סטיגמה מול מציאות: הדם החם של אוהדי חולון

אוהדי חולון
אוהדי חולון | צילום: אודי ציטיאט

הקללות נגד מנבר, החזיז שפגע ביואב גליצנשטיין. מבט על האוהדים

קבוצות: בית"ר ירושלים
(גודל טקסט)

התקרית המכוערת בין הקהל של הפועל תל אביב להפועל חולון בתחילת השבוע מעלה את השאלה אם הקהל של חולוניה חוזר לימים הקשים של פעם. ימים כאשר הבריח את נחום מנבר מהבעלות על הקבוצה ואחד מנציגיו היה אחראי לכריתת האצבעות של המאבטח יואב גליצנשטיין במשחק במלחה. רגע אחרי ההתפרעויות במפגש עם הפועל תל אביב, נראה שעדיין מדובר בסוגיה בוערת. 

מוטי דניאל, כוכב העבר של הקבוצה והמנכ"ל שלה לפני מספר שנים, משוכנע שהמצב טוב יותר כיום: "הקהל של חולון הרבה יותר טוב ממה שהיה פעם, עם המון דברים חיוביים. אני מכיר אותו מבפנים, זה קהל שתומך בקהילה. נכון שיש להם דם חם, והיה פה גפרור שהצית את המהומה". 

"הקהל הזה נמצא תחת סטיגמה של קהל בעייתי וכל דבר שקורה שם מעצים את הנושא", ממשיך דניאל. "התקשורת והמשטרה גורמים לנושא להיראות יותר רע ממה שהוא באמת. מה שקרה במשחק של הפועל לא מצטלם טוב, אבל התקופה של פעם נגמרה. כמובן שזה שהקבוצה בקשיים גדולים גורמת לקהל לא לנהוג באיפוק. יש כמה פרחחים בקהל, אבל הרוב הבריא משתיק אותם. יש לאנשים האלה רגישות חברתית והפעילויות של העזרה לקהילה זה יוזמה של האוהדים ולא של הקבוצה".


אוהדי הפועל חולון, קהילה חמה (אודי ציטיאט)

גדי רבינוביץ', שגילם את דמותו של טנצר מהסדרה שמש, הוא הכרוז והדובר של חולון: "במשחק ביום ראשון הייתה התנהגות שאסור שתקרה במגרשים. זה נכון שלא אנחנו התחלנו במהומה, אבל נחטוף בוועדת המשמעת למרות שלאוהדי הפועל ת"א היה חלק גדול במה שקרה. לשמחתי, אנחנו לא מגיעים לרמת האלימות הפיזית והמילולית שלהם". 

"כל מי שביקר במגרש הביתי שלנו ראה שאין אצלנו אלימות", מדגיש רבינוביץ'. "הקהל שלנו יודע לכבד את האולם החדש שהוא קיבל, סביב המגרש הוקם מתחם לכל המשפחה ואפשר לראות ביציעים שלנו הרבה מאוד משפחות. יש לנו ממוצע של 4,000 צופים במשחק, שזה פי 2 ממה שהיה באולם הפחים".

יואב גליצנשטיין, המאבטח שאיבד כמה מאצבעות ידיו לפני תשע שנים לאחר שאוהד חולון השליך חזיז לפרקט במלחה, אומר: "נקווה שאנשים יבינו שזה ספורט ושלא נגיע למצבים קיצוניים שלא גורמים הנאה לאף אחד. מה שמראים בטלוויזיה זה מגעיל ולא בא לך ללכת לכדורסל יותר". 

"את המחיר שאני שילמתי, אני כבר שילמתי – עכשיו חשוב לי שאחרים לא ייפגעו", מבהיר גליצנשטיין, ומוסיף: "ואף אחד גם לא ביקש ממני סליחה. האוהדים של חולון הם אנשים עם דם חם והם צריכים להתקרר. אנשים עושים תנועה של שיסוף צוואר, איזה מין דבר זה? זה הורס את הכיף. שייראו את עצמם בטלוויזיה וישאלו את עצמם איך הם מתנהגים".


גליצנשטיין: "אף אחד לא ביקש ממני סליחה" (דני מרון)

האם הסטיגמה שנוצרה לקהל החולוני מוצדקת? מוטי דניאל לא משוכנע: "בהתפרעות שהובילה לכריתת האצבעות של גליצנשטיין היו מעורבים אנשים שבתקשורת קראו להם אוהדי חולון, אבל הם לא היו באים למשחקים של הקבוצה. והקהל שהבריח את מנבר? זה היה בשנת 1995 ומאז עברו כבר הרבה מים. חבל שסתם יחשבו על אוהדי חולון דברים לא נכונים".

"השקענו הרבה עבודה קשה בשינוי התדמית שנוצרה לנו, בצדק או שלא", קובע רבינוביץ'. "מה שחשוב הוא שכיום מי שמגיע למשחקים שלנו מרגיש מאוד בטוח ורוצה לבוא למשחק שלאחריו. אם הייתה אצלנו אלימות, לא היו לנו 4,000 איש מדי משחק". 

כולם זוכרים את ההתפרעות בגמר גביע המדינה בשנת 1995 לעיני הנשיא עזר ויצמן, אז נחום מנבר לקח את המיקרופון והכריז בשידור חי בטלוויזיה שעוד רגע הוא עוזב את הפועל חולון. רבינוביץ': "הוא באמת עזב, אבל כעבור שנה הוא עזב לגמרי את הכדורסל ואז נכנס לכלא. התדמית שלנו מטעה כי אנחנו רחוקים מאוהדי בית"ר והפועל ת"א, וטוב שכך".

"כמובן שיש סטיגמה על אוהדי חולון, אבל כשרואים בטלוויזיה מראות כאלה זה משהו שמחלחל לתודעה של האנשים", מסכם גליצנשטיין. "אני קורא לאוהדים ואומר להם: חבר'ה, אל תקחו לנו את ההנאה מהמשחק ובואו נשאיר את האלימות מחוץ לכדורסל".


"רחוקים מאוהדי בית"ר והפועל ת"א" (אודי ציטיאט)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי