ליגת העל בכדורסל יוצאת לדרך: מה מצפה לכל אחת מ-12 הקבוצות?

מכבי תל אביב אלופה
מכבי תל אביב אלופה | עדי אבישי

מכבי תל אביב תזכה בדאבל ראשון מ-2014? איך תיראה הפועל ירושלים בגרסתה הרזה? האם ראשל"צ תלהט גם ברגעי האמת? ומה הסיכויים של ב"ש? עמית הורסקי מנתח

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב

מה השתנה? האלופה מעמידה העונה סגל נוצץ, שמתחיל בקו אחורי מרשים. הצהובים הכניסו את היד עמוק לכיס והביאו את הרכז הנפלא סקוטי ווילבקין מדרושפאקה. יהיה מעניין לראות את שיתוף הפעולה שלו עם ג'רמי פארגו. בקו הקדמי החתימה מכבי את הסנטר המצוין טאריק בלאק, 2.06, בעונה שעברה ביוסטון רוקטס. יחד עם ג'וני אובריאנט ואלכס טיוס, השלושה ישתלטו על אזור הצבע.


מצוין. טאריק בלאק (מכבי תל אביב – האתר הרשמי)

חוק רוסי: אחרי הקמפיינים של נבחרות העתודה והבוגרת, זכוכית המגדלת תופנה, בעיקר בליגה, לעברו של יובל זוסמן, אבל גם לדני אבדיה ונמרוד לוי. במכבי אמנם מקדשים הישגים ויהי מה, אבל האוהדים ידרשו לראות דקות של השלושה. בעוד שזוסמן צפוי לקבל לא מעט זמן פרקט, סימן שאלה גדול לגבי אבדיה ולוי. טיוס, ג'ייק כהן ודיברתולומאו משלימים קאדר ישראלי ששום קבוצה לא יכולה אפילו לחלום עליו.

על הקווים: היו רגעים בעונה שעברה שנראה היה שנבן ספאחיה הלחוץ בדרך החוצה ממכבי. ספאחיה נשאר בעיקר בגלל שיקול כלכלי, והנה הוא פותח עונה נוספת. רק שהפעם, המאמן חייב להימנע מהאשמת חניכיו (ושופטים), מה שעלול לעלות לו באיבוד אמון מול שחקנים מסוימים. תשאלו את פייר ג'קסון ואיתי שגב. ספאחיה הצהיר שמכבי טובה מזו של העונה שעברה. לכן, הוא רק צריך לשלוט בעצמו ולתת לעניינים לזרום.

תחזית: מכבי נראתה לא טוב בהכנה, אבל זו רק הכנה. לצהובים סגל עמוק, מגוון ומוכשר, והם אמורים לסיים במקום הראשון ולטייל לפיינל פור. בעונה שעברה הם ניצחו בקלילות את הפועל ת"א וחולון בדרך לצלחת. גלן רייס כבר לא פה, הפועל ירושלים הצרה היקפים, ומכבי צפויה לזכות בדאבל ראשון מ-2014. 


הפועל חולון

מה השתנה? מחזיקת הגביע וסגנית האלופה הלכה על חמישה זרים, לקח מהעונה שעברה עמוסת הפציעות, אבל לא טרחה להחתים פוינט גארד קלאסי. בהיעדר כזה, קורי וולדן וקאליף וואייט ירכזו, למרות שהם עדיפים בעמדה 2. דריון אטקינס, שון ג'ונס וטי ג'יי קליין יעבדו קשה בצבע, ובחולון כבר מתגעגעים לג'ו אלכסנדר. יהיה מעניין לעקוב אחרי דקוואן ג'ונס האתלטי, לשעבר באורלנדו מג'יק, שיהיה ה"גו טו גאי".


חוק רוסי: 
בגזרה הישראלית, הסגולים נחלשו. חנן קולמן, ששמר מצוין וסיפק סלי קלאץ', עבר לבאר שבע. רועי הובר עולה על תמיר בלאט הגנתית, אבל נופל ממנו משמעותית בהתקפה, ואת אלכסנדר כבר הזכרנו. עמית שמחון שהגיע מאילת הוא הישראלי הבכיר, וחולון תלויה בו מאוד. הקפטן שלומי הרוש וגיא פניני ממשיכים. קליין צפוי לקבל דקות משמעותיות, לעומת העונה שעברה.


חולון תלויה בו. עמית שמחון

על הקווים: דן שמיר איבד בעונה שעברה שליטה כשאפשר לשחקן אחד לעשות כרצונו, על הפרקט ומחוצה לו. זה הביא גביע וזה חזר כבומרנג בהמשך. הוא גם לחץ על הבעלים שלמה אייזיק להחזיר את גלן רייס, טעות קשה – מקצועית ותדמיתית. שמיר יהיה חייב לחזור לימים שזיכו אותו בכינוי "לפטופ", לעשות סדר במערכת התוססת, למצוא פתרונות לבעיית היעדר רכז ולשחק כדורסל קבוצתי יותר.

תחזית: אחרי רכבת ההרים שעברה עם רייס, בחולון יקוו לעונה הרבה יותר שקטה. אם וואייט יחזור ליכולתו מלפני הפציעה או אפילו יתקרב אליה, וולדן הפציע יחזיק מעמד ויעשה הגנה, דקוואן ג'ונס יטביע ויטריף את האוהדים, שמחון יתפור שלשות ופניני והרוש ינהיגו, זה ייגמר במקומות 2-4 בדרך לעוד פיינל פור.

הפועל ירושלים

מה השתנה? האדומים עברו עונה גרועה בכל המסגרות, וכאילו שזה לא הספיק באה ההודעה הדרמטית של הבעלים אורי אלון על עזיבה, מה שאילץ את המועדון לעשות דיאטה בתקציב. כל הזרים הוחלפו ומסתמן שלקבוצה סגל טוב מאוד, עד כמה שמוזר לכתוב את זה אחרי שהושפלה על ידי מכבי ראשון לציון בגביע ווינר. החלק החזק אמור להיות הקו האחורי בראשותו של ג'יימס פלדין, שהגיע מהכוכב האדום בלגרד.


ייכנס לרוטציה. אמארה סטודמאייר

חוק רוסי: אחרי סאגת יותם הלפרין, ליאור אליהו מונה לקפטן ויצטרך לקחת על עצמו הרבה יותר גם על הפרקט וגם מחוצה לו. בר טימור, יוגב אוחיון ותמיר בלאט ייאבקו על דקות בעמדת הרכז הפקוקה. אלכס צ'וברוביץ' ייתן קצת מנוחה לגבוהים, אבל לא יותר מזה. אמארה סטודמאייר ישחק בשלב הראשון רק בליגת האלופות של פיב"א, ובהמשך העונה צפוי להיכנס לרוטציה בליגה הישראלית.

על הקווים: עודד קטש הגיע לירושלים במהלך העונה והספיק להפסיד להפועל חולון בפיינל פור. מאמן הנבחרת אוהב משחק פיק אנד רול, ובאספקט הזה ייתן את המפתחות לבלאט. בעונה שעברה הכל קם ונפל על ג'רום דייסון, הפעם קטש יצטרך לדאוג שהמשחק יהיה קבוצתי ושלא יתבסס רק על קליעה מבחוץ, אלא גם על הפעלה נכונה של דשון באטלר, ג'וש אוואנס וטיישון תומאס.

תחזית: הפועל ירושלים של השנים האחרונות לא יכולה להסתפק בפחות מלכוון הכי גבוה בגזרה המקומית, גם בגרסה הרזה יותר שלה. האוהדים ירצו תוצאות, בעיקר אחרי המפלה בעונה שעברה. הסגל מספיק איכותי כדי לסיים במקומות 2-4, לעבור את סדרת רבע הגמר ולעשות וי על עוד פיינל פור.

הפועל תל אביב


מה השתנה?
האדומים החליפו את כל הזרים ונכון לעכשיו לא יכולים להיות רגועים. הרכז דאלאס מור, בעונה שעברה סגן מלך הסלים באיטליה, לא בעניינים, והפועל חייבת יציבות של ג'מאל שולר. ג'רל מקניל עזב, אבל עשוי לחזור בקרוב במקום אחד מהם. השחקן הדומיננטי בצבע הוא הניגרי אלאדה אמינו (2.08), לשעבר הפועל אילת. איתו בקו הקדמי ג'ונתן הולמס (2.06), אקס ברצלונה. 


דומיננטי בצבע. אלאדה אמינו

החוק הרוסי: אדריאן בנקס עזב, לעומתו הגיע סטו דגלאס שיצטרך לפתוח את ההגנות מחוץ לקשת. בינתיים, בקבוצה מרוצים מאוד מהרכש מנהריה. תומר גינת ורפי מנקו חייבים לשדרג את יכולתם, אחרת הפועל בבעיה, בעיקר על רקע הפציעה של רביב לימונד. מעניין כמה דקות יקבל ים מדר המוכשר, בקרוב בן 18.

על הקווים: דני פרנקו פותח עונה שנייה במועדון שנותן לו את כל הרוח הגבית להצליח. גם למאמן ברור שהעסק עדיין לא נראה טוב, אבל פרנקו הוא אחד שיודע להתאים את עצמו לסיטואציות, על הפרקט ומחוצה לו, וסביר להניח שעוד יהיו שינויים בסגל.

תחזית: בעונה שעברה הפועל סיימה חמישית, עברה את אשדוד והובסה בפיינל פור בידי מכבי ת"א. בינתיים הספיקה להיות מודחת מהמפעל האירופי ונכון להיום נראית לא מוכנה לעונה. למרות זאת, אם הקו האחורי ישתפר, עם או בלי מקניל, והשחקנים יתחילו לשמור, האדומים יכולים לסיים במרכז הטבלה.

מכבי אשדוד/באר טוביה

מה השתנה? מה לא. מכבי אשדוד/באר טוביה החליפה את כל שחקניה, ובראשם סק הנרי הנפלא שעבר לקרשיאקה מטורקיה. הקבוצה מורכבת ברובה מזרים ומתאזרחים. השמות המוכרים לנו: הרכז פול סטולס, בן 34, שזכה עם בראד גרינברג באליפות בחיפה, והפורוורד לנדון מילבורן, שהצטיין לפני שנתיים באילת.

חוק רוסי: תום מעיין כבר בן 25, ויש לו הזדמנות אחרונה לפרוץ, אחרי שזה לא קרה בשנים האחרונות בבני הרצליה. אייזק רוזפלט הוותיק (33) ועידו פליישר מנבחרת העתודה הצטרפו. מעניין לראות אם פליישר (20, 2.08) יקבל דקות משמעותיות ויהפוך לגבוה לגיטימי בליגה.

על הקווים: בראד גרינברג ועוזרו דני גוט ממשיכים עונה נוספת. אם אוהדי אשדוד מחפשים סיבה טובה לאופטימיות, אז הנה היא. המאמן הביא שני שחקנים שהוא מכיר, סטול וליס שושי (משחק אצל גרינברג בנבחרת קוסובו), אבל אחרי העונה הקודמת, ולאור הסגל הבינוני, לאשדוד יש רק מה להפסיד.

תחזית: דווקא אחרי עונה נפלאה שאותה סיימה רביעית והודחה בידי הפועל ת"א, אפשר היה לצפות שהקבוצה תצליח לשמור על חלק מנכסיה. הסגל הישראלי לא מספיק איכותי, בעיקר אחרי עזיבת טראוויס ווריק, ואם הזרים לא יבריקו, אשדוד תישאר מחוץ לפלייאוף.


הפועל גלבוע/גליל

מה השתנה? גלבוע/גליל איבדה את הטריו שסיפק הרבה רגעים יפים: ג'ייקובן בראון, זאק לידיי ודיאנג'לו האריסון. כל הזרים חדשים, ושווה לעקוב אחרי בראיינט קרופורד, קומבו גארד (21, 1.90) מהמכללות. הקאדר הישראלי הבכיר נשמר במלואו, תעודת כבוד למועדון.

חוק רוסי: הקפטן המוכשר חואקין שוכמן ממשיך, כמוהו גם טל קרפלס שחזר לעצמו בגלבוע/גליל. בן אלטיט יהיה חייב להראות התקדמות, וסימן השאלה הוא לגבי יחזקאל סקוורר שחוזר מפציעה. נתנאל ארצי ואריאל נבון הגיעו מאשדוד ומבאר שבע ויקוו להשתלב ברוטציה.

על הקווים: הדבר הכי טוב שקרה לגלבוע/גליל הקיץ זה הסיכום עם אריאל בית הלחמי לעונה נוספת. עד ההצלחה המסחררת עם נבחרת העתודה בית הלחמי היה פחות מוערך בציבור הרחב, אבל הוכיח שוב שהוא משלב ידע, עבודה קשה והתמדה. הקבוצה תמשיך להיות בדמותו: צעירה, מהירה ולוחמת.

תחזית: הבעלים חיים אוחיון הצהיר שהקבוצה שווה 1-4 והוסיף: "אחרי שנשמור על הבריאות, ניקח אליפות". כדאי לאנשי גלבוע/גליל לא לאבד את הצניעות. את העונה שעברה סיימה במקום השישי והודחה בידי הפועל ירושלים, ולמרות שהיא מכוונת גבוה, המיקום הריאלי שלה הוא 5-6.

הפועל אילת

מה השתנה? הפועל אילת עברה קיץ קשה, עם פטירת היו"ר מוטי אמסלם. הגארד המתאזרח פרדריק בורדיון הוא היחיד שממשיך מהעונה שעברה. לנזל סמית' ג'וניור ואלייז'ה בראיינט היו מצוינים מול הפועל ירושלים בגביע ווינר, ואם ימשיכו ביכולת הזאת גם בליגה, אילת תהיה בכיוון הנכון.

חוק רוסי: אפיק ניסים, עמית שמחון ואייזיק רוזפלט עזבו, אבל באילת עשו את ההתאמות וצירפו את אבי בן שימול ויהונתן שולדבראנד הוותיקים (שיצטרכו גם לעשות הגנה), את הסנטר עידן זלמנסון ואת המתאזרח דייויד כהן. יחד עם בורדיון, הסגל הישראלי בהחלט טוב.

על הקווים: "השמים הם הגבול", הצהיר שרון דרוקר במסיבת עיתונאים לקראת תחילת העונה והקפיץ את רף הציפיות. דרוקר הגיע לאילת בעונה שעברה אחרי שמאיר טפירו פוטר, וחילץ את מהקבוצה מהתחתית. הפעם הוא זה שבנה את הסגל ומסתמן שהצליח לו.

תחזית: בעונה שעברה אילת סיימה שביעית ונכנעה לחולון 3-2 בסדרת פלייאוף מרתקת. הקאדר הישראלי שלה טוב, אבל הרוב עדיין תלוי בזרים. חשוב לזכור שעל המועדון מאיימות בעיות כלכליות. באילת מפנטזים על הרביעייה הראשונה, אבל ישמחו מאוד לסיים במקומות 5-6.

עירוני נס ציונה

מה השתנה? נס ציונה השלימה את הסגל בשלב מוקדם והצליחה לשמור על שחקנים מרכזיים דוגמת הקלע המצוין דקוואן קוק והגארד גארי בראון רמירז. לעומתם, קאליף וואייט וטאליב זאנה עזבו. הקבוצה החליטה להסתפק בארבעה זרים, ושווה לעקוב אחרי כריס דואו מפו אורטז.

חוק רוסי: טל דן פותח עונה תשיעית בנס ציונה וגם אלישי כדיר (כרגע פצוע) וגולן גוט ממשיכים. אליהם הצטרפו עודד ברנדווין ממכבי חיפה, דניאל איידן מהפועל ת"א ויניב סולומון שבא מראשון לציון וצפוי לקבל יותר דקות ממה שצביקה שרף נתן לו.

על הקווים: נדב זילברשטיין הוא מאמן יסודי וקשוח ולא תמיד שחקניו מתחברים לתובענות שלו. אם הוא יהיה רגוע יותר, זה יוכל רק לעזור לו. צריך לזכור שמאחוריו יישב המנכ"ל מאיר טפירו, ובעיתות משבר, לא צריך הרבה זמן כדי להחליף ג'ינס וחולצה מכופתרת בבגדי אימון. רק אמרנו.

תחזית: בעונה שעברה נס ציונה סיימה שמינית והפסידה 3-1 למכבי ת"א. העונה החליטה לשחק לראשונה באירופה, שינוי תפיסה במועדון הצנוע והמתקדם. על הפרקט, הכל תלוי בטריו בראון-רמירז, קוק ודואו. ספק גדול אם הקבוצה שוב תצליח להתברג לפלייאוף.

עירוני נהריה

מה השתנה? יפתח זיו ואיגור נסטרנקו הם היחידים שנשארו מהעונה שעברה המאכזבת. מבין הזרים, שווב לעקוב אחרי מייק הנרי (25, 1.98) שמגיע ישירות מממפיס ויהיה הזר הדומיננטי של הקבוצה. לצדו ישחק בקו האחורי הגארד הקנדי המסקרן ג'סטין אדוארדס (25, 1.91).

חוק רוסי: דגן יבזורי הגיע ממכבי חיפה כדי לתרום קליעה וניסיון, אבל ההצלחה הכי גדולה היא השארתו של יפתח זיו שמונה לקפטן ויהיה בעל הבית הבלתי מעורער. הרבה מונח על כתפיו של נסטרנקו כגבוה ישראלי, ויהיה מעניין לעקוב אחרי ההתקדמות של רום גפן מגליל עליון.

על הקווים: מיקי גורקה החליף את אריק אלפסי שסיים שלוש שנים במועדון. גורקה כבר אימן בעבר בנהריה, ואת העונה שעברה סיים כעוזרו של קטש בירושלים. גורקה נחשב למאמן רציני ושקט, אולי שקט מדי, ואומרים עליו שהגיע הזמן שיהיה קצת יותר אסרטיבי ו'רע'. אולי העונה.

תחזית: אחרי עונה מאכזבת שבה סיימה במקום התשיעי, בנהריה רוצים שוב פלייאוף. אם זיו ינהיג, יבזורי יצלוף וכל הזרים יהיו מצוינים, אולי זה גם יקרה. אבל אם להיות ריאליים, יבזורי מעבר לשיאו, וקשה לפגוע עם כל הזרים. מסתמן שהקבוצה תיאבק נגד הירידה.

בני הרצליה


מה השתנה?
ג'ף אדריאן, המנהיג השקט והמצוין, הוא הזר היחיד שממשיך, ושוב יצטרך לסחוב על גבו את הקבוצה. כדאי לעקוב אחרי הרכז מייקל דיקסון ששיחק אצל ננו גינזבורג בנימבורק הצ'כית. הילטון ארמסטרונג (2.08) יהיה האיש של הרצליה מתחת סלים. שון דוסון עזב.

חוק רוסי: ניצן חנוכי שב למועדון אחרי קדנציה ארוכה בראשל"צ ויצטרך לעזור לדיקסון ולמייקל רובינסון בניהול המשחק, משהו שהיה חסר מאוד בעונה שעברה. כרם משעור חזר ממכבי ת"א ונחוש להוכיח שעדיין יש לו את זה. אור לאומי שוב יראה פרקט אחרי מחלה ארוכה. גייב לווין משמעותי אבל כרגע פצוע.

על הקווים: בהרצליה החליטו להיפרד מאריק שיבק ולהחתים את הסלובני גאשפר פוטוצ'ניק, בן 37, שאימן בשנתיים האחרונות בהונגריה. לפני כן הדריך את אולימפיה לובליאנה והיה עוזר מאמן נבחרת סלובניה. בהרצליה מדווחים על אימונים אינטנסיביים מאוד, נצטרך להמתין קצת כדי לחוות עליו דעה.

תחזית: אחרי עונה רעה ומאבקי תחתית, בהרצליה ישמחו לחזור להיות קבוצת פלייאוף לגיטימית. זה יקרה רק אם אדריאן ודיקסון יהיו בשיאם, ואם "המבצר" יחזור להיות מבצר (בעונה שעברה – 11 הפסדי בית!). אם לא, להרצליה שוב צפויה עונה קשה בתחתית.

מכבי ראשון לציון

מה השתנה? במילה אחת: הכל. מכבי ראשון לציון עשתה מהפכה של ממש אחרי הכישלון הצורב בעונה שעברה ובנתה קבוצה חדשה לגמרי. בגזרת הזרים, הרכז קמרון לונג חזר לקדנציה שניה אחרי ששיחק באשדוד ונראה נפלא בהכנה, ואליו הצטרפו דשון סטיבנס (גם הוא בינגו), דייויד וויבר ומרקיס רייט.

חוק רוסי: הקאדר הישראלי של הכתומים מצוין. עוז בלייזר מונה לקפטן ויקווה להתאושש מעונה חלשה בחיפה, איגור קולשוב המוכשר חזר מהמכללות, איתי שגב ימשיך להתפתח, ואליהם תוסיפו את אדם אריאל, נמרוד טישמן ועמית עבו. בכל הקשור לחוק הרוסי, ראשון לציון יותר ממסודרת.

על הקווים: צביקה שרף, המאמן הוותיק (66) והמעוטר בליגה, נראה רעב מתמיד ואולי סוף סוף יחזור למאבקי הצמרת כפי שעשה שנים רבות. שרף החליף את שמוליק ברנר במהלך העונה הקודמת אבל השינוי לא הגיע. הפעם הוא ניקה את השטח לגמרי, בנה סגל צעיר, מגוון ומסקרן, ובינתיים הכתומים לוהטים.

תחזית: אחרי עונה מאכזבת ומקום לפני אחרון עם אותו מספר נקודות כמו של היורדת מכבי חיפה, ראשון לציון היא הקבוצה שהכי הרשימה בהכנה, עם ניצחונות על מכבי ת"א והפועל ירושלים. "הבעיה" של הכתומים שמדובר בטרום עונה, השאלה מה יהיה בליגה. עושה רושם שהקבוצה בהחלט שווה מקומות 2-4.

הפועל באר שבע/בני שמעון

מה השתנה? ארבעה זרים חדשים הצטרפו (צפוי להגיע עוד זר גבוה במקום סטורם וורן), כאשר השם הבולט הוא הגארד סמאג' כריסטון (25, 1.91), אקס אוקלהומה סיטי, שעשוי להתגלות כגניבת העונה. ג'אקים דונאלדסון ששיחק בהרצליה יהיה האיש בקו הקדמי. חנן קולמן הוותיק (34) יצטרך לחבר את העסק.


קבוצתי, הגנתי, עם משמעת. רמי הדר (עדי אבישי)

חוק רוסי: קולמן יספק הגנה ושלשות, מתאזרח נוסף ומשמעותי הוא טראוויס ווריק שבא מאשדוד. רם אליאספור ובן אייזנהארט לא מתאימים לליגת העל, עמית גרשון המוכשר יצטרך להוכיח שיכול לצלוף גם בליגה הבכירה. הקפטן אוהד כהן יפתח עונה שישית בקבוצה.

על הקווים: למרות שהעלה אותה לליגת העל, בבאר שבע החליטו להיפרד במפתיע מיניב בורגר ומינו את רמי הדר שחוזר לישראל אחרי עונה ברומניה. הדר, בעונה חשובה מבחינתו אחרי הכישלונות במכבי ובהפועל ת"א, דוגל בכדורסל קבוצתי, הגנתי, שם דגש על משמעת, וזו הפועל באר שבע שנראה השנה.


תחזית: 
העולה החדשה, עם תקציב של כשמונה מיליון שקל, מתקן מצוין וקהל תומך, הפתיעה בגביע ווינר, אבל אסור לה להסתנוור מההכנה. הקאדר הישראלי בינוני מאוד, והשאלה אם הזרים יספיקו כדי להשאיר את הקבוצה. באר שבע תנצח פה ושם, בעיקר בבית, אבל לא תצליח להתחמק ממאבק נגד הירידה. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי