זה משחק מכור? תחשבו שנית

סדאייב. ביתר הפסידה חלוץ?
סדאייב. ביתר הפסידה חלוץ? | צילום: Gettyimages

אורל וטרק גרוזני השתיקו את המהמרים. ואיך קשור לזה סדאייב?

(גודל טקסט)

משחקים מכורים מושכים בדרך כלל תשומת לב מיוחדת, ולא רק מצד מהמרים. יש משהו בטבע האנושי שמעדיף עלילות שליליות ואפלות על דרמות עם מוסר השכל חיובי. הליגה הרוסית סיפקה במהלך השבוע עלילה אפלה ומסועפת, שהסתיימה באופן לא ממש לא צפוי.

 

במשחק בין אורל, קבוצתו של טוטו תמוז לשעבר, לטרק גרוזני, קבוצתו של זאור סדאייב בהווה. שתיהן פתחו את העונה באופן לא מרשים במיוחד, אבל אורל הציגה כדורגל התקפי נאה בהדרכת המאמן הבלארוסי החדש, ויקטור גונצ'רנקו וזכתה לאהדה מסוימת מצד הקהל הנייטרלי. טרק, מלכת התיקו של הליגה עם 5 תוצאות שיוויון ב-6 המחזורים הראשונים, ללא ניצחון, היתה די משעממת. מעטים ציפו לקרב הזה מראש בכיליון עיניים, עד שחברות ההימורים הבחינו בסכומי כסף גדולים מאוד שזרמו על המשחק – כולם היו בטוחים בניצחונה של טרק דווקא.

 

 

 

ברוסיה רגילים למשחקים מכורים, ולא היה קשה למצוא את הסיבה לטרנד ההימורים. במחזור הסיום של העונה שעברה היתה זקוקה אורל לנצחון חוץ על טרק כדי לשרוד בליגה. הוא אכן עשתה זאת עם 1:3 חלק, מול יריבה שלא גילתה מוטיבציה מיוחדת. כעת – כך לפי ההערכות – הגיע הזמן להחזיר את החוב. טרק רצתה את 3 הנקודות ש"ניתנו במתנה" במאי, ואורל היתה אמורה להפסיד.

 

את השמועות הזדוניות אישרה גם הידיעה המדהימה לפיה גונצ'רנקו התפטר במפתיע מאימון אורל ביום שלישי. הרקע להחלטה היה, לפי הדיווחים, סירובו להיכנע לדרישת ההנהלה להפסיד במשחק בכוונה. נשיא אורל, גריגורי איבנוב נזעם כאשר קרא ידיעות מסוג זה. אורל נחשבה במשך שנים ארוכות לקבוצה הוגנת שלא משתתפת במשחקים מכורים מסוג זה, וההמולה פגעה מאוד בתדמיתו של המועדון. "כל זה פשוט לא נכון", טען איבנוב, אבל אנשים לא האמינו לו.

 


גונצ'רנקו. עמד במילה שלו (Gettyimages)

 

אורל הכחישה נחרצות את דבר התפטרותו של המאמן, אך נלאצה לבסוף לפרסם הודעה רשמית לפיה גונצ'רנקו לא יהיה על ספסל הקבוצה במשחק מול טרק "מסיבות אישיות". מיותר לציין כי הדבר התפרש כהודאה באשמה. פרשנים שיבחו את גונצ'רנקו, ונחישותו לכאורה לא להיות מעורב בעסק מסריח תרמה למוניטין החיובי שלו מלכתחילה. מאמן באטה בוריסוב לשעבר, שהצעיד בזמנו את הבלארוסים להעפלה ראשונה לליגת האלופות, הוא חברו הקרוב של לאוניד סלוצקי. מאמן צסק"א מונה לאחרונה, כידוע, למאמן זמני של נבחרת רוסיה על מנת להציל את הקמפיין במוקדמות יורו-2016. הערכה הגיונית מדברת על כך שאם ייאלץ בסופו של דבר סלוצקי לעזוב את צסק"א כדי להתרכז ברוסיה, הרי שגונצ'רנקו יהיה ממשיך דרכו הטבעי. זהו, אם כך, מאמנו האפשרי של ביברס נאתכו בעונה הבאה.

 

ההתאחדות החליטה לקחת יוזמה והודיעה על שליחת משקיפים מיוחדים, אבל זה לא ממש עזר. היחסים על נצחון חוץ צללו במהירות שיא. הם עמדו בתחילת השבוע על פי 1:3 ומעלה, אך צנחו עד יום שישי בבוקר לרמה של 1:1.6. סוכנויות ההימורים ברוסיה הפסיקו בשלב מסוים להציע את המשחק כלל, וביטלו גם את האפשרות להמר על המפגש אחרי התחלתו. הסוכנויות במערב אירופה דווקא המשיכו את ההימורים גם תוך כדי המשחק, ובדיעבד באו על שכרן.

 

אמש (שישי) עלו הקבוצות לדשא באצטדיונה הקטן של אורל ביקטרינבורג למשחק שתוצאתו היתה ידועה מראש. האוהדים המקומיים שסירבו להאמין לשמועות דווקא חגגו בהתחלה. אדגר מנוצ'אריאן הארמני, בוגר איאקס שהיה אמור בזמנו להיות כוכב גדול אך דעך במהרה, העלה את אורל ליתרון בדקה ה-8. דקות ספורות חלפו, והבלם הארגנטיני פאבלו פונטאנייו הימם את המהמרים עם 0:2 בנגיחה אחרי קרן.

 


סדאייב עם חבריו. לא קיבלו מתנות (הרשמי של טרק גרוזני)

 

ואולם, העניינים החלו להסתבר במהרה. אורל יצאה לנבדל באופן מגוחך בדקה ה-22, ומאציי ריבוס הפולני כבש את השער המצמק של טרק. עוד לפני ההפסקה הספיק ריבוס המצוין לבשל לסדאייב, שהכניע בקור רוח את השוער. מזל טוב לחלוץ בית"ר לשעבר שכבש בליגה הרוסית לראשונה מאז 2012, אבל עשה חיים לא רעים בפולין וזכה באליפות עם לך פוזנאן.

 

התחזיות המוקדמות התממשו בדקה ה-66, כאשר איסמעיל אייסאטי, ההולנדי-מרוקאי ששיחק פעם באיינדהובן ואיאקס, הבקיע את שערו הראשון במדי טרק. 2:3 לאורחים, וכל המהמרים הרבים ששמו את כספם על המשחק המכור נרגעו. הם לא ידעו מה מצפה להם.

 

בדקה ה-88 הגיעה התפנית המפליאה. אלכסנדר ירוחין, הכוכב הגדול של אורל שקיבל בזכות יכולתו הגבוהה זימון ראשון לנבחרת לקראת המשחק הגורלי מול שבדיה בשבוע הבא, נגח פנימה, הוציא את חגיגות אורל לדרך, והכניס את כל המדינה להלם מוחלט. 3:3. בעצם, שום דבר מעולם לא היה מכור.

 


אייסאטי בפעולה. משתף פעולה עם סדאייב (Gettyimages)

 

נשיא אורל נשמע מאושר בסיום: "כבר לא ידעתי מה אוכל להגיד אם היינו מפסידים. כוח עליון עזר לנו, ואני מאושר. כל אחד יכול להסיק את המסקנות שלו. אני לא הולך ללמד אף אחד. אם אנשים הימרו על טרק והפסידו, אולי יהיו חכמים יותר בפעם הבאה". מאמן טרק ראשיד ראחימוב הביע אף הוא כעס על השמועות: "בליגות אחרות מנסים לעודד עניין בכדורגל, אבל אצלנו רק מפיצים דיווחים זדוניים ומרושעים. האידיוטים האלה הורסים את המשחק".

 

"האידיוטים", אגב, משוכנעים שההמולה סביב המשחק "המכור" גרמה לביטול העסקה, ואורל תחזיר לטרק את הנקודות בסיבוב השני. כדאי לעקוב.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי