10 דברים שלא ידעתם על רסלמניה

|

אירוע השיא של WWE כאן ויש לכם מידע ששווה זהב. פורגס בדק ומצא רצף חדש

(גודל טקסט)

מאת: בן פורגס    צילומים: Gettyimages

 

בכדורגל משחקים משבת לשבת, אך לכל עונה יש מועד פתיחה ומועד סיום. כך גם בכדורסל, בכדוריד, בכדורעף וכמעט בכל תחרות אחרת. מעטים המקרים בהם מועד הפתיחה ומועד הסיום זהים הם, אך ככה זה בעולם ההיאבקות, בו העונה מתחילה ונגמרת (ומתחילה מחדש) באירוע הגדול ביותר, זה שזכה לכינויים כמו "מופע המופעים" ו-"חלון הראווה של בני האלמוות" – רסלמניה.

 

 

האירוע, שהחל אי שם ב-1984, יחגוג בעוד שבועיים את יום הולדתו ה-31 ויועבר בשידור ישיר בספורט 1 ובספורט 1 HD החל מהשעה 2 בלילה (בין ראשון לשני). כדי להתחיל להתכונן, ולבדוק עד כמה אתם מוכנים ומודעים למה שקורה באירוע הענק הזה, הנה 10 דברים שלא ידעתם על רסלמניה. או שאולי כן? בואו נבדוק את זה.

 

מקור השם
השם "רסלמניה" הוא אחד המותגים המזוהים ביותר עם עולם ההיאבקות, אך לא רק. הוא למעשה הפך להיות מונח תרבותי שמחבר בין עולם הבידור לעולם ההיאבקות. כשאתה רוצה לתת תזכורת פופולארית להיאבקות ומקווה שכמה שיותר אנשים יבינו – אתה תגיד "רסלמניה".

 

אבל מאיפה השם הזה הגיע? ב-1984, כשבחברה עדיין היו בשלבי גיבוש הרעיון והכנת הבסיס, וינס מקמהן הבהיר כי הוא רוצה שם שיבהיר שמדובר בתופעה גלובלית ולא רק זיהוי של ארגון מקומי, כפי שהיה לפני כן. אחד העובדים בזמנו הזכיר כי לפני 20 שנה, העולם כולו היה בטירוף על להקת "הביטלס". "אם בכל מקום הייתה ביטלמניה, למה שלא תהיה רסלמניה?", הוא אמר. השאר – היסטוריה.

 


מקור השם 'רסלמניה' – בזכותם. להקת הביטלס

 

הרצף החדש
במשך שנים, אחד הקרבות המצופים ביותר בכל רסלמניה ואחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם ההיאבקות היה הקרב של אנדרטייקר באירוע. כולם תהו ושאלו: מי יהיה האיש שישבור את הסטריק (רצף הניצחונות)? בשנה שעברה, ברסלמניה 30, קיבלו את התשובה לכך כשברוק לסנר עצר רצף של 21 ניצחונות רצופים וגבר על אנדרטייקר לראשונה ברסלמניה. כעת, כשהסטריק שלו הסתיים, הגיע הזמן של רצף אחר לתפוס את הבמה – הרצף של הכרוז, הווארד פינקל.

 

פינקל אמנם לא גיבש רצף ניצחונות מאחר שאינו מתאבק פעיל, אך הוא אוחז בשיא בתור האדם היחיד שהופיע על המרקע בכל אחת מהרסלמניות ששודרו עד היום, 30 במספר. השאלה היא אם פינקל, אשר עדיין עובד בחברה אך כבר לא משמש ככרוז, יופיע ברסלמניה הקרובה וישמור על הרצף?

 


גם אחרי ההפסד שלו, יש רצף אחר ברסלמניה. אנדרטייקר

 

הקרב הקצר ביותר
באיגרוף קרבות נמשכים בין 8 ל-12 סיבובים, אך יכולים להסתיים בכלב נקודה נתונה בנוקאאוט. בהיאבקות יש לעתים אורך קרב מוגדר לפרוטוקול (בעבר היה נהוג לציינו בכל קרב, כיום כמעט ולא עושים זאת) אך הקרבות תמיד יסתיימו בהפתעה – בין אם בספירת שלוש, הכנעה, פסילה או ספירת עשר מחוץ לזירה.

 

לעתים, ההפתעה גדולה במיוחד. כך היה ברסלמניה 24 (2008), כשקרב על אליפות ECW בין צ'אבו גררו לקיין הסתיים אחרי 11 שניות בלבד. גררו אמנם ישמח לתרץ זאת בכך שהופתע מכך שקיין לא נכנס מכיוון הרמפה, כפי שנהוג, אלא הפתיע אותו מאחוריו – אך גם זה לא ירכך את הבושה בקרב שהמהלך היחיד שבוצע בו היה גם תרגיל הסיום. אם מצמצתם, כנראה פספסתם את הקרב המדובר.

 


לקח לו את התואר ב-11 שניות. קיין (משמאל) מול גררו

 

הכהונה הקצרה ביותר
צ'אבו גררו אמנם הוא האיש שהפסיד בקרב המהיר ביותר ברסלמניה, אך הוא לא האיש שהחזיק בתואר במשך הזמן הקצר ביותר. הכבוד (המפוקפק) הזה נשמר כבר שנים ארוכות בחזקתו של יוקוזונה המנוח. ברסלמניה 9, הראשונה ששודרה בארץ, יוקוזונה ניצח בקרב המרכזי את האלוף ברט הארט וזכה באליפות. הוא אמנם עשה זאת ברמאות ובעזרתו של המנג'ר שלו, אך התואר היה בידיו. לצערו, חטא ההיבריס תקף אותו, והוא החליט בעצה אחת עם המנג'ר שלו מיסטר פוג'י לאתגר את האלק הוגאן, שיצא לסייע להארט, לקרב על האליפות.

 

הוגאן הסכים, ולצערו של יוקוזונה, גם הצליח לנצח אותו תוך 22 שניות בלבד, ובכך שלח את הקהל מאושר לביתו בידיעה שהטובים תמיד מנצחים ושאם זכיתם באליפות, אל תמהרו להגן עליה, לפחות לא באותו אירוע.

 


יוקוזונה מאתגר את הוגאן דקות אחרי שזכה בתואר

 

סולמות ונחשים
בעולם ההיאבקות יש מגוון של סוגי קרבות בעלי גימיקים שונים. אמנם הקרב הבסיסי (1 על 1 עם ספירה אחת) הוא הפופולארי ביותר, אך לאורך השנים היו ברסלמניה גם קרבות מרובי משתתפים, קרבות כלוב ואפילו קרבות בהם המפסיד חייב לגלח את שערו.

 

קרב הגימיק הפופולארי ביותר ברסלמניה הוא ללא ספק "קרב הסולם", שיעשה קמבאק גם ברסלמניה הקרובה בקרב על האליפות הבין יבשתית. בקרב סולם תולים מעל הזירה חפץ מסוים (חגורה, מזוודה, חוזה או כל דבר אחר) והמשתתפים בו צריכים לטפס על סולם ולהביא אותו לחזקתם. לא פלא שלקרב הזה יש מקום חם בלב כשמדובר על "הבוקרים" (האנשים שכותבים את העלילות) של רסלמניה – זאת מאחר שסוג קרב זה הופיע לראשונה באירוע רשמי בחגיגות העשור של רסלמניה ב-1994, בקרב אלמותי ובלתי נשכח בין שון מייקלס לרייזר רמון.

 

מאז רסלמניה 10, קרב הסולם חזר לאירוע הגדול ביותר בעולם ההיאבקות 7 פעמים נוספות, חלקם בתוך הגימיק של קרב "מאני אין דה בנק", בו מי שמטפס על הסולם ומוריד את המזוודה, זוכה בהזדמנות על אליפות העולם במועד לבחירתו במשך שנה. כעת, לאחר היעדרות של 6 שנים, הקרב חוזר וצפוי לגנוב (כרגיל) את ההצגה.

 


CM פאנק מול קיין על הסולם. הקרב המיתולוגי חוזר

 

מומחה ההפסדים
טריפל H (האנטר הרסט הלמסלי) הוא אחת הדמויות המוכרות ביותר בעולם ההיאבקות. במשך 20 שנה הוא מהווה דמות מרכזית בחברה, הוא זכה ב-13 אליפויות עולם, היה במיין איבנטים של רסלמניה, התחתן עם בתו של הבעלים והפך גם לשליט הכמעט בלעדי מאחורי הקלעים בארגון. גם באירוע הקרוב הוא ייקח חלק חשוב, כשיתמודד מול סטינג, הדמות המזוהה ביותר עם ה-WCW (ארגון היאבקות פופולארי שהתחרה עם ה-WWF לאורך שנות ה-90) בקרב הבכורה שלו בארגון.

 

טריפל H מוכר בזכות הרבה דברים ואולי באחד יותר מכל – הוא שונא להפסיד. במשך שנים עולם האינטרנט דיבר על כך שקרבות שלו מקבילים למשוואה של גרמניה וכדורגל – פיודים של טריפל H נמשכים כמה זמן, ובסוף הוא מנצח. לכן זה כנראה יפתיע רבים לגלות שטריפל H הוא המתאבק שהפסיד הכי הרבה פעמים באירוע ההיאבקות הגדול ביותר שיש – 10 פעמים.

 

נכון, הוא ניצח גם 8 פעמים וזה רק מעיד על כמות האירועים בהם הופיע. אך בכל זאת, ניצחון ברסלמניה זה סמל סטטוס, וכנראה אחד שטריפל H מוכן לוותר עליו פעמים רבות למען קידום המתאבק היריב. לאורך השנים הוא הפסיד לאולטימייט ווריור, קיין, אנדרטייקר (3 פעמים), כריס בנואה, ג'ון סינה, רנדי אורטון ובשנה שעברה גם לדניאל בריאן. האם השנה הוא יוסיף הפסד נוסף למאזן?

 


טריפל H. ישפר את המאזן מול סטינג?

 

מחאת הנשים
לא מזמן סיפרנו כאן על מחאה שפרצה בטוויטר בנוגע לזמן המסך שמקבלות המתאבקות (או בלשון החברה – "הדיוות") לעומת הגברים, מחאה שהגיעה לשיאה כשאחת המתאבקות הבכירות, AJ לי, צייצה ביקורת על כך שלמרות שהן אחראיות ללא מעט מרווחי המרצ'נדייז, הן זוכות למשכורות נמוכות בהרבה ולזמן מסך אפסי. אם בודקים איך הדבר בא לכדי ביטוי ברסלמניה, אפשר רק לומר כי מדובר באירוע שמנציח עוד יותר את טענותיהן.

 

בעוד אליפות העולם של הגברים הוגנה בכל אירוע מלבד אחד (הרסלמניה הראשונה), אליפות הנשים הוגנה רק ב-11 מתוך 30 השנים האחרונות. לאחרונה היא לא הוגנה במשך 6 שנים רצופות (בין 2007 ל-2013) והוזנחה עבור קרבות זוגות חסרי חשיבות. על משך הזמן אין בכלל על מה לדבר, כשקרב נשים נמשך בממוצע כחמישית מהזמן של קרב גברים.

 

לרסלמניה הקרובה טרם נקבע קרב נשים, האם בעקבות הבטחתו של וינס מקמהן הנשים יזכו ליחס טוב יותר?

 


ניקי בלה. תגן על אליפות הדיוות ברסלמניה?

 

סלבריטאי, יודע להתאבק?
כפי שאמרנו, רסלמניה נועדה להיות לא רק חוויית היאבקות, אלא אירוע שגם אם אינך מתעניין במה שקורה בין כותלי הזירה, תרצה לצפות בו. ממש כמו הסופרבול.

 

כדי לעשות זאת, לאורך השנים גויסו למען האירוע מפורסמים שונים ומשונים: זמרים, שחקני טלוויזיה, מתאגרפים, שחקני פוטבול ועוד (את הרשימה המלאה תוכלו למצוא כאן: http://goo.gl/KqOOf7 ). הם תפסו תפקידים שונים, הם היו השופטים של הקרב, ליוו מתאבקים לזירה, שרו את ההמנון, הכו על הפעמון שמכריז על פתיחת הקרב ולפעמים הם אפילו התאבקו.

 

כשהם עשו זאת, למרות הרצון של עולם ההיאבקות לנסות לשמור על טוהר התפיסה כי מדובר "בעולם אמיתי" (כלומר, שלא מחליטים על תוצאות הקרב כפי שקורה במציאות), לרוב הייתה ידם של המפורסמים על העליונה.

 

כך זה היה ברסלמניה הראשונה, כשמיסטר T (כוכב "צוות לעניין") חבר להאלק הוגאן וניצח את רודי פייפר ופול אורנדורף, כשלורנס טיילור (שחקן פוטבול מפורסם) ניצח את בם בם ביגלו ברסלמניה 11, כשהמתאגרף פלויד מייוות'ר ניצח את ביג שואו ברסלמניה 24 ואפילו במקרה של סנוקי, מפורסמת ריאליטי מהתוכנית "ג'רזי שור", שחברה לג'ון מוריסון וטריש סטרטוס לניצחון ברסלמניה 27. למעשה, ב-9 הקרבות שהיו עד כה ברסלמניה שכללו מפורסמים מחוץ לעולם ההיאבקות, המאזן עומד על 1:8 "לאורחים".

 


פלויד 'מאני' מייוותר (משמאל) מול ביג שואו וכריס ג'ריקו. דווקא הוא מפורסם שלא חזר לזירה

 

האירוע של האלק הוגאן
יותר מכל מתאבק אחר, האיש שמזוהה עם רסלמניה הוא לא אחר מאשר האלק הוגאן. המושג "האלקמניה" התחבר יחד עם "רסלמניה", כל אחד מיתג את האחר ושניים נסקו יחד לפסגת עולם הבידור לאורך מרבית שנות ה-80.

 

המתאבק לשעבר, שעדיין עושה הופעות אורח תכופות בחברה (אל תתפלאו אם תראו אותו גם באירוע הקרוב), הוא האיש שהצליח להוביל את הפופולאריות של רסלמניה בשנותיה הראשונות, ובשל כך – האיש שכיכב בהכי הרבה קרבות מרכזיים באירוע.

 

למעשה, מלבד מקרה בודד ב-1987, האלק הוגאן היה בקרב המרכזי בכל 9 הרסלמניות הראשונות. מלבד הפסד אחד (לאולטימייט ווריור), הוא גם ניצח ב-7 מתוך 8 הקרבות המדוברים. איש לא התקרב לכמות כזו של קרבות מרכזיים מאז.

 


שלט ברסלמניה. האלק הוגאן

 

חוסר מזל לאלופים
ובסוף, רגע לפני שמכבים את האורות, מגיע ברסלמניה הרגע החשוב ביותר – קרב האליפות. קרב כזה יכול בסוף לגרום לאירוע בינוני להפוך לבלתי נשכח (כפי שקרה ברסלמניה 20 בקרב המשולש בין בנואה, מייקלס וטריפל H) או להצניח אותו אל הקרקע (כפי שקרה ברסלמניה 25 בקרב האליפות בין אורטון לטריפל H).

 

השנה קרב האליפות יפגיש בין רומן ריינס לבין האלוף המכהן, ברוק לסנר, האיש שסיים את רצף הניצחונות של אנדרטייקר, חיסל את ג'ון סינה בסאמרסלאם והיה חלק מהקרב הטוב ביותר עד כה ב-2015 כששמר על התואר מול סינה ורולינס ברויאל ראמבל.

 

המנג'ר של לסנר, פול היימן, טוען שאיש לא יכול לנצח את לסנר – אך כדאי שיידע שכשמדובר בסטטיסטיקה של רסלמניה, המצב לא לטובתו. כאשר האליפות מוגנת בקרב המרכזי ברסלמניה, רק 29 אחוז מאלופי העולם הצליחו לשמור על חגורתם. זה קרה בפעם האחרונה ב-2012, כש-CM פאנק הצליח לנצח את כריס ג'ריקו ולשמור על התואר. מלבדו עשו זאת רק המיז, טריפל H, ג'ון סינה והאלק הגאן. האם ברוק לסנר יצליח להיכנס לרשימה הקצרה והאקסלוסיבית הזו? נגלה בעוד שבועיים.

 


ברוק לסנר. יאבד את האליפות ברסלמניה?

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי