כך מכבי ת"א לא תאבד את הנכס הכי גדול של המועדון – האוהדים

אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב | עדי אבישי

פדרמן, מזרחי ורקאנטי לא זקוקים לרבולוציה אלא לאבולוציה. אופיר פרבר על שתי הפעולות שיאפשרו למועדון להפיץ תקווה אמיתית לקראת העונה הבאה. וגם: אוהדי מכבי צריכים ללמוד מאוהדי הפועל – "איך לא להתנהג"

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

נראה שההפסד של מכבי תל אביב בגביע המדינה לקבוצה של גיא גודס, "שחרר משהו" אצל האוהדים בצהוב. סקירה קצרה של הרשתות החברתיות חושפת שההדחה מהגביע שחררה את ההדחקה של האוהדים בכל מה שקשור ליורוליג. בהיבט המקצועי, הפסד במשחק אחד, גם אם הוא מכריע, הוא תקלה שיכולה להתרחש – זה בגדר הסביר. אבל הפעם נראה שמדובר באירוע אחד יותר מדי – כאשר הוא מתחבר לשלוש עונות רעות ולפתיחת עונה מאכזבת, בלשון המעטה.

אפילו קבוצה המחאה בפייסבוק, זו שקמה לפני שנתיים, חזרה לחיים ונרשמו בה קריאות, לא רק נגד בעלי תפקידים במועדון, אלא מול הבעלים עצמם, תוך בקשה ברורה וחדה הקוראת להם למכור את הקבוצה. צעד אחד יותר מדי לטעמי.

אני מתקשה להיזכר בתקדים כלשהו שבו "אוהדים שסילקו בעלים" הצליחו לקדם את הקבוצה שלהם. אוהדי הפועל תל אביב גירשו את סמי סגול וקיבלו את אלי טביב. אחרי שגירשו את טביב קיבלו את כבירי והלכו לפירוק – כל פעולה אקטיבית שהם ביצעו לקחה את הקבוצה שלהם אחורה.


כל פעולה אקטיבית שהם ביצעו לקחה את הקבוצה שלהם אחורה. אוהדי הפועל תל אביב (מאור אלקסלסי)

אני מאמין שגם בעניין הזה, אוהדי מכבי צריכים ללמוד מאוהדי הפועל – "איך לא להתנהג". המחאה שמבטיחים האוהדים ברשתות החברתיות היא לגיטימית ואפילו הכרחית – זה מראה שאכפת להם. גם הבעלים צריכים לחבק את עצם הרעיון, כי כל עוד לאוהדים אכפת, זה אומר שיש להם בסיס להישען עליו, שיש ניצוץ שיווקי שיכול לאפשר את מכירת המנויים גם בעונה הבאה בקצבים שינועו בין סבירים לטובים. הרי האויב הכי גדול בתקופות כאלה הוא האדישות.

אבל אם ננתח את המשבר המתקרב במבט מלמעלה – מהזווית של פדרמן, מזרחי ורקאנטי, הם חייבים לקרוא נכון את התמונה לפני שהם נוקטים בצעד כלשהו. הם חייבים להבין שהפעולות הבאות שלהם חייבות להיות נכונות גם בהיבט המקצועי וגם בהיבט השיווקי תדמיתי. כל פעולה שתענה רק על אחת מהקטגוריות האלה נדונה לכישלון. פעולה שנכונה מקצועית ולא נכונה שיווקית לא תפתור את בעיית האמון שמתחילה להיווצר בקרב האוהדים, אלא רק תעמיק אותה וכל פעולה שנכונה שיווקית אך לא נכונה מקצועית תתקבל בציניות.


יצליחו לפתור את בעיית האמון? האנשים החזקים במכבי ת"א (עדי אבישי)

במקרה הזה במכבי לא צריכים ללכת רחוק – יש רק שתי פעולות אפשרויות שיענו על הצורך ושיאפשרו למועדון להפיץ תקווה אמיתית מול האוהדים לקראת העונה הבאה. יש שלושה אנשים שהצליחו בשלושים השנים האחרונות לאחוז בתפקיד המאמן של הקבוצה ולהגיע איתה להישגים בזירה האירופית והם המכנה המשותף של כל הכלים שעומדים לרשות הנהלת הקבוצה בדרך לשיקום הקבוצה והמותג.

הפעולה האפשרית הראשונה והפחות סבירה היא להחזיר את דיוויד בלאט ולהכריז עליו כעל "מאמן על" שיהיה אחראי באופן בלעדי על בניית הסגל והצוות המקצועי – כולל העוזרים, הסקאוט ומאמן הכושר. פעולה שאין נכונה ממנה גם בהיבט המקצועי וגם בהיבט השיווקי. בלאט הוא "חותמת הכשרות" או "בקרת האיכות" שבמועדון זקוקים לו כל כך. החתמה שלו ואמירה ברורה שהוא יזכה לכל חופש הפעולה שהוא ירצה, תשחרר הרבה לחץ ותפיץ המון תקווה.

האפשרות השניה והסבירה יותר היא להציב את פיני גרשון או צביקה שרף בעמדת הג'נרל מנג'ר, במקומו של ניקולה וויצ'יץ (שכך או כך חייב לסיים את דרכו במועדון, מכיוון שגם זו פעולה שנכונה גם בהיבט המקצועי וגם בהיבט השיווקי) ולתת להם לבנות את המערכת המקצועית בשנה הבאה, כולל אחריות על בניית הסגל.


יכול לספק כמות עצומה של קסם לאוויר. פיני גרשון (עדי אבישי)

גם פיני וגם צביקה "כבר היו שם", שניהם מוחות כדורסל מבריקים, מכביסטים אמיתיים ושניהם לא עונים להגדרה "יסמנים" – וזה בדיוק מה שהמועדון זקוק לו. הרי כולם מבינים שלעשות "עוד מאותו דבר" זו טעות. פעולה כזאת תעודד שיח פנימי, אולי אפילו ויכוח, אך כל עוד הוא יתנהל בצורה בוגרת הוא יהיה בריא למועדון. אחד היתרונות של מכבי בשלב הזה, לעומת העונות הקודמות, הוא שנראה שיש לה מאמן טוב על הקווים, כזה שעשוי להמשיך בעונה הבאה, אחד שכל ג'נרל מנג'ר היה לוקח בחשבון ולא ממהר לפטר. זה אומר שמינוי ג'נרל מנג'ר הוא פעולה אפשרית גם בשלב הזה של העונה. אם אני מדמיין לעצמי את מסיבת העיתונאים (שצריכה להתקיים כבר עכשיו) שבה מודיעים על החלפתו של ניקולה וויצ'יץ בפיני או בצביקה, הרי שמרבית האוהדים יקבלו את ההודעה כסוג של הודאה – הודאה בטעות משולבת בתיקון שיתקבל בברכה.

אם זה יהיה צביקה אז מדובר במכביסט האולטימטיבי שיביא איתו ערכים של עבודה קשה, שיהפוך כל אבן במועדון עד שיגיע לתוצאה הרצויה ואם זה יהיה פיני אז מדובר במוח כדורסל מבריק, אחד שגם בימים הגדולים שלו כמאמן חלם להיות ג'נרל מנג'ר ואחד שיביא איתו מיד כמות עצומה של קסם לאוויר.

נכון לא מדובר בצעדים פשוטים אבל, אם נמשיך להיות "נאמנים" לקו של ניתוח הסיטואציה מהזווית של הבעלים, נראה שרק יישומו של לפחות אחד מהם יצליח ליישר את ההדורים מול התסכול של האוהדים. שניהם נכונים מקצועית ושיווקית.

אני באופן אישי מייחל לכך שאחת הפעולות תתרחש. קודם כל, מכיוון שזה סוף סוף יעניק לקבוצה את המעטפת המקצועית הנדרשת לקבוצת יורוליג בפורמט החדש של ליגת ה-16 (או ה – 18 בקרוב) אבל גם מכיוון שלמרות העונות האחרונות ולמרות טעויות שבוצעו ולגביהן יש קונצנזוס אפילו מצד מבצעי הטעויות (כלומר, הבעלים), הרי שלאורך זמן, במבט קדימה וגם במבט אחורה, אלה הבעלים שהביאו את מכבי אל המקומות הכי גבוהים. הם לא זקוקים לרבולוציה אלא לאבולוציה. אף אחד לא אוהב שינויים אבל במקרה הזה השינויים הם כלי הכרחי כדי לא לאבד את הנכס הכי גדול של המועדון – האוהדים שלו. בספורט ההמשכיות היא דבר חשוב והחלפת בעלים לא תמיד משדרגת את המועדון, לעומת זאת, רפורמה אמיתית שמבוצעת בזמן (כבר עכשיו) ושמחברת את החלומות של האוהדים עם הצרכים המקצועיים, יכולה להפוך את הכל ברגע אחד.

הכותב הוא סמנכ"ל שיווק בבית ההשקעות אקסלנס ובקסם


הנכס הכי גדול של המועדון – האוהדים (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי