שיעור קומה – כך תדעו האם ילדכם יהיו שחקני כדורסל

כדורסל כללי
כדורסל כללי | GettyImages

כבר בימים הראשונים, הורים רבים תוהים איך ייראה התינוק שזה עתה נולד להם - האם יהיה דומה להם, מה יהיו צבעי שיערו ועיניו, ובמיוחד - מה יהיה גובהו. במילים אחרות, האם יהיה לו פוטנציאל להיות שחקן כדורסל

(גודל טקסט)

תהליך הגדילה, המתחיל כבר ברחם ומסתיים לרוב בגיל 14-16, הוא תהליך ארוך שנים, במהלכו העצמות מתארכות והגוף מתעצב לקראת גרסתו הבוגרת. התהליך מושפע מגורמים רבים – החל מגורמים תורשתיים שאינם בשליטתנו, המשך בגורמים בריאותיים והורמונליים וכלה בגורמים חיצוניים כמו תזונה, פעילות פיזית ושינה, עליהם יש לנו יותר שליטה.

נתונים פיזיים הניתנים למדידה: גובה ומשקל

באופן טבעי, הנתונים הפשוטים ביותר למדידה ושמהם ניתן גם להסיק מידע רב אודות גוף התינוק הם גובה ומשקל. כך, אם נקפיד לבצע מדידות קבועות, נוכל להשתמש במדד כמו ה-BMI (Body Mass Index) כדי להשוות את נתוני הגובה והמשקל של התינוק עם עקומות ה-BMI העולמיות ולראות היכן הוא נמצא ביחס לממוצע. השוואה זו עשויה להדליק אצלנו נורה אדומה במקרים של חריגה מהממוצע.

נתונים תורשתיים

לצד הנתונים הפיזיים הניתנים למדידה, קיימים הנתונים התורשתיים, שלהם משמעות רבה בקביעת הגובה אליו יגיע התינוק. המין והמטען הגנטי הם למעשה נקודת הפתיחה שממנה אפשר יהיה למצות את הפוטנציאל המירבי של אותו הגוף, בהנחה שתינתן לו סביבה חיצונית תומכת ובריאה. כך, לדוגמה, נוכל לשער שבמשפחה בה כל הגברים גבוהים מהממוצע, תינוק בריא ממין זכר יגיע בסיום תהליך הגדילה שלו לגובה דומה. כמו כן, ניתן לשער שתינוקת תגיע בבגרותה לגובה נמוך יחסית לזה של תינוק, שכן מבחינה סטטיסטית בנים גבוהים יותר מבנות.

מערך הורמונלי

אחד ההורמונים החשובים ביותר בתהליך הגדילה הוא הורמון הגדילה, שתפקידו לגרום בסופו של דבר להתארכות העצמות. לכן, חשוב שהפרשתו ותפקודו של הורמון הגדילה יהיו תקינים.

גורמים חיצוניים

אחד הגורמים החשובים ביותר הנמצא בשליטתנו הוא תזונה בריאה, מידתית ומאוזנת, המאפשרת לגוף לגדול בקצב המתאים לו. כמו כן, גורם חשוב נוסף הוא שינה איכותית, המאפשרת לגוף להתחדש ולהפריש את הורמון הגדילה, המהווה כאמור תנאי קריטי לגדילה תקינה.

כל גדילה והקצב שלה

רבים תוהים אם גודלו של תינוק קובע את גודלו ואת גובהו בתור בוגר. לפי מחקרים, כ-85% מהתינוקות שנולדים "קטנים" יחסית לממוצע, מדביקים את הפער עד גיל חצי שנה ולעתים אף שנתיים. לכן, חשוב להקפיד למדוד את הגובה והמשקל באופן קבוע, לרשום את הנתונים בצורה מסודרת, להיעזר במדד ה-BMI הפשוט לחישוב, ולבצע מעקב מתמיד כדי לשים לב לחריגות.

אם כן, לא ניתן לחזות גובה עתידי של תינוק, מכיוון שנתון זה יהיה תלוי במשתנים רבים שאינם בשליטתנו. עם זאת, באפשרותנו לתת לגוף את הסביבה התומכת ביותר, על מנת לאפשר לו לממש את הפוטנציאל הגנטי שלו באופן מיטבי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי