כיבוש מהיר של ההרכב: ביירין שורף את הקו

רץ 40 מטרים ב4.41 שניות. ביירין
רץ 40 מטרים ב4.41 שניות. ביירין | צילום: Gettyimages

הסילון, שכמו ססק גדל בבארסה וחתך לארסנל, שובר שיאים בשורות התותחנים

(גודל טקסט)

המגן הצעיר של ארסנל, הקטור ביירין, פתח את העונה בפריימר-ליג בצורה פשוט פנומנלית. האיכויות הכה מגוונות שהוא מוסיף לקו הימני של התותחנים גוררות איתן שבחים מקיר אל קיר בקרב הפרשנים בממלכה הבריטית, ואפילו בסביבתו של מאמן נבחרת ספרד, ויסנטה דל בוסקה, מתחילים להיות דיבורים בנוגע לזימון מתקרב לנבחרת ספרד.

 

ארסן ונגר אמנם לא הצליח הקיץ (או לא ניסה) לשדרג את הסגל, למעט עסקה בודדת שהנחיתה את פטר צ'ך באמירויות. יש שיגדירו זאת כיהירות קשת עורף של המאמן הצרפתי, אך יש גם כאלו שיגידו שהסגל של ארסנל מספיק רחב בזכות פריצתם המיוחלת של הצעירים אשר גדלו במועדון.

 

 

כאמור, ביירין הוא ללא צל של ספק אחד מאותם כישרונות צעירים. הוא ניחן בזריזות יוצאת דופן, כזאת שהעניקה לו את תואר השחקן המהיר בארסנל לאחר שסיים ראשון במבחני מהירות שנערכו בקבוצה: 40 מטרים ב4.41 שניות. מדובר בשיא היסטורי בשורות הגארנס, כזה שדחק את ת'יאו וולקוט ותיירי הנרי למקומות השני והשלישי בהתאמה. "כשאמרו לי ששברתי את השיא לא האמנתי, אז עשיתי את הריצה שוב, ושוב שברתי את השיא" גיחך הסילון הצעיר.

 

שבר גם את שיא המהירות של וולקוט, בדרך למקום הראשון בהיסטוריה של ארסנל. ביירין עם וולקוט (Gettyimages)

 

סגנון המשחק שלו בנוי על המהירות המתפרצת הזאת. הוא מתרוצץ הלוך ושוב על הקו הימני בקדחתנות, עם דגש משמעותי על הצד ההתקפי במשחק שלו: ביירין מוצא עצמו כרגע בראש טבלת מייצרי הזדמנויות ההבקעה העונה בפריימר ליג, מעל ססק פברגאס ודויד סילבה. אך אם תשאלו את ונגר, כל אלו הן רק זוטות בעיניו. לא המהירות וגם לא היצירתיות בסגנון המשחק של המגן התוקף היו אלו שמשכו את תשומת לבו.

 

ונגר בוחר ללקט כאינדיקטור מרשימת היתרונות שהמגן הצעיר מציג בפניו דווקא את יכולת כיסוי השטחים שלו. שני רק לארון ראמזי, הקטור ביירין מכסה בממוצע שטח של 10.7 ק"מ במשחק. רמה כזאת של מחויבות קבוצתית וכושר גופני יוצא מגדר הרגיל מחייבת את מת'ייה דבושי הותיק לבלוע את הגלולה המרה ולראות את ביירין חולף על פניו במהירות בדרך להיות הפייבוריט של ונגר באגף ימין. זו דרכו של עולם, וגם דבושי מבין את זה ואף לאחרונה התבטא כי הוא שוקל לעזוב את ארסנל בעקבות איבוד מקומו בהרכב.

 

מגן נבחרת צרפת, שאיבד את מקומו בהרכב לביירין. דבושי (gettyimages)

 

עוד כשהפציע ב"לה מאסיה" המוכרת של ברצלונה בדמי ימיו, ביירין נודע בקרב מאמניו כטאלנט מבטיח והוא זכה ליחס אישי ביד רכה. בגיל 16 ולאחר שמונה שנים מעשירות בברצלונה, המגן החליט ללכת בעקבותיו של ססק פברגאס ולנחות באמירויות, בכדי לנסות להבליח במחלקת הנוער של התותחנים. "רבים שאלו אותי למה עשיתי זאת, הרי בסך הכל ארסנל וברצלונה משחקות כדורגל דומה. ההצלחה של ססק בארסנל בסופו של דבר היוותה פקטור משמעותי בהחלטה שלי".

 

בזכות תצוגות נהדרות בנבחרות הנוער של ספרד ובקבוצות הנוער של ארסנל, הוחלט להקפיץ את הכישרון לקבוצה הבוגרת. בקארי סאנייה, מגנה הימני של ארסנל דאז, לקח את אותו תחת חסותו ועזר לו לשפר את אינטליגנציית המשחק שלו.

 

ונגר רצה לראות את המגן מקבל דקות משחק והשאיל אותו לווטפורד מליגת המשנה, שם הוא בילה שלושה חודשים בלבד בשל פיטוריו של מאמנו ג'יאנפרנקו זולה. כאשר חזר לארסנל, שרשרת פציעות בהגנת הקבוצה העניקה לו את הבמה המרכזית, והוא השיב באותות ובמופתים כי מקומו הטבעי הוא בהרכב הפותח. דבושי לבסוף חזר לסגל התותחנים, אבל ונגר החליט לפתוח עם הילד בהרכב בגמר הגביע.

 

פתח בגמר הגביע בו זכו התותחנים בצורה מרשימה. ביירין (משמאל) חוגג תואר עם החברים (gettyimages)

 

בניצחון הגדול בשבוע שעבר על באיירן מינכן, כמו גם בשבת האחרונה מול ווטפורד האקסית, המגן הצעיר שוב הראה כמה עוצמה הוא מעניק להתקפה. הגלוריפיקציה המהדהדת את המגן הימני המוכשר מקנה לו רוח גבית חזקה שתעזור לו בהמשך הדרך, כמו גם להחלטתו של ונגר שלא לשלוח את היד עמוק לכיס ולתת יותר קרדיט לצעירים.

 

לא נבהל גם מהחלוץ הלוהט בעולם בדרך לניצחון גדול. ביירין מול לבנדובסקי (gettyimages)

 

ביירין מתווסף לרשימת צעירים עולה ומבטיחה בארסנל, כגון: פרנסיס קוקלין, סרג' ג'נברי, כריסטיאן בייליק, דן קרואלי ועוד. התותחנים, שמתהדרים בכישרונם הייחודי "לגנוב" טאלנטים בעיקר מברצלונה ומסאות'האמפטון בעשור האחרון, קוצרים עכשיו את הפירות. בברצלונה יכולים רק לבכות את העובדה שנתנו לעוד כישרון צעיר לחמוק מבין ידיהם, לפחות עד שינסו לפתות אותו חזרה לקאמפ נואו עם סכום העברה לא מבוטל.

 

לא מתכוון לוותר על המקום בהרכב כ"כ מהר. ביירין (שני מימין) עם כוכבי ארסנל (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי