"היתרון ביורו? יש לנו את השחקן הכי טוב בעולם"

סנטוס ורונאלדו. בונה עליו ביורו
סנטוס ורונאלדו. בונה עליו ביורו | צילום: AFP

מאמן פורטוגל פרננדו סנטוס בראיון מיוחד לספורט1 על רונאלדו, הפייבוריטית והגביע

(גודל טקסט)

היורו הקרוב יהיה כנראה ההזדמנות האחרונה של כריסטיאנו רונאלדו להשיג משהו עם נבחרת פורטוגל. גם המאמן פרננדו סנטוס מודע לכך. הסלסאו הוגרלה לבית 6 עם איסלנד ואוסטריה, שאמורות להיות היריבות על העליה, והונגריה שעל הנייר נראית חלשה יותר. האוסטרים עם דויד אלאבה הם כוח עולה בכדורגל האירופאי והאיסלנדים הנלהבים כבר הציגו קמפיין מוקדמות מוצלח שני והראו שאי אפשר לזלזל בהם, למרות שזו תהיה בכורה בטורניר גדול. 

לפורטוגל יש סיכוי טוב לעלות משלב הבתים, אבל זו נבחרת פחות בולטת כיום מבחינת שמות. הם חייבים תודה למאמן פרננדו סנטוס, שאימן בעבר את יוון וחזר למולדת לקבל את הג'וב. במונדיאל 2014 הוא הפסיד עם הכחולים-לבנים 5:3 בפנדלים לקוסטה ריקה. אחרי הטורניר סיים את החוזה שלו עם היוונים, שהצטערו מאוד לאחר מכן כשאיבדו אותו וקלאודיו ראניירי הוליך אותם למקום האחרון במוקדמות יורו 2016. 

בספטמבר 2014 מונה סנטוס למאמן פורטוגל, שניצחה במשחק הראשון שלו 0:1 את דנמרק. המינוי הגיע אחרי שבמשחק הראשון במוקדמות הדהימה אלבניה עם 0:1 על הסלסאו. המאמן הקודם פאולו בנטו פוטר ארבעה ימים אחרי אותו הפסד. מאז שהמחליף הגיע, הוא צבר שבעה ניצחונות רצופים והפורטוגלים סיימו ראשונים בבית. 

ארבעה חודשים לפני פתיחת יורו 2016, פרננדו סנטוס דיבר בראיון לאתר ספורט1 על הקמפיין של פורטוגל, הציפיות שלו מכריסטיאנו רונאלדו ועל ההרגשה לחזור הביתה ולהוביל את הנבחרת של ארצו לאליפות אירופה. 


פרננדו סנטוס, חולם על הגביע (Gettyimages)

"לא חשבתי שנצבור שבעה ניצחונות רצופים", מודה סנטוס. "גם לא הייתי בטוח אפילו שנעלה ליורו, אבל הייתה לי אמונה חזקה ורציתי גם שנעלה מהמקום הראשון. מהרגע הראשון הדגשתי את זה לשחקנים כדי שיכניסו לראש שפורטוגל תמיד צריכה להיות ראשונה". 

היו שחקנים שפאולו בנטו זרק ואתה שכנעת אותם לחזור. איך עשית את זה? 

"עם רובם הספיקה שיחת טלפון אחת. טיאגו מאתלטיקו מדריד, שנפצע וגמר את העונה, היה סיפור מיוחד, כי הוא הצהיר שיעזוב את הנבחרת לתמיד. נאלצתי לדבר איתו חצי שעה, אולי אפילו שעה. הוא אמר שלא יהיה טעם עבורו לחזור לנבחרת וכולם מכירים אותו כשחקן, אבל צריך זמן להכיר אותו כבן אדם. לא הבטחתי לו כלום, רק פתחתי את הדלת עבורו והוא אמר כן".

מי הפייבוריטיות לדעתך לזכיה ביורו?

"צרפת, גרמניה וספרד הן הפייבוריטיות שלי. אם אתה שואל אותי מי אחריהן, אני מהמר על אנגליה ואיטליה. פורטוגל כרגע היא לא פייבוריטית מבחינתי, אבל אני מאמין שבטורניר נוכל להתעלות על עצמנו. יש לנו מחויבות להילחם על התואר".

אתה אומר שאתם לא פייבוריטים ועדיין מדבר על הצורך להילחם על התואר.

"אני לא מאמין באמונות תפלות, אבל לפעמים יש סימנים מלמעלה. חלמתי פעמיים שאני מניף את הגביע ומחזיק אותו בידי. סיפרתי את זה גם לשחקנים. אז זה אולי חלום יפה שלא נותן למעשה דבר, אבל אני באמת חולם להגשים אותו". 

אז בכל זאת אתה חולם על זכיה.

"אני רוצה להגיע לגמר ולזכות בו. אנשים חושבים שאני משוגע, אבל למעשה אני לא משוגע. ברור שצרפת מועמדת, כי היא משחקת בבית. גרמניה וספרד נבחרות חזקות מאוד. ספרד תנסה לזכות פעם שלישית ברציפות בתואר, שזה חסר תקדים. תמיד יש עוד נבחרות. באיטליה אי אפשר לזלזל ואנגליה נראית לי נבחרת עם פוטנציאל. מה שתמיד אמרתי זה שפורטוגל היא בקבוצת הנבחרות שיש לה מילה והשפעה". 


סנטוס, ימין, עם מאמני אוסטריה, הונגריה ואיסלנד (Gettyimages)

מה אתה יכול לחדש בנוגע לכריסטיאנו רונאלדו?

"חסר לו תואר עם הנבחרת שלנו. אם יזכה, הוא אמר לי שזה יהיה שיא הקריירה שלו. עם כל התארים בהם הוא זכה, זו אמירה יפה. הוא אמר לי שהוא מאמין בי ובנשיא ההתאחדות הוא אופטימי שיש לנו דור חדש וטוב של שחקנים, כי הקבוצות הפורטוגליות מהמרות על שחקנים צעירים וזה יביא בעתיד לקידום הנבחרת".

זה בריא שיש לכם בעצם כוכב אחד גדול?

"אם אנחנו רוצים להצליח, צריך שכמה דברים יעבדו לטובתנו והכי חשוב שרונאלדו יבוא בכושר הכי טוב שלו. יש לנו יתרון בכך שבנבחרת שלנו משחק השחקן הכי טוב בעולם. הבעיה היא שאין לנו מאגר שחקנים גדול כמו שיש לנבחרות אחרות כמו צרפת או ספרד, שכל יום מגלות שחקן אחר שמועמד לסגל שלהן ליורו. יש לנו מאגר של 10-15 שחקנים שאנחנו צריכים לדאוג שיהיו כשירים לאליפות". 

"פסיכולוגית ופיזית יש לנו שחקנים שמסוגלים לתת עוד 7-8 משחקים טובים אחרי שהעונה המעייפת תסתיים", מסביר סנטוס, ומוסיף בחשש: "אם רונאלדו, למשל, יגיע לגמר האלופות, צריך להתפלל שיהיה בריא ליורו. בכדורגל אתה צריך מזל ולא מדובר במתמטיקה. זה לא מדע מדויק. רונאלדו גם בשיאו זה לא מספיק כדי להגיע למטרות שלנו". 


כריסטיאנו רונאלדו, הכל עליו (Gettyimages)

מה אתה יכול להגיד על היריבות שלכם בבית המוקדם? 

"יש לנו יריבות קשות. זה אולי לא בית המוות, אבל זה כן הבית הכי פתוח באליפות. איסלנד היא נבחרת שצריך לחשוש ממנה. העליה שלה היא הישג חסר תקדים ותמיד קשה לשחק מול נבחרות שבאות בטירוף לאליפות ואין להן מה להפסיד. אוסטריה היא נבחרת מאוד איכותית שיש לה כמה שחקנים טובים וכבר אספתי עליהם הרבה חומר. אני לא מזלזל באף נבחרת, כך שגם הונגריה לא תהיה יריבה קלה. המשחק הראשון שלנו נגד איסלנד יהיה משמעותי. זה כמו לזרוק אותך מיד למים הקרים. אסור לאף נבחרת להפסיד במשחק הזה. אני חושב שהעולות ייקבעו רק במחזור האחרון ויהיו משחקים מרתקים". 

מה לגבי הבטחון ביורו? 

"אנחנו לא עוסקים בזה. אנחנו מאמינים שהמארגנים ישברו את הראש. צרפת עברה אירוע טרור מזעזע וכל העולם עמד לצדה. בעצם הגעתנו לטורניר זו אמירה שאנחנו תומכים. אסור לנו לתת לגורמים שרוצים להרוס את המרקם העדין באירופה להשפיע עלינו. פורטוגל אירחה את היורו והוא נחשב להצלחה מסחררת. אני מאחל לעצמנו להגיע לגמר כמו ב-2004, ואז נראה".


סנטוס עם שחקני יוון, אימן גם ביורו הקודם (Gettyimages)


פרננדו סנטוס, הדריך גם במונדיאל האחרון (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי