הצעה שאי אפשר לסרב לה: "הנרי החדש" מול ארסנל

מרסיאל חוגג מול ליברפול. והיום ?
מרסיאל חוגג מול ליברפול. והיום ? | צילום: Gettyimages

מרסיאל יפגוש ב-18:00 את הקבוצה שרצתה אותו

(גודל טקסט)

יש משהו אירוני בכך שארסן ונגר פיספס את ההחתמה של אנתוני מרסיאל, והחלוץ הצרפתי נרכש דווקא על ידי מנצ'סטר יונייטד. ונגר, שעשה קריירה נהדרת במונאקו בין 1987 ל-1995, איתה זכה באליפות והגיע לגמר גביע המחזיקות, תמיד שמר על קשר טוב עם המועדון מהנסיכות, אבל מאז השתלט האוליגרך הרוסי דמיטרי ריבולובלב על האקסית, אין לו יתרון תחרותי על פני המתחרים.

"הופתעתי כאשר מונאקו מכרה את מרסיאל ליונייטד", אמר ונגר אחרי שנסגרה עסקת הענק בה עשוי התשלום הסופי להאמיר ל-80 מיליון יורו, "הסכום היה עצום. לא העליתי על דעתי שימכרו אותו הקיץ, אחרי שמכרו שחקנים רבים אחרים. הם אמרו לי שהוא לא מכירה, וציפיתי שיעמדו במילתם. תמיד אהבנו את מרסיאל, גם כאשר עדיין שיחק בליון, אבל לא הגשנו הצעה תמורתו השנה כי סברנו שזה לא רלוונטי".

למען האמת, מונאקו לא תיכננה להיפרד ממרסיאל. כפי שהעיד לפני מספר שבועות סגן הנשיא ואדים ואסילייב: "זה לא היה על הפרק, אבל אז יונייטד החלה להגיש הצעות מטורפות. סירבנו ל-30 מיליון, ל-40 מיליון, ל-50 מיליון ואפילו ל-70 מיליון. אבל אז נעשתה פניה שאי אפשר היה לעמוד בפניה. השחקן קיבל הצעה אסטרונומית וביקש מאיתנו למצוא פתרון. זה מחיר שמתאים ללואיס סוארס או ניימאר – השחקנים הטובים ביותר בעולם. אם מנצ'סטר נחושה להחתים את השחקן, קשה מאוד לעצור אותה".


מרסיאל. מחיר שמתאים לניימאר (Getty Images)

המחיר היה הזוי באופן קיצוני, וחייבים לומר גם היום – על אף הפתיחה האדירה של מרסיאל, שהבקיע 4 שערים ב-6 המשחקים הראשונים שלו במדי השדים האדומים בכל המסגרות, הוא נותר הזוי באותה מידה. כאשר ונגר מסתכל לאחור, הוא לא יכול להצטער על כך שלא שילם 80 מיליון יורו עבור החלוץ הצרפתי. בכסף הזה אפשר היה לחזק את הסגל במספר שחקנים איכותיים כדי להיאבק על האליפות. הבעיה של התותחנים אחרת לגמרי – הם לא החתימו איש מלבד השוער פטר צ'ך. לא העובדה כי מרסיאל נדד ליריבה המושבעת צריכה להפריע לונגר, אלא המצב העגום בו תיאו וולקוט הוא החלוץ הפותח שלו.


צ'ך. ההחתמה המשמעותית היחידה של ארסנל (Getty Images)

ובכל זאת, מבחינת האוהדים והתקשורת יהיה זה פיקנטי אם תחילת הקריירה הנהדרת של מרסיאל תמשיך באצטדיון האמירויות. אם הצרפתי בן ה-19 יבקיע מול ארסנל ויעמיק את המשבר שנוצר בשל ההפסדים לדינאמו זאגרב ולאולימפיאקוס בליגת האלופות, המחדל של ונגר בשוק ההעברות יזעק לשמיים, גם אם הוא צדק לחלוטין בנושא ספציפי זה. הוא גם ידגיש את הניתוק שלו ממונאקו, ואת ההבדל התהומי בין העשור הראשון לכהונתו של המנג'ר בצפון לונדון בהשוואה לעשור השני.

להצלחה של ונגר בהייבורי היה קשר הדוק למונאקו. עוד ב-1997 הוא החתים מהנסיכות את הקשר הדומיננטי עמנואל פטי, אשר טופח על ידו בליגה הצרפתית. תרומתו בעונה הראשונה היתה כבירה, וארסנל זכתה בדאבל ב-1998. לצד פטי, נחת בשורות התותחנים שחקן מפורסם פחות, ז'יל גרימנדי. המגן-קשר היה אפרורי למדי, אבל ידע למלא מספר עמדות עבור המנג'ר שהאמין בו מאז ימיהם המשותפים במונאקו. לא לחינם סומך עליו ונגר גם אחרי פרישתו, וגרימנדי היה מועמד להפוך למנהל הספורטיבי של ארסנל. כיום הוא משמש הסקאוט הראשי שלה בצרפת.


פטי. רכש מצוין ממונאקו (Getty Images)

מובן מאליו כי שחקן מונאקו החשוב מכולם שהוחתם על ידי ונגר, בצעד מפתיע למדי בקיץ 1999, היה תיירי הנרי. הוא לא הגיע ישירות מהנסיכות, אלא אחרי חצי שנה מתסכלת ביובנטוס, אך זה לא משנה את התמונה. החלוץ שעשה את הצעדים הראשונים במונאקו בזכות ונגר הפך לאגדה בארסנל, ורבים מחשיבים אותו לשחקן הגדול בתולדות המועדון בזכות 226 שערים ב-369 משחקים.

יש המכנים את מרסיאל "תיירי הנרי החדש", ולכן קצת מוזר לראות אותו דווקא במדי יונייטד. בהקשר זה, חייבים להזכיר שהוא לא הכוכב הראשון של מונאקו שהגיע לאולד טראפורד במקום לזרועותיו של ונגר. פטריס אברה, שכיכב במשך 4 שנים במונאקו, היה במעקב על ידי ארסנל, ואמר ב-2003: "אני יודע שארסנל מעוניינת בי, ואני מעריץ את ארסן ונגר. הסוכן שלי דיבר איתו, אבל בינתיים אני מרוצה מהחיים במונאקו, והחלטתי להמשיך לעונה נוספת".


"הנרי החדש" מול סנדרלנד (Getty Images)

 

באותה עונה העפילה מונאקו עם אברה לגמר ליגת האלופות בו הפסידה לפורטו של ז'וזה מוריניו, וארסנל ניסתה להחתימו שוב, אבל הוא נשאר בליגה הצרפתית – עד שאלכס פרגוסון שם עליו את היד בינואר 2006. 8 וחצי שנים מוצלחות היו למגן באולד טראפורד, וסביר להניח ש-ונגר הצטער לא פעם על כך שפספס אותו. במונחי עלות-תועלת, היה זה מחדל גדול יותר ממרסיאל.

אלא שעכשיו אברה כבר ביובנטוס, בעוד החלוץ הצעיר מתחיל את דרכו בפרמייר-ליג. בשלב זה, למרות ההבטחה הגדולה, מוקדם מאוד לקבוע אם יוכל להתפתח ולהצדיק את המחיר האבסורדי, אבל ארסנל מקווה מאוד שלא יעשה צעד נוסף למעלה על חשבונה במשחק שיקבע רבות לגבי המשך העונה מבחינת שתי הקבוצות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי