רוני מול ההיסטוריה: האם ניתן להשוות אותו לצ'רלטון?

צ'רלטון ורוני. מי גדול יותר?
צ'רלטון ורוני. מי גדול יותר? | צילום: GettyImages

האם המספרים היבשים של חלוץ יונייטד מספרים את כל התמונה?

(גודל טקסט)

הממלכה מתכוננת ליום היסטורי. ההעפלה ליורו-2016 כבר הובטחה בזכות מאזן מושלם בבית קל מאוד, והניצחונות היו כה חלקים שלא היה אפילו ריגוש. לעומת זאת, הערב (שלישי) עשוי להיות מרגש במיוחד. אם וויין רוני יכבוש לרשת שווייץ, הוא יעבור את בובי צ'רלטון ויהפוך לגדול המבקיעים של נבחרת אנגליה בכל הזמנים. אתם מוכנים לתמונת הניצחון בוומבלי?

 

כאשר דייק חלוץ מנצ'סטר יונייטד בפנדל מול סן מרינו בשבת, הוא הישווה את שיאו של צ'רלטון אשר החזיק מעמד מאז מאי 1970 ועומד על 49 שערים. באופן מעט ביזארי, רוני הזדקק ל-106 משחקי נבחרת כדי להגיע למאזן – בדיוק המספר עליו נעצר צ'רלטון עצמו לפני הפרישה בתום המונדיאל ב-1970. עם זאת, לא יהיה נכון לקבוע כי שניהם הגיעו למאזן בקצב זהה. צ'רלטון שבת מהבקעות בגביע העולם, ובפועל כבש 49 שערים ב-101 משחקים.

 

 

אז האם רוני באמת גדול יותר מצ'רלטון? ראשית, חשוב מאוד להדגיש את ההבדל המהותי ביותר בין השניים. לא כולם מפנימים זאת כיום, אבל צ'רלטון היה קשר במשך רוב הקריירה. התכונות הבולטות ביותר שלו היו ראיית משחק, מסירה נהדרת, כושר פיזי אדיר שאפשר לו לשרוף שטחים ובעיטה חזקה מאוד ממרחק. בנוסף, הוא התאפיין בתזמון נהדר בכניסה לרחבה, כפי שעשה בעידן המודרני פרנק למפארד.

 

לאמפרד. צ'רלטון המודרני (gettyimages)

 

בשני המשחקים החשובים בחייו היה צ'רלטון הקשר ההתקפי הקלאסי. בגמר גביע האלופות ב-1968, בו ניצחה מנצ'סטר יונייטד 1:4 את בנפיקה בהארכה, הוא תופקד מאחורי השלישיה הקדמית שהורכבה מג'ורג' בסט, בריאן קיד וג'ון אסטון. זה לא הפריע לו להפוך לגיבור הגדול עם צמד, בעוד בסט וקיד תורמים שערים בודדים. שנתיים קודם לכן, צ'רלטון היה המוח של נבחרת אנגליה בגמר המונדיאל והניף את הגביע אחרי 2:4 על מערב גרמניה בהארכה בוומבלי. הפעם דווקא החלוץ, ג'ף הרסט, חתום על שלושער, אבל צ'רלטון היה הדמות המרכזית של אנגליה בטורניר, כבש פעמיים בחצי הגמר מול פורטוגל, וזכה בצדק בתואר השחקן המצטיין.

 

למעשה, זהו הרגע המכונן שמפריד בינו לבין רוני. התואר היחיד של אנגליה רשום על שמו של הקשר המקריח, בעוד קפטן הנבחרת הנוכחי לא הצליח להצעיד את שלושת האריות להישג משמעותי בזירה הבינלאומית. המונדיאלים מהווים באופן עקבי מקור לאכזבה תהומית עבור רוני. ב-2006 הוא בקושי הבריא ברגע האחרון משבר בכף רגלו והיה חלש, עוד לפני שספג כרטיס אדום אומלל ברבע הגמר מול פורטוגל, בעידודו המפורסם של כריסטיאנו רונאלדו.

 

ב-2010 כושרו היה עלוב עוד יותר, ואת שערו הראשון בגביע העולם כבש רוני רק לפני שנה מול אורוגוואי. לרוע מזלו, אפילו המשחק הזה הסתיים בהפסד, והאנגלים הודחו בשלב הבתים. יש לו, אם כך, שער בודד ב-11 משחקים על הבמה החשובה מכולן. לזכותו של צ'רלטון 4 שערים ב-14 משחקים על פני 4 גביעי עולם, וצריך לקחת בחשבון שהוא פגש פעמיים את ברזיל, גרמניה וארגנטינה. בקיצור, בזירה הזו הוא מנצח את רוני בנוקאאוט.

 

צ'רלטון במונדיאל 1966. מה שמפריד בינו לבין רוני (gettyimages)

 

מצד שני, באליפויות אירופה דווקא ידו של רוני על העליונה. הטורניר הטוב ביותר שלו עד כה היה ב-2004, כאשר פרץ לתודעה בסערה בגיל 18, והבקיע צמדים מול שווייץ וקרואטיה. בסך הכל, יש לו 5 שערים ב-6 משחקים, וזה רקורד מצוין, אבל צריך לזכור שאנגליה כלל לא העפילה ליורו-2008, ואת שני המשחקים הראשונים ביורו-2012 החמיץ החלוץ בגלל השעיה. לצ'רלטון יש שער אחד בשני משחקים ב-1968, כאשר אליפות אירופה התקיימה במתכונת מצומצמת הרבה יותר, עם 4 נבחרות.

 

רוני כבש חלק ניכר מהשערים במשחקי המוקדמות – יש לו 29 כאלה ב-48 הופעות, ממוצע של חצי שער בדיוק למשחק. בעידן צ'רלטון, לא נזקקה אנגליה לשחק במשחקים רבים מדי במוקדמות, ולזכותו של בובי 12 שערים ב-19 מפגשים כאלה.

 

למעשה, את רוב השערים שלו הבקיע צ'רלטון דווקא במשחקי הידידות, והדבר פוגע במידה מסוימת בהישגו. יש לו 32 כיבושים ב-71 משחקי רעים, לעומת 14 שערים ב-41 משחקים של רוני. מצד שני, היריבות של רוני במשחקי ידידות אלה היו לרוב חזקות יותר.

 

 

רוני. מוביל בממוצע פר דקה (gettyimages)

 

אספקט נוסף שיש לקחת בחשבון הוא החילופים. מאחר וצ'רלטון שיחק את רוב הקריירה כאשר לא ניתן היה להחליף שחקנים, הוא בילה זמן רב הרבה יותר על המגרש. שני השיאנים קיימו אמנם 106 משחקים, אבל צ'רלטון שיחק בהם 9435 דקות, בעוד רוני הסתפק ב-7996 דקות (תגידו לו מזל טוב בדקה הרביעית הערב). לפיכך, ממוצע הכיבושים של הקפטן הנוכחי פר דקה גבוה הרבה יותר.

 

האם זה אומר שהוא מנצח את צ'רלטון? ברור שלא. השוואה של שחקנים בתקופות שונות קשה עד בלתי אפשרית, והמספרים היבשים לא מספרים את כל התמונה. כל אחד רשאי לשפוט בעצמו, לפי טעמו האישי. כותב שורות אלה סבור כי היותו של צ'רלטון קשר וזכייתו במונדיאל מעמידה אותו מעל רוני, ובפער ניכר, אבל זו דעה סובייקטיבית בלבד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי