קבוצת כלל אזרחיה

רוצ'סטי. הישראלי של המדינה
רוצ'סטי. הישראלי של המדינה | צילום: אודי ציטיאט

לעמיקם אין בעיה עם אזרוח של שחקנים שיעזבו את ישראל בסיום החוזה. רק שהצהובים לא יקראו "הקבוצה של המדינה"

(גודל טקסט)

אין לי שום בעיה עם הרצונות של מכבי ת"א בכדורסל להשיב אליה את תואר האליפות. אין לי בעיה עם הניסיונות שלה להתמודד עם מערך החוקים שפוגעים בעיקר בה וביכולותיה הכלכליות ליצור עדיפות מקצועית מכרעת בליגה המקומית ולהתמודד ביורוליג. אבל בהחלט יש לי בעיה עם הדרך.

 

טיילור רוצ'סטי הוא כדורסלן אמריקאי, שאביו יהודי. הוא עצמו מחזיק באזרחות מונטנגרית, אבל זה לא הפריע למכבי ת"א לרשום אותו כישראלי, אחרי שהצליחה להביא מסמכים שמוכיחים מעל לכל ספק שהוא זכאי לאזרחות על פי חוק השבות.

 

 

כידוע, חוק השבות התגמש בשלושת העשורים האחרונים לטובת ההגירה ההמונית ממדינות חבר העמים, ולא רק יהודים מקבלים אזרחות, אלא גם מי שאינם כאלה על פי ההלכה. רוצ'סטי אינו יהודי על פי ההלכה, אבל הוא זכאי לאזרחות על פי חוק השבות. מיותר לציין כי גם אם אמו הייתה יהודיה ולא אביו, זה לא היה אמור למנוע ממנו לקיים אורח חיים נוצרי לכל דבר, ואני לא מדבר על תמונות מכנסיות מפוארות ברחבי האינסטגרם – שגם אנחנו, היהודים, נוהגים להתהדר בהן – אלא בעיקר על כך שהוא נושא או נשא צלב ונוהג לברך בחגים הנוצריים את חבריו, שמן הסתם רובם אינם יהודים.

 

 

Angers, France. Pre season tournament. MTA @devsmith32 @jrfarmar @tmbakwe32

A photo posted by Taylor Rochestie (@trochestie) on

 

כל זה כמובן לא צריך למנוע ממנו לשחק במכבי ת"א, לקבל מעמד של מתאזרח וגם לחסוך לקבוצתו 25% מס, אבל כדאי לקרוא היטב את ההערות של הפרופסור למשפטים רות גביזון בנוגע לחוק השבות: "מסגרת הזכאות צריכה להיות כזאת שתחול על כל אלה שרוצים להגר לישראל על מנת לחיות כאן חיים יהודיים שלמים, ואשר לא תחול על אחרים. אמת, מי שרוצה לחיות חיים יהודיים מלאים אינו חייב להיות יהודי על פי הגדרת ההלכה. אבל אין מקום להעניק זכאות מכוח שבות למי שאין לו שום עניין בחיים יהודיים, והוא אף לעתים חבר מאמין ומזוהה בקהילה דתית או לאומית אחרת".

 

גם עם זה אין לי בעיה. ולפי השקט המתכתי ממועדונים אחרים, כנראה שגם להם לא. אולי כי הם מתכננים עלייה המונית ל"יהודים" משלהם. יש לי בעיה עם זה שמכבי ת"א, באופן הכי שיטתי בספורט הישראלי, מנסה ללכת בלי ולהרגיש עם.

 

היא רוצה אצלה כמה שיותר שחקנים זרים במסגרות כל החוקים האפשריים, אבל היא מנופפת בהם כישראלים. היא מנופפת בהם כישראלים כי היא רוצה לשמור על מעמדה התקשורתי כ"קבוצה של המדינה".

 

פארמר. ציוני ופטריוט? (דני מרון)

 

זה נכון שגם בקבוצה האמתית של המדינה – נבחרת ישראל – משחקים מתאזרחים, אבל הנבחרת אפילו לא מתהדרת בתואר הזה, אלא מדברת עברית (חוץ מבפסקי הזמן של אדלשטיין) ובעיקר משתמשת בשחקנים ילידי הארץ. חשוב שנהיה לא רק יהודים, אלא גם ציונים ופטריוטיים.

 

התואר הלא כתוב הזה, "הקבוצה של המדינה", מאפשר למכבי ת"א ליהנות ממעמד. ומעמד הוא עניין חשוב במדינת הקומבינות. במדינה הזו טייקונים נהנים מתספורת, דוגמניות ממרחב אווירי מושבת בחתונות שלהן, אשכנזים שהסתבכו הוגדרו תמיד כ"בני טובים", ומכבי ת"א כדורסל משכתבת את ספר החוקים של המדינה, שהיא הרי המדינה של הקבוצה.

 

כמובן שאני ציני, הרבה מתוך קנאה (כי תיכף הטוקבקיסטים יבשרו על כך שאני אוהד הפועל), אבל כמו שאמרתי – אין לי שום בעיה עם כל מניפולציה שנועדה לחזק את מכבי במלחמתה נגד האויב שגוזל ממנה את צלחות האליפות. יש לי רק בעיה שהמדינה מגויסת לטובת העניין. המדינה – לאור שירותי הצבאי כקצין, ותשלום מסים מלאים, ואפילו חתונה דרך הרבנות – היא גם שלי.

 

"הישראלים החדשים". ומה עם אמבקווה? (אודי ציטיאט)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי