כשחודורוב הפך לגיבור: על ניצחון וויילס ב-1958

חודורוב מקבל טיפול
חודורוב מקבל טיפול | צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל

ה-2:0 של הוולשים הקנה להם מקום במונדיאל. השוער שבר אפו וזכה לאהבה

(גודל טקסט)

נבחרת וויילס תארח ב-19:00 את נבחרת ישראל במסגרת מוקדמות יורו 2016 ב"קרדיף סיטי" בקרדיף. ניצחון וולשי יעלה את גארת' בייל ונבחרתו ליורו בצרפת. זה הזמן לחזור 57 שנים אחורה, לחודש פברואר 1958 אז שיחקה ישראל באצטדיון "ניניאן פארק" בקרדיף במאבק על הכרטיס האחרון לאליפות העולם 1958 בשבדיה.

 

שלושה שבועות קודם הוולשים ניצחו בר"ג 0:2 והמשימה של הישראלים הייתה לסיים בכבוד את המפגש נגד כוכבי וויילס ובראשם גדול שחקני התקופה, ג'ון צ'ארלס שנרכש על ידי יובנטוס מלידס בסכום שיא של הימים ההם 65 אלף ליש"ט.

 

 

 

את נבחרת ישראל אימן משה וארון, שחקן העבר של הפועל פתח תקווה ונבחרת ישראל. באותם ימים, שמואל סוחר האיש החזק בכדורגל הישראלי, היה אמון על בניית הסגל – משהו מקביל למנג'ר כיום. נבחרת ישראל הגיעה לקרדיף ופגשה את מזג האוויר הבריטי הטיפוסי. שייע גלזר נזכר: "חודש פברואר חורפי במיוחד. ירד גשם בלי הפסקה והיה לנו קר מאוד, היה חשש שנפסיד בתוצאה גבוהה כך על פי התקשורת".

 

"וויילס היא לא נבחרת אנגליה. ראינו ברמת גן שהיא פגיעה ואפשר לעשות תוצאה טובה אפילו לנצח את  נבחרת הכוכבים הזו", אמר וארון לחניכיו לפני המשחק.

 


שחקני הנבחרות לפני ההתמודדות ההיא (ארכיון ההתאחדות לכדורגל)

 

בישראל ההתעניינות במשחק הייתה בשיאה, תלמידי בתי הספר שוחררו לבתיהם מוקדם מהרגיל ובעלי עסקים רבים בערים הגדולות סגרו את המקום כדי להאזין לשידור המשחק ברדיו, משחק ששידר ניסים קיוויתי.  30,000 צופים מילאו עד אפס מקום את "ניניאן פארק " באמונה שאחרי 90 דקות תוכרז וויילס לנבחרת ה-16 באליפות העולם 1958 בשבדיה ותעשה היסטוריה של העפלה ראשונה בתולדותיה.

 

פתיחת המשחק הייתה בשליטה של המארחים ובעיקר של שחקני האגפים טרי מדווין וקליף ג'ונס שנבלמו במשחק הקרבה של לבקוביץ' ומורדכוביץ' ובעזרתו של השוער חודורוב שכול נגיעה שלו בכדור הלהיבה את אלפי הוולשים ביציעים.

 

בדקה ה–18 גלזר כמעט הפתיע עם שער מול קלסי, שוער ארסנל. ההתקפות הישראליות היו ללא מחץ כשמנגד ג'ון צארלס שנשמר היטב על ידי נח רזניק ומשחק לחימה למופת של אהרון אמר וגדעון טיש בן ה–18. חודורוב הפך לגיבורם של יושבי היציעים בזכות הזינוקים באוויר ועל הקרקע שביצע מול צ'ארלס ואיבור אולצ'רץ' עד לתום המחצית שהסתיימה ב-0:0.

 

בדקה ה–66 אירעה בהתנגשות אווירית בין חודורוב לג'ון צ'ארלס, והוולשי שבר את אפו של השוער האגדי. המשחק הופסק לדקות ארוכות לטיפול על כר הדשא בשוער הישראלי המעולף ששב אל בין הקורות חצי מטושטש לקול תשואות מרעישות. בדקה ה-76 איבור אולצ'רץ' בעט כדור חלש ומקרי מבלי שחודורוב ההמום יגיב וקבע 0:1 לוולס. בדקה ה-82 נקבעה תוצאת המשחק לאחר פריצה של קליף ג'ונס שכבש מקרוב, קבע 0:2 לוויילס שחגגה העפלה למונדיאל בשבדיה.

 


חודורוב נכנע. מרציאנו יצליח למנוע שער? (ארכיון ההתאחדות לכדורגל)

 

מיד בסיום המשחק אושפז חודורוב בבית החולים בקרדיף. שחקני נבחרת ישראל חזרו למחרת המשחק ארצה. לבית החולים הגיע ג'ון צ'ארלס לבקר את השוער הישראלי והעניק לו את חולצת נבחרת וויילס. דן פטיר, ששימש כפרשן במשחק והיה שדרן ה-BBC בעברית, ליווה את השוער לבית החולים ושהה לצידו כאשר השניים שמעו על תאונת המטוס של מנצ'סטר יונייטד.

 

במשאל עיתונאי הספורט בבריטניה בנושא השוערים הטובים באירופה נבחר חודורוב במקום הרביעי ביבשת כאשר במקום הראשון נבחר לב יאשין הרוסי, במקום השני ולדימיר ביארה מיוגוסלביה וגרושיץ' ההונגרי במקום השלישי. חודורוב לא זכר את האירוע וחשב שמדובר בתאונת המטוס של מנצ'סטר יונייטד.

 

את וויילס אימן ג'ים מרפי ששימש כעוזרו של מאט באזבי במנצ'סטר יונייטד. בגלל המשחק בין וויילס לישראל מרפי לא הצטרף למשחקה של יונייטד בבלגרד (3:3) ולא היה על המטוס שהתרסק בנמל התעופה של מינכן בגרמניה כאשר ניסה להמריא בשלג. מרפי מונה מיד לאחר מכן למאמן מנצ'סטר יונייטד בתקופה שבאזבי האגדי היה מאושפז בבית החולים עד שהחלים מהפגיעה.

 

נבחרת ישראל: יעקב חודורוב, אמציה לבקוביץ', חנוך מורדכוביץ', אהרון אמר, נח רזניק, גדעון טיש, יצחק נחמיאס, נחום סטלמך, בוכוס ג'וג'וסיאן  יוסף גולדשטיין, שייע גלזר.

 

נבחרת וויילס: קלסי, ויליאמס, הופקינס, הרינגטון, מל צ'ארלס, באואן, מאדוין, יואיט, ג'ון צ'ארלס, אולצ'רץ', ג'ונס.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי