מבול הזרים יפגע בשחקן הישראלי?

ווימס
ווימס |

חצי מהקבוצות ויתרו על מענק והחתימו חמישה זרים. עדכונים מגובה הפרקט

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב, הנציגה הישראלית ביורוליג, החתימה העונה שמונה זרים (יחד עם קווינסי מילר הפצוע). הפועל ירושלים, שתייצג את ישראל ביורוקאפ, החתימה שישה. יתר הנציגות הישראליות במפעלים האירופיים של פיב"א (האלופה מכבי ראשון לציון, עירוני נהריה ובני הרצליה) ישחקו העונה עם חמישה זרים. מכבי חיפה, שתיאבק בזירה המקומית, תשחק  אף היא עם חמישה.

 

מדובר על לא פחות ממחצית קבוצות הליגה שהחליטו לוותר על מענק הטוטו ומנהלת הליגה בסך 250 אלף ש"ח. במקביל, ישחקו השנה 11 שחקנים בעלי אזרחות כפולה, שניים במכבי ת"א, מכבי חיפה והפועל אילת, ובשש קבוצות נוספות מתאזרח אחד. העיקר שמדברים על קידום הכדורסלן הישראלי.

 

 

מכבי חיפה, שלא תשחק באירופה ותסתפק בזירה המקומית, זכתה בעונת 2012/13 באליפות למרות ששיחק עם ארבעה זרים בלבד. ההחלטות בנושא הזרים שייכות לבעלים ג'ף רוזן וסגנו, ארנון שירן, הסביר במסיבת העיתונאים שקיימה הקבוצה לקראת העונה שבפתח את הרעיון: "לאחר הזכייה באליפות רצינו שינוי. רוזן החליט על חמישה זרים, ובקבוצה רואים בכך הצלחה גדולה. יש גם שיקול כלכלי. שחקן ישראלי באותו הסכום עולה לקבוצה הרבה יותר כסף משחקן זר מבחינת המיסוי".

 

ג'ף רוזן. החלטה כלכלית (עדי אבישי)

 

ראשל"צ, שתשחק העונה בליגת האלופות של פיב"א, החתימה לראשונה בתולדותיה חמישה זרים. האלופה הלכה על מהלך שכזה בעיקר בשל חוסר הוודאות והערפל סביב כוכבה מהעונה שעברה שון דוסון, שמקווה להיות הישראלי השלישי שישחק ב-NBA, אחרי גל מקל ועמרי כספי. בקבוצה הדגישו כי אם דוסון היה ממשיך בקבוצה, הם היו נשארים עם  ארבעה זרים.

 

מוטי אמסלם, יו"ר הפועל אילת, מדבר על דברים אחרים לגמרי. "אצלנו מדובר בהחלטה עקרונית. מדובר על צביון של קבוצה שבה החלטנו להשקיע יותר בישראלים, כי הם חשובים לנו והחלטנו להשקיע בהם", הוא מסביר, "בנוסף, מדובר גם על  היבט כלכלי מעבר למענק של 250 אלף השקלים".

                      

אתה לא חושש מיתרון מקצועי שיהיה לקבוצות עם חמישה זרים?

"כל עוד יש חוק רוסי המחייב את הקבוצה להעלות לפחות שני ישראלים בחמישייה בכל זמן נתון, אין לי ממה לחשוש. לדעתי נושא חמשת הזרים אינו משמעותי. מי שבכל זאת רוצה, שיבושם לו ולקבוצה שלו. אצלנו לא יהיו חמישה זרים".

 

הזרים החדשים של ראשל"צ. "אין ממה לחשוש" (דני מרון)

 

אלדד אקוניס, יו"ר בני הרצליה, תומך נלהב בהחתמת זר חמישי, ולו רק מהסיבה הכלכלית. "אין לנו את הפריבילגיה להתמודד בליגה עם הקבוצות הגדולות על  הישראלים הבכירים. קבוצות עם תקציבים גבוהים פי כמה משלנו זוכות בישראלים הטובים. כדי להעמיד קבוצה טובה, אני מעדיף להחתים חמישה זרים".

 

"אם היה לי תקציב כמו למכבי ראשון, חיפה, נהריה וקבוצות דומות, הייתי מחתים ארבעה זרים ומביא ישראלי בכיר", מדגיש בעלי הרצליה, "בגלל שאני עם תקציב לא גבוה, אני מהמר בכסף קטן על שני זרים, זה עדיף על פני ישראלי אחד. לקבוצה בסדר גודל של הרצליה, משתלם להביא חמישה זרים. חד משמעית. הוכחנו זאת בשנה שעברה, שהייתה השנה הראשונה שלנו עם חמישה זרים. הצלחנו לבנות קבוצה טובה יותר מזו שהייתה לנו שנה קודם לכן. זה הסיכוי היחיד של בני הרצליה להצליח בליגה".

 

ההשתתפות שלכם באירופה היוותה שיקול?

"התחלנו בתהליך בשנה שעברה. השנה נשתתף במוקדמות ליגת האלופות, ובאירופה אני יכול לשחק עם כל  הזרים בכל זמן נתון. אבל אירופה לא היוותה שיקול, וגם אם לא היינו באירופה, הייתי משחק העונה עם חמישה זרים".

 

אלון. "לא אוהב את המצב" (יהונתן שאול)

 

ניר אלון, יו"ר ארגון השחקנים ויו"ר מחלקת הספורט בהסתדרות, לא  אוהב את המצב שנוצר. "כשחתמנו על ההסכם עם המנהלת לפני שלוש שנים, הנחת העבודה שלנו הייתה שקבוצות ינצלו את הבונוס הכספי. לשמחתנו, בשנה הראשונה ניצלו תשע קבוצות את הבונוס, ולאחר מכן שמונה. השנה, שש קבוצות  החתימו יותר מארבעה זרים, וזה מהלך מדאיג. הנושא הזה יילקח בחשבון בשנה הבאה, כשנפתח במו"מ על הסכם חדש".

 

"מבחינתה מקצועית, אין יתרון לקבוצות מרובות בזרים. בסופו של דבר זה פוגע במרקם הקבוצתי. במקום חיזוק, הזר הנוסף יוצר בקבוצה מחנאות, ויש לכך משמעויות רבות. מבחינת ארגון השחקנים, המספר המקסימלי מבחינתו היה שלושה זרים, ובגלל החוק הרוסי הסכמנו לארבע. זה יצר עיוותים,  וחייבים לתקן אותם. דקות המשחק של הישראלים ירדו כתוצאה מהחתמת הזר החמישי", מסכם אלון ומבטיח: "נפעל במישורים נוספים כדי להבטיח את דקות המשחק של הישראלים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי