אוהדי כדורגל מקצועי? הידע והתשוקה שלכם יכולים להפוך למקצוע

כל מה שצריך לדעת על לימודי אנליסטים לכדורגל | shutterstock

ישנם שני סוגים של אוהדי כדורגל – אלו שמסתכלים על המשחק ונהנים ממנו במשך 90 דקות, ואלו שיושבים ומנתחים כל דבר שנעשה על המגרש וחושבים איך אפשר היה לעשות אותו אחרת

(גודל טקסט)

אם אתם מהסוג השני של אוהדי הכדורגל, שלא רק זורקים עצות לעבר השחקנים אלא גם יודעים לנתח כל שלב במשחק ולנמק את העצות שלכם בצורה מבוססת ומקצועית, אתם יכולים להפוך את הכישרון והאהבה האלו למקצוע ולהשתלב בלימודי אנליסטים לכדורגל.

קורס אנליסטים בכדורגל  של קמפוס שיאים נבנה בשיתוף פעולה עם חברת סקילס על סמך הניסיון והידע הרב שצברנו עם השנים בתחומי הספורט. הסגל המקצועי של הקורס מורכב מאנשי מקצוע שעבדו עם המועדונים הגדולים בארץ, בהם רכז הקורס דן רומן, אריק בנדו, חן סול (הפועל ת"א), עומר בוקסנבוים (הפועל ת"א), אייל פריד (רדווד), עופר דורון (הפועל ת"א), יואב זאבי ועוד.

מה זה בעצם אנליסט? ואיך זה קשור לעולם הכדורגל?

נקודת המפנה בתפישה המקצועית של עולם הכדורגל את חשיבותה של עבודת האנליסט, מתרחשת ב-30 ביוני 2006, ברלין. רגע לפני ששחקני ארגנטינה ניגשים לבעוט את הפנדל הראשון בדו-קרב הפנדלים של רבע הגמר של גביע העולם, מקבל שוער נבחרת גרמניה יאנס להמן פתק קטן ובו כתוב: ריקלמה – שמאל גבוה, קרספו – ריצה ארוכה=ימינה\ריצה קצרה=שמאלה, היינצה – שמאלה נמוך, אייאלה – עצירה ארוכה, ריצה ארוכה ימינה, מסי – שמאלה. במהלך הדו-קרב נראה שלהמן ממש קורא את שחקני ארגנטינה וכמעט תמיד בוחר את הפינה הנכונה. שניים מהם הוא גם עוצר ובמו ידיו מעלה את הנבחרת לחצי הגמר ומדביק אומה שלמה באקסטזה.

רק לאחר המשחק נודע שאותו פתק הוא תוצר של עבודת אנליזה מקיפה שערכה קבוצת האנליסטים של הנבחרת על הרגלי בעיטות הפנדלים של הנבחרת הארגנטינאית לקראת ההתמודדות. אותו "דף להמן" כפי שהוא מכונה כיום, הוא דוגמא קלאסית לאופן שבו עבודת ניתוח יסודית בכלים ויזואליים וכלים סטטיסטיים יכולה להוביל לניסוח של הסתברויות ועצות מעשיות שיש בכוחן להביא לידע בעל ערך עבור השחקנים הפועלים במגרש בזמן אמת – ולעיתים להוות את ההבדל בין ניצחון מפואר והפסד מוחץ.

מאותה נקודת זמן ועד היום תחום האנליזה התרחב והתפתח לממדים חדשים. מהפכת הידע והטכנולוגיה העוברת על העולם משנה את פניו של הכדורגל. כיום, אין קבוצה מקצוענית שלא כוללת צוות אנליסטים המתמחה באיסוף וניתוח נתונים וביצועים ומהווה חלק אינטגרלי מתהליך קבלת ההחלטות במגוון היבטים – החל בבחירת מערך והרכב הקבוצה, עבור באסטרטגיית המצבים הנייחים למשחק הקרוב ועד בחירת הבלם שהמועדון יחתים בינואר הקרוב. אנליסט טוב יידע לנתח ולהציג מידע שיהפוך את התהליכים הללו למבוססי ידע.

מה תפקידו של האנליסט?

האנליסט ממתמחה באיסוף מידע ונתונים ועיבודם לצורך גיבוש מסקנה המאפשרת קבלת החלטות. אנליסט בכדורגל עושה בדיוק את אותו התפקיד על המגרש – הוא יודע כיצד לצפות במשחק ובשחקנים, לנתח את הפעולות שהתרחשו על המגרש ובעזרת הנתונים לפתח אסטרטגיה שתגרום לשיפור המשחק ותהליכי האימון.

כך, בכדורגל מקצועני ברמות הגבוהות, כל החלטה המתקבלת על-ידי הצוות המקצועי היא למעשה הפאזה האחרונה בתהליך ארוך שכולל איסוף נתונים, סינון, ניתוח וניסוח אופני פעולה מומלצים בהתאם. תהליך בניית העומסים באימונים, אופן ההכנה למשחקים, אסטרטגיית ניהול המשחק – כיום, קבוצות כדורגל מקצועניות שואפות לכך שלא יהיה היבט אחד בהתנהלות היומיומית של הקבוצה שלא יהיה תוצר של נתונים ומידע. על תהליך איסוף וניתוח המידע וגיבוש אסטרטגיות פעולה אמון צוות האנליסטים במועדון.

כל מה שצריך לדעת על לימודי אנליסטים לכדורגל. | shutterstock

כיצד עבודת האנליסט יכולה לעזור לקבוצה?

כאמור, אנליסט טוב יכול לגבש המלצות לאופני פעולה שיביאו ליתרון ממשי על המגרש. לא פעם, שער שאנחנו רואים מובקע בטלוויזיה הוא תוצר של עבודת אנליסט שהציע אופן פעולה קונקרטי במצב טקטי מסוים על סמך עבודת הניתוח שביצע. מעבר לכך, תרומתו היא בייעול תהליכי העבודה במועדון והפיכתם למבוססי נתונים ומידע מוצק. זוהי אינה תרומה שנעשית אך ורק מאחורי הקלעים. חלק אינטגרלי מעבודתו כולל מגע ישיר עם השחקנים עצמם, בעיקר בניתוח הביצועים שלהם ותרומה לתהליך ההתפתחות האישית של כל שחקן.

היבט חשוב נוסף נוגע כמובן לסקאוטינג ותהליכי גיוס שחקנים במועדון. זהו כמובן אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר להצלחה של מועדון – מקצועית וכלכלית. עבודה נכונה בכל מה שנוגע למיפוי שווקי שחקנים, בניית פרופילים ואיתור כישרונות תביא להצלחה על הדשא ומחוצה לו. בטווח הארוך הוא מאפשר לקבוצה לצמצם "טעויות" ולהרוויח יותר כתוצאה משיפור היכולות הקבוצתיות.

מה לומדים בקורס?

הקורס מציג בפני הסטודנטים את תחום האנליזה ומעניק לתלמידים כלים שיאפשרו להם להבין את המשחק בצורה מקצועית ובהמשך להשתלב כאנליסטים במועדון כדורגל. המשתתפים לומדים את בסיס החשיבה הטקטית במספר שונה של מישורים – כיצד לנתח עמדות שונות במגרש? כיצד להבין את הזיקות השונות בתוך מערכים כאלו ואחרים? באילו אופנים דינמיקות שונות במשחק עומדות בבסיס איכות ביצועים כזו או אחרת? תחום נוסף נלמד בקורס הוא תחם הסקאוטינג, בו לומדים המשתתפים על איתור שחקנים, בניית פרופיל, חיפוש שחקנים בישראל ומעבר לים, איך לאתר שחקני נוער ועוד.

בנוסף, מוצגות לתלמידים שיטות ניתוח מתקדמות מקובלות ברמות הגבוהות של הכדורגל האירופאי. ניתוחים סטטיסטיים, שיטות לניסוח הסתברויות שונות ואופנים חדשים לנתח פעולות שעד לא מזמן נותחו אך ורק מתוך פרספקטיבות שלא נשענו על נתונים מדידים. כיצד אוספים נתונים על קבוצה יריבה? אילו נתונים רלוונטיים לניתוח יכולות מסירה? כיצד לנתח דו"חות ומונחים מתקדמים? כל אלו הן חלק מהשאלות שיישאלו.

מעבר לרמה התיאורטית מקבלים התלמידים כלים מעשיים הרלוונטיים לתחום. התלמידים יעברו סדנא לעריכת וידאו אשר תאפשר להם לייצר תכנים משלהם. כמו-כן, במהלך הקורס יילמד על אופן העבודה המעשית של האנליסט מגוף ראשון, של אנשים שעושים זאת כיום בשטח במועדונים הבכירים בארץ. בנוסף, אופן הלמידה כולל נסיון מעשי בניתוח והצגה של מקרי בוחן רלוונטיים.

למי הקורס מיועד?

קורס אנליסטים של קמפוס שיאים  מיועד למחפשים מקצוע בתחום הכדורגל שרוצים לדעת לנתח משחקים ושחקנים ברמה גבוהה, למאמנים וסקאוטרים שכבר עוסקים בתחום ורוצים להעשיר את הידע ולאנליסטים בתחומים אחרים.

היכן לומדים להיות אנליסט כדורגל?

כמו בכל מקצוע, גם את מקצוע האנליסט מומלץ ללמוד במוסד מוכר וותיק שעוסק במגוון התחומים המרכיבים את המקצוע ויש לו את הידע והניסיון להעניק לתלמידים ידע נרחב ומקצועי בכל מרכיבי המקצוע.

אם אתם מעוניינים להפוך את האהבה שלכם למקצוע, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולהגיע לבקר בקמפוס המודרני של שיאים הממוקם בצפון תל אביב על מנת להתרשם מהקמפוס ומתכנית הקורס ואולי להיות אלו שיצעידו את הכדורגל הישראלי קדימה אל ההצלחה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי