מצעד 10 החלוצים הגדולים בתולדות נבחרת אנגליה

הארי קיין עם ווין רוני
הארי קיין עם וויין רוני | Gettyimages

כובש השלושער בגמר ב-1966, הסמל של ניוקאסל, מחלק התה של צ'לסי, ואיפה מדורגים קיין ורוני? רגע לפני המשחק מול סלובניה (21:45, ישיר בספורט 2), יעקב זיו בחר את הכי הגדולים של נבחרת שלושת האריות

(גודל טקסט)
אנגליה תארח הערב (חמישי, 21:45, שידור ישיר בספורט 2) את נבחרת סלובניה בדרך למונדיאל 2018, וזה הזמן לבחור את עשרת החלוצים הגדולים שלבשו את מדי נבחרת "שלושת האריות".



10. נט לופטוס
שחקן הנבחרת בשנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת כבש 30 שערים ב-33 הופעות ומחזיק בממוצע מהגבוהים בהיסטוריה של "שלושת האריות". הוא שיחק בבולטון בה נולד, אבל רק בנובמבר 1950, בגיל 25, הצליח לחגוג הופעת בכורה בנבחרת. הפך לגיבור לאומי כאשר כבש בניצחון אנגליה 2:3 על אוסטריה בווינה ב-1952 וכונה "האריה של וינה" אחרי שכבש, למרות שספג מרפק בפניו, ותוקל מאחור על ידי השוער.




9. קווין קיגאן
חלוץ נפלא, חכם ואינטליגנט שהיה מהבודדים שהצליחו גם בליברפול וגם בבונדסליגה במדי המבורג. קיגן היה נמוך קומה, אבל היתה לו עוצמה בלתי רגילה ברגליים. הוא החל את הקריירה כקשר בסקאנת'ורפ יונייטד. ביל שנקלי האגדי רכש אותו לליברפול ב-1971 תמורת 35,000 ליש"ט והחליט להסב אותו לעמדת החלוץ.



קיגן. 21 שערים במדים הלאומיים (Gettyimages)


ב-1972 ערך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת במשחק נגד וויילס בקרדיף והפך עצמו לשחקן הרכב לצידו ג'ון טושאק. ליברפול זכתה איתו ב-1977 באליפות אנגליה ואליפות אירופה והוא עבר להמבורג תמורת חצי מיליון ליש"ט והספיק לזכות פעמיים בשחקן השנה בגרמניה. לאחר מכן חזר לאנגליה ושיחק בסאות'המפטון וניוקאסל. את הנבחרת עזב אחרי מינויו של בובי רובסון לאחר גביע העולם ב-1982 אחרי שכבש 21 שערים ב-63 הופעות.


8. ג'ף הרסט. נכנס לדפי ההיסטוריה אחרי שכבש שלושער ב-2:4 המפורסם ב-1966 של אנגליה על גרמניה המערבית בגמר הגביע העולמי ב-1966 שהסתיים אחרי הארכה, כולל "שער הרפאים" כאשר הבקיע את השער השני והגרמנים טענו שהכדור לא עבר את הקו אחרי שניתז מהמשקוף.מיותר לציין שאף שחקן אחר לא הבקיע שלושה שערים בגמר.



הרסט גדל בנוער של ווסטהאם ושיחק קריקט בנבחרת אסקס. הוא היה גבוה, שרירי, בעל ניתור גבוה ונגיחה מצוינת. מנג'ר הפטישים אז רון גרינווד הסב אותו לעמדת החלוץ המרכזי. הוא סבל מדימוי נמוך, ואחת הדוגמאות לכך הייתה כאשר ראמזי נשאל לפני המונדיאל על ידי עיתונאי למה לא בחר את פיטר אוסגוד מצ'לסי לנבחרת קפץ הרסט ואמר: "אתה בטח מתכוון במקומי". הרסט זכה לשחק בגמר רק בגלל פציעתו של ג'ימי גריבס. הוא סיים את הקריירה בסטוק סיטי ובווסט ברומיץ' אלביון, ובקבוצות בארה"ב, כווית ואירלנד. ב-12 שנים בווסטהאם הבקיע 252 שערים ב-502 משחקים.


הרסט. שלושער בגמר מול מערב גרמניה (Gettyimages)


7. הארי קיין. זינק מעמדת שחקן שמושאל מטוטנהאם לקבוצות בליגות נמוכות לאחד החלוצים הכי טובים כיום. "ההצלחה שלו היא הלם עבורי", אמר עליו ג'רמיין ג'נאס, ששיחק לצידו בספרס. משחק השיא הראשון שלו היה הניצחון 3:5 על צ'לסי ב-1 בינואר 2015 כשכבש צמד ובישל. בנבחרת קיין כבש רק 10 שערים ב-21 משחקים, אבל זו כנראה רק ההתחלה.



קיין זכה פעמיים בתואר מלך השערים של הפרמיירליג וכבש 110 שערים ב-174 משחקים בטוטנהאם. הוא השווה את שיאו של גארי ליניקר כשכבש 30 שערים בעונה בקבוצה. במאי 2017 כבש קיין רביעייה מול האלופה היוצאת לסטר והפך לשחקן החמישי בתולדות הליגה האנגלית שכובש יותר מ-25 שערים בשלוש עונות ברציפות. במשחק זה גם הפך לשחקן הראשון בטוטנהאם שכובש שלושער בארבעה משחקים מאז גריבס. בספטמבר העונה כבש 13 שערים בכל המסגרות, ממש כמו ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו בעבר.



6. ווין רוני. כשהיה נער צעיר הוא התבלט בנוער של אברטון, למרות שהיה גם חובב איגרוף. כשהחל לשחק בבוגרים טענו שהוא משחק אחר כך גם כדורגל ברחוב עם החברים. באוקטובר 2002, לפני יום הולדתו ה-17, הפך לכדורגלן הצעיר ביותר שהבקיע שער בליגה האנגלית כשכבש את שער הניצחון של אברטון מול האלופה ארסנל. מנצ'סטר יונייטד החתימה אותו ב-23 מיליון ליש"ט בגיל 18 ואלכס פרגוסון תרם מאוד להתפתחותו. 


 


רוני הצעיר חוגג ביורו 2004. הטורניר הכי טוב שלו (Gettyimages)


אחרי שחזר לאברטון הקיץ הוא גילה שלא הפסיק לאהוד את הקבוצה. "ישנתי 13 שנה עם פיג'מה של אברטון", גילה לאוהדים. במהלך 13 עונות במדי מנצ'סטר יונייטד רוני כבש 253 שערים וזכה ב-16 תארים. הוא שבר את שיאו של בובי צ'רלטון והפך לכובש השערים מספר אחד של השדים האדומים בכל הזמנים. ב-23 באוגוסט האחרון פרש מנבחרת אנגליה בה הוא מלך השערים בכל הזמנים עם 53 שערים ב-119 הופעות. יש הטוענים שהטורניר הכי מוצלח שלו בנבחרת היה גם הראשון שלו, ביורו 2004 בפורטוגל, שם היה לשחקן הצעיר ביותר שמבקיע באליפות אירופה באופן באותו הזמן וגם נכלל בנבחרת הטורניר. במונדיאלים לעומת זאת, הוא הבקיע רק שער בודד אורגוואי ב-2014.


5. מייקל אואן. במונדיאל 1998 הכיר העולם חלוץ מדהים בשם מייקל אואן, שחלף על פני מגני נבחרת ארגנטינה בקלילות מדהימה. אואן הגיע לשיאו בגיל צעיר מאוד והיה הכובש הצעיר ביותר של ליברפול במשחק נגד ווימבלדון בגיל 17 ו-145 ימים, עד שבן וודברן שבר את שיאו בעונה שעברה, כשכבש במאה ימים מוקדם יותר במשחק גביע הליגה נגד לידס. בעונת 1997/98 סיים אואן כמלך השערים של הפרמייר ליג עם 18 שערים.


המונדיאל בצרפת ב-1998 היה הכי זכור שלו. מנג'ר הנבחרת אז גלן הודל טען בתחילה שהוא לא כובש שערים טבעי וחייב לשפר את התנהגותו. הודל העדיף את טדי שרינגהאם לפניו, גם אם האחרון בילה בפאב מקומי במקום להתכונן למשחק. אואן נכנס כמחליף נגד רומניה בשלב הבתים וכבש ומאז כיכב בנבחרת, אבל התאכזב מול ארגנטינה אחרי שכבש ובישל והפסיד בפנדלים בשלב הנוקאאוט. 




אואן חוגג עם בקהאם מול רומניה (Gettyimages)


במדי ליברפול כבש 158 שערים בכל המסגרות ודורג בין עשרת הכובשים המובילים במועדון. באוגוסט 2004 חתם בריאל מדריד ששילמה עליו 12 מיליון אירו. בעונה ראשונה בבלנקוס כבש 18 שערים בכל המסגרות. לאחר מכן שיחק בניוקאסל, מנצ'סטר יונייטד, וקינח בסטוק לפני שפרש מכדורגל ב-2013.



4. אלן שירר. ילד פלא שהחל את הקריירה בסאות'המפטון ובגיל 17 הפך לשחקן הצעיר ביותר שכבש שלושער בליגה, כשהקדושים גברו 2:4 על ארסנל ב-1988. ב-1992 עבר לבלקבורן תמורת 3.6 מיליון ליש"ט וזכה איתה באליפות ב-1994/5, אחרי שהבקיע לא פחות מ-34 שערים. שנה לאחר מכן כבר הפך לשחקן האנגלי הראשון שכבש מעל 30 שערים בעונה שלוש פעמים רצופות. ב-1996 ניוקאסל רכשה אותו ב-15 מיליון ליש"ט, במה שהיה אז שיא עולמי. הוא כבש 260 שערים בפרמיירליג ,יותר מכל שחקן אחר אי פעם. ביורו 1996 היה מלך השערים במדי אנגליה שאירחה את הטורניר עם חמישה כיבושים.


3. בובי צ'רלטון. באפריל 1958 שיחקה אנגליה נגד סקוטלנד ב"האמפדן פארק" והאנגלים ניצחו 0:4. הקיצוני השמאלי החדש של הנבחרת, בובי צ'רלטון, הבקיע שער מקצה הרחבה ולאחר מכן שוער סקוטלנד רץ עד לקו האמצע כדי ללחוץ את ידו. חודשיים לפני כן, צ'רלטון בן ה-20 ניצל מאסון המטוס של מינכן בו נהרגו מיטב כוכבי מנצ'סטר יונייטד. הוא הוביל את הדור הבא בשנות השישים והחזיק בשיא של 249 שערים בליגה, שנשבר על ידי וויין רוני רק בעונה החולפת. בכל משחקי הקבוצה כבש צ'רלטון 198 שערים ב-606 משחקים. בנבחרת כבש 49 שערים ב-106 משחקים. 



צ'רלטון. רק רוני שבר את השיא שלו (Gettyimages)


2. גארי ליניקר. היה בנו של סוחר ממולח יליד לסטר שהיה ספורטאי שהצליח גם בקריקט וסנוקר והחל את הקריירה בלסטר סיטי. ב-1984 ערך הופעת בכורה בנבחרת וב-1985 רכשה אותו האלופה אברטון תמורת 800 אלף ליש"ט. לפני מונדיאל 1986 במקסיקו, רכשה אותו ברצלונה, אותה אימן טרי ונבלס, תמורת 2.75 מיליון לירות שטרלינג. את ההצלחה שלו בנבחרת החל ליניקר באותו מונדיאל בו הבקיע שישה שערים וזכה בתואר מלך השערים בטורניר. אנגליה כמובן הודחה ברבע הגמר על ידי ארגנטינה, עם שער "יד האלוהים" המפורסם של דייגן מראדונה.


בבארסה כבש ליניקר 21 שערי ליגה בעונה ראשונה כולל שלושער בניצחון 2:3 על ריאל מדריד. אחרי שלוש עונות בבלאוגרנה, טוטנהאם רכשה אותו ב-1.2 מיליון ליש"ט. ליניקר היה זה שאמר במונדיאל 1990 את המשפט המפורסם: "כדורגל משחקים 90 דקות ובסוף הגרמנים מנצחים". הוא הבקיע עשרה שערים במונדיאלים, יותר מכל אנגלי אחר.


1. ג'ימי גריבס. החלוץ הגדול ביותר שגדל באנגליה אי פעם, למרות שהחמיץ את הגמר במונדיאל 1966 ואפילו לא כבש אף שער בטורניר בגלל פציעה. גריבס ליהטט על כר הדשא עוד הרבה לפני ליאו מסי. הוא היה מלך ההטעיות עם הגוף בגלל ששמר על שיווי משקל והושווה רבות לגרד מולר. 


 


גריבס. הגדול מכולם (Gettyimages)

 

גריבס היה בנו של נהג קטר שהמליץ לו ללמוד מקצוע, כי אז כדורגלנים הרווחו 20 ליש"ט לשבוע. בגיל 15 התקבל לצ'לסי, אבל בתחילה רק כמחלק תה. צ'לסי מכרה אותו למילאן ב-1961 ב-80 אלף ליש"ט בלבד, אבל אחרי שנה חזר לאנגליה בזכות הסרת המגבלות על שכר. בבלוז כבש 132 שערים ב-169 משחקים. הוא מלך השערים בליגה האנגלית עם 357 שערים ורביעי בנבחרת אנגליה עם 44 שערים.


גריבס עבר לטוטנהאם ב-99,999 אלף ליש"ט בגלל שהבוס אז בילי ניקולסון לא רצה ששמו יתקשר למי ששבר את מחסום המאה אלף. אצל התרנגולים הפך למלך השערים בכל הזמנים עם 268 שערים. בליגה זכה בתואר מלך השערים שש פעמים וכבש שלושער במדי אנגליה שש פעמים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי