והארץ רעשה: כשפלה הגיע לשחק מול ישראל הצעירה

שאול מתניה ופלה במאבק על הכדור
שאול מתניה ופלה במאבק על הכדור | צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל

הכותרות בעיתונים, קבלת הפנים בלוד והנערים שפרצו לאימון. בחזרה ל-1961

(גודל טקסט)

בחודש מאי 1961 רגש עולם הכדורגל בישראל לאחר פרסום הידיעה על הגעתו לישראל של פלה. הוא בא יחד עם קבוצתו המפורסמת סנטוס למשחק ידידות נגד קבוצה מעורבת שהורכבה מנציגי מכבי תל אביב והפועל פתח תקוה.

 

בימים ההם של טרום עידן הטלוויזיה וקטעים של חצי דקה ביומני גבע בבתי הקולנוע, פלה היה חלומו של כל אוהד כדורגל, תואם לפרסום ולאהדה שיגיעו מאוחר יותר אל דייגו מראדונה, ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו.

 

 

עיתוני הערב של מדינת ישראל, ובמיוחד "חדשות הספורט", סיקרו בענק את הביקור של סנטוס ופלה. בני הנוער בעיקר ספרו את הימים והשעות עד למשחק וההתרגשות מבואו של הכדורגלן הטוב בעולם, גיבור ברזיל בגביע העולם 1958 בשבדיה, הייתה נושא השיחה בבתי הספר, במקומות העבודה ובבתי הקפה. השאלה המרכזית הייתה איך ומי יעצרו את פלה על המגרש.

 

הייתי תלמיד כיתה ז'2 בבית הספר אלחריזי בתל ברוך. בכיתה איתי למד אלינקה יעקובסון, בנו של אחד ממנהלי הפועל פ"ת שהצליח לסדר לעשרה בנים ובנות כרטיסי כניסה חינם למשחק.

 

פלה. מאות הגיעו לקבל את פניו (ארכיון ההתאחדות לכדורגל)

 

סנטוס נחתה בשדה התעופה בלוד ומאות הגיעו לקבל את פלה וחבריו, שהביסו יום קודם 2:8 את נבחרת באזל. לאימון של פלה וסנטוס באיצטדיון רמת גן הגיעו מאות סקרנים, בהם שחקני כדורגל רבים של קבוצות הליגה הבכירה שלנו. כולם התמקדו בפלה, כשכל הקפצת כדור וירטואוזית שלו מעל הראש, בעיטה ונגיחה זכו לתשואות. בסיום האימון בעטו הכוכב וחבריו לעבר השוער לוריסו, כשחגורת אדם ענקית צוהלת מאחורי השער לאחר כל כדור של פלה לתוך הרשת.

 

עשרות צלמים ישראלים ועשרות עיתונאים רבים מברזיל התקשו לתעד את האירוע מול הדוחק מאחורי השער. מאות בני נוער הורשו בסיום האימון לפרוץ לכר הדשא, כולם עם מחברות ודפים, והקיפו בחגורה ענקית את פלה וחבריו שעמדו בסבלנות וחתמו ללא חולצות על גופם לנערים ולנערות המאושרים. כמה מהילדים שהביאו לאימון כדורי רגל ניסו לחקות את הברזילאים ולהקפיץ כדור מהרגל לגב.

 

פלה. הבטיח לחזור לישראל עם נבחרת ברזיל (ארכיון ההתאחדות לכדורגל)

 

ב-11 ביוני 1961, שלושה שבועות לפני החופש הגדול, קיבלנו אישור מהמורה להתעמלות כדורסלנית מכבי ת"א אסתר עופרי לסיים את הלימודים ב-12 בצהריים ולצאת ברגל לאיצטדיון ר"ג. סנטוס ניצחה 1:3 את הפועל פ"ת/מכבי ת"א. פלה כבש שער אחד והוחלף במחצית השניה. חברי חיים פרלשטיין קבע בסיום בידענות: "סטלמך שיחק יותר טוב מפלה". בסיום המשחק המתין הכוכב לעשרות העיתונאים וענה בסבלנות על כל שאלה, שתורגמה מיד מפורטוגזית לעברית.

 

"אם פלה בעברית זה פלא, אני בעד השפה העברית", קבע, והצהיר: "מבטיח לחזור ולשחק עם נבחרת ברזיל בתל אביב". אמר ולא קיים. מבחינת הכתה, לבקשת המורה חווה צוורנר כתבנו חיבור על המשחק ועל "ראיתי מקרוב את פלה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי