"זו פשוט תופעה פסיכית – בשנתיים יצאו שמונה שחקנים לחו"ל"

אבישי סמולר, עידן מימון
אבישי סמולר, עידן מימון | באדיבות הדר ואן קולא, איגוד הכדוריד

עידן מימון, אבישי סמולר וחן פומרנץ, שהיו הליגיונרים המובילים של הכדוריד הישראלי בעשורים הקודמים - התייחסו לעובדה שלכדוריד הישראלי יהיו שמונה שגרירים בעונה הבאה בליגות המובילות באירופה

(גודל טקסט)

כשמביטים על היציאה המסיבית של שמונה כדורידנים ישראלים לאירופה, שגם בזווית רחבה יותר של הספורט הישראלי מהווה תופעה יוצאת דופן – התבקש לשמוע איך הליגיונרים הבולטים מהעבר, אלו שפתחו את הדלתות בגרמניה, רואים את התופעה, ואת תרומתה לכדוריד הישראלי וכמובן לנבחרת הלאומית. עידן מימון, אבישי סמולר וחן פומרנץ ששיחקו בליגות הבכירות בגרמניה (הבונדסליגה נחשבת לליגה הטובה בעולם) בעשורים הקודמים – מתפעלים מהצעדים שעשו דניאל מוסינדי (ארלנגן מהבונדסליגה הגרמנית), יואב למברוזו שעשה מעבר תוך שנה וחצי מאייזנאך ששיחקה אז בליגה השלישית אל לימוז' מהליגה הבכירה בצרפת (והיה מחוזר גם בליגות הבכירות בפורטוגל ובספרד).

אדיר כהן ורם טורקניץ שממשיכים בליגות המובילות בשווייץ ובשבדיה. יונתן דיין ושניר נציה שישחקו במועדונים נחשבים בליגת המשנה בגרמניה. אל דן טפר שזכה להארכת חוזה בשארבור מליגת המשנה בצרפת יצטרף ליאור גורמן. בטח העובדה שחלק גדול מאותם שחקנים הם רק בני 20-22., ולמשל דיין, למברוזו ומוסינדי עוד יובילו את נבחרת ישראל עד גיל 20 בינואר הקרוב באליפות אירופה, וכבר משתלבים היטב בנבחרת הלאומית.

חן פומרנץ, ששיחק קרוב לעשור בשתי הליגות הבכירות בגרמניה ובשווויץ, מתפעל: "התופעה הזו היא סופר מרגשת. בכל פעם שאני רואה את הכתבות האלו על יציאה של עוד שחקן ועוד שחקן, אני רואה את עצמי לפני 15 שנה, ואומר 'וואו'. הם זכו בזכות גדולה, כי הם עובדים קשה. כולם. זו פשוט תופעה פסיכית – בשנתיים יצאו שמונה שחקנים וזה משהו בלתי נתפס. צריך לתת להם הרבה כבוד. המעמד של השחקן הישראלי משתפר באירופה. אם אני צריך לשים את האצבע על דברים שהובילו לתופעה – אז ללא ספק שזה הפרויקט של נבחרת הנוער בגרמניה, שלקח את השחקנים בגישה ובחשיפה כמה צעדים קדימה, וכמובן העידן והמרחק הדיגיטלי ברשת שהתקצר היום. אני מסתכל למשל על יואב למברוזו, שעשה קפיצת מדרגה מדהימה וכבר הפך בגיל 20 למרכז העתיד של הנבחרת. השחקנים יזכו להתנסות, לצבור ניסיון וישפרו את היכולות. הבחירות של הליגות החזקות שהם עשו נהדרות, ואלו חוויות שיעצבו אותם להמשך הקריירה. היכולות הפיזיות של החבר'ה האלו גבוהות מאוד. הכי חשוב שהם יישארו באירופה כמה שיותר זמן, כי התרומה שהם יחזירו לנבחרת תהיה מדהימה. אני גאה בהם".


חן פומרנץ (דוד פליגל, איגוד הכדוריד)


כמי ששיחק בשתי קבוצות בגרמניה – עם אבישי סמולר ועם אחיך גיל, איך החיבור בין דן טפר לליאור גורמן שישחקו יחד בשראבור, יתרום להם?

"בחיים האישיים זה כמובן משפיע. ברמה הקבוצתית מקצועית – זה לא אמור להשפיע. אין ספק שאתה יוצא הביתה מאימון, ויש לך 22 שעות להעביר עד האימון הבא, ויש לצידך מישהו שמבין את התרבות, חוגג איתך את החגים, והוא חבר טוב שלך מעבר לכדוריד – זה עוזר. המון.

עידן מימון, ששיחק שנתיים בבונדסליגה השנייה בגרמניה בתחילת המילניום, סיפר: "זה מבורך ומרשים מאוד. התרומה של הפרויקט בגרמניה לשחקנים הצעירים המוכשרים היא גדולה. החשיפה, העבודה איתם שהראתה בגרמניה שיש שחקנים ישראלים מוכשרים שמסוגלים להשתלב ולתרום, ובכלל גם ההשתלבות של הנבחרות הצעירות באליפויות אירופה בשנים האחרונות. כמות כזו של ישראלים שיוצאים בזמן כל כך קצר – זו תעודת ההערכה לכולם ובמיוחד עבור השחקנים עצמם. זה יתרום המון לנבחרת הלאומית. הם יתחשלו, יתנהגו כמו מקצוענים, יחוו רמות פיזיות אחרות, ואז שהם יחזרו למשחקי הנבחרת – הם כבר לא ירגישו נחותים. מדובר גם בחבר'ה צעירים שהעתיד לפניהם. בתקופה שלי, להגיע לבונדסליגה ראשונה או שנייה בגרמניה זה היה כמעט בלתי אפשרי. אף אחד לא חשב לקחת שחקנים ישראלים לליגות בגרמניה ובצרפת. למזלי, הייתי שותף לעונה הבלתי נשכחת בליגת האלופות עם הפועל ראשל"צ, וזה מה שפתח בפני את ההזדמנות לצאת לגרמניה. אם זה היה תואם למצב הנוכחי, והיה את המשחקים מול קיל היום, אני יכול להעריך שהייתי מגיע לשחק ובקלות באחת מהקבוצות המובילות בבונדסליגה. אני מצטער שלא מציתי עד הסוף את הקריירה האירופית. הטיפ שלי שלא יוותרו – עבודה קשה והתמדה משתלמים".


אבישי סמולר
, ששיחק כחמש עונות בבונדסליגה הבכירה בגרמניה: "זה מה שקיוותי שיקרה בתקופה שאני יצאתי לגרמניה, ואני חושב שזה מצחיק, הגדילה של השחקנים הישראלים שיוצאים לאירופה מזכירה את הגדילה של הקורונה: עידן היה הראשון, הסנונית. הוא נתן זרעונים של מודעות מזה כדוריד ישראלי, ואז אני יצאתי לגרמניה וחשפתי את ישראל לבונדסליגה, ואז חן הצטרף לבונדסליגה, והייתה מודעות. מאוד קיוונו ששחקנים אחרים יבואו בעקבותנו. לקח כמה שנים, ולא שאני לוקח קרדיט כלשהו, אבל התקופה ההיא הייתה התחלה של משהו והראתה שישראלים יודעים לשחק כדוריד. איגוד הכדוריד חשף את החבר'ה הצעירים בפרויקט בגרמניה, בטורנירים, במחנות, זה תרם משמעותית. העבודה עם מאמנים זרים שעובדים עם נבחרות ישראל, ומאוד מקושרים להרבה קבוצות – בוודאי תורמת, וגם הקשרים שלי, או חן או עידן, ודברים שאנחנו עושים מאחורי הקלעים לעזור. כל הדברים האלו ביחד מביאים למצב שיש גל חדש ועלייה. מעל הכל וזה הכי חשוב, השחקנים האלו מאוד מוכשרים! מאוד מוכנים להקריב ולעבוד קשה כדי להגיע לחלום ולרדוף אחריו, שזה סופר מוערך בעיני וזה כיף. אני חייב להגיד שהסיפור של למברוזו בעיני הוא הישג מטורף. הוא התקדם תוך שנה וחצי מליגה שלישית בגרמניה לליגה הבכירה בצרפת. זה ענק. אני מחזיק לכולם אצבעות, שיחיו את החלום, את האהבה. זו תקופה שלא אשכח לעולם. כל הכבוד לכולם".


סמולר ומימון (גבי אללוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי