כשפלה וסנטוס כבשו את אצטדיון רמת גן

פלה. אין ספק
פלה. אין ספק | צילום: GettyImages

גאון הכדורגל, שחוגג 75, אמר ב-1961: "הישראלים משתהים עם הכדור"

(גודל טקסט)

היום, 23 באוקטובר, חוגג אגדת הכדורגל הברזילאי פלה את יום הולדתו ה–75. פלה ביקר בישראל פעם אחת עם קבוצתו סנטוס וכבש שער במשחק ב–1961 בניצחון 1:3 על קבוצה משותפת של מכבי תל אביב והפועל פתח תקווה.

 

בקיץ 1961 עסקו מדורי הספורט של ישראל בהכנות למשחק של נבחרת ישראל נגד נבחרתה של איטליה. המשחק, במסגרת מוקדמות אליפות העולם 1962 בצ'ילה, אמור היה להתקיים באוקטובר באצטדיון ר"ג. בארץ ובעולם דיברו בעיקר על נבחרת ברזיל וכוכבה הגדול פלה.

 

באותם ימים הציע נשיא אינטר, מוראטי, לקבוצתו של פלה, סנטוס, סכום של שני מיליון דולר, 6 מיליון לירות ובמונחי ישראל דאז, סכום עתק. (לצורך המחשה, באותם ימים ניתן היה לרכוש דירה בת"א תמורת עשרת אלפים לירות).

 

נשיא ברזיל, ז'אניו קוואדרוס, החליט כי מימוש העסקה יצור משבר מדיני והכריז על פלה כנכס לאומי של ברזיל שאין למכור אותו לקבוצה מחוץ למדינה ודאג לאשר מענק מיוחד לקבוצת סנטוס . 50 שנה מאוחר יותר, ב-2011 ביצעה ממשלת ברזיל מהלך דומה לזה של פלה ולא אפשרה לסנטוס למכור את כוכבה הגדול ניימאר לקבוצה אירופית.

 

כדי לאזן את תקציבה, יצאה סנטוס עם פלה לסיור משחקים באירופה. הסיור של קיץ 1961 כלל בין היתר גם את ישראל. משחקה הראשון של סנטוס נערך בשוויץ נגד נבחרת העיר באזל. בעיתון 'חדשות הספורט' תיאר העיתונאי יעקב אפלויג את שראה בבאזל: "דקה לפני הסיום ביצע פלה להטוט נוסף. בשתי תנועות גוף מטעות שלח מגן שוויצרי אחד ימינה ואת השני שמאלה. הוא התקרב עם הכדור לשוער וכשזה יצא לקראתו הקפיץ לעצמו את הכדור גבוה ובבעיטת מספריים לאחור ניקב את הרשת בפעם השמינית". סנטוס ניצחה את באזל בתוצאה 2:8 כאשר חמישה מן השערים, נכבשו על ידי פלה.

 

 

פלה. יש לו מזכרת של שער גם באצטדיון ר"ג (ארכיון ההתאחדות)

 

משוויץ יצאה סנטוס לת"א, למשחק באצטדיון ר"ג. ב-11 ביוני שיחקו הברזילאים נגד קבוצה מעורבת משחקני האלופה הפועל פ"ת ושחקנים ממכבי ת"א. בתום 90 דקות משחק, נכנסו לקופת סנטוס 60 אלף לירות. העיתונות הישראלית הייתה כמרקחה. הכול רדפו אחרי פלה.קבוצת סנטוס ביקרה באתרים הקדושים בירושלים ונצרת וקיימה שני אימונים באצטדיון ר"ג.

 

לאימוני הקבוצה המפורסמת הגיעו אלפי בני נוער וסקרנים כדי לחזות בכדורגלן הגדול בעולם בפעולה. באותה עת היה פלה רק בן עשרים. חתימה של פלה הייתה מצרך יקר המציאות והיו עשרות נערים שהצליחו להשיג את החתימה היקרה הזאת. למעלה מ-30 אלף צופים הגיעו לרמת גן. תלמידי בתי הספר, בעיקר מפ"ת ות"א, סיימו את הלימודים באותו היום זמן רב לפני השעה המיועדת.

 

מאמן הקבוצה המעורבת היה ההונגרי איגנץ' מולנר שהיה באותם ימים מאמנה של הפועל פ"ת. ההרכב הישראלי כלל את יעקב ויסוקר (אהרון שרשטינסקי), ראובן יפת, יצחק פלשל, יוסף גולדשטיין, שאול מתניה, יהודה רביוב, שלמה נהרי (בועז קופמן), נחום סטלמך, שייע גלזר, זכריה רצאבי ואבשלום רצאבי. ההרכב של סנטוס  היה: לוריסו, מאורו, דהלאמו, ג'יטיליו, בראנדו, בלימה, דורבאל, מנגו ואליו, קוטיניו, פלה ופפה.

 

כבר בדקה העשירית  השתיקו סנטוס ופלה את הרבבות לאחר הסתערות של פלה והגבהה לראשו של קוטינהו אשר נגח את הכדור אל תוך השער. חלפו שבע דקות ופלה חגג את שערו ההיסטורי בישראל. הוא ניצח את גולדשטיין בקרב אווירי, פרץ קדימה בכדרור מהיר וממרחק של 25 מטר בעט בעוצמה את הכדור פנימה. הוא קבע 0:2.

 

בדקה ה-22 השאיר פלה כדור לדורבאל, האחרון בעט מקצה הרחבה לתוך הרשת העליונה וקבע 0:3 שלוותה ב"סלטה" חגיגית של הכובש דורבאל. המאמן מולנר כעס על השוער ויסוקר והורה לו לעזוב את השער. את מקומו תפס אהרון שרשטינסקי ממכבי ת"א. עם פתיחת המחצית השנייה צהלו היציעים. בדקה ה-47 הגביה בועז קופמן כדור למרכז הרחבה, שם התרומם "ראש הזהב", נחום סטלמך, גבוה מעל דהלאמו וברנדו, נגח את הכדור אל תוך השער הברזילאי וקבע ל- 1:3.

 

פלה. "המחליפים של סנטוס אינם נופלים ביכולתם מיכולתי" (ארכיון ההתאחדות)

 

עשרים דקות לסיום המשחק עמד הקהל על רגליו והריע לפלה שסיים את חלקו במופע. עם סיום המשחק המתינו לפלה עשרות עיתונאים. לאחר שביקש לאפשר לו להתקלח אמר פלה: "הוחלפתי כי בסיור הזה יש לסנטוס משחקים רבים. אני את שלי עשיתי וצריך לתת לשאר השחקנים הזדמנות להוכיח את יכולתם ולהראות לקהל הישראלי שהמחליפים של סנטוס אינם נופלים ביכולתם מיכולתי".

 

על השחקנים הישראלים אמר פלה: "הישראלים משתהים זמן רב מדי עם הכדור ומשקיעים בזמן למחשבה במקום לבעוט ולמסור. שני השחקנים שבלטו במגרש ואשר יכלו, ללא כל ספק, למצוא מקום בכול קבוצה אירופית, היו המקשר הימני (נחום סטלמך) והחלוץ המרכזי (שייע גלזר)".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי