משהו טוטאלי: הכירו את מאמן נבחרת בוסניה

|

מחמד באזדרביץ' מקדיש את זמנו עבור הנבחרת, מטפח צעירים ובעיקר אופטימי

(גודל טקסט)

סאפט סושיץ' העלה את בוסניה למונדיאל בברזיל 2014 לראשונה בתולדותיה והפך לגיבור לאומי. המאמן הדריך במשך חמש שנים את הנבחרת שנחשבה למאוד מוכשרת. סושיץ' ששיחק במשך תשע שנים (19982-1991) במדי בפאריס סן ז'רמן ונחשב לקשר נוצץ בעל מסירה וראיית משחק נהדרת.

המניות של המאמן ירדו אחרי שבוסניה לא עלתה לשמינית גמר המונדיאל ופתחה את קמפיין מוקדמות היורו בצורה קטסטרופלית בהפסד ביתי 2:1 לקפריסין ותוצאות תיקו נגד ויילס ובלגיה. הקש ששבר את גב הגמל היה ההפסד 3:0 לנבחרת ישראל באצטדיון סמי עופר. 

בוסניה הגיעה לאצטדיון סמי עופר במומנטום שלילי, כשהתקשורת הבוסנית מגויסת נגד סושיץ' שסירב לזמן חלוצים אחרים במקומם של  אדין דז'קו ו-ודאד איבישביץ' הפצועים. אחרי המשחק בישראל האוהדים הבוסנים שישבו ביציע קראו לו להתפטר. 

24 שעות לאחר מכן ההתאחדות הבוסנית החליטה לפטר אותו ובמקומו מונה מחמד באזדרביץ' בן ה-54, שהיה מכוכביה של נבחרת יוגוסלביה בשנות ה-80 ומכונה "מסה". 

סושיץ'. סמך על היכולת של השחקנים (Gettyimages)

באזדרביץ' נחשב לשחקן הרבה פחות נוצץ מסושיץ' – הוא היה הקפטן הראשון של נבחרת בוסניה ב-1992 אחרי שנפרדה מיוגוסלביה. בנוסף, הוא שיחק גם בנבחרת סרביה ביורו 1984. בקריירה הקבוצות שלו הוא שיחק בזלז'ניצאר, סושו, נים הצרפתיות, ואטואל קרוז' השווייצרית. במרוץ לתפקיד הוא הקדים את סיאד חלילוביץ' (עוד שחקן עבר בוסני מפואר) וסרגיי בארברז הנבחרת לשעבר.

כמאמן הוא נחשב לאיש הרבה יותר יסודי מסושיץ' שהתבסס בעיקר על היכולת האישית של השחקנים. באזדרביץ' הדריך את הנבחרת בשני משחקים שבהם היא השיגה ניצחון 0:3 על אנדורה ותיקו 1:1 במשחק ידידות נגד נבחרת אוסטריה המשתפרת. 

אדין דז'קו. חוזר לסגל (Gettyimages)  

לדברי עיתונאים מקומיים מדובר במאמן חרוץ מאוד שמראה לשחקנים קלטות ומכין אותם בצורה מאוד יסודית למשחקים. הוא החזיר להם את הביטחון ואמר שהם לא מוציאים את המקסימום מעצמם בנבחרת.

קריירת האימון שלו לא היתה מרשימה במיוחד. הוא לא אימן מעולם קבוצות גדולות, אם כי אף מאמן בוסני לא אימן מועדון גדול באמת. הוא החל לעמוד על הקווים לפני 11 שנה באיסטרה הצרפתית שהשתרכה בתחתית הליגה השנייה. 

אלי גוטמן. הפעם זה יהיה הרבה יותר קשה (צילום: אודי ציטיאט)

בכל עונה הקבוצה רצתה רק לשרוד בליגה, אבל ברגע שבאזדרביץ' הגיע בעונת 2003/4 הכל השתנה. המועדון סיים במקום השלישי ועלה לליג-1 בצרפת (היום הקבוצה נמצאת בליגה הרביעית). 

באותה שנה "מסה"נבחר למאמן העונה בליגה השנייה וכמה עיתונים בצרפת הכתירו אותו לתקווה הגדולה בדור המאמנים הצעירים במדינה. הוא זכה לשבחים על כך שהפך את הקבוצה להרבה יותר התקפית. למרות זאת הבוסני לא הציל את הקבוצה מירדה לליגה השנייה. 

הג'וב הבא שלו היה בקבוצה הטוניסאית אטואל אל סאחלי איתה עלה לגמר אליפות אפריקה לקבוצות, שם נוצח על ידי אל אהלי המצרית. הוא גם החמיץ את הזכייה באליפות טוניסיה אחרי שנוצח במחזור האחרון ופוטר. 

משם הוא עבר לקבוצה הקטארית אל ווקרה, איתה השיג תוצאות טובות, אבל ב-2007 הוא חזר לצרפת אחרי שקיבל הצעה לאמן את גרנובל. יחד איתו הקבוצה סיימה במקום חמישי בליגה השנייה ועונה לאחר מכן עלתה לליגה הבכירה והצליחה לשרוד עונה לאחר מכן, אבל הוא פוטר אחרי סכסוך עם הבעלים היפני של הקבוצה. 

ספאחיץ'. המאמן מאמין בו (Gettyimages)

ב-2011 מונה באזדרביץ' למאמן סושו, במדיה רשם יותר מ-300 הופעות והיה אחד מכוכבי הקבוצה. איתו על הקווים הקבוצה הייתה בתחתית והוא פוטר במהלך העונה.  

בבוסניה אוהבים את העובדה שבאזדרביץ' מקדיש את כל זמנו עבור הנבחרת, בניגוד לשני המאמנים הקודמים צ'ירו בלאזביץ' הקרואטי שהוליך את נבחרתו לזכייה במקום השלישי במונדיאל 1998 וסושיץ'. בלאזביץ' הוותיק לא בדק את כל הכישרונות בבוסניה ולא הייתה חשיבה לטווח ארוך. הוא מזמין שחקנים לסגל רק בגלל לחץ ציבורי. 

סושיץ' לעומתו לא אהב פופוליזם והטענות נגדו היו שהוא לא היה מקדיש זמן לנבחרות אותם פגש. המאמן הנוכחי טוטאלי לחלוטין ויש יחסים טובים עם השחקנים. 

באזדרביץ' החליט להגדיל את הסגל הרחב של בוסניה ל-35 שחקנים ואמר שכל אחד מהם יכול לקחת חלק במשחקי הנבחרת. בבוסניה אומרים שגישה כזאת של סושיץ' היתה מונעת מצב בו שיחק ללא חלוצים בישראל. התקשורת הבוסנית כתבה, שבמדינה יש כדורגלנים מוכשרים בכל הליגות בעולם והדרך היחידה למצוא אותם היא דרך עבודה קשה. 

גם על המאמן החדש היו ביקורות כשלא זימן את סיאד סליחוביץ' הקשר בן ה-30 שעזב את הופנהיים  ועבר לשחק בגוויזו רנה הסיני. לעומת זאת הבלם אמיר ספאחיץ' שנזרק מלברקוזן לאחר שתקף סדרנים ולא שיחק מאז ה-8 באפריל כן זומן.

באזדרביץ' נעזר בסטפן ז'ילי הצרפתי, שעבד איתו בגרנובל ובסושו ונחשב למומחה בניתוח היריבות. למידת היריב כאמור היתה החלק החלש של המאמן הקודם וכיום בוסניה מגיעה לכל משחק מוכנה מאוד. המאמן דוגל בהחזקת כדור ומשחק עם שני חלוצים. בניגוד למשחק בישראל לחבורה של אלי גוטמן מצפה משחק קשה מאוד. 

"אנחנו מוכנים ומכירים את ישראל היטב. ברור לנו שלא יהיה קל, אבל הכי חשוב מבחינתי שרוב השחקנים בריאים וחדורי מוטיבציה", אמר באזדרביץ'. 

המאמן הבוסני הוסיף: "במשחק הראשון שלי נגד אנדורה היתה עצבנות רבה בנבחרת אחרי ההפסד לישראל. עכשיו אנחנו הרבה יותר רגועים. משחק הידידות שלנו באוסטריה היה מצוין. זה היה מבחן עבורנו ולכן אני אופטימי". 

על זימונו של ספאחיץ' אמר: "אני מאמין בו ואם היו לו בעיות בלברקוזן זה לא צריך להשפיע על מעמדו בנבחרת. הוא שחקן מאוד מנוסה ומנהיג. אני זקוק כרגע לשחקנים כאלה. המשחק נגד ישראל הוא כמו גמר עבורנו, אבל אני מאמין שנישאר במרוץ על המקום השלישי גם אחרי המשחק בזניצה". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי