטיס כמו כל אוהד רגיל. "לא נוכל למנוע זאת ממנו כי תהיה זו הפרת זכויות אדם בסיסיות, אבל זה המקסימום. אסור לפלאטיני להיות בתאי VIP, ואסור גם לשמש כפרשן טלוויזיה במהלך הטורניר".

 


פלאטיני סוחף את הטריקולור לזכייה ביורו (Gettyimages)

 

יש בתרחיש המדהים הזה צדק פואטי לא מבוטל. לא רק בגלל שפלאטיני היה נשיא מושחת שפגע קשות בכדורגל האירופאי והרוויח כסף מתחת לשולחן, אלא גם כי הבחירה בצרפת כמארחת לא הייתה כשרה. פלאטיני נבחר לתפקיד ב-2007 וכבר ב-2008 יצאו לדרך הקמפיינים שהסתיימו בהכרזה על המארחת במאי 2010. טורקיה ואיטליה האמינו שיש להן קייסים מצוינים לזכות, והתקוות היו גבוהות במיוחד אצל הטורקים שמעולם לא אירחו טורניר משמעותי. בפועל, התברר שהייתה זו הצגה אחת גדולה.

 

יומיים לפני ההכרזה, עוד לפני שהתקיימה ההצבעה, אמר שחקן בורדו מארק פלאנוס: "אנחנו נרגשים מהאירוח, והוא ייתן דחיפה גדולה לכדורגל הצרפתי". כיצד הוא ידע אם הכל היה כשר? לפני ההצבעה, הציג פלאטיני באופן אישי את נשיא צרפת ניקולה סרקוזי בפני כל חברי הוועדה, בעוד נשיא טורקיה עבדוללה גול לא זכה לכבוד מסוג זה. כאשר נשאל בתום ההליך מדוע שווייץ של בלאטר אירחה את יורו 2008 וכעת זוכה צרפת שלו, השיב פלאטיני: "כשנשיא אופ"א יהיה טורקי, גם טורקיה תארח את אליפות אירופה. אני מאושר שצרפת זכתה, כי אני הרי צרפתי".

 

זו הייתה החלטה פוליטית לחלוטין, וכך גם רוב ההחלטות החשובות של פלאטיני בתפקיד. הוא פגם קשות באליפות אירופה כאשר הרחיב אותה ל-24 נבחרות. בעידודו הרסה אופ"א לחלוטין את הטורניר ב-2020, שיתקיים על פני היבשת כולה ולא יאפשר לאוהבים חגיגה מרוכזת במדינה אחת. פייר פליי פיננסי במסגרת המפעלים האירופאיים היה אמור לכאורה למנוע הזרמת כספים בלתי מרוסנת למועדונים מסוימים, אך בפועל שימר את העליונות של מועדוני הצמרת והעמיק מאוד את אי השוויון בכדורגל האירופאי – כלומר השיג את ההיפך ממטרתו.

 


"כשנשיא אופ"א יהיה טורקי, היורו יהיה בטורקיה". פלאטיני בחיוך (Gettyimages)

 

ככוכב עבר, יכול היה פלאטיני להיות נשיא טוב יותר. הוא הרי מבין לעומק את כל דקויות המשחק מניסיון אישי. היו ממנו ציפיות גבוהות, והוא לא עמד בהן כלל ועיקר. הוא איכזב את חובבי הכדורגל ברחבי אירופה ובעולם, ומפלתו שמתרחשת ברעש גדול לפני הטורניר שיתקיים במולדתו היא תמרור אזהרה בפני העסקנים הבאים בתור. אם וכאשר יקנה פלאטיני כרטיס של אוהד פשוט ויגיע ליציע, יתרכזו בו המצלמות ויציגו על כל המסכים את תמונת הנשיא המושחת שירד מגדולתו בשל התנהלותו. זה יהיה מסר חזק מאוד, וכדאי לכולם להפנים אותו.

 

ובמקביל, אל לנו לשכוח את פלאטיני הגדול של יורו 1984. זה היה הטורניר האמיתי שלו, כאשר הוא עסק בכדורגל הטהור על הדשא. יש לקוות כי בחלוף 32 שנה יהיו גם הפעם כוכבים שיתעלו לרמתו.

 


טהור רק על הדשא (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי