ונטורה מוכיח שבגיל מבוגר ניתן לצמוח

פריחה מאוחרת
פריחה מאוחרת |

המאמן שהפך את בונוצ'י לבלם הטוב בתבל ראוי לצ'אנס הזה. יוכין מפרגן

(גודל טקסט)

בתחילת יוני, שבוע אחרי שמונה רשמית למאמנה החדש של נבחרת איטליה, נשא ג'אמפיירו ונטורה לאישה את בחירת ליבו, לוצ'יאנה בת ה-40. "החתונה חשובה יותר מהעבודה. אני חייב להגיד זאת, אחרת אאלץ להתגרש בקרוב", התבדח המאמן בן ה-68. מבחינתו, אף פעם לא מאוחר להתחתן, וגם אף פעם לא מאוחר להגיע למשרה הנחשקת על הספסל הלאומי. העיתוי כלל לא מדאיג אותו. להיפך – הוא מרגיש שהיה לו הרבה זמן להתכונן.

 

ונטורה ירש על הספסל את אנטוניו קונטה הצעיר, כולה בן 47, וזה לא ההבדל המהותי היחיד ביניהם. במובנים רבים, מדובר בהפכים מוחלטים. קונטה היה כוכב כשחקן, זהר במשך 13 שנה ביובנטוס, וייצג את איטליה במונדיאל ובאליפות אירופה. ונטורה מעולם לא שיחק כדורגל מקצועני והסתפק בליגה הרביעית אחרי שנסיונו להתברג בסגל סמפדוריה לא צלח.

 

 

קונטה היה מטאור כמאמן – הוא קיבל לידיו את יובה בגיל 42, והצעיד אותה מיד ל-3 אליפויות רצופות, תוך שהוא משנה לחלוטין את המנטליות במועדון. לעומתו, ונטורה רק קיבל הזדמנות בליגה השניה כאשר היה בן 45, אחרי שנים ארוכות בקבוצות שאפילו האיטלקים לא מכירים את שמן. לליגה הבכירה הוא הגיע בכוחות עצמו אחרי שתי עליות עם לצ'ה, כאשר נשק ל-50. זהו קצב אחר לגמרי של קריירה, וגם התוצאות היו שונות. ונטורה מעולם לא זכה בתואר כלשהו, ועיתונאים מסוימים הביעו ספקות לגבי יכולתו להתמודד עם האתגר בנבחרת בשל כך.

 

ואולם, ונטורה סיפק את התשובה הנכונה. "מה פירוש המילה זכיה? אמנם לא זכיתי באליפויות או בגביעים, אבל זה לא פשוט בקבוצות שאימנתי. אם זכיה היא לקחת שחקנים צעירים ולהפוך אותם לכדורגלנים מצוינים, או להציל קבוצות שנמצאות במצב קשה, אז דווקא זכיתי". הוא צודק, כי איש לא העלה בדעתו שאפשר לזכות במשהו עם לצ'ה, קליארי, פיזה, בארי או טורינו. ונטורה רשם הצלחה מסחררת בקבוצות קטנות, גילה גמישות טקטית, הגה פתרונות יצירתיים, השיג תוצאות טובות מהמצופה, וחשוב מכל – הוא אחראי לטיפוח שחקנים רבים.

 


ונטורה עם בונוצ'י, חייב לו את הפריחה (Gettyimages)

 

הגדול מכולם הוא לאונרדו בונוצ'י, כיום אחד הבלמים הטובים בתבל, אם לא הטוב שבהם. פעם, אחרי שהוא סיים את האקדמיה של אינטר, בסן סירו לא ממש ספרו אותו. בתקופת ההשאלה בפיזה בליגה השניה ביקש בונוצ'י מ-ונטורה: "תעזור לי להשתפר ולצמוח". ונטורה הבטיח לנסות וקיים. בונוצ'י אפילו הלך אחריו לבארי בקיץ 2009 כדי להמשיך בשיתוף הפעולה. בעיר הדרומית, אגב, החליף ונטורה דווקא את קונטה, ובנה על היסודות שהניח קודמו קבוצה נהדרת. במונחים של בארי היתה זו עונה סנסציונית שהסתיימה במקום העשירי בליגה הבכירה – והיא שיחקה כדורגל יצירתי שהתבסס על עורף מצוין, עם בונוצ'י ואנדראה ראנוקיה במרכז ההגנה. בסיום העונה, הוחתם בונוצ'י ביובנטוס, ומאז הכל היסטוריה, בעוד ראנוקיה הלך לאינטר.

 

כאשר הגיע ב-2011 לטורינו, מועדון למוד סבל ששקע בליגה השניה, חולל ונטורה שינוי תודעתי והצעיד את הקבוצה למקומה הטבעי. הקהל התאהב בו, והוא מצא את הדרך גם לליבם של השחקנים. יש באיטליה כוכבים שמסוגלים לתפקד רק אצל ונטורה. קחו, למשל, את צ'ירו אימובילה, שנחת בטורינו ב-2013 אחרי עונה של סיוט בגנואה, חזר מיד לכושר והוכתר למלך השערים של סרייה א'. אחרי אכזבות בדורטמונד וסביליה, הוא שב לחיקו של ונטורה בעונה שעברה, ושוב פרח. מרהיבה עוד יורת הדוגמא של אלסיו צ'רצ'י, קיצוני מוכשר וחם מזג שהלך לאיבוד בכל מקום, עד שהגיע לזרועותיו של ונטורה ב-2012. המאמן הוותיק הפך אותו לכוכב אמיתי וסייע לו לקבל זימון לנבחרת איטליה. אלה היו שנתיים חלומיות, אבל אחרי שהחליט צ'רצ'י להתקדם ועזב לאתלטיקו מדריד ב-2014, הקריירה שלו שוב התרסקה.

 

ונטורה אולי מבוגר, אבל הוא גמיש מאוד מחשבתית ומיישם מערכים טקטיים מגוונים. בשנות ה-90' הוא השתמש בשלושה בלמים, וזו שיטה שבהחלט באה בחשבון כעת בנבחרת אחרי ההצלחה של קונטה. בפיזה הוא הימר על פעם על 4-2-4 הרפתקני. בטורינו הכל השתנה בהתאם ליריבות. הוא יודע ליצור תמהיל נכון של משמעת ויצירתיות. מצד אחד, שחקנים מקבלים יד חופשית בחלק הקדמי. מצד שני, קבוצותיו תמיד היו טובות במצבים הנייחים, הן בהגנה והן בהתקפה. לא לחינם כבשה אתשקד טורינו 8 שערים מקרנות.

 


גם בגיל 68 אפשר להיות יצירתיים (Gettyimages)

 

ונטורה שונה מאוד מקונטה בהתנהלות. לא תראו אותו מקפץ על הקווים באטרף – הוא תמיד מעדיף לשמור על פאסון, וניחן בחוש הומור עדין הרבה יותר בהשוואה למנג'ר צ'לסי הנוכחי. ההבדלים עצומים, אבל זה לא אומר שהבוס החדש יבנה את הכל מאפס. בדיוק להיפך – הוא ינצל שוב את בסיס שהותיר קונטה, כמו בבארי. "נצטרך רק לשפר את הפרטים הקטנים", הוא אמר. השיפורים הזה יתחילו במשחק מול ישראל באצטדיון העירוני בחיפה, ויהיה מרתק מאוד לעקוב אחריהם.

 


כי אף פעם לא מאוחר (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי