צדק בסוף: המסע של בלם באר שבע לפסגה

צדק. בכר בטוח שהוא ינהיג בעתיד את הנבחרת
צדק. בכר בטוח שהוא ינהיג בעתיד את הנבחרת |

בית"ר ומכבי נתניה פספסו, לאח חסארמה נתן טיפ וברק בכר משבח

(גודל טקסט)

מעטים יודעים איזה דרך קשה עברה על שיר צדק, בלם הפועל באר שבע ונבחרת ישראל, עד שהצליח לתפוס את מקומו בהרכבה של קריית שמונה ולטפס במעלה הסולם של הכדורגל הישראלי. צדק בן ה-27, בית שאני במקור, ניסה את כוחו במחלקות הנוער של בית"ר ירושלים ומכבי נתניה וגם ישב במשך שנתיים על הספסל של הקבוצה הצפונית עד שהצליח לפלס את דרכו.

 

בעונת 1993/94 עלתה בית שאן לליגת העל בהדרכתו של אלישע לוי והעיר כולה היתה בטירוף. "שיר היה רק בן חמש אבל כבר הציב לעצמו מטרות ורשמנו אותו לבית ספר לכדורגל", נזכר האב פיני צדק, "עשינו כל מאמץ לספק את הרצונות שלו, קנינו לו נעליים וכל מה שביקש, השקענו בו את הכל ולזכותו ייאמר שהוא ידע להעריך. שיר אמר לי:  'כשאגדל אני רוצה שתהיה לי את היכולת לתת לילדים שלי כמו שאתם נותנים לי'". אגב למי שתהה לגבי השם הפרטי של צדק, שיר: לשתי האחיות שלו קוראים תו ומיתר. בית מוסיקלי.

 

צדק החל את דרכו כשוער, מאס בכפפות ועבר לשחק בקישור ובקבוצת הנערים כבר עבר הסבה לבלם ואף מצא לעצמו דמות לחיקוי: קרלס פויול. ''כששיר היה בי"א, דודו דהאן שהיה אז מגלה הכשרונות של בית''ר ירושלים נדלק עליו", ממשיך פיני צדק בסיפור, "לקחתי הלוואה מיוחדת לשחרר אותו מבית שאן ושיר הצטרף לקבוצת הנוער של בית''ר, יצא איתה למחנה אימונים ואפילו נרשם לבית ספר בעיר". אלא שבמקביל החלה הקריסה הכלכלית במועדון, הבעלים ארקדי גיידמק איבד עניין, דהאן עזב ופתח בקריירה של סוכן שחקנים. "כל מה שהבטיחו לנו בבית"ר לא קויים", מסכם צדק, "אני זוכר שעורך הדין שלהם אמר לי 'קח את הבן שלך ותלך מפה'. עד היום אני לא סולח לו". גם אוהדי בית"ר מן הסתם.

 

צדק. "תמיד האמין בעצמו ולא התייאש" (דני מרון)

 

התחנה הבאה היתה מכבי נתניה של הבעלים דניאל יאמר והמנהל המקצועי של מחלקת הנוער בני לם. "בנתניה צדק קיבל משכורת סמלית של כ-1000 שקל ועזרה בלימודים", מספר האב, "שיר עשה חמש יחידות בכימיה ומתמטיקה כי תמיד שידרנו בבית שלימודים וכדורגל הולכים ביחד. כששיר דרש לא להיפגע בלימודים אז נתניה מימנה לו מורה פרטי לכימיה. הכל היה טוב בנתניה מסביב, אבל בתכל'ס בקושי נתנו לו לשחק. אנחנו כבר התייאשנו אבל שיר תמיד האמין. המאמן שלו בבית שאן סיפר לי שלפני גמר של טורניר בקליבלנד, שיר הלך ברגל למגרש כשהוא מסנן לעצמו 'אנחנו ננצח, אנחנו ננצח' וזה בדיוק מה שקרה".

 

בכר. "בצדק יש שילוב של אופי ויכולת" (דני מרון)

 

התפנית בקריירה הגיעה במקרה. תומר סוויסה, חלוץ הפועל אשקלון כיום, הציע לחברו צדק להצטרף לאימוני קריית שמונה, שהיתה אז בליגה הלאומית. הבלם התקבל ונשלח תחילה לקבוצת הנוער. כשעלה לבוגרים הוא שוב התייבש על הספסל אבל מצד שני הוא קיבל תמיכה וגיבוי מהאיש החזק איזי שרצקי שהאמין בו ואימץ אותו. "שיר לא רק בלם מצוין אלא מנהיג, אחד שלוקח את התפקיד לעצמו ולא מבקש אותו", מצהיר דני עמוס שוער מכבי פתח תקווה, "הוא מסוג השחקנים שתמיד נמצאים בקשר עין, מאלו שמעלים אותך למעלה ולא מורידים אותך למטה".

 

הפריצה של צדק היתה כמובן בעונת 2011/12, עונת האליפות הבלתי נשכחת של רן בן שמעון. צדק קיבל הזדמנות לפתוח לצד הבלם הוותיק סלאח חסארמה. "שיר למד מסלאח איך להכין את הגוף שלו לפני משחקים ואיך להיות מקצוען" נזכר האב, "להיות במיטה כבר בשמונה בערב משחק, להיות ממוקד מטרה". ההערכה מסתבר היתה הדדית: "צדק הוא מהשחקנים שאוהבים ללמוד ולהתקדם, משקיען ואחד שאוהב לעזור לכולם, מקומו בצמרת הכדורגל שלנו מוצדק", קובע חסארמה, מאמן נבחרת נערים ב' בהתאחדות.

 

חסארמה. "משקיען שאוהב לעזור לכולם" (אודי ציטיאט)

 

''כאחד שעוד שיחק עם שיר ואחר כך אימן אותו אני חושב שלצדק יש הרבה יותר מאופי", אומר ברק בכר שאימן את הבלם בקרית שמונה ובבאר שבע, "שיר הוא שחקן שמבין את המשחק והוא גם טכני. יש בו בהחלט שילוב של אופי וכישרון".

 

בקיץ  שעבר כשצדק סיים חוזה בקריית שמונה ובכר בדיוק עבר לבאר שבע היה ברור שמדובר בחיבור שחייב להימשך. ואכן ההצעה הגיעה והבלם עבר עם אשתו מוריה, מהצפון לדרום. ההתאקלמות היתה מהירה מאוד וגם ההצלחה. כבר בעונה הראשונה שלהם בבירת הנגב הצליחו בכר וצדק להביא אליפות למועדון אחרי 40 שנות יובש.

 

"צדק הגיע לבאר שבע כשחקן מוביל אבל הצליח לעשות קפיצת מדרגה ולהרים את עצמו לרמות הכי גבוהות", אומר שרון מימר מאמן הפועל כפר סבא שהיה אשתקד עוזרו של בכר במועדון האדום, "הוא ווינר, יש לו  אישיות חזקה והוא טיפוס שמדביק אנשים ואוסף אותם אחריו".

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי