שברה את הכלים: על המהלך הדרמטי של מכבי תל אביב

ניקולה וויצ'יץ'
ניקולה וויצ'יץ' | עדי אבישי

התיאום עם היורוליג, סימני השאלה שמתעוררים, היתרונות והחסרונות המקצועיים, מה יקרה בתבוסות לירושלים, חולון ובדרבי, מי יזם את הרעיון ומה תהיה תגובת המנהלת. תשע הערות על תוכנית ההיפרדות בצהוב

(גודל טקסט)

תיאום. בשונה מרוב המהלכים של מכבי ת"א בשנים האחרונות, המהלך הזה הוא ממש לא שליפה מהמותן. הצהובים כבר עובדים עליו במשך חודשים ושוחחו לגביו עם ראשי היורוליג והקבוצות האחרות. בעקבות אותן שיחות מעריכים במועדון שחלק מהקבוצות באירופה יבחנו את התוצאות אצל הקבוצה התל-אביבית ועשויות לנקוט בצעדים דומים בעונות הבאות כשהיורוליג תגדל ל-18 (2019/20) ואולי גם ל-20 קבוצות. שפני ניסיון, מישהו?

סימני שאלה. כשמנסים לרדת לפרטים לא בדיוק מקבלים תשובות במצגת המרשימה שהכינו אנשי המדיה של המועדון. האם מאמן מקומי בכיר יאמן את הסגל הישראלי או שיהיה זה איש מקצוע ממחלקת הנוער? במכבי ת"א מבהירים אומנם מבהירים שהם מתכוונים לכבד את ההסכמים ולא לעלות עם קבוצת נוער, אבל לא אומרים מי יהיו תשעת הישראלים – צברים בכירים, מתאזרחים או כישרונות צעירים? ומה עם הזרים, האם מחלקת הסקאוטינג תביא פרוספקטים כמו דראגן בנדר וג'ונה בולדן או שיסתפקו בזרים בינוניים שהצטיינו בקבוצות אחרות בליגה?

הפן המקצועי. למהלך שנקטה מכבי ת"א יכולות להיות השלכות מקצועיות שונות. מצד אחד לצהובים יהיה יותר זמן להתכונן לכל משחק והשחקנים יבואו רעננים ומאוששים יותר מאשר שחקני היריבות. מצד שני, שבוע שלם של אימונים בלי משחקים הוא אסון בשביל מאמנים ושחקנים וגם יכול לפגוע ברמת האינטנסיביות שלהם לעומת קבוצות שמשחקות פעמיים בשבוע. ומה עם פגרות הגביע והנבחרות (בהנחה ובתקווה שהיורוליג יגיע להבנות עם פיב"א). משחק אימון מול הסגל הישראלי ממש לא יכול להחזיק 12 שחקנים ברמת הריכוז הנדרשת באמצע העונה.


הפעם הראשונה
. מיטיבי לכת זוכרים את עונת 2008/9 כשאפי בירנבוים ניסה להמציא את הגלגל ולבנות שתי חמישיות שונות, אחת ליורוליג ואחת לליגה. אז זה הסתיים עם 20 שחקנים בסך הכל (בסגל אחד, לא בשניים, כן?) 12 זרים, שני מאמנים (אז שניים בעונה עוד היו הרבה), הדחה בטופ 16, הפסד בשמינית גמר גביע המדינה ואליפות. נכון שהפעם הסיטואציה שונה, אבל זו הייתה התוצאה בפעם האחרונה כשמכבי ת"א ניסתה לייצר מציאות חדשה ולא להתאים את עצמה למציאות הקיימת.

שמעון מזרחי. אחרי תבוסה בדרבי האורות ידלקו עד מאוחר (אודי ציטיאט)
שמעון מזרחי. אחרי תבוסה בדרבי האורות ידלקו עד מאוחר (אודי ציטיאט)

מה יקרה כש… במכבי ת"א מדברים על סגל נפרד, צוות מקצועי נפרד ואפילו תקציב נפרד. אבל מה יקרה כשהקבוצה שלהם תחזור מהארנה עם 25 הפרש, תקבל טרחה בדרבי ואז תחטוף גם מהפועל חולון. האם מד הלחץ לא יגרום לערבוב בין הסגלים ולאורות במשרד של שמעון מזרחי לדלוק עד השעות המאוחרות? קשה להאמין.

זהות מקבלי ההחלטות. גם אם התכוונה לזה וגם אם לא, מכבי ת"א בעצם בונה סוג של קבוצת בת. היא תוכל לשלוח שחקנים מסגל היורוליג שיחזרו מפציעות לקבל דקות בסגל הישראלי או לעלות שחקנים מצטיינים מהסגל הישראלי לסגל היורוליג. המהלך כשלעצמו מעניין וטומן בחובו לא מעט יתרונות. השאלה היא מי תכנן אותו, מי יפקח על הביצוע ומי יהיה זה שיפתור בעיות שיצוצו. למה שמנהל מקצועי שכשל במרבית ההחלטות שקיבל בשנים האחרונות יצליח דווקא במהלך הקריטי הזה? האם אנשי המקצוע שאחראים לעידן הגרוע ביותר בתולדות המועדון הם אלו שיכולים להוביל צעד כה דרסטי? האם דייויד פדרמן ואודי רקנאטי היו מסכימים שבחברות שבבעלותם החלטה כזו דרמטית לא תופקד בידיים הכי מנוסות שיש?

דני פדרמן. מקבל ההחלטות (לירון מולדובן)
דני פדרמן. מקבל ההחלטות (לירון מולדובן)

מחפשים תירוצים. מי שדחף לביצוע המהלך הם אנשי המערכת המקצועית בראשותו של הג'נרל מנג'ר ניקולה וויצ'יץ', כשגם לנבן ספאחיה היה מה לומר בנושא. יש חשש גדול שהמהלכים הללו נעשים בין השאר כדי להתחמק מהבעיות האמיתיות שהובילו לסדרת הכישלונות בשנים האחרונות – בניית סגלים לא מספיק טובים, מאמנים לא מתאימים וכישלון בבחירת הזרים. במכבי טוענים שגם פיני גרשון (2010) ודייויד בלאט (2013) הפסידו אליפויות והתקשו להתמודד עם התקנות וההגבלות שהוטלו עליהם, אולם גם שם יודעים שכשהעניינים מתנהלים כמו שצריך המעידות הן חד פעמיות ולא מגיעות בצורה של שרשרת כישלונות בלתי נגמרת.

המודל הראוי. רוב אנשי הכדורסל עמם שוחחתי מאז ההודעה הרשמית חושבים שמדובר במהלך שגוי שעלול להוביל לתוצאות הרסניות גם תדמיתית וגם מקצועית. אז מה כן? צוות מקצועי בכיר (מאמן מהטופ של היבשת ו-2-3 עוזרים איכותיים), השקעת הכסף בחמישה זרים תותחים (שיוכלו להתלבש גם בכל משחקי הליגה ולשחק דקות משמעותיות), 3-4 מתאזרחים איכותיים (מה שקורה היום) ו-3-4 ישראלים שישלימו את הסגל ויוסיפו זהות וחיבור. בקבוצה כזו יגדלו בצורה משמעותית הסיכויים של שחקנים כמו יובל זוסמן ואיתי שגב להשתלב ולהתפתח, וגם ההישגים המקצועיים צפויים להיות טובים הרבה יותר.

יובל זוסמן. מכבי א' או ב' (אודי ציטיאט) יובל זוסמן. מכבי א' או ב' (אודי ציטיאט)

איך תגיב המנהלת. יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי עידכן את יו"ר איגוד הכדורסל עמירם הלוי הנמצא בברלין ואת יו"ר מנהלת הליגה שמואל פרנקל לפני ההודעה הרשמית, עכשיו נותר לנו לחכות לצעדים שינקטו רמי כהן, חיים אוחיון ואלדד אקוניס. ברור לכולם שהם לא ישבו בשקט. גם למנהלת עצמה מדובר בפגיעה כלכלית ותדמיתית לא פשוטה (החגיגות באשדוד, בעין שרה ובגן נר כשמכבי ת"א מגיעה לעיר ייפסקו מול מכבי דרום 2.0, וזה עוד בלי להתייחס לחלום שהתנפץ לראות את הפועל ב"ש מול מכבי ת"א גרסת הכדורסל). צפו לפרקי המשך בקרוב, ונקווה שיהיה להם זמן גם להתעסק בכדורסל. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי