הג'וקר האפור: גארת' סאות'גייט חוזר לקדמת הבמה

תמיד היה במקום הנכון. סאות'גייט
תמיד היה במקום הנכון. סאות'גייט |

ירד ליגה עם מידלסברו, הצליח בצעירה. מאמן אנגליה בהזדמנות חייו מול מלטה

(גודל טקסט)

 למאמן נבחרת אנגליה בכדורגל יש לטענת רבים את המשרה ההרסנית והמתסכלת בעולם. מאמנים גדולים ובכירים נפלו בבור של שלושת האריות, אפילו פאביו קאפלו כשל, וכעת נכנס לתפקיד הכה תובעני גארת' סאות'גייט, שידריך בארבעת המשחקים הבאים לאחר שסאם אלרדייס נתפס מייעץ כיצד לעבור על החוק ופוטר אחרי 67 ימים בתפקיד ועם מאה אחוזי הצלחה.

 

אנגליה נכשלה ברוב הטורנירים האחרונים שלה, אבל במוקדמות היא בדרך קבע רושמת הצלחה מסחררת. אחרי עשרה ימים מטלטלים בכדורגל האנגלי, מאמן הנבחרת הצעירה לשעבר ינסה להרגיע את הרוחות במשחק קל יחסית הערב נגד מלטה (19:00, ישיר בספורט1 וב-HD).

 

 

בממלכה מכנים את סאות'גייט "אפור", טוענים אף כי הוא אחד האפורים שאימנו את הנבחרת אי פעם – כבר משווים אותו לסטיוארט פירס ולפיטר טיילור (שהיו מאמנים זמניים) ואפילו לסטיב מקלארן שלא הצליח לעלות עם הנבחרת ליורו 2008. 

 

מנגד, כבר כילד התבלט בקריסטל פאלאס כשבגיל 14 הגיע מקבוצת החובבים קראולי ונאלץ להתמודד עם שחקני נוער קשוחים ילידי לונדון. אלן סמית', המנג'ר הראשון שלו בנשרים סיפר: "שום דבר לא ניתן לסאות'גייט עם כפית של זהב. הוא היה צריך להילחם לאורך הקריירה שלו, אבל הוביל כקפטן את קבוצות הנוער של המועדון עד שהעפיל לבוגרים". 

 

הגיע מקבוצת חובבים והפך לקפטן. סאות'גייט במדי פאלאס (Gettyimages)

 

מדובר על אמצע שנות השמונים כאשר פאלאס הייתה מוכרת כקבוצה קשוחה, מושמצת ברמה של ווימבלדון גאנג. בפאלאס הוא שיחק בבוגרים כקשר אחורי 152 משחקים מ-1988 עד 1995, אז עבר לאסטון וילה, הפך לבלם והשיג עם הקבוצה את גביע הליגה ועלה לגביע אופ"א. הוא שיחק בה 197 משחקים והתפרסם כבלם קשוח. רוי קין, אז כוכב מנצ'סטר יונייטד, מספר שב-1995 הם נפגשו על כר הדשא: "הוא ניסה לשבור לי את הרגל, אבל יצאתי מזה בשלום".

 

"הוא היה השחקן הכי נוח לעבוד איתו, כי תמיד היה עושה מה שרציתי ממנו", המשיך סמית' לספר על סאות'גייט שעם השנים זכה לכינוי "הג'וקר", מכיוון שידע תמיד להיות במקום הנכון. גם בפן החברתי הוא היה דומיננטי והיה תמיד זה שמארגן את מסיבות חג העולם. גם כששיחק במילואים של פאלאס הוא דאג שהקבוצה תעבור בפאב בדרך חזרה ממשחק ונחשב למנהיג מגיל מאוד צעיר.

 

דאג לחבריו גם מחוץ למגרש (Gettyimages)

 

דין ווינדאס ששיחק איתו במידלסברו בשנים 2001 עד 2003 אמר בראיון לאחר מינויו לתפקיד הנחשף: "הוא היה אחד שתמיד הערצתי. איש משפחה, אדם מכובד, אבל גם ידע לעשות צחוקים וכולם היו מאוהבים בו. תמיד צחקנו עליו שיש לו אף גדול ולא היה אכפת לו. הוא זרם איתנו. מה שבלט בו הוא שראית אצלו שהוא ווינר אמיתי. הוא אהב לנצח משחקים".

 

סאות'גייט אימן רק קבוצה אחת בקרייירה שלו, את מידלסברו כשנכנס לנעליים של סטיב מקלארן ב-2006, ובעונתו הראשונה הקבוצה סיימה במקום 12 בליגה והניצחון הכי גדול שלו היה 1:8 על מנצ'סטר סיטי. ב-2007, כמה מדהים, סימן אותו ארסן ונגר כאחד המאמנים האנגלים הבודדים שיכולים לאמן את הנבחרת, אבל ב-2008 הוא הוריד את מידלסברו ליגה ורק בעונה החולפת היא הצליחה לחזור. הוא עצמו פוטר בתחילת העונה בצ'מפיונשיפ.

 

התחנה הבאה שלו הייתה נבחרת אנגליה הצעירה עד גיל 20 ו-21. בתפקיד הזה הרבה מאוד מהשחקנים הצעירים של אנגליה בשנים האחרונות עברו תחת ידיו. ג'ון סטונס בלם מנצ'סטר סיטי אומר שההנחה כאילו סאות'גייט נחמד מדי מכדי לאמן את הנבחרת אינה נכונה.

 

עם ראשפורד. כישרונות רבים עברו תחתיו (Gettyimages)

 

הבלם שעבר בקיץ מאברטון לסיטי אמר: "ראיתי גם את הצד האפל שלו. מי שהיה בלם קשוח לא יכול להיות מנג'ר רך. יש לו את כל הכלים להצליח עם אנגליה. היו פעמים בנבחרת עד גיל 21 שלא שיחקנו טוב והוא פשוט צרח עלינו בחדר ההלבשה במחצית ושינה את הכיוון של המשחק. אני לא רואה סיבה מדוע הוא לא יכול לקבל את הג'וב באופן קבוע".

 

סאות'גייט הוא המנג'ר האנגלי הראשון שזכה בתואר כלשהו בגביע טולון, שם מתקיים כל שנה טורניר יוקרתי לנבחרות צעירות, לראשונה מאז 1994. סטונס הוסיף: "הגדולה שלו שהוא מביא להרבה רוגע אצל השחקנים ומוציא מהם את המקסימום בשיחות אישיות".

 

בסך הכל אנגליה קיבלה בית קל מאוד במוקדמות למעט סקוטלנד ואולי סלובקיה שיכולים לעשות צרות. האם המאמן בן ה-46 יתפוס את ההזדמנות בשתי ידיים? הערב הוא ינסה להוכיח שמגיע לו לפחות לסיים את הקמפיין.

 

יעזוב את התפקיד ההרסני בעולם כבר בנונמבר? (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי