אירופה זקוקה ליורו כמו אוויר לנשימה

|

בזמן שהיבשת כולה נמצאת בנקודת שפל איומה, לכדורגל יש את היכולת לאחד. האם כר הדשא יחליף את שדה הקרב?

(גודל טקסט)

הכדורגל עצמו, כמובן, יעמוד במרכז העניינים ביורו 2016, אלא שנקודת הפתיחה של הטורניר הגדול של הקיץ גולשת מעבר לכר הדשא. תחום האבטחה יקבל גם כן משמעות גדולה מאוד נוכח האיום מצד דאעש, וגם לפוליטיקת הכדורגל יהיה משקל רב, משתי סיבות: הפורמט החדש והרחבת הטורניר ל-24 משתתפות, ובשל ההשעיה שמרצה נשיא אופ"א מישל פלאטיני (כמה אירוני שדווקא הוא מחמיץ את הטורניר הביתי).

אבל יותר מכל, במישור הפוליטי הכללי יורו 2016 ייערך שעה שאירופה נמצאת בנקודת שפל איומה. היבשת הישנה לא הייתה במצב כל כך גרוע מאז ימי המלחמה הקרה. היא מפולגת מתמיד. סוגיית הפליטים מפוררת את האיחוד האירופי, גורמת לעימותים דיפלומטיים בין מדינות שונות והובילה לסגירת גבולות. תוסיפו את המדיניות של טורקיה שמאפשרת הסתננות של מאות אלפי פליטים מסוריה דרכה לאירופה ובחזרה, ובכללם גם אנשי דאעש, וגורמת לזעם גדול מצד מדינות אירופה. המערב אף טוען שטורקיה מממנת את דאעש באמצעות קניית הנפט מהבארות בעיראק ומאפשרת את קיומו. 


אבטחה כבדה תלווה את יורו 2016 (צילום: AFP)

מעבר לכך, ישנה התוקפנות הרוסית שמפגין פוטין ומאיימת על היציבות והשלום. רק בשבוע שעבר בריטניה הודיעה שפוטין בעצמו כנראה עומד מאחורי חיסול מרגל בלונדון ב-2006. אוליגרכים רבים בורחים מהזרועות של פוטין כדי לחיות (ולהלבין את כספם) בלונדון. אנגליה ורוסיה ייפגשו כבר ביום השני ביורו 2016.  

עכשיו דמיינו תסריט קלוש אך אפשרי: רוסיה מסיימת במקום הראשון בבית ב' ומשחקת בשמינית הגמר מול השלישית בבית ג', אוקראינה (או ששתיהן נפגשות ברבע הגמר). מדובר בשתי אויבות שנמצאות כבר שנתיים במלחמה. עבור האוקראינים, שפוטין פלש למדינתם ומנסה לפורר אותה, המשחק הזה יהיה מלחמת עולם.

ואולי בשלב הנוק-אאוט ייפגשו רוסיה ואלבניה, נבחרת ש-70 אחוז משחקניה הם ממוצא קוסוברי, ושחקנים בכירים כולל הקפטן לוריק סאנה נולדו בפרישטינה, בירת קוסובו. אי אפשר לשכוח את המהומה במשחק בין סרביה לאלבניה במוקדמות בשל המתיחות סביב קוסובו. ובכן, הסיבה שקוסובו לא זכתה לעצמאות היא התמיכה החמה של רוסיה בסרביה במוסדות הבינלאומיים. האלבנים מתעבים את הרוסים. 


דמיינו לכם מפגש בין אלבניה לרוסיה… (צילום: AFP)

ואולי בשלב הנוק-אאוט ייפגשו רוסיה וטורקיה, שתי מדינות שמרבית שטחן בכלל נמצא באסיה. רק לפני שלושה ימים טורקיה הגישה תלונה שמטוסים רוסים שתוקפים בסוריה שוב חדרו לשטח האווירי שלה. טורקיה מתעבת את אסד ואיראן, בני הברית של פוטין.

רוסיה מסוכסכת עם כולם, אבל זוהי דווקא סוגיית המהגרים/פליטים שמהווה את האיום האמיתי על שלמות האיחוד האירופי, ובשנה האחרונה חשפה את עוצמת הזהויות הלאומיות של כל מדינה. הונגריה, סלובקיה, צ'כיה ופולין נוקטות בקו תקיף ולא מוכנות לסבול מוסלמים שיגיעו לשטחן וישנו את אופי החברה. לעומת זאת, הגישה ההומאנית, יש שיאמרו יותר מדי הומאנית, כלפי המהגרים של ממשלות גרמניה, שבדיה ואוסטריה, הובילו לעימותים עם שכנותיהן.  

וכמובן, יש את הנושא הכלכלי שמאיים על האיחוד. ספרד ופורטוגל, ובמידה מסוימת גם איטליה, נמצאות במשבר מתמשך, שאמנם לא הגיע עדיין למצב של יוון שכמעט יצאה מהאיחוד בקיץ האחרון, ועדיין: במדינות דרום אירופה יש תיעוב וקנאה כלפי המדינה החזקה והאיתנה כלכלית באיחוד – גרמניה, שלדעת רבים עושקת ומנצלת אותן. 

אפשר גם לציין את חילוקי הדעות בנושאי מדיניות שונים בין שתי המדינות החזקות באיחוד, צרפת בעלת הממשלה הסוציאליסטית וגרמניה בעלת הממשלה השמרנית. כמו כן, ראוי להזכיר את חוסר ההסכמה בין מדינות האיחוד האירופי בנושאים חברתיים רבים, למשל: מעמד זוגות חד מיניים. ובל נשכח שבריטניה מאיימת לפרוש מהאיחוד האירופי ותערוך על כך משאל עם.

בשורה התחתונה, האיחוד האירופי מעולם לא היה פחות מאוחד מכפי שהוא היום. אירופה כולה במצב מעורר דאגה ובדיוק בגלל זה, יורו 2016 מגיע בתזמון מושלם. הרי אין דבר שיותר מאחד את כולם מאשר הספורט הפופולארי בתבל. הכדורגל הוא הדמוקרטיה במלוא תפארתה, אין בו פרוטקציות ואפליה. אם אתה מספיק טוב, אתה תצליח ותזכה לתהילה לאומית ובינלאומית. ולראייה: בני מיעוטים וצאצאי מהגרים יככבו ביורו הזה במדי צרפת, גרמניה, אנגליה, בלגיה, שווייץ, פורטוגל ואוסטריה. 

כבר במחזור הפתיחה שווייץ ואלבניה ייפגשו לדרבי, שהרי כוכבי שווייץ, ובראשם צ'רדאן שאקירי, הם ממוצא אלבני. ומסוט אוזיל אהוב בטורקיה כמו שהוא בגרמניה. והכוכב הגדול של אוסטריה הוא דויד אלאבה. כפי שידוע לכולכם, אין תחום בו בני מהגרים השתלבו בצורה מוצלחת יותר מאשר כדורגל.

הכדורגל מסמל חופש, הנאה, אחדות, כיף. כר הדשא הוא תחליף צבעוני של שלום לשדה הקרב האפור. לכן, במובן הפוליטי, אירופה צריכה את היורו הזה כמו חמצן לנשימה.


תנו לכדורגל לנצח. בייל אחרי העליה ההיסטורית של וויילס (צילום: AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי