הפוך אורי: הלפרין ואליהו OUT, משעור ודוסון IN

הלפרין ואליהו. המספרים בירידה
הלפרין ואליהו. המספרים בירידה | צילום: ערן לוף

הזהות האבודה של הפועל ירושלים, והיכולת של האקסים מול מכבי ת"א

(גודל טקסט)

1. הפועל ירושלים נמצאת באחת התקופות הכי טובות שלה בעידן אורי אלון. היא העפילה לחצי גמר היורוקאפ אחרי יותר מעשור, ולמרות הגמגום המסוים בליגה ההרגשה היא שכאשר סימונה פיאניג'אני יעביר את הפוקוס לזירה המקומית האדומים ישלטו גם בה.

 

למרות ההצלחה והניצחונות היוקרתיים התלונן בפניי אחד מאוהדי ירושלים שחסרה לו הזהות הישראלית. הוא לא היחיד. לפי פרסומים בכלי התקשורת, אוהדי הקבוצה מתכוונים לפנות להנהלה ולדרוש שינוי לקראת העונה הבאה. אלון מצדו טוען (ובצדק) שאי אפשר לומר למאמן שלא ישחק עם השחקנים הכי טובים שעומדים לרשותו. ביחד עם זאת הבטיח הבעלים שבקיץ הוא מתכוון לצרף 2-3 ישראלים בכירים.

 

 

יותם הלפרין קולע העונה ביורוקאפ 4.3 נקודות בלבד בממוצע. מדובר בעונה האירופית הכי חלשה של הקפטן הירושלמי מאז 2004/5. ליאור אליהו מסתפק ב-7.7 נק' בממוצע, הכי קצת מאז שהגיע לבירה. רפי מנקו לא קיבל הזדמנות אמיתית ונשלח להפועל אילת, אייזק רוזפלט לא באמת מהווה חלק מהרוטציה, ורק בר טימור עשה העונה קפיצה כמעט בכל הקטגוריות הסטטיסטיות.

 

הלפרין. העונה האירופית החלשה ביותר מאז 2004/5 (אודי ציטיאט)

 

כדי לשמור על הזהות המקומית וביחד עם זאת לא להיפגע מבחינה מקצועית, הפועל ירושלים צריכה לשנות את הגישה בנוגע לרכישת שחקנים ישראלים. לא עוד צירוף של השחקנים שנחשבים לטובים ביותר, אלא להביא את אלו המתאימים ביותר, מבחינה פיזית ומבחינה מנטלית.

 

אם לסגנית מחזיקת הגביע יהיו בסגל שחקנים ישראלים רעבים ואתלטים כמו כארם משעור, שון דוסון (יכול לעשות תחת פיאניגא'ני את קפיצת המדרגה הבאה בקריירה), ג'ון דיברתלומאו ובר טימור, זה ימנע מהמאמן האיטלקי את החששות מירידה ברמת האנרגיות והאינטנסיביות כשהוא מעלה למגרש את השחקנים בעלי תעודת הזהות הכחולה במקום הזרים. 

 

דוסון. יכול להשתדרג ולהתקדם תחת פיאניג'אני (עדי אבישי)

 

2. את זה שהאקסים מתעלים במשחקים מול מכבי תל אביב אנחנו יודעים כבר לא מעט שנים. עודד קטש, גל מקל, דייויד בלו וליאור אליהו הם רק חלק מהשמות שעזבו את הצהובים והתעלו כשפגשו אותם עם קבוצותיהם החדשות.

 

רגע לפני שריקי היקמן ומילאן מצ'באן – עוד שניים שלבשו בעבר את המדים הצהובים-כחולים – נוחתים בהיכל מנורה מבטחים עם קבוצתם ארמאני מילאנו, בדקנו מה עשו העונה האקסים שפגשו את מכבי ת"א.

 

היקמן מנצח את הצהובים בסיבוב הקודם (אתר היורוליג)

 

קית' לנגפורד מעמיד העונה ממוצעים של 22.3 נק' למשחק בשורות קבוצתו אוניקס קאזאן. בשני המשחקים מול מכבי ת"א קלע האמריקאי 17 נק' בממוצע. טייריס רייס מוביל את ברצלונה עם 13.9 נק' בממוצע, מול הצהובים קלע אלוף אירופה בדימוס 21. שחקנה של גלאטסראיי אלכס טיוס מעמיד ממוצעים של  10 נק', את צמד המשחקים מול קבוצתו לשעבר הוא סיים עם ממוצעים של 12.5 נק'.

 

ועכשיו לשניים שישחקו הערב בתל אביב. היקמן קולע העונה בממוצע 9.7 נק'. את משחק השיא שלו הוא עשה מול הצהובים במחזור הפתיחה של העונה כשסיים עם 22 נק', כולל התעלות ברבע הרביעי. מצ'באן מספק 8.7 נק' למשחק. מול קבוצתו לשעבר הוא להט עם 18 באחוזים מצוינים. איך זה יסתיים הפעם?

 

3. בשנים האחרונות אנו עדים לסוג חדש של עוזרי מאמנים בכדורסל הישראלי. מוחצנים, מחויבים שאפתנים ודומיננטיים, על הקווים ובהתנהלות מול השחקנים. באופן מפתיע לא נראה שהמאמנים הבכירים חשים מאוימים על ידי אותם אנשי מקצוע שיושבים לצדם על הספסל.

 

אלון שטיין, שעבד לצד דייויד בלאט וגיא גודס במכבי תל אביב (מישהו יכול להסביר למה הוא שוחרר?) והעונה עושה עבודה מצוינת כחלק מהצוות של מיקי גורקה בבני הרצליה, ומודי מאור, שעבד לצד צביקה שרף במכבי אשדוד וכיום משמש כאחד משני העוזרים של סימונה פיאניג'אני בהפועל ירושלים, הם דוגמאות טובות לכך.

 

הראשון מאותה חבורה שקיבל את הצ'אנס לשמש כמאמן ראשי הוא שמוליק ברנר, שמונה בשבוע שעבר למאמנה של מכבי ראשון לציון. אחרי שעבד כעוזרם של צביקה שרף, שרון דרוקר ואריק שיבק וזכה לאמון רב ומחמאות קודם רכז העבר לתפקיד המאמן בעקבות פיטוריו של שיבק. מעניין יהיה לראות כיצד יצליח ההימור של יצחק פרי, והאם המינוי הזה יהווה סנונית ראשונה לקידומם של שאר אנשי המקצוע הצעירים.

 

ברנר. הימור שיסייע גם לשאר אנשי מקצוע צעירים? (עדי אבישי)

 

המכנה המשותף לכל השלושה שהזכרנו, שמדובר באנשים חרוצים, כאלה שחיים את הכדורסל מסביב לשעון, מעודכנים בכל השינויים, לומדים ומתפתחים, מכירים את שוק השחקנים על בוריו ומתמצאים בכל החידושים האפשריים. במכבי ת"א מספרים רק דברים חיוביים על שטיין, מאור זוכה למחמאות גדולות משרף ומהאנשים בירושלים, ועל ברנר מספרים בראשל"צ רק דברים טובים.

 

כדי להצליח יצטרכו המאמנים הצעירים לצרף לצדם אנשי מקצוע מנוסים שיסייעו להם להתמודד עם משברים (שיגיעו) ולהתנהל מול השחקנים וההנהלות, ולדעת להאציל סמכויות לאחרים. אחרת יהיה להם קשה מאוד להצליח.

 

4. המרץ' מדנס בפתח וזו סיבה לכל חובבי הכדורסל להיות דרוכים. טורניר הגמר של ליגת המכללות בארצות הברית מספק בכל שנה דרמות, ניצחונות גדולים וגם לא מעט סיפורים אישיים מרתקים. השנה כדאי לשים לב לכוכב מכללת דיוק, גרייסון אלן. הגארד (21, 196) הוא אולי השחקן הכי מוכשר ב-NCAA, אבל גם הכי מסכן.

 

הכי מוכשר, הכי מסכן. אלן (AFP)

 

אלן נחשב ל'ילד הרע' של הכדורסל האמריקאי. מדובר בשחקן שפשוט לא מצליח לשלוט בעצמו. הרשת מלאה בסרטונים בהם נראה אלן מכשיל את השחקנים היריבים, לעיתים בצורה מסוכנת. השופטים מגיבים בעבירות טכניות והכוכב הצעיר נראה מספר פעמים פורץ בבכי, על הספסל וגם בחדר ההלבשה תוך שהוא ממלמל "לא יודע מה קרה לי". העובדה שמדובר בשחקן לבן, שגדל במשפחה אמידה, רק תורמת ליחס הביקורתי כלפיו מצד הפרשנים.

 

זו ככל הנראה העונה האחרונה של אלן במכללות, ונותר רק להתפלל שקבוצת ה-NBA שתבחר בו בדראפט תדע לעטוף אותו ולסייע לו להותיר את הבעיות והמשקעים מאחור. כי כשרון יש שם, והרבה. בינתיים הוא ינסה לעזור למאמנו מייק ששבסקי, שתמיד גונן עליו מפני הביקורות, להשיג טבעת שישית.

 

5. לנצח את מכבי תל אביב זה כבר לא ביג דיל בשנים האחרונות, אבל תסכימו ששישה ניצחונות ליגה רצופים על הראש של הצהובים זה לא דבר של מה בכך. סנטר הפועל גלבוע/גליל עמית ביר כץ, שניצח בתחילת השבוע את מכבי תל אביב אחרי משחק דרמטי, מחזיק במאזן המפתיע, ועוד עם שלוש קבוצות שונות – הפועל אילת (2014/15), עירוני נהריה (2015/16) והפועל גלבוע/גליל (2016/17). ניסינו להוציא ממנו את הסוד.

 

6 מ-6 מול מכבי זה מאזן שגם קבוצות היורוליג הכי גדולות היו מתגאות בו.

"יצא לי להיות בקבוצות טובות, שמבינות את המעמד ופשוט התמזל מזלי להיות שם".

 

ביר כץ והאדומים חוגגים ניצחון על מכבי ת"א (עדי אבישי)

 

ניצחתם העונה פעמיים את מכבי ת"א ופעם אחת את הפועל ירושלים, ולעומת זאת הפסדתם לקבוצות אחרות שנחשבות קטנות יותר. מה הסיבה?

"אין בארץ קבוצות 'קטנות'. כל קבוצה יכולה לנצח כל קבוצה. תמיד כשמגיעים מול מכבי וירושלים יש יותר דרייב, אבל זה לא משהו שצריך לקרות".

 

איך זה לשחק עם ווינר כמו ג'ייסון סיגרס?

"ג'ייסון מדהים. כל פעם שאנחנו צריכים אותו הוא עושה את זה בשבילנו. הוא נכס לקבוצה ברמה המקצועית וברמה האנושית".

 

תן הימור, באיזה מקום תסיים הפועל גלבוע/גליל את הסיבוב השלישי?

"יש לנו מטרה ברורה והיא להתברג בפלייאוף. אני סומך על החברים שלי שנצליח לעשות את זה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי