קירחת מכאן ומכאן? אירופה בורחת לירושלים

אלון. בינתיים
אלון. בינתיים | צילום: דני מרון

האלופה בחרה בפיב"א, ביול"ב לא חיכו לה ודלתות היורוקאפ עומדות להיסגר

(גודל טקסט)

למרות שורת ההצהרות מצד גורמים בפיב"א וגם מצד בעלי הפועל ירושלים, אורי אלון, מסתמן כי הסכסוך הבלתי נגמר בין הארגון לבין היורוליג עומד להסתיים בניצחון אדיר ליורוליג, כשעל פי ההתפתחויות האחרונות האלופה הישראלית תישאר מחוץ ליורוקאפ ולמעשה תצא קירחת מכל הכיוונים.

 

לאחר שהיורוליג צומצם ל-16 קבוצות, מתוכן 11 משוריינות, החל המאבק על הקבוצות הרבות שנותרו מחוץ לתמונה. פיב"א נכנסה לעובי הקורה עם הקמתה של "ליגת האלופות בכדורסל", שצפויה להתחיל בעונה הבאה, וחתימת הסכמים עם ליגות ברחבי היבשת, אולם הנהלת היורוליג גברה עליה בקרב על קבוצות חזקות רבות ולמעשה רוקנה את ליגת האלופות מתוכן.

 

 

על פי המסתמן, ישחקו ביורוקאפ 24 קבוצות שישוריינו במפעל לשלוש שנים. לפי הפרסומים, מנכ"ל היורוליג, ג'ורדי ברתומיאו, זימן לברצלונה ביום שני 23 קבוצות הנחשבות לחזקות ואטרקטיביות, והציע להן חוזה לשלוש עונות ביורוקאפ, תוך הבטחה כי הזוכה במפעל תשודרג ליורוליג, בנוסף לאלופות הליגה האדריאטית, הגרמנית, הספרדית וליגת ה-VTB (מלבד צסק"א מוסקבה לה כרטיס מובטח ביורוליג).

למרות מחאת אוהדי, מלאגה צפויה להוריד את הראש ולבחור ביורוקאפ (אודי ציטיאט)

 

הפועל ירושלים, שלא הייתה אחת מהקבוצות שזומנה לפגישה, רמזה לאחרונה כי היא כן מעוניינת לשחק בליגת האלופות של פיב"א בשם העיקרון הבסיסי כי קיימת חשיבות שהמסגרת האירופית תהיה מבוססת על הישגים ספורטיביים ולא רק על סמך קשרים ופוליטיקה. האלופה קיוותה שיצטרפו אליה קבוצות חזקות ביבשת כגון מלאגה, ולנסיה, גראן קנאריה, גלאטאסראי, הכוכב האדום בלגראד, פרטיזן בלגראד, קאזאן, חימקי מוסקבה, לוקומוטיב קובאן, שטרסבורג, אריק סלוניקי וקבוצות אחרות רבות, שנותרו מחוץ ליורוליג. אולם, קבוצות אלו נכחו בפגישה עם ברתומאו ועל פי המסתמן ישחקו ביורוקאפ.

הפניית העורף של הקבוצות הללו לפיב"א פוגעת קשות בשאיפות של ירושלים לכונן ליגה חזקה ואלטרנטיבית למפעלי היול"ב. אלון אמנם הצהיר כי אם הסטנדרטים של פיב"א לא יהיו ראויים האדומים ישחקו ביורוקאפ, אולם הם כאמור לא זומנו לפגישה המדוברת. קשה להבין ברגעים אלו עד כמה האדומים יכולים לעשות "פניית פרסה" ולשוב לחיקו של היול"ב, אולם יש לציין כי אלון ומנכ"ל הקבוצה, גיא הראל, מצויים כל הזמן בדיאלוג שוטף עם ראשי היול"ב, שהעבירו להם מסרים ברורים לפיהם אם ירושלים תרצה להיות ביורוקאפ – היא תהיה שם. יתכן כי המקום ה-24 במפעל שמור לאלופה, וקיימת גם אפשרות כי חלק מהקבוצות הללו ישחקו לבסוף ביורוליג, מה שיפנה עוד מספר מקומות ביורוקאפ.

ליגת העל הישראלית, כמו מרביות הליגות באירופה, הגיעה להסכמה עם פיב"א על שיתוף פעולה החל מהעונה הבאה, אולם מסתמן כי הקבוצות אינן מוכנות להסתכן במפעל שיוקרתו ורמתו לא ידועה וחלקן כבר הודיעו כי ייקחו את ההצעה של ברתומאו וישחקו ביורוקאפ עד 2019. לדוגמה, ליגת ה-VTB המזרח אירופית, הנחשבת לאחרת הליגות החזקות באירופה, חתמה על הסכם עם היורוליג. לליגה יהיו שתי נציגות ביורוליג, צסק"א מוסקבה וקבוצה נוספת, ובנוסף לכך שלוש נציגויות ביורוקאפ, ובכך דחתה הליגה בצורה כוללת את ההצעה שהציעה פיב"א למספר קבוצות המשחקות בה, שמסתמנת כהצעה לא אטרקטיבית.

פיב"א הציעה 80,000 יורו בלבד לקבוצות ה-VTB. לנגפורד וקאזאן נגד מכבי ת"א (עדי אבישי)

 

"לליגת האלופות של פיב"א פשוט אין סיכוי מול שני המפעלים של היורוליג", סיפר מנהל מקצועי של אחת הקבוצות ב-VTB לאתר "יורובאסקט". "הרעיון שלהם נכון מבחינה ספורטיבית, אבל אין בו שום כדאיות כלכלית. הם הציעו לכל מועדון 80,000 יורו. מה אני יכול לעשות עם 80,000 יורו? זה בקושי מספיק לכסות הוצאות של שלושה משחקי חוץ. ביורוליג וביורוקאפ יש יותר כסף, יותר משחקים וגם רמה יותר גבוהה, זו הסיבה שה-VTB הולכים עם היורוליג".

 

קבוצות נוספות שהפנו גב לפיב"א, למרות שהליגה שלהן חתומה על חוזה עמה, הן שלוש הקבוצות האיטלקיות שזומנו לברצלונה. דינאמו ססארי ורג'יו אמיליה האיטלקיות הודיעו כבר ביום הפגישה כי ישחקו ביורוקאפ עד 2019, וביום רביעי הצטרפה אליהם טרנטו והשלוש היחד אף הגישו בקשה רשמית לקבלת קבוצה רביעית למפעל מארץ המגף.

 

גם ססארי הפנתה גב ליול"ב ובחרה ביורוקאפ (אודי ציטיאט)

 

גם בצרפת לא מוכנים לקבל את פיב"א, למרות שהליגה הגיעה להסכמות עם הארגון. לימוז' ושטרסבורג, שהיו חלק מהפגישה בברצלונה, הודיעו כי גם הן ישחקו ביורוקאפ עד 2019 ואף הוסיפו: "השתתפות רק במפעלים של פיב"א תהיה צעידה אחורה עבור הכדורסל הצרפתי, זה יעצור את ההתפתחות של השחקנים הצעירים ויפגע בנבחרת הלאומית שלנו".

 

קבוצתו של טוני פארקר, וילרבאן, שמשחקת השנה ביורופקאפ של פיב"א ואף פגשה פעמיים את מכבי ראשון לציון, הפנתה עורף לארגון ומעוניינת לשוב לחיקו של ברתומאו: "השנה שיחקנו ביורופקאפ של של פיב"א אבל אנחנו לא מתכוונים עוד לשחק במפעל השלישי בחשיבותו ביבשת", אמר הרכז של סן אנטוניו.

 

טוני פארקר. הכדורסל הצרפתי צריך להיות חלק מהתחרויות האירופאיות הטובות ביותר (AFP)

 

"המטרות שלנו הן היורוליג והפרויקטים החדשים שלו", המשיך פארקר. "אנחנו רוצים לשחק ביורוליג או ביורוקאפ שהן תחרויות הכדורסל הטובות באירופה. אם ינקטו נגדנו בסנקציות, אנחנו מוכנים לשאת בהשלכות. הכדורסל הצרפתי צריך להיות חלק מהתחרויות האירופאיות הטובות ביותר".

 

ז'אק מונקלר, אחד האנשים החזקים בכדורסל הצרפתי, התראיין ללאקיפ וסיפר מעט: "הכדורסל הצרפתי עומד בפני סיכונים רבים, כי ההצעה של היורוליג היא מצוינת. איזה מסר נעביר לילדים שלנו אם נתחייב לליגה השלישית באירופה? הם פשוט יעשו הכל בשביל להתפתח במקומות אחרים, כמו ספרד או המכללות. איך נביא לליגה הצרפתית שחקנים שרוצים להפגין את הכישרון שלהם? גם לטוני פארקר יש שאיפות להפוך את וילרבאן למועדון גדול באירופה אבל הוא מוצא את עצמו משחק ב'גביע פינפין'".

 

מפרגן ליול"ב אך פועל נגדו במוסגות האיחוד האירופי. ברתומאו (gettyimages)

 

בינתיים, ביורוליג לא מסתכלים אחורה וממשיכים לקדם את המפעל. ביום רביעי חתם הארגון על שיתוף פעולה רשמי עם חברת ניהול הספורט העולמית IMG, ובמהלך מסיבת העיתונאים החגיגית לרגל ההסכם דיבר ברתומאו, איך לא, גם על הנושא שמעסיק את כל חובבי הכדורסל האירופי: "אנחנו לא נמצאים במלחמה עם אף אחד", אמר. "אנחנו עובדים בשביל להפוך את המוצר לטוב יותר. פיב"א רוצה להיות מעורבת יותר בתחרויות בין הקבוצות. יש להם אחת כזו, וזה טוב. כל מי שעובד למען קידום הכדורסל עושה טוב".

 

למרות הכוונות הטובות לכאורה, הסכסוך בין היורוליג לפיב"א גם הגיע למישור המשפטי. במקביל להצהרות הדדיות בין שני הצדדים על כך שייערבו את האיחוד האירופי בסכסוך, היורוליג הגיש תלונה רשמית לנציבות האיחוד כנגד פיב"א בטוענה כי פעילותה של זו פוגעת בעקרונות הבסיס של האיחוד האירופי. הנציבות דרשה בתגובה מפיב"א למסור לה מידע מפורט ומסמכים רלוונטיים עד לסיום החודש. על פי המסתמן היורוליג העניק "נוק-אאוט" לפיב"א, אורי אלון בחר לשים את הביצים בסל הלא נכון וגם אם תזכה באליפות שנייה ברציפות הפועל ירושלים לא תשחק במפעל הבכיר ביבשת ואף לא במפעל המשני, ותמשיך לראות את מכבי תל אביב משחקת עם דגל ישראל על מדיה ביורוליג.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי