כיוון מחדש: דז'קו חזר להיות מהחלוצים הגדולים בעולם

דז'קו
דז'קו |

פתיחת קטלנית ברומא ומאזן חלומי על חשבון בלגיה (21:45, ספורט1)

(גודל טקסט)

בלגיה מול בוסניה, המשחק המרכזי של הערב (בבית ח'). מצלצל מוכר. אנשים מסוימים שומעים "בלגיה–בוסניה" ונזכרים בחיוך המוקדם של אלי גוטמן בהגרלת מוקדמות יורו 2016. והנה הן נפגשות גם במוקדמות מונדיאל 2018, קמפיין שני ברציפות. 

כזכור, בוסניה הוגרלה מדרג א' וסיימה רק במקום השלישי בבית (עפה מול אירלנד בפלייאוף העליה ליורו) עם 17 נקודות, 4 יותר מישראל. בלגיה, שלמרות סוללת הכוכבים שלה הוגרלה רק מדרג ב', סיימה כצפוי ראשונה ועלתה יחד עם וויילס ליורו. אז אחרי ה-1:1 בין בוסניה לבלגיה בזניצה באוקטובר 2014 והניצחון 1:3 של הבלגים על הבוסנים בבריסל בספטמבר של השנה שעברה, הן ייפגשו הערב (שישי) סתיו שלישי ברציפות. בפעם השניה ברצף זה יקרה באיצטדיון המלך בודווין בבריסל. בלגיה תחסר את הכוכב הכי גדול שלה, קווין דה בריינה הפצוע, שבניצחון 1:3 היה הכוכב הראשי עם בישול מקרן לראש של פלאייני ושער של הג'ינג'י בבעיטה מחוץ לרחבה שקבעה מהפך. 

אבל מעבר לפיקנטריה היסטורית, בלגיה–בוסניה זה מפגש מרתק בזכות הכוכבים ההתקפיים הלוהטים של שתי הנבחרות. בצד הבלגי רומלו לוקאקו, האחים הזאר, יאניק קראסקו, דריס מרטנס. אפילו נאסר שאדלי וסטיבן דפור מפציצים בווסט ברומיץ' וברנלי האפורות. ובצד הבוסני, אדין דז'קו, ודאד איבישביץ' ומיראלם פיאניץ' לוהטים בפתיחת העונה.


בוסנים לוהטים (Gettyimages)

רוצים מספרים? בבקשה: לוקאקו באברטון – 5 שערים ובישול ב-6 משחקי פרמייר-ליג; מרטנס בנאפולי – 4 גולים ו-3 בישולים ב-8 משחקים העונה בסרייה A ובאלופות; תורגן הזאר 7 שערים ו-3 בישולים ב-11 משחקים במנשנגלאדבך; לשאדלי 3 שערים ו-2 בישולים ב-4 משחקים מאז עבר מטוטנהאם לווסט ברום; קראסקו כבש שער ניצחון לאתלטיקו מדריד נגד באיירן מינכן; ועוד לא הזכרנו את כריסטיאן בנטקה, שחזר לנגוח שערים נהדר בקריסטל פאלאס ואת קווין מיראלאס, דיבוק אוריגי וכן ראג'ה נאינגולן ואקסל ויטסל הפעלתנים בקישור. בנוסף לכך, צריך גם לזכור שלבלגיה (0:3 בחוץ על קפריסין במחזור הראשון) יש כיום מאמן שחושב ויודע רק התקפה (רוברטו מרטינס), ועוזרו הוא תיירי הנרי שעובד צמוד עם החלוצים הנהדרים.

אבל אם שחקני ההתקפה הבלגים לוהטים, מה נאמר על הכושר המטורף של כוכבי בוסניה? אדין דז'קו, ודאד איבישביץ' ומיראלם פיאניץ' מצטיינים בפתיחת העונה. איבישביץ' הוא חלוץ וקפטן הרטה ברלין שכבש צמדים בשני המחזורים האחרונים – שני שערים ובישול ב-3:3 מול פרנקפורט ושני שערים ב-0:2 על המבורג, צמד שזיכה אותו בתואר מצטיין המחזור השישי. יותר מדהים מכך, הצמד האחרון הגיע 17 שעות אחרי שאשתו ילדה את ביתם זיינה. 

"היא נולדה מוקדם, אז עוד היה לי זמן לישון", התלוצץ איבישביץ', שחגג את השערים והניצחון בריקוד העריסה.  הוא מוביל בצוותא את טבלת מלך השערים בבונדסליגה עם 5 גולים ויש לו גם שני בישולים ב-6 מחזורים בלבד. איבישביץ' כבש גם בשני המשחקים במוקדמות הליגה האירופית, אבל הרטה עפה מול ברונדבי הדנית, והוא גם הרשית בחודש שעבר ב-0:5 של בוסניה מול אסטוניה בפתיחת מוקדמות המונדיאל. בגיל 32, הוא שוב נראה בשיאו והרטה כבר ממהרת להאריך את חוזהו.


קשה להתמודד איתו. דז'קו (Gettyimages)

פיאניץ', שעבר מרומא ליובנטוס ב-32 מיליון יורו הקיץ, כבר גרם לאוהדי יובנטוס להתרברב ש"הוא טוב יותר מפוגבה". גם אם מוקדם להגיע למסקנה סופית כזו, הקשר הבוסני המגוון מוסיף דינמיות לקישור של יובה. הוא בא לקבל כדור ונמצא בתנועה בלתי פוסקת כדי לאפשר את משחק המסירות של הביאנקונרי. וכמובן, יש לו מסירות ארוכות נפלאות (א-לה פירלו) ובעיטות חופשיות אדירות (בין אם בבעיטה ישירה או בהגבהה). 2 שערים ו-3 בישולים ב-7 הופעות ביובה זה יבול נאה, בטח בהתחשב בכך שפיאניץ' עדיין לא מצא תיאום מושלם עם חבריו לקבוצה. אגב, הוא בישל פעמיים באותה חמישיה מול אסטוניה, כולל כדור קרן מדוד שהגיע מהאוויר להאריס מדוניאנין, ששיגר טיל לרשת.

אבל מעל כולם בולט ניסיון הקאמבק של אדין דז'קו. החלוץ של רומא הפך לבדיחה בגלל החמצות מזעזעות שלו מול שער ריק בעונה שעברה, וגם קצת בפתיחת העונה הנוכחית. אבל הוא אחד המצטיינים של קבוצתו (מקום 3) בפתיחת העונה. והתרומה החיובית בלתי ניתנת לערעור. 5 שערים, בישול וסחיטת 2 פנדלים – זה המאזן של דז'קו ב-7 מחזורים, שמעידים על פתיחת עונה די מסחררת. לפי האתר הסטטיסטי הנחשב WHOSCORED, בדירוג המשוקלל עד כה בעונת 2016/17, דז'קו (ציון ממוצע 8.02 נק') מדורג במקום הראשון מבין שחקני הליגה האיטלקית ובמקום השמיני בסך הכל מבין שחקני 5 הליגות הבכירות באירופה, אחרי שמות כמו ניימאר, דה בריינה וגרייזמן.


טוטי עוזר, דז'קו כובש (Gettyimages)

איך מסבירים את זה? דז'קו הוא חלוץ השפיץ האמיתי היחיד של לוצ'יאנו ספאלטי ברומא, כאשר שחקני הכנפיים וכדורי העומק הנהדרים של הילד בן ה-40 פרנצ'סקו טוטי מזינים אותו. והתוצר? הבוסני בעט 40 פעם לשער היריבות העונה – יותר מכל שחקן אחר ב-5 הליגות הבכירות באירופה. הוא לפעמים מגושם וגמלוני, אבל חוש המיקום שלו ויכולת הכיבוש תמיד היו שם כשהיה לו בטחון – כמו בימים בהם פרח בוולפסבורג ובמנצ'סטר סיטי. אחרי עונה שעברה חלשה שלו ברומא (8 גולים ו-5 בישולים), רבים כבר הספידו אותו, אבל שער העקב ביום ראשון האחרון נגד אינטר (1:2) הזכיר לכולם שהוא חוזר לעצמו. 

"כולם שמחים יותר כשדז'קו כובש, כי כשהוא לא כובש הוא סובל", אמר דניאלה דה רוסי, הקשר והסמל הנוסף של רומא. אגב, החלוץ גם כבש וחייך כמובן ב-0:5 של בוסניה על אסטוניה בחודש שעבר. 


יפגע גם הפעם? דז'קו (Gettyimages)

בלגיה משקשקת כשהיא שומעת את השם "דז'קו". הוא כבש מולה בנגיחה נהדרת שער יתרון לפני שנה בבריסל, לפני שהבלגים הפכו ל-1:3. הוא גם הבקיע שער יתרון נהדר ב-1:1 בין הנבחרות שנה לפני כן. ושימו לב לזה: במוקדמות מונדיאל 2010, אז בלגיה הייתה נבחרת פאתטית עוד לפני פריצת הדור הנוכחי, דז'קו כיכב בצמד המפגשים תוך 4 ימים (28 במארס 2009, 1 באפריל 2009). במפגש שנערך בגנק הוא סובב נפלא לפינה הרחוקה את הגול הראשון שהוביל לניצחון 2:4, במפגש השני הוא כבש צמד בזק (12, 14) שהוביל ל-1:2 וניצחון בוסני כפול על הבלגים. הוא תמיד מוצא את הרשת מולם. 

בגיל 30 דז'קו חולם להוביל את נבחרתו למונדיאל שני ברציפות, אחרי ההופעה המאכזבת בטורניר הראשון בו השתתפה – גביע העולם 2014 בברזיל. מול בלגיה זה לא יהיה קל, אבל תזכרו שבוסניה היא אחת הנבחרת היחידות בעולם ששני הסקוררים המובילים בתולדותיה הם שחקנים פעילים, צמד החלוצים שלה איבישביץ' (26 שערים בינ"ל) ודז'קו (47).


בלגיה? לא מפחידה אותם (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי