"הסוד היה להכניס ביטחון לשחקנים, כישרון היה לנו"

קולר ואלאבה. צברו בטחון
קולר ואלאבה. צברו בטחון | צילום: Gettyimages

מרסל קולר, מאמן נבחרת אוסטריה, בראיון מלא השראה לקראת יורו 2016

(גודל טקסט)

נבחרת אוסטריה נחשבת למשב רוח מרענן לקראת יורו 2016. אחרי שמונה שנים של היעדרות, היא מגיעה לאליפות אירופה הקרובה עם כשרונות רבים, שחקן על אחד (דויד אלאבה) ומאמן חסר ניסיון בטורנירים גדולים. מרסל קולר, שהוא בכלל שווייצרי, הצליח להפתיע את האוסטרים הספקנים וקרי המזג בדרך כלל. הבלם לשעבר בן ה-55 משווייץ הוא ההוכחה לכך שלפעמים לא צריך את מה שנקרא בארץ "מאמן בעל שיעור קומה" כדי להצעיד את הנבחרת המקומית להצלחה ענקית. 

קולר שיחק 19 שנה בקבוצה אחת, גראסהופרס. בציריך הוא רשם 428 הופעות ו-59 שערים וגם לבש 56 פעמים את מדי נבחרת שווייץ. אחר כך עבר למסלול אימון והדריך את וויל, סט. גאלן וגראספהורס, לפני שעבר באופן טבעי לקלן. בבונדסליגה הוא לא הצליח ופוטר אחרי שבעה חודשים. בשנים 2005 עד 2009 אימן בבוכום והחזיר אותה לליגה הראשונה. מ-2009 היה חסר תעסוקה עד 2011, אז החליטה ההתאחדות האוסטרית לערוך שינוי ולהביא מאמן זר.

הרבה גבות הורמו באוסטריה כשהפור נפל על על מרסל קולר. בווינה שאלו אם אין מאמנים ברמה שלו בשוק המקומי והאנס קרנקל, מכוכבי עבר של הנבחרת, שאל: "מה כבר עשה קולר שלא עשו מאמנים אחרים באוסטריה?". עוד שם ידוע, הרברט פרוהאסקה, טען: "יש הרבה מאמנים כמו קולר בשוק האוסטרי". 

הביקורת נמשכה אחרי שאוסטריה סיימה שלישית במוקדמות מונדיאל 2014 ולא עלתה לטורניר בברזיל. בעיתוני אוסטריה קראו חלק מהפרשנים לשלוח את קולר הביתה, אבל אז קרה דבר גדול. 11 משחקני ההרכב הראשון של הנבחרת חתמו על מכתב בו הודיעו שהם מתייצבים לימין המאמן ודרשו להשאירו.


לא התחיל בקלות (Gettyimages)

האפקט של התמיכה היה מיידי. במוקדמות יורו 2016 אוסטריה פתחה ב-1:1 נגד שבדיה של זלאטן איברהימוביץ' בבית ובהמשך ניצחה 0:1 את רוסיה והשיא היה ניצחון 1:4 בשבדיה. היא סיימה ראשונה את הבית המוקדם עם אפס הפסדים, תיקו אחד ו-9 ניצחונות וזכתה כנבחרת בתואר "ספורטאי השנה 2016" באוסטריה. קולר קיבל פרס מיוחד. 

לקראת היורו שובצה הנבחרת לבית 6 עם פורטוגל, מועמדת לעלות לשלב הבא ומוזכרת שוב ושוב בתור "הסוס השחור" של האליפות. עם שחקנים כמו דויד אלבה (באיירן), כריסטיאן פוכס (לסטר), קווין וימר (טוטנהאם), אלכסנדר דראגוביץ' (דינמו קייב), מרקו ארנאוטוביץ' (סטוק) ומארק יאנקו (גראסהופרס) יש להם שפע של כשרונות. וזו רשימה חלקית בהחלט. 

בראיון לאתר ספורט1 טוען מרסל קולר שההצלחה הגדולה שלו היא שהכניס בטחון לנבחרת. 

איך אתה מסביר את ההצלחה של אוסטריה, נבחרת שירדה מנכסיה בשנים קודמות? 

"עבודה קשה, העליה שלנו ליורו לא הושגה בן לילה. כמאמן אין לך למעשה יכולת לשלוט על כל מה שקורה בנבחרת מבחינת השחקנים, אבל ההצלחה שלנו הייתה הדרגתית והסוד היה להכניס בטחון לשחקנים, כי כשרון היה כבר. במוקדמות המונדיאל היינו בקו עליה וזה נמשך במוקדמות של היורו, קמפיין אליו הגענו בשלים". 

הייתה עליך ביקורת, איך התייחסת אליה? 

"אימנתי בקבוצות בבונדסליגה, אבל הבנתי את הגישה באוסטריה שטענה כי לא הגיע פפ גווארדיולה או ז'וזה מוריניו לאמן אותם. חובת ההוכחה הייתה עליי. למזלי השחקנים אהבו את עבודתי ומעבר לכך היה לי המזל להגיע כשגדל לנו דור מדהים של כשרונות". 


קולר, שכנע גם את המבקרים (Gettyimages)

אוסטריה יכולה להפתיע בטורניר?

"השאלה היא מה זה להפתיע? שאלו אותי אם אני חושב שאנחנו יכולים אפילו לזכות בטורניר, אז אמרתי שאני רוצה לנצח את כל המשחקים. נצטרך לשחק טקטית יותר טוב ממה ששיחקנו במוקדמות, אנחנו עדיין לא מוכנים במאה אחוזים. יש לנו מספיק שחקנים להגיע רחוק ככל האפשר, אבל אנחנו גם צריכים מזל שהשחקנים שלנו יגיעו בכושר טוב, בריאים ולא עייפים. ההבדל הגדול הוא לא להגיד שננצח כל משחק, אלא לומר שאנחנו רוצים לנצח בכל משחק. להיות צנועים". 

מה השינויים שאתה רואה בנבחרת השנה? 

"יש לנו שחקנים שמשחקים בליגות בכירות כמו הבונדסליגה והפרמייר-ליג. למשל, בשאלקה כריסטיאן פוכס לא שיחק ועכשיו בלסטר הוא שחקן הרכב וזה חשוב מאוד. ברור שהוא בכושר טוב יותר. אם כולם ישחקו יותר, נגיע ליורו בהרמוניה טובה יותר".

אתה במתח לקראת היורו?

"ברור שהאדרנלין עולה ככל שהטורניר מתקרב, אבל יש לי איך להירגע. אני אוהב גולף ורכיבה על אופניים, זה עוזר לחשוב". 

יצא לך להיות כבר ביורו? 

"שיחקתי ביורו 1996, אבל הכל השתנה מאז. זה יהיה טורניר במימד אחר". 

ממי אתה חושש בבית המוקדם? 

"לא חושש, מכבד. הונגריה נבחרת שלא הייתה זמן רב ביורו, אבל היא באה ממדינה עם מסורת כדורגל אדירה. איסלנד נבחרת מאוד מסוכנת לנו שתבוא עם התלהבות אדירה ועל פורטוגל אין מה להוסיף. מה שלא יקרה, נצטרך להיות בשיאנו". 


קולר והיריבים. לא חושש, מכבד (Gettyimages)

קולר ועוזרו תומאס יאנשיץ בילו את הימים האחרונים בריצה מטורפת אחרי שחקני אוסטריה בפרמייר-ליג. הם ראו את הדרבי בין טוטנהאם לארסנל כדי לצפות בקווין וימר ונסעו לאחר מכן 32 קילומטרים לראות את המשחק בין ווטפורד ללסטר, שם משחקים פוכס וסבסטיאן פרודל. העוזר חזה במרקו ארנאוטוביץ' במפגש בין סטוק לצ'לסי, וקולר אמר על כך באוסטריה: "חשוב מאוד שהשחקנים שלנו משחקים בליגה כמו הפרמייר-ליג, שהיא איכותית מאוד". 

בתקשורת האוסטרית, בשורותיה תקפו את קולר בעבר, שואלים כעת למה לא החתימו אותו על הארכת חוזה עד מונדיאל 2018 וחוששים שיברח לקבוצה בכירה בבונדסליגה בעונה הבאה. האוסטרים אומרים שההתאחדות לא תהיה מסוגלת לשלם לו שכר בסך 4 מיליון יורו אם קבוצות כמו מנשנגלדבאך, לברקוזן, לייפציג ואחרות ירצו בו. ב-31 במרס ישחקו האוסטרים נגד מלטה וב-4 באפריל מול הולנד. משחק הפתיחה שלהם ביורו ייערך ב-14 ביוני נגד הונגריה. מרסל קולר שוב יפתיע את כולם?


אלאבה וקולר, יחגגו כך גם ביורו? (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי